Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 13:10
  #733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Imperialisten sitter i Kreml och heter Putin vars drömmar innefattar ett forntida storryssland. Tacka fan att vi pratar finska och svenska i Finland och inte nå jävla ryska. I karelen däremot märks obehagliga förryskande tendenser vilket så klart är farligt då alla rysktalande områden svävar i direkt livsfara med Putin som granne.
Och dra du åt helvete med ditt snack om broderfolk din äckliga kommunist. Min farfar sköt sådana som dig innan morgonkaffet

Att tala om kommunister i samband med Putin är så jävla skrattretande att man baxnar. Men av en pampasidiot som du är det nog något man kan förvänta sig.
Citera
2018-09-21, 13:18
  #734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Åbotrakten är också svensktalande.Dags att tanka kustkorvetterna.Men vi kan inte skicka flashbackare eftersom deras språkkunskaper inte kan rättfärdiga en sådan aktion.Men vi kan nog använda oss av de Iranier som kom till Sverige på 80 talet.

"Åbotrakten"?? Vad fan yrar du om. Skärgården möjligen, där finns det väl ett par tusen finlandssvenskar. Åbo kan väl ingen normalt funtad människa kalla "svenskatalande".
Citera
2018-09-21, 15:10
  #735
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Att tala om kommunister i samband med Putin är så jävla skrattretande att man baxnar. Men av en pampasidiot som du är det nog något man kan förvänta sig.

Dåren jag svarade är kommunist men din läsförståelse är bevisligen undermålig. Pampas är förutom argentinska slätterna beteckningen för österbotten. Jag är ålänning så noll rätt din dryga tönt.
Putin är för övrigt skolad i KGB under sovjeteran så hans mentalitet präglas naturligtvis av det grandiosa i det kommunistiska imperiet. Finns dock många paradoxer gömda i den karln
Citera
2018-09-21, 16:41
  #736
Medlem
Neolitikums avatar
Sent i tråden, men är bevis postade?
Citera
2018-09-22, 21:47
  #737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Sent i tråden, men är bevis postade?

Naturligtvis inte. Det finns aldrig bevis för dessa eftersom Putin skiter i Sverige och Finland. Skitländer utan värde. Inte ens på 1940 talet fann ryssarna något värde i Finland och slöt fred med dom bara för att slippa kacklet av fulla finländare på de militära frekvenserna.

Detta är bara ytterligare en del i narrativet "skylla allt på ryssen och hoppas att de korkade finländarna och svenskarna inte fattar att det bara är en plojgrej för att skydda våra landsförrädare till politiker".
Citera
2018-10-04, 11:25
  #738
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nnuuurrrr
Naturligtvis inte. Det finns aldrig bevis för dessa eftersom Putin skiter i Sverige och Finland. Skitländer utan värde. Inte ens på 1940 talet fann ryssarna något värde i Finland och slöt fred med dom bara för att slippa kacklet av fulla finländare på de militära frekvenserna.

Detta är bara ytterligare en del i narrativet "skylla allt på ryssen och hoppas att de korkade finländarna och svenskarna inte fattar att det bara är en plojgrej för att skydda våra landsförrädare till politiker".
Jag läste en bok om vinterkriget av William Trotter, där skriver han att Stalin lät Finland förbli självständigt för att ha ett fönster öppet mot väst. Det har ju varit praktiskt handla med väst via Finland och många ryssar har turistat där. Det var inte samma grej åka på turistresa till kommunistiska Polen tex. Sen var nog ryssar ganska hatade i de ockuperade länderna, mindre så i Finland som hade förståelse för ryssars livsöden, många finnar har även arbetat i Sovjet ffa på byggen, jag har vänner som gjort det före murens fall. Det var nog inte så dumt ha lite väst alldeles intill. Kina isolera sig snarare fullständigt och stog ganska still i utvecklingen tills de öppna upp på 70talet.
Citera
2019-10-05, 22:01
  #739
Medlem
Värdet på norra Sverige och Finland ska nog inte underskattas även om den södra delen ter sig mer ointressant :-) . Ukrainas gruv o metallindustri var viktig i sovjet och tydligen ett viktigt mål även efter sovjet. Däremot tror jag inte att putte skulle försöka sig på det nu.. Den stora frågan är vad som händer efter den lille monarken
Citera
2019-10-08, 03:07
  #740
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag läste en bok om vinterkriget av William Trotter, där skriver han att Stalin lät Finland förbli självständigt för att ha ett fönster öppet mot väst. Det har ju varit praktiskt handla med väst via Finland och många ryssar har turistat där. Det var inte samma grej åka på turistresa till kommunistiska Polen tex. Sen var nog ryssar ganska hatade i de ockuperade länderna, mindre så i Finland som hade förståelse för ryssars livsöden, många finnar har även arbetat i Sovjet ffa på byggen, jag har vänner som gjort det före murens fall. Det var nog inte så dumt ha lite väst alldeles intill. Kina isolera sig snarare fullständigt och stog ganska still i utvecklingen tills de öppna upp på 70talet.

Det är helt riktigt.
Alla länder är i behov av goda grannar och att Finland är för Ryssland del en av dom bästa.
Ryssar i gemen vet i regel rätt mycket om Finland och är positivt inställda till landet och dess befolkning.

Det är enbart i ett läge där Ryssland måste till att försvara sig självt som Finland kan ligga illa till.
Citera
2019-10-08, 03:37
  #741
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arraqthemalamute
Värdet på norra Sverige och Finland ska nog inte underskattas även om den södra delen ter sig mer ointressant :-) . Ukrainas gruv o metallindustri var viktig i sovjet och tydligen ett viktigt mål även efter sovjet. Däremot tror jag inte att putte skulle försöka sig på det nu.. Den stora frågan är vad som händer efter den lille monarken

Ryssland har hela Sibirien + Kaukasus. Det finns krafter i Väst som hela tiden försöker dit på grund av dom enorma tillgångarna som finns och att dom är enorma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback