2017-08-13, 16:21
Medlem
NeverCryWolfs avatar
@ Ola, du ger alltid de bästa skratten åt mig, lmao

Hmm, om finlandssvenskarna en gång uppfann Kalevala varför håller dom inte större ljud över det? Eller Sverige för den delen. Det skulle ju vara det mäktigaste nationalarvet i hela världen?

Men nej, dom håller tyst om Kalevala, vet ingenting om Kalevala-kulturen som vi etniska finnar lever i. Därför har vi ingen gemensam kultur med Sverige eller finlandssvenskarna.

Lönnrot publicerade Kalevala, men kom ihåg att alla finska böcker och skrifter brändes år 1050, men Kalevala överlevde inom de etniska finnarna.

En annan sak, varför såldes inte Kalevala slut när den kom ut? Endast finlandssvenskarna köpte boken, inte finnarna.

*i väntan på att Sverige och Svensk-Finland trumpetar att Kalevala är deras uppfinning"
Citera
2017-08-13, 19:06
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
men kom ihåg att alla finska böcker och skrifter brändes år 1050, men Kalevala överlevde inom de etniska finnarna.
Kan du belägga det på något vis?
Citera
2017-08-13, 21:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Tack SecundusSilent, jag är av samma åsikt.

Du vill alltså att Finland skall uppgå i den Ryska Federationen och bli ett sk. "självstyrande område där", jag hoppas verkligen att den finländska statspoliser läser dina inlägg. Och vet du vad, oavsett hur det nu skulle gå med det sk. "självstyret" så finns det då ingen återvändo. Till skillnad ifrån EU så är separatism strängt förbjudet i Ryssland. Lägg också märket till att Finland tidigare hade självstyre under ryssarna, men då var det den svenska grundlagen, administrationen, byråkratin m.m. som gällde. Enda skillnaden gentemot Sverige var att vi skaffade oss en nyare modernare grundlag.

Så jag förstår inte riktigt: Vill du inte att Finland skall vara ett självständigt land? Har USA hotat sina Europeiska allierade, Sverige eller Finland? Har USA annekterat något område ifrån något land i Europa, (dit jag givetvis inte räknar Ryssland). Vad skall ni med Kalevala till, nationalism och självständighet, då du är beredd att sälja ut detta till Ryssland. Vad var meningen med den finländska frihetskampen, inbördeskriget, vinterkriget, och fortsättningskriget då?

Citat:
För ett år sedan var en delegation av finnar inbjudna till Valamo kloster av Fotij. De hade ingen aning om att de var speciella gäster.

Patriarkan Kiril höll gudstjänsten och även Vladimir Putin var en av deltagarna.

Tack, jag känner till både Putin, som jag av goda skäl kallar för Putler och patriarken Kirill, som jag betecknar som djävulens representant på jorden.

Citat:
På lunchmiddagen kom den största shocken. En militärklädd man steg upp från bordet och sade att hans ord var ämnade till den finska delegationen. Märk väl att delegationen var kristna finnar, inte politiker.

Lättmanipulerade finnar.

Citat:
Killen förklarade i detalj vem han var och vad hans vänner gör i Ukraina, sade att han och andra från folkarmén är redo att komma och hjälpa finnarna om vi behöver hjälp. Vi behöver inte Natos hjälp. Killen sade att om Finland går till Nato, då betyder det att finnarna har valt att kriga.

Självbestämmande enligt Ryssland: "Ni får självbestämmande, men gör ni inte som vi vill så blir det krig".

Citat:
”Vi har hjälpt Ryssland i Ukraina. Vi är inte dom som viftar banderoller, vi har ordentliga vapen."

Nej, de var förstås några av de terrorister som härjar i sydöstra Ukraina. Området styrs direkt ifrån Moskva, vilket också inkluderar vilka kandidater som ställer upp i "valen" och vilka som skall vinna. Eller som Stalin sa: "Det betydelsefulla är inte själva valet utan rösträkningen."

Citat:
”Vi är redo att hjälpa om ni ber oss om hjälp."

Tvivlar jag inte en sekund på. De var ju på väg att värva agenter för subversiv verksamhet också i Finland. - Snälla finska statspolisen i Finland, läs var det landsförrädiska kräket skriver!

Citat:
Killen sade att delegationen fick hemlig information och att hjälpen kommer inte att vara "gröna män", hjälpen är effektiv. Vladimir Putin satt i samma bord, vilket betyder att killen pratade med Putins välsignelse.

