2017-08-14, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej, läs först, skriv sedan.

Sorry, hann inte se denna innan jag skicka nästa.

Inser du nu att jag bara hjälpte någon att förstå att man inte kan bli förgiftad av CO2, som han hört någonstans. Han hade en CO2-mätare i husvagnen, och trodde han var "blåst", men den ska ju indirekt indikera minskad syrehalt på natten pga dålig ventilation.
Citera
2017-08-14, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
Nu för tiden fotar väl många journalister själva? Hon kanske gick ut på skrovet för att få en bra bild och ramlade då i och slog i huvudet eller försvann? Därav brottsrubriceringen "att med oaktsamhet ha orsakats hennes död".

Ja kanske det. Men varför skulle då MP hävda att han släppt av henne och varför sedan sänka sin ubåt? Kan man undra.🤡

Edit: och ja, varför då inte larma om det?
Senast redigerad av Rubar 2017-08-14 kl. 02:48.
Citera
2017-08-14, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Teoretiska siffror och dom har nog inte gått några länge sträckor under vattnet. Dom har såvitt jag vet inte varit under 40 meters djup heller. .

Det som ställer till det är givetvis att dom har svårt att navigera, men också att se vad som finns över dom. Det finns två stora farleder som passerar i sundet. Flintrännan och Drogdenrännan. Båda har ett djup som bitvis understiger 10 meter samtidigt som dom klarar fartyg med ett djupgående på 7,5 till 8 meter. Nu vet jag inte hur hög Nautilus är, men minst 4 meter. Det innebär att risken att faktiskt bli på/överkörd av ett fartyg är stor. Speciellt när du har svårt att navigera och seglar i princip blint. Enligt PM själv är att bli just på/överkörd en av hans stora farhågor. Så att han skulle segla i undervattensläge hur som i sundet kan vi nog glömma, och jag tror definitivt inte att han skulle våga sig på att korsa det och då gå rakt under samtliga farlederna. Det finns dessutom en eller ett par äldre mindre farleder/rännor utöver dom

Banken där sundet är som grundast går om jag inte missminner mig nånstans mellan Limhamn och Drogden, dvs i det område där han sedan i ytterkanten mot Kögebukten sedan sänkte båten. Det är så pass grunt där att de som jag känner som seglar i området kallar det för Öresundsbassängen på norra sidan om banken, dvs i höjd med Köpenhamn - Malmö.
Det är också anledningen till varför riktigt djupgående båtar (8 meter eller djupare) endast går in i Öresund om destinationen är Malmö eller Köpenhamn, dom klarar helt enkelt inte att passera banken. De djupgående som ska längre in i Östersjön går via Stora Bält.

Jo jag vet. Jag är inte helt obekant med det. Har seglat där ett par vändor. Men han kan ha gjort som nämnts redan tidigare. Han kan ha gått upp med jämna mellanrum för att navigera och dykt igen till periskopläge eller vad man ska kalla det när han har kameror. Seglar han i 2-3 knop så tar det ändå en stund innan han drattar in i något sålänge han inte är i en farled. Och något skäl har han haft till att segla med släkta lanternor för det vet alla som varit på sjön är en big no-no ute på sjön nattetid.
Citera
2017-08-14, 02:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Sorry, hann inte se denna innan jag skicka nästa.

Inser du nu att jag bara hjälpte någon att förstå att man inte kan bli förgiftad av CO2, som han hört någonstans. Han hade en CO2-mätare i husvagnen, och trodde han var "blåst", men den ska ju indirekt indikera minskad syrehalt på natten pga dålig ventilation.
Nej du har helt fel och jag har redan sagt varför. Läs det jag skrivit senaste timmen så borde det klarna. Det är inte låg syrgashalt som brukar vara problemet.
Citera
2017-08-14, 02:54
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det här bevisar att människan är galen.
Nej, det bevisar att han var beredd att bete sig som ett totalt svin för att stå som ägare till ubåten. Sen kan man göra tolkningar av ordval och uttryck. Men att kalla det bevis för galenskap är lite väl. Jag förstår dock vad du menar.
Citera
2017-08-14, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja kanske det. Men varför skulle då MP hävda att han släppt av henne och varför sedan sänka sin ubåt? Kan man undra.🤡

Just det, han kan naturligtvis ha fått panik och försökt tänka ut något.

En annan sak man kan fundera över:

Den där platsen han SA att han släppte av henne på, vad det den uppgjorda platsen och tiden? Ofta anger man intuitivt relativt noggranna platser och gärna tider/-intervall vid sjöresor.

För om hon rasat överbord, ska han då strunta i att åka dit, och bara efteråt säga att han varit där, antagligen var det någon hon skulle träffa där, eller ta sig vidare från? Var han så kall att han gjorde den resan in till land, och la ut igen, när ingen var i närheten. Det måste varit svårt, båten drar ju till sig lite uppmärksamhet.

