2017-08-14, 06:06
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jag förstår, allrahelst nu när det framkommit att batterierna tillsammans väger 1500 kg.

Det finns uppgifter, tvärt emot tidigare, som säger att båten visst hade snorkel.
Med snorkel och dieselmotorn igång för laddning av batterierna som driver elmotorn är räckvidden så länge bränsletanken räcker.

Om båten är konstruerad för att framdrivas direkt från dieselmotorn -> propeller vet jag inte?

Hjälpmotorer på färjor etc. är nästan alltid elektriska och drivs av dieselgenerator, (ofta dubblerade)
i nödläge används batterier som kan laddas via en egen generator.
Då förstår jag. Det upptäcktes inatt i tråden att uppgifterna blandats ihop. Specifikationerna innan och efter renovering/uppgradering alltså. Så det är där förvirringen kommer ifrån.

Jo, den är konstruerad så. Det är ett hemmabygge vi pratar om så det går inte att anta någonting utifrån hur andra ubåtar funkar.
Citera
2017-08-14, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Helt rätt, men är väl den mest troliga förklaringen, tafs och sexpropåer som slår bakut. Bråk uppstår och PM dödar henne. Alt att hon retat up honom med åsikter och frågor som han tycker är rena idiotin och han dödar henne i affekt. Tredje varianten är att hon åker i sjön och drunknade av en olyckshändelse och hans prestige gör det omöjligt för honom att meddela sjöräddning/KBV.
Det sista scenario motsägs av hans sänkande av ubåten.
Innan vet säkert är varje händelseförlopp lika sannolikt eftersom man nu famlar efter motiv. Motivet är ibland känt bara av GM. Om polisen i detta fall sett något motiv, vet bara de danska utredningsmännen.
Citera
2017-08-14, 06:12
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Jag är böjd att hålla med dig!
Ubåt, förlisning, bärgning, danskt knepigt snille, försvunnen ung vacker kvinna, lögner och danska polisen komiska försök att nedstiga i båtens inre.. och än är vi väl bara halvvägs.

MEN jag är verkligen både ledsen och bestört över Kims öde
Ja mina tankar går till hennes anhöriga! Ovissheten och mediedrevet som blivit internationellt måste vara fruktansvärt påfrestande?

Kommer nog bli en film av denna händelse i framtiden(?), det som saknas är bara en koppling mellan Peter Madsen och organiserad brottslighet...
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-08-14 kl. 06:15.
Citera
2017-08-14, 06:12
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Då förstår jag. Det upptäcktes inatt i tråden att uppgifterna blandats ihop. Specifikationerna innan och efter renovering/uppgradering alltså. Så det är där förvirringen kommer ifrån.

Jo, den är konstruerad så. Det är ett hemmabygge vi pratar om så det går inte att anta någonting utifrån hur andra ubåtar funkar.

Är ledsen att jag rörde till det, nu efter hjälp från flera håll är jag med, tack!

Tänkte på en sak, kan det finnas fler lik i PM:s garderob?
Citera
2017-08-14, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Absolut inte schizofren men en skev avundsjuka/svartsjuka på folk som har ett liv utanför det professionella. Det var därför hans rymdprojekt sket sig eftersom han inte kunde tolerera att hans kollega (fd NASA-ingenjören Kristian Von Bengtson) hade familjeliv utöver 14h arbete per dag. Madsen är således jävligt manisk och tycks sakna all form av empati. Detta kan bli sociopatiskt och ge irrationella beteenden. Empatilöshet plus abnormt högt IQ gör honom potentiellt även till en extraordinär lögnare och skådespelare. I detta fall har han onekligen sänkt sin ögonsten Nautilus, tiotusenkronorsfrågan är varför
OK. Stort tack för svaret. För mig låter det som bipolaritet + Asperger.
Citera
2017-08-14, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Jag får mer intrycket av en person med antydningar till psykopatiska drag, baserat på hans förmåga att hamna i konflikter med en viss tendens till aggressivitet och självhävdelse, vilket inte har något med schizofreni att göra.