"Så spännande", du har alltså blivit värvad av främmande makt för att undergräva Finlands självständighet.

Citat:
Märk väl att killen sade om och om igen att "om finnarna ber om hjälp". Nato-trollerna ser det som ett hot, men etniska finnarna ser det som en utväg.

Blanda inte ihop ditt landsförräderi med patriotiska finnar och finländare överlag.

Citat:
Därför är jag ganska så lugn. Allt som behövs är att finnarna får tillräckligt av den svensk-ledda styrelsens besluten. Och vi är väldigt nära att explodera.

Utan tvekan så kommer Putler att hjälpa till så ni exploderar, "för ni är ju så förryckta och allt, tänk att vara tvingad att leva i en demokrati, för med Putler i ledningen så blir allting så mycket enklare, mycket enklare." Då skulle ni ju behöva tänka ännu mindre, "vad bra!"

Citat:
Rysslands armé är jättelig och väldigt patriotisk. Ryska soldater älskar deras moderland till skillnad från sovietiska soldater. Varför undrar ingen i väst varför Putin inte tar över Ukraina? Det skulle vara lätt som en plätt med tanke på den ryska armén.

Jo, jag förstår att du beundrar den ryska armén som lärt sig allt om krig, erövring, förtryck och grymhet ifrån mongolerna.

Citat:
Allting tyder på att USA är i Ukraina och försöker komma närmare Rysslands gräns via Östra Ukraina. Krimea hann Putin redan befria från USA. Ukrainas president flydde till Ryssland efter att han förstod vad EU-medlemskapet betyder i praktiken. Och vem kan glömma alla bilder när amerikanska soldater bär guld från Ukrainas statsbank till ett plan som är på väg till USA. USA stol Ukrainas alla guldförråd och nu sitter dom i sticket med USA.

Jag förstår att dina agentvärvare slog i dig en sådan historia, och du gick på den, förstås. Annars så är det ju inte direkt ovanligt att låta andra länder förvara guldreserven. Jag har inte en aning om detta gäller Ukraina, men med tanke på situationen våren 2014 så var det, om så fall, ett förståeligt beslut.

Citat:
Det var ju ingen hemliget i väst att EU startar ett propagandakrig mot Ryssland. Var jag den enda som fick kalla kårar? Har ni sett USA eller Europa göra annat än hålla upp kriget i Ukraina där Putin "attackerar"?

"Nä, för Ryssland har förstås inte bedrivit ett ytterst medvetet propaganda krig emot väst, åtminstone sedan 2007/2008". Du är själv ett perfekt offer i just det propagandakriget, men det är du för blåst för att fatta.

Citat:
Stackar Baltiska länder och stackars Polen. När Nato bestämmer sig för att ta över dessa länder kommer det att gå lätt till. Invånarna kan inte försvara sig.

Jaa, "snörvel snövel för dessa självständiga stater som själv ville gå med i NATO och hatar Ryssland som pesten". Kan det möjligtvis ha något att göra med deras tidigare erfarenhet av "den ryska vänskapen"?

Citat:
Samma i Sverige. Politikerna hade läkt ut väldigt hemlig information "av misstag" och varit tysta om saken. Vet ni hur lätt det kommer att bli för USA att krossa er militär, fängsla alla militärä chefer och andra viktiga personer under en natt?

Oj, så USA har alltså gjort något sådant emot något Europeiskt allierad, eller vän? Tro mig, det är inte en "invasion ifrån USA som håller oss svenskar vakna om nätterna.

Citat:
Ändå skriver ni inte om saken. Finnarna skriver mycket men svenskarna tycks inte bry om att alla statliga hemligheter har läkts ut - "av misstag".

Nä, de tjatade bara om det i veckovis i alla nyhetssändningar och debattprogram, samtidigt som det blev en politisk kris i Sverige med hot om misstroendeförklaring m.m.

Citat:
Patriotiska svenskar och sverigefinnar har alltid en plats i Finland. *wink*

Det kanske är bäst att du lär dig vad patriotism egentligen är. I ditt fall är det väldigt enkelt: Tänk bara motsatsen emot vad du gör idag!

Citat:
@ Ola, du ger alltid de bästa skratten åt mig, lmao

Hmm, om finlandssvenskarna en gång uppfann Kalevala varför håller dom inte större ljud över det? Eller Sverige för den delen. Det skulle ju vara det mäktigaste nationalarvet i hela världen?

"Hålla större ljud över", har du börjat använda ett ryskt översättningsprogram också? Varför skulle de skräna om det. Meningen var ju att det skulle vara finnarnas nationalepos.

