2017-08-11, 13:09
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och i vad ligger "nyheten" om att Sverige inte stred på Finlands sida i Vinterkriget. Däremot så skickade vi omfattande materiell hjälp till Finland, (för mycket eftersom förråden sedan stod tomma när Hitler invaderade Norge och Danmark). Även svenska frivilliga kom till Finland men han bara strida några veckor. Och krigsbarnen kom. Behandlingen var ok med den tidens standard. Sverige gav också omfattande ekonomisk hjälp till Finland. Kort och gott så hjälpte vi till så mycket vi kunde, förutom att gå i krig emot Sovjetunionen på Finlands sida. Hade vi gjort det så hade både Finland och Sverige kunnat bli krigsskådeplatser över hela dessa länders yta. Frankrike och England var inte alls intresserade av att rädda Finland. Deras enda intresse var att ockupera Narvik och Malmberget/Kiruna. "Hjälpen" till Finland var blott en ursäkt för det.

Så hur skulle dagens värld ha sett ut om Sverige gått med i vinterkriget? Frånsett att både Finland och Sverige skulle ha blivit totalt förödda så skulle delar av våra länder nu varit ockuperade av såväl Sovjetunionen, västmakterna och Tyskland.

http://gamla.hbl.fi/bakgrunden/2013-01-03/sveriges-hjalp-var-betydande-under-vinterkriget

Vad gäller patriarken Kirill så skulle han lika gärna kunna vara satans representant på jorden med tanke på hans rabiata nationalism och krigshets:

https://www.youtube.com/watch?v=q0LIrvDpgv8

Du tror alltså att Putler skulle kunna "rädda" Finland, att han är en sanne vän? Sanningen är att han har närmast Stalin som sin förebild och har lika lite respekt för grannländernas suveränitet och gränser som just Stalin. Han är upplärd av den paranoida Andropov, som var väldigt nära att starta ett kärnvapenkrig i början av 80-talet, bara pga en signalövning som NATO höll!

https://www.youtube.com/watch?v=7ciy5R-tLiE

(Någon idiot, förmodligen en 90-talist, har lagt till musik i bakgrunden)

Lägg märket till likheten i det ryska agerandet vad gäller nedskjutningen av det koreanska passagerarflygplanet och nedskjutningen av dem malaysiska passagerarflygplanet över Ukraina.

(Tilläggas skall att jag just under den perioden, med all rätta, var med i svenska freds.)

Jag kan förstå att du avstår att diskutera på finskspråkiga sajter. Jag rekommenderar dig att fortsätta att diskutera på flashback. För annars kan kanske någon finne tar i tur med en landsförrädare som dig! För får Putler chansen, han är en opportunist som tar varje tillfälle att utöka Ryssland territorium, så sväljer han gärna en bit av Finland, eller helst hela landet.

bla bla bla, Sverige hjälpte si och så. Fine. Men låt mig ha min egen åsikt om saken.

Eh, så behandlingen av krigsbarnen var standarden i den tiden.... Verkligen?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/finska-krigsbarn-kraver-ersattning-fran-sverige

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/finska-krigsbarn-star-utanfor

Finska krigsbarnen väntar ännu på att Sverige ber dem om förlåtelse. De historier jag har hört av krigsbarnen är absolut hemska och omänskliga, men de vill oftast hålla tyst om saken. I affärsvärlden ser man hur tuffa chefer bryter ihop och börjar lipa om någon vågar nämna "krigsbarn i Sverige".

Angående Ryssland. Vi ser mera moralitet och kristendom i Ryssland än i Sverige. Kom ihåg att Stalin förbjöd kristendomen. Putin hyllar kristendomen.

Hur kristet är Sverige? Med kristendomen kommer moraliska arvoden. Det är inte svårt att fatta på vems sida finnarna står. Det är frågan om moraliska arvoden.

Att ni inte kan inse hur Sverige och västervärlden är en spegelbild av kommunistiska Soviet Unionen, det undrar man alltid över?!?

https://www.youtube.com/watch?v=AKwr3DDvFpw
Citera
2017-08-11, 13:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
bla bla bla, Sverige hjälpte si och så. Fine. Men låt mig ha min egen åsikt om saken.

Eh, så behandlingen av krigsbarnen var standarden i den tiden.... Verkligen?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/finska-krigsbarn-kraver-ersattning-fran-sverige

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/finska-krigsbarn-star-utanfor

Finska krigsbarnen väntar ännu på att Sverige ber dem om förlåtelse. De historier jag har hört av krigsbarnen är absolut hemska och omänskliga, men de vill oftast hålla tyst om saken. I affärsvärlden ser man hur tuffa chefer bryter ihop och börjar lipa om någon vågar nämna "krigsbarn i Sverige".

