2017-08-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag vet inte var de där 30 minuterna kommer från ursprungligen. Här https://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus står det att den har över ett ton batterier. Tyvärr står det inte effekten på elmotorn, annars kunde man ju räknat ut rimlig drifttid på fullt skaft utifrån någon normal energitäthet för blybatterier (som jag antar att det är, finns väl ingen anledning att välja dyrare litiumgrejer eller så när vikt inte är något problem). 10 kW elmotor kanske kan vara rimligt med hänsyn till ubåtens storlek och 3,5 knop? Kanske DrSvenne orkar räkna på batterikapaciteten?

Sen kan han ju ha känt sig tvungen att gå i ytläge i alla fall. Det kan vara för stor kollisionsrisk att gå i uläge på många ställen och ska han dumpa ett lik så måste han upp till ytan.
Jag skulle kunna tänka mig att UC3 Nautilus årsmodell 2008 möjligen rent av hade begagnade batterier, så de inte ens gav full kapacitet. Är inte så billigt att köpa över ett ton blybatterier. Bara att de ursprungligen använde 12V-batterier känns som att de muddrat bensinstationer på skrotade bilbatterier - finns det annars större 12V-batterier att köpa? Telefonväxlar och liknande som kört blybatterier kör inte 12V. Lastbilar och truckar kör inte 12V. Just 12V känns så "fritidsbatteri" eller "bilbatteri".
Citera
2017-08-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jo, troligtvis är det inte mer rafflande än så. De har känt varandra en tid. Nästan säker på det. Statistiken talar för min teori/gissning också antar jag.
Imorgon eller inom några dagar kommer det nog komma fram ett och annat.
Den som lever får se.

Jag har sagt det igen och säger det igen. Skapa en personlighetsrofil på de här människorna. Det finns ingenting mellan dessa människor som skulle göra KW intresserad av den här stollen. KW är beyond hans patetiska level. Som att en internationell erkänd journalist som pluggat på några av väldens finaste universitet med ett gäng riktigt sylvassa människor skulle börja gänga med nån jävla skrotbertil som bor i en rostig kolaburk i hamnen. Inte en chans i helvetet.
Citera
2017-08-14, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Är det någon som sett om de kan köra i snorkelläge?
Trimmrodren ser jättesmå ut om man jämför mot på en "riktig" ubåt.

Jag vet ingen källa på det. Det enda jag kunnat tolka utifrån bilderna är att de bakgre är statiska och de främre kan han reglera. Det borde ändå räcka för den där petflaskan.
Citera
2017-08-14, 01:08
Medlem
Att de skulle haft sex där nere (frivilligt eller ofrivilligt) låter mindre sannolikt. Man är i en allt för ansträngande situation i en liten ubåt och måste dessutom styra den. Att hon skulle tagit narkotika (kränkande enligt rätten?) låter också mindre sannolikt.

Har själv åkt med i mindre Cessnaplan och åkt motorseglare och man blir liksom lite spänd i nya situationer, speciellt när man flyger. Att börja ha sex låter mindre sannolikt.
Citera
2017-08-14, 01:11
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Är det någon som sett om de kan köra i snorkelläge?
Trimmrodren ser jättesmå ut om man jämför mot på en "riktig" ubåt.

Det står i ett inlägg en eller två sidor bak. Den kan köras i snorkelläge.
Citera
Medlem
crillecrilles avatar
På tornet sitter det två "stolpar". Kan en av dem vara "snorkeln"? Ena har ju de fem kamerorna monterade men den med vit topp..?

Bild: http://i.imgur.com/Gom0Qlz.jpg

Kanske han kan skjuta upp den en liten bit till. Det hade varit intressant att veta hur den funkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Är det verkligen samma effekt som om man dör av att andas syrefattig luft? Läser ju då och då om folk som dör i stugor eller liknande i sömnen av "dålig" luft. Och då menar jag inte pruttar.
Många i stugor som dör av kolmonoxid - dvs från ofullständig förbränning i kamin eller liknande. Samma som varför du inte vill sitta i ett stängt garage med bilmotorn igång.

Pratar vi Nautilus så skall inte luften bli farlig om man inte är nere väldigt länge - dvs för mycket koldioxid - eller något drastiskt händer med batterierna eller något reglage är fel så dieselmotorn antingen drar in sitt insug från insidan eller alternativt inte kan skicka ut avgaserna.

Skulle något hänt med batterierna skulle vi rimligen vetat om det nu, eftersom det skulle varit laga förfall som tagit PM ur knipan. Har han klantat något med de manuella reglage som skall slås om före/efter snorkling däremot så är det inte säkert att han har vågat berätta.
Citera
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har du en länk till detta ?

Nej, glömt var jag läste det (dock inte här inne) men det hade koppling till bråket om ubåten och att flera medarbetare inte ville fortsätta jobba med honom.

MEN eftersom jag inte lade sidan på minnet och eftersom sängen ropar på mig, så bordlägger vi detta.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns ingenting mellan dessa människor som skulle göra KW intresserad av den här stollen. KW är beyond hans patetiska level. Som att en internationell erkänd journalist som pluggat på några av väldens finaste universitet med ett gäng riktigt sylvassa människor skulle börja gänga med nån jävla skrotbertil som bor i en rostig kolaburk i hamnen.

Tjejen i filmen verkar åtminstone glad, hon skrattar mycket, nere i ubåten. Kim ser väldigt glad ut på fotot. Finns exempel på märkliga relationer. Natalie Portman hade ihop det ett kort tag med Moby enligt media.
Citera
2017-08-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En undrande fråga som jag måste få ställa till alla här:
Man har ju hela tiden talat om att Madsen är en fantastisk uppfinnare!
Men vad har han uppfunnit - en ubåt?
Kanske kunde man ha fått detta epitet a la år 1888, men idag går man bara in på ett bibliotek och slår upp fakta om uppfinningen - hur man bygger och vad man skall tänka på, när man konstruerar en ubåt.
Så.......
Vad var så väldigt speciellt med denna ubåt som han byggde? En ny stirlingmotor eller dylikt??
Eller var det detta att den var så billig?
Nej det stämmer att personen i fråga ej är en uppfinnare i egentlig mening. Det har också påpekats tidigare i tråden. Ubåtens teknik bygger i mångt och mycket på teknik från de tidigare världskrigen som jag uppfattat det. Diesel- och elmotordrift är gammal och beprövad teknik och skrovet är bara en stor ståltub. Så ubåtsföreningens aktiviteter kan väl jämföras med en klubb som bygger raggarbilar av det finare och samtidigt ovanligare slaget.
Citera
2017-08-14, 01:13
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Är det någon som med hundraprocentig säkerhet kan säga mig om ubåten liksom kan lägga sig stilla på botten så man inte behöver röra en enda knapp? Man kan till exempel göra det medan man våldtar och stryper en passagerare?
Citera
2017-08-14, 01:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Jag har sagt det igen och säger det igen. Skapa en personlighetsrofil på de här människorna. Det finns ingenting mellan dessa människor som skulle göra KW intresserad av den här stollen. KW är beyond hans patetiska level. Som att en internationell erkänd journalist som pluggat på några av väldens finaste universitet med ett gäng riktigt sylvassa människor skulle börja gänga med nån jävla skrotbertil som bor i en rostig kolaburk i hamnen. Inte en chans i helvetet.

Jodå. Jag är mer och mer säker på att detta är vad som kommer pysa fram i kommande dagarna/veckorna. Du har intet på något vis tolkningsföreträde när det kommer till vad som attraherar människor. Kändisskap/offentliga personer exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in