Citat:
Men nej, dom håller tyst om Kalevala, vet ingenting om Kalevala-kulturen som vi etniska finnar lever i. Därför har vi ingen gemensam kultur med Sverige eller finlandssvenskarna.

Hm, extra kul då att ni tydligen "lever i" det delar som Lönneroth hittade på själv!

Citat:
Lönnrot publicerade Kalevala, men kom ihåg att alla finska böcker och skrifter brändes år 1050, men Kalevala överlevde inom de etniska finnarna.

Och vilka gav order om den bokbränningen? Källa tack!

Citat:
En annan sak, varför såldes inte Kalevala slut när den kom ut? Endast finlandssvenskarna köpte boken, inte finnarna.

Det är väl inte så konstigt, de var väl nyfikna på Kalevala.

Citat:
*i väntan på att Sverige och Svensk-Finland trumpetar att Kalevala är deras uppfinning"

Hela Kalevala är inte en finlandssvensk uppfinning, men delar utav den.

Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Hur skall han kunna belägga sina vilda fantasier, såvida nu inte hans ryska uppdragsgivare konstruerar sk. "bevis".
Citera
2017-08-13, 21:52
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:

Du kan läsa igenom detta om du är intresserad. Inga finnar som "kommer med lögner", endast skandinavier: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6224.0.html?PHPSESSID=67d3oek20vse7l0986hshc o5h3

Om du orkar läsa igenom förstår du också varför finnarna vill bli av med Åland.

Ingen lärde mig Kalevala-runer. De sjöngs åt mig i drömmarna när jag var liten. Vi brukade alltid med syrran skratta och sjunga de underliga sångerna vi såg i drömmarna. Hemma pratades endast svenska så vi visste inte ett ord på finska.

Land of Kalevala:

https://www.youtube.com/watch?v=f0w0629SlC8

Själva Kalevala på engelska:

https://archive.org/stream/kalevalaepicpoem01craw/kalevalaepicpoem01craw_djvu.txt
Citera
2017-08-13, 22:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du kan läsa igenom detta om du är intresserad. Inga finnar som "kommer med lögner", endast skandinavier: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6224.0.html?PHPSESSID=67d3oek20vse7l0986hshc o5h3

Ingen lärde mig Kalevala-runer. De sjöngs åt mig i drömmarna när jag var liten. Vi brukade alltid med syrran skratta och sjunga de underliga sångerna vi såg i drömmarna. Hemma pratades endast svenska så vi visste inte ett ord på finska.

Land of Kalevala:

https://archive.org/stream/kalevalaepicpoem01craw/kalevalaepicpoem01craw_djvu.txt

Jag kan väl avsluta med att ändå var lite snäll emot dig, då jag inte kommer att kunna diskutera på ett tag. (Om jag inte hinner en lite stund i morgon).

Jade Warrior är, i mina ögon en ganska flummig och osammanhängande film, men den har anknytning just till Kalevala:

Här är trailen:

https://www.youtube.com/watch?v=AVDMru5RE4I

När jag åter kan diskutera så kanske du har sett den filmen, om du inte redan har sett den.
Citera
2017-08-13, 22:36
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:

Land of Kalevala:

Och var någonstans i denna röra finns pålitliga belägg för en orkestrerad bokbrännarkampanj av allt skrivet på finska år 1050?

Att mer eller mindre röriga försök till korståg i Finland företogs är liksom inte samma sak. Eller har du kanske drömt det...? Väinämöinen på besök?
Senast redigerad av PlutoJ 2017-08-13 kl. 22:38.
Citera
2017-08-13, 23:32
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Och var någonstans i denna röra finns pålitliga belägg för en orkestrerad bokbrännarkampanj av allt skrivet på finska år 1050?

Att mer eller mindre röriga försök till korståg i Finland företogs är liksom inte samma sak. Eller har du kanske drömt det...? Väinämöinen på besök?

Det är 14 sidor, om man orkar läsa till slut kommer det tydligt fram. Men du behöver inte göra det.
Citera
2017-08-13, 23:38
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag kan väl avsluta med att ändå var lite snäll emot dig, då jag inte kommer att kunna diskutera på ett tag. (Om jag inte hinner en lite stund i morgon).

Jade Warrior är, i mina ögon en ganska flummig och osammanhängande film, men den har anknytning just till Kalevala:

Här är trailen:

https://www.youtube.com/watch?v=AVDMru5RE4I

När jag åter kan diskutera så kanske du har sett den filmen, om du inte redan har sett den.