Angående Ryssland. Vi ser mera moralitet och kristendom i Ryssland än i Sverige. Kom ihåg att Stalin förbjöd kristendomen. Putin hyllar kristendomen.

Hur kristet är Sverige? Med kristendomen kommer moraliska arvoden. Det är inte svårt att fatta på vems sida finnarna står. Det är frågan om moraliska arvoden.

Att ni inte kan inse hur Sverige och västervärlden är en spegelbild av kommunistiska Soviet Unionen, det undrar man alltid över?!?

https://www.youtube.com/watch?v=AKwr3DDvFpw

Men din egen jävla åsikt bygger inte på fakta! Den bygger på dina känslor, hur du "uppfattar" saker, dina fördomar och, men största säkerhet, på rysk propaganda.

Det är svårt att inte beteckna dig som en komplett idiot som inte tittar på fakta och som dessutom reagerar känslomässigt då du hänvisar till en låt av Leonard Cohen för att försöka "förklara" dina fördomar gentemot väst.

Vad gäller de 70 000 finska krigsbarn som kom till ett land med en befolkning på 6,3 miljoner var ett stort åtagande på den tiden. Nu för tiden gnäller man över ca 35 000 ensamkommande flykting"barn" när vi har en befolkning på ca 10 miljoner. Att några tusen av de finska krigsbarnen hamnade i dåliga familjer är väl knappast något att förvånas över. Lika så var barnaga helt legalt på den tiden, liksom synen på barn skiljde sig ifrån idag.

Och sedan verkar du sätta ditt hopp till Ryssland som ett "kristet" land. Hej, och hå, tror du på fullt allvar att den fd. KGB mannen Putler är någonsin varit kristen? Tror du han skulle ha gjort karriär i KGB då, eller är du dum på allvar?

Man är kristen om man, i alla fall försöker, leva i Jesus Kristus efterföljd. Då räcker det inte att som Kirill vifta med guldkors och utbrista att Kristus är uppstånden, och samtidigt hålla sig med en fanatisk nationalism och krigshets.

Nå jag hoppas att, (om du bor i Finland), lämplig finländsk myndighet tar hand om sådana landsförrädare som dig vid ett skymningsläge. I Sverige, under andra världskriget, fick de göra sin "värnplikt" i norrländska interneringsläger, i Finland var det nackskott, direkt.
Citera
2017-08-11, 14:45
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Men din egen jävla åsikt bygger inte på fakta! Den bygger på dina känslor, hur du "uppfattar" saker, dina fördomar och, men största säkerhet, på rysk propaganda.

Det är svårt att inte beteckna dig som en komplett idiot som inte tittar på fakta och som dessutom reagerar känslomässigt då du hänvisar till en låt av Leonard Cohen för att försöka "förklara" dina fördomar gentemot väst.

Vad gäller de 70 000 finska krigsbarn som kom till ett land med en befolkning på 6,3 miljoner var ett stort åtagande på den tiden. Nu för tiden gnäller man över ca 35 000 ensamkommande flykting"barn" när vi har en befolkning på ca 10 miljoner. Att några tusen av de finska krigsbarnen hamnade i dåliga familjer är väl knappast något att förvånas över. Lika så var barnaga helt legalt på den tiden, liksom synen på barn skiljde sig ifrån idag.

Och sedan verkar du sätta ditt hopp till Ryssland som ett "kristet" land. Hej, och hå, tror du på fullt allvar att den fd. KGB mannen Putler är någonsin varit kristen? Tror du han skulle ha gjort karriär i KGB då, eller är du dum på allvar?

Man är kristen om man, i alla fall försöker, leva i Jesus Kristus efterföljd. Då räcker det inte att som Kirill vifta med guldkors och utbrista att Kristus är uppstånden, och samtidigt hålla sig med en fanatisk nationalism och krigshets.

Nå jag hoppas att, (om du bor i Finland), lämplig finländsk myndighet tar hand om sådana landsförrädare som dig vid ett skymningsläge. I Sverige, under andra världskriget, fick de göra sin "värnplikt" i norrländska interneringsläger, i Finland var det nackskott, direkt.

Oj, kanske man som en finne borde be er om förlåtelse?