Min spekulation blir att han i förhör angivit en annan plats för avlämning. Den hon ev. skulle möta på den bestämda platsen, slog larm när det inte fanns varken båt eller att hon svarade i telefonen. Att hon isf. inte ringt och meddelat det, blir konstigt. Ev. kan han ringt till kontaktpersonen i land och angivit ny plats strax före tidpunkten, kanske. Det blir snabbt mycket spekulationer....
Senast redigerad av Whyback 2017-08-14 kl. 03:03.
Citera
2017-08-14, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Kan han dömas för något om kroppen eller bevis aldrig hittas?

Utan några som helst bevis blir det nog lite knepigt att få till en fällande dom. Ubåten har man ju hittat och tagit i beslag; kanske kan den tekniska undersökningen påvisa att han sänkte den med vilje vilket i sin tur iaf kan rendera i ett åtal och dom för 'olovligt fartygssänkande/havsmiljöbrott' el nåt ditåt.
Citera
2017-08-14, 03:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, skrev detta tidigare i natt, att ett scenario kunde vara: "KW hade tänkt skriva något ofördelaktigt om PM, vilket skulle sätta stopp för hans höga tankar om sig själv inför hans fd ubåtskompanjoner."

Jag tycker att detta med en negativ vinkel från Wall om PM låter som hela motivet. Journalister bör ibland kanske förstå att de inte skall konfrontera en galning i en ubåt?

Unga Wall kunde säkerligen inte förstå att ett intervjuoffer kunde bli lite mordisk om man ställde fel frågor i en osäker miljö.

Jag antar att de inte lärde Wall detta när hon tog sin master i NewYork :-)
Citera
2017-08-14, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Nej, det bevisar att han var beredd att bete sig som ett totalt svin för att stå som ägare till ubåten. Sen kan man göra tolkningar av ordval och uttryck. Men att kalla det bevis för galenskap är lite väl. Jag förstår dock vad du menar.

Jo, men mellan raderna kan man läsa sig till vad man kan kalla ett förtäckt hot. Blogginlägget gör det också klart att han tagit till åtgärder som han hållt bakom ryggen för föreningen. Liknande grej gjorde han mot CS när han sabotera leveranser för dem. Människan använder inte bara ord utan tar även till handling för att åtminstone materiellt skada andra eller andras intressen.

Men mest av allt går det i linje med vad någon annan skrev i en kommentar på ing.dk. Han är en emsamvarg. Gör sig fiender med de flesta av sina sammarbetspartners och kollegor. Kan inte jobba i grupp. Och ändå tror han på något vis att han skulle vara en utmärkt kandidat för att vara den första amatördansken i rymden. Och det mest ironiska av allt är att han håller i teambuildingevents.
Citera
2017-08-14, 03:04
Medlem
va besviken jag vart när polisen inte hittade kroppen ombord. Är säker på att Kim skickat iväg ett eller flera sms till pojkvännen. Detta gjorde att polisen agerade så bestämt direkt efter att PM kom iland efter att han sänkte ubåten.
Citera
2017-08-14, 03:04
Medlem
Browndawgs avatar
Läste i början/mitten av tråden om att han sagt att ubåten hade en förbannelse . Nu läste jag det igen lite mer bekräftat. Han ska ha mailat och hotat att Nautilus har en förbannelse som är han själv. Låter ju föga friskt?

Ps ser att jag lyckats skapa debatt med mina floskler om mätaren i vagnen. Som sagt jag vet inte själv vad det är riktigt men ett vanligt gaslarm för gasol samt att sen larmar så man inte dör i sömnen av nåt annat också. Har ingen aning om det är CO eller CO2 larm. Den i stugan skulle monteras på väggen vid 1.60m. Absolut inte i taket. Om det hjälper.
Citera
2017-08-14, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Jo, men mellan raderna kan man läsa sig till vad man kan kalla ett förtäckt hot. Blogginlägget gör det också klart att han tagit till åtgärder som han hållt bakom ryggen för föreningen. Liknande grej gjorde han mot CS när han sabotera leveranser för dem. Människan använder inte bara ord utan tar även till handling för att åtminstone materiellt skada andra eller andras intressen.

Men mest av allt går det i linje med vad någon annan skrev i en kommentar på ing.dk. Han är en emsamvarg. Gör sig fiender med de flesta av sina sammarbetspartners och kollegor. Kan inte jobba i grupp. Och ändå tror han på något vis att han skulle vara en utmärkt kandidat för att vara den första amatördansken i rymden. Och det mest ironiska av allt är att han håller i teambuildingevents.
Dessa events är bara tillför att hitta nya offer som skall jobba gratis åt honom. En slags volontär utbyttjare är han
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in