Whoa, tack Ola, har inte sett filmen men tänker absolut se den!!

Här är från Kanteletar angående hur världen föddes:

https://www.youtube.com/watch?v=usDgBw8oy-U
Citera
2017-08-14, 00:03
Medlem
Rebelxs avatar
Jag förstår inte heller varför Ryssland skulle behöva ta över Finland, om det nu inte var så att ett tredje världskrig har brutit ut, och att Finland skulle vara ett hot genom att det placerades vapen eller liknande där.

Att ockupera landet, bara för att, är ju knappast värt besväret då Finnarna inte lär ge upp och börja lyda under Ryssarna så fort stridsvagnarna når Helsingfors.
De skulle ju behöva ha permanent trupp runtom Finland för att, ja jag vet inte.. ha ett land som antagligen motarbetar allt de gör till den dagen de väljer att åka hem igen.

Tror som sagt att om detta sker så är det under pågående storkrig och anledningen isådanafall är av en strategisk karaktär för att skapa en buffertzon med försvar och för transporter.
Men inte för att försöka få Finland att bli en del av Ryssland, vilket nog skulle kräva en utdragen övertalningsperiod..

Iofs så ligger det några militära flottbaser längs sydkusten, som de nog inte vill ska hamna i fel händer, så kanske en invasion längs sydkusten ut mot Åbo skulle vara där de börjar.
Citera
2017-08-14, 01:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Putin kommer inte att ta över Finland. Han vet att finnarna är bättre som vänner än fiender.

Men om Finland går i NATO, då attackerar Ryssland Finland.

Blir det inte lite fel utav Putin då..., att han attackerar ett NATO land ?

Senast redigerad av Snapcount 2017-08-14 kl. 01:28.
Citera
2017-08-14, 01:35
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Jag förstår inte heller varför Ryssland skulle behöva ta över Finland, om det nu inte var så att ett tredje världskrig har brutit ut, och att Finland skulle vara ett hot genom att det placerades vapen eller liknande där.

Att ockupera landet, bara för att, är ju knappast värt besväret då Finnarna inte lär ge upp och börja lyda under Ryssarna så fort stridsvagnarna når Helsingfors.
De skulle ju behöva ha permanent trupp runtom Finland för att, ja jag vet inte.. ha ett land som antagligen motarbetar allt de gör till den dagen de väljer att åka hem igen.

Tror som sagt att om detta sker så är det under pågående storkrig och anledningen isådanafall är av en strategisk karaktär för att skapa en buffertzon med försvar och för transporter.
Men inte för att försöka få Finland att bli en del av Ryssland, vilket nog skulle kräva en utdragen övertalningsperiod..

Iofs så ligger det några militära flottbaser längs sydkusten, som de nog inte vill ska hamna i fel händer, så kanske en invasion längs sydkusten ut mot Åbo skulle vara där de börjar.

Jag tror att du har rätt. Varken Finland eller Ryssland vill ha ett nytt krig.

Men man hör alltid att Ryssland kommer att ockupera Finland för en kort tid - ifall det tredje världskriget bryter ut. Finland har sålt land till Ryssland, alla platserna är vid strategiska ställen nära militärbaser, flygfält, längs kusten osv. Vi har även sålt flera hotell och lägringscamper åt Ryssland och alla står tomma.

Det finns kartor hur Finland kommer att delas och att vi försvarar endast Finland, inte den delen som vi "ger" åt Ryssland.

Det finns också en karta med Putins röda områden, dvs. han kommer att se till att USA inte kommer att attackera dessa länder. Finland hör till det röda området, men Sverige också.

Hur tänker ni om det? Att Ryssland försvarar ert land?

Här är Putins karta:
http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/venajan_punainen_viiva.jpg

Här är Finlands karta ifall kriget bryter ut:
http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/SUOMEn%20kartta.JPG

Här är en karta över alla landköp Ryssland har gjort - alla på strategiska platser:
http://static.iltalehti.fi/uutiset/maakaupat2SL_uu.jpg
Citera
2017-08-14, 01:42
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blir det inte lite fel utav Putin då..., att han attackerar ett NATO land ?

Putin har sagt många gånger att om Nato kommer för nära, då tänker han inte sitta stilla.

Ryssland skulle i detta fall attackera alla Nato-trupper. Tänk bara hur USA skulle agera om Ryssland började sätta trupper omking USA?

Du har finskt pass, yay!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in