Förlåt Sverige och förlåt svenskar att vi finnar inte lät Stalin ockupera Finland och förstörde era framtida planer. Men vi visste ju inte om att Finland var redan lovad åt Stalin. Förlåt att vi finnar stred till det sista, men ni berättade oss aldrig vad den stora planen var.

Sverige hjälpte inte för att Sverige visste redan då att Stalin kommer aldrig att ockupera Sverige, endast Finland.

Förlåt.

Men men men.... vi inkluderar Sveriges frivilliga i vinterkriget, oavsett vad dom gjorde.

https://www.youtube.com/watch?v=HuTUAc7hLCc

Jag landsförrädare? Finland hör inte till Sverige. Lever du i det förgångna eller hoppet om framtiden?
Citera
2017-08-11, 15:20
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Ola, one more thing.

Efter andra världskriget drogs järnridån ner och Öster-Europa blev instängd. Men Finland lyckades hålla sig utanför järnridån och stannade i det fria Väster-Europa.

Sedan flera år har jag varit absolut säker på att järnridån kommer att falla igen, och att denna gång är det Väster-Europa som blir instängd och Öster-Europa som förblir utanför järnridån.

Jag ber och hoppas att Finland denna gång också blir utanför järnridån. Sverige kommer att bli instängd likasom hela Väster-Europa.

Edgar Cayce hade profetier på 1800-talet om hur Ryssland kommer att bli den fria och demokratiska världens största hopp när det tredje världskriget bryter ut. Enligt honom kommer Ryssland att bli ett kristet och demokratiskt land, vilket ses redan nu.

Om ni inte kan se hur omoralen har blivit den nya normen i Sverige, då finns det inget hopp för er.

Andra profetier har berättat om hur Finland knäböjer sig i framtiden. Vilket betyder att norra Finland blir avskuret. Vem är er nästa granne då? Inte Finland, lol
Citera
2017-08-11, 17:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Oj, kanske man som en finne borde be er om förlåtelse?

Förlåt Sverige och förlåt svenskar att vi finnar inte lät Stalin ockupera Finland och förstörde era framtida planer. Men vi visste ju inte om att Finland var redan lovad åt Stalin. Förlåt att vi finnar stred till det sista, men ni berättade oss aldrig vad den stora planen var.

Sverige hjälpte inte för att Sverige visste redan då att Stalin kommer aldrig att ockupera Sverige, endast Finland.

Förlåt.

Men men men.... vi inkluderar Sveriges frivilliga i vinterkriget, oavsett vad dom gjorde.

https://www.youtube.com/watch?v=HuTUAc7hLCc

Jag landsförrädare? Finland hör inte till Sverige. Lever du i det förgångna eller hoppet om framtiden?

Lol! Vad försöker du göra, slå en en öppen dörr med din film? Ja, Finland till hörde väst under århundraden, dvs Sverige, sörjer du för det eller?

Sedan kan du lägga ned din fåniga konspirationsteori som du fått ifrån något ryskt propaganda institut.

Och ja, du är en finländsk landsförrädare om du lever i Finland.
Citera
2017-08-11, 17:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ola, one more thing.

Efter andra världskriget drogs järnridån ner och Öster-Europa blev instängd. Men Finland lyckades hålla sig utanför järnridån och stannade i det fria Väster-Europa.

Sedan flera år har jag varit absolut säker på att järnridån kommer att falla igen, och att denna gång är det Väster-Europa som blir instängd och Öster-Europa som förblir utanför järnridån.

Jag ber och hoppas att Finland denna gång också blir utanför järnridån. Sverige kommer att bli instängd likasom hela Väster-Europa.

Edgar Cayce hade profetier på 1800-talet om hur Ryssland kommer att bli den fria och demokratiska världens största hopp när det tredje världskriget bryter ut. Enligt honom kommer Ryssland att bli ett kristet och demokratiskt land, vilket ses redan nu.

Om ni inte kan se hur omoralen har blivit den nya normen i Sverige, då finns det inget hopp för er.

Andra profetier har berättat om hur Finland knäböjer sig i framtiden. Vilket betyder att norra Finland blir avskuret. Vem är er nästa granne då? Inte Finland, lol

Har ryssarna satt en elvisp inuti ditt huvud eller? Finland lyckades hålla sig, nästan, kvar i västlägret dels tack vare finländarnas tapperhet och smarta taktik, (t.ex. vad gäller det effektiva användandet av artilleri och motti-taktiken under vinterkriget), dels beroende på att faktiskt Sverige hjälpte till diplomatiskt att få ett stopp på striderna 1944 och var det enda västland som stödde Finland mellan 1944 och olympiaden 1952. Hört talas om de allierades kontrollkommission?