Dessutom är det lite grand av en myt att personer med schizofren eller paranoid schizofren läggning inte skulle kunna planera eller försöka utplåna spår av sina brott. Det finns flera exempel i kriominalhistorien som motsäger detta och där gärningsmannen har klarat sig undan polisen i åratal, skillnaden är bara att det sker med lite bizarra inslag. Men som sagt, utan att känna honom personligen så är inte schizofrena drag det jag föreställer mig. I övrigt är det nog ganska vådligt att försöka diagnosticera en person man aldrig träffat.
Nej du missförstod mig; Jag menar att schizofrener oftast inte kan bygga ubåtar. Brott begår de däremot ofta.
Citera
2017-08-14, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Absolut inte schizofren men en skev avundsjuka/svartsjuka på folk som har ett liv utanför det professionella. Det var därför hans rymdprojekt sket sig eftersom han inte kunde tolerera att hans kollega (fd NASA-ingenjören Kristian Von Bengtson) hade familjeliv utöver 14h arbete per dag. Madsen är således jävligt manisk och tycks sakna all form av empati. Detta kan bli sociopatiskt och ge irrationella beteenden. Empatilöshet plus abnormt högt IQ gör honom potentiellt även till en extraordinär lögnare och skådespelare. I detta fall har han onekligen sänkt sin ögonsten Nautilus, tiotusenkronorsfrågan är varför

Bra sammanfattat. Det onormala vi vet har hänt är just sänkningen av Nautilus. Det är även onormalt att en person saknas men mer än så vet vi inte. Resten är vilda spekulationer och får så vara tills vi vet mer
Citera
2017-08-14, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är en person som har lätt att komma i konflikt med sina medarbetare för att han inte är så bra att läsa dem och kunna se problem från flera håll. Och efter att han startat osämjan verkar han ha en förmåga att känna sig missförstådd. Dvs att det är synd om honom, fast det i själva verket är han själv som varit elefant i porslinsaffär. Men verkar inte som att han blir våldsam - däremot sur och långsint.
OK. Då förstår jag mer. Tack för svaret.
Citera
2017-08-14, 06:21
Medlem
Citat:
Är ledsen att jag rörde till det, nu efter hjälp från flera håll är jag med, tack!

Tänkte på en sak, kan det finnas fler lik i PM:s garderob?

Klart det kan men då borde finnas indicier på folk som försvunnit. Att dränka folk ute till havs med sin ubåt det lär märkas så snart du gör det mer än en gång
Citera
2017-08-14, 06:32
Medlem
Hade det varit en manlig reporter, skulle ingen dött. Syre till försel är inte mer komplicerat än för dykare med slutet system.

Luften i ubåten räcker ett bra tag utan att till sätta syre. Man andas in 21% och ut 16%. Kan någon smart räkna ut hur länge man kan leva i u-läge, ett andetag är 3-4 liter. Nästa reporter lär intervua snubben med ett galler emellan.

Det kan mycket väl varit något fel på ubåten, men inte orsakat någons död, så många fantastiska teorier på FB.
Citera
2017-08-14, 06:40
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det finns uppgifter på flera ställen som säger att PM har sovit i båten på botten av havet. Ser ingen anledning till varför det inte skulle gå heller.

Det har ju framkommit att man tidigare har kunnat hyra ubåten genom AirBnb för att sova ombord.
Citera
2017-08-14, 06:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Innan vet säkert är varje händelseförlopp lika sannolikt eftersom man nu famlar efter motiv. Motivet är ibland känt bara av GM. Om polisen i detta fall sett något motiv, vet bara de danska utredningsmännen.
Det jag läst och sett om honom så kan det vara att hon ställt obekväma frågor till honom. PM kanske kände att hon tog parti mot honom. Pressad och frusterad kanske det slog slint i " geniets" hjärnkontor.

Han har kört med nedsläckta lanternor, antagligen för att dumpa liket på svensk sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in