Och nu har alltså en ny järnridå sänkt sig mellan Europa och Ryssland. Du vill tydligen att Finland skall sluta upp på den ryska sidan. Tur då att nästan inga andra finländare håller med dig! Och nej, Ryssland är vare sig speciellt kristet, (om man ser på kristendomens grundstomme), och framförallt inte demokratiskt. Det fattar även, nästan, varje Finländare. Jag hoppas att den aktivitet som du bedriver inte kommer att bära frukt. För jag vill verkligen inte att en landgräns, på nytt, skall uppstå mellan Sverige och det ryska fascistiska piss-imperiet.
Citera
2017-08-11, 17:38
Medlem
Citat:
Sedan kan du lägga ned din fåniga konspirationsteori som du fått ifrån något ryskt propaganda institut.
Den enda konspirationsteoretikern här är du.
Citera
2017-08-11, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilka lögner tänker du på? Var specifik.
Om du följer vad som skrivs i tidningar och sägs på nyheterna borde du veta vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Hade de inte gjort det så hade vi idag inte sagt "Eiffeltornet" utan "Der Eiffelturm".
Och vad hade varit så fel med det. Det hade ju fortfarande varit en stålbyggnad. Dessutom heter inte Eifelltornet så på franska, så vad nu tyskarna än hade kallat tornet hade vi fortfarande sagt Eifelltornet.
Senast redigerad av pethom 2017-08-11 kl. 21:08.
Citera
2017-08-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Och vad hade varit så fel med det.
Ett nazistiskt Europa styrt från Berlin hade varit en smula fel, kan jag tycka, men visst - det är väl inte alla som delar den åsikten.
Citera
2017-08-11, 23:44
Medlem
Snapcounts avatar
Kan inte tråden gå tillbaka till topic ?

(givetvis historiska fakta är intressanta för dagens relation .., som jag även bidragit till..,men syns det spårar ut !)
Citera
2017-08-12, 17:15
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Har ryssarna satt en elvisp inuti ditt huvud eller? Finland lyckades hålla sig, nästan, kvar i västlägret dels tack vare finländarnas tapperhet och smarta taktik, (t.ex. vad gäller det effektiva användandet av artilleri och motti-taktiken under vinterkriget), dels beroende på att faktiskt Sverige hjälpte till diplomatiskt att få ett stopp på striderna 1944 och var det enda västland som stödde Finland mellan 1944 och olympiaden 1952. Hört talas om de allierades kontrollkommission?

Allierades kontrollkommision? Du tycks inte ha någon uppfattning om vad deras kommission gjorde. Vi blev bums landsförrädare och veteraner sköts ihjäl eller fängslades. Stalin ville egentligen inte fängsla politikerna, men finlandssvenskarna marcherade rakt till Stalin och krävde att den politiska styrelsen fängslas. Vår president dog i fängelset. För att han var en "landsförrädare".

Lauri Törni, ever heard about him? Han fängslades, flydde till Europa där den brittiska alliansen fängslade honom och det repeterades många gånger. Till slut flydde Törni till USA och höll huvudet lågt. Amerikanerna ville att Törni börjar skola deras första "special forces". Han hade bytt namnet till Larry Thorne vid det laget. Han blev mycket berömd i USA:s militär. John Wayne spelade Larry Thorne i filmen "The Green Berets".

När efterkriget började, då flydde hela finlandssvenska byar till Sverige, inklusive soldaterna. Munsala Rodklubben kallade vi dom. I Sverige skapade dom en ny regering medan kriget var pågående, meningen var att finlandssvenskarna tar över genast när finnarna förlorar.

Vill du verkligen veta varför Finland lyckades hålla Stalins trupper borta under vinterkriget?

Citat:

Summa summarum: Finland vann för att när ingen utomstående kom till hjälp, då svetsades hela finska befolkningen till en stark stam. Något som andra länder kunder lära sig från, att få befolkningen att tänka VI istället för JAG.

En sak som ännu är osäker är finlandssvenskarnas lojalitet. Dom är mer lojala till den svenska befolkningen, vilket svenskarna kunde ta i beaktande. Ni har aldrig för mycket vänner.
Citera
2017-08-12, 17:18
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan inte tråden gå tillbaka till topic ?

(givetvis historiska fakta är intressanta för dagens relation .., som jag även bidragit till..,men syns det spårar ut !)

Putin kommer inte att ta över Finland. Han vet att finnarna är bättre som vänner än fiender.

Men om Finland går i NATO, då attackerar Ryssland Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in