2017-08-14, 00:42
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sju timmar på fullt skaft på batterierna i 3,5 knop, låter ju inte orimligt i alla fall men jag vet inte hur stora batterier det är. En halvtimma låter ju nästan löjligt lite.

Där var ett par till intressanta kommentarer:
Är den spaken i dykläget nu så torde det tyda på att Peter med mening öppnade ventilerna till huvudbarlasttanken/tankarna. Det är ju det normala förfarandet för att dyka men gör man det med luckan öppen så går det ju som det gick.

Ingen luftrening eller syrgas alltså utan man klarar sig många timmar bara på den luft som är i innan man dyker. Jag antar att man använder en fläkt när man går i ytläge för att omsätta luften i ubåten.

Det som förvånar är att han säger att man skulle till och med vakna av syrebrist om man skulle somna och det tar slut syre. Stämmer det? Jag som har fått för mig att det är livsfarligt och man vaknar inte. Han är smartare än mig så han har väl rätt men lät emot allt jag lärt mig.
Citera
2017-08-14, 00:42
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Sju timmar på fullt skaft på batterierna i 3,5 knop, låter ju inte orimligt i alla fall men jag vet inte hur stora batterier det är. En halvtimma låter ju nästan löjligt lite.

Där var ett par till intressanta kommentarer:
Är den spaken i dykläget nu så torde det tyda på att Peter med mening öppnade ventilerna till huvudbarlasttanken/tankarna. Det är ju det normala förfarandet för att dyka men gör man det med luckan öppen så går det ju som det gick.

Ingen luftrening eller syrgas alltså utan man klarar sig många timmar bara på den luft som är i innan man dyker. Jag antar att man använder en fläkt när man går i ytläge för att omsätta luften i ubåten.
Batterierna: Ubåden får 24 VDC batterier på samlet set 1,5 ton, der kan rumme 50 kwh. Dertil kommer 12 VDC batterier til navigation, radiorum, styring mv.
Citera
2017-08-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Visst kan det ha gått till på liknande sätt. Det som talar emot det är att PM troligen inte klarar av att köra i undervattensläge själv, att han pga sitt ego vill gå i ytläge och visa att han minsann är kapten på "sin båt" (kanske extra mycket med ungt och vackert sällskap), men framförallt att det troligen inte ger henne möjlighet att höra av sig till pojkvännen. Det är den kommunikationen.dom emellan polisen troligen har som viktiig att gå på och att hon skulle kunna ringa eller sms:a i undervattensläge kan vi glömma.

Lite tydligare då:

Dom ska göra ett dyk, det är planerat. När det väl ska till, kanske hon får lite frossa, ringer pojkvänner INNAN. Han kanske lugnar henne, det var väl själva grejer att prova. Hon tar mod till sig, dom dyker, nåt händer.

Pojkvännen kan berätta för polisen att hon hade varit nervös inför dyket, dom förstår direkt att något kan hända under vatten. Men inga samtal, såklart....
Citera
2017-08-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Den danske pensionerade mordutredaren Kurt Kragh är inne på samma linje som jag har varit helat iden.
Sexbrott eller i varje fall sex inblandat på ett eller annat sätt.
Åklagaren sa att det har kommit detaljer fram i förhöret som kan vara kränkande för kims anhöriga, därför beslutades att förhandlingar skulle vara bakom stängda dörrar. Det finns två saker som kan vara kränkande enligt mig. 90% sexrelaterade mord och 5% droger. Han kan ha sagt att hon hade kokain med sig och snortade detta.Hon blev överdosig och hennes hjärta stannade plötsligt! Vi sparar 5 procent möjlighet för andra kränkande saker som kan framkommit.
Citera
2017-08-14, 00:44
Medlem
Citat:
Jag har aldrig mördat någon uppsåtligen och jag har heller aldrig mördat någon i nödvärn, men jag kan föreställa mig att mitt samvete skulle se radikalt annorlunda ut från det ena till det andra. Hade jag mördat någon med uppsåt så hade jag försökt dölja mina spår så systematiskt och rationellt som möjligt i den mån jag kunnat. Hade jag agerat i nödvärn så hade jag snarare varit så behjälplig som möjlig för polis och rättsväsende eftersom jag anser mig haft både moralisk och juridisk rätt att med våld hindra henne från att förinta oss båda.

Jag tror det är lätt för oss att sitta här i lugn och ro och filosofera. I nödsituationer och om man har tagit livet av någon genom en olyckshändelse måste det vara en väldigt chockartad upplevelse för en icke-kriminell person. Svårt att säga hur var och en skulle reagera.

Jag vet exempelvis ett fall i USA där en författare dömdes till typ livstid för att hans fru hade hittats nedanför trappen med huvudskador. Han menade att hon hade ramlat men rätten dömde honom för mord och menade att skadorna inte kunnat uppstå genom fall. Många har kritiserat just det fallet eftersom han dömdes på så tunn bevisföring. Även många kändisar (Ronaldo, Michael Jackson) gör upp i godo med folk eftersom deras advokater ofta hänvisar till att man aldrig vet hur en jury dömer. Lättare att göra upp utanför domstolen med miljontals kronor och slippa en rättegång.

Tänk dig själv. Det finns inga vittnen till det som skett och det enda som finns är din redogörelse. En del kanske resonerar som så att det är bättre att dumpa kroppen och hitta på att man släppt av henne. Svårt att veta hur olika personer skulle reagera.
Citera
2017-08-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Få saker är väl omöjliga men kanske kan vara läge att dra ner på fantasierna?

En tumregel är att den enklaste/mest logiska förklaringen oftast är den sanna.

Självklart. Tror inte alls det har gått till på det sättet själv, men bland de mer spekulativa teorierna känns det kanske som något mindre osannolikt.
Citera
2017-08-14, 00:46
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det som förvånar är att han säger att man skulle till och med vakna av syrebrist om man skulle somna och det tar slut syre. Stämmer det? Jag som har fått för mig att det är livsfarligt och man vaknar inte. Han är smartare än mig så han har väl rätt men lät emot allt jag lärt mig.

Testa. Be någon hålla för näsa och mun när du sover så får vi se upp om du flyger upp ur sängen i ett försök att ta ett djupt andetag.
Citera
2017-08-14, 00:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Varför har vi utgått från att båten bara går att köra 30 minuter under vatten? Finns det bekräftat någonstans eller var det bara något man drog fram ur röfven?

Nu verkar det ju mer stämma med 7 jävla timmar. Då är det en helt annan sak med radar och allt annat vi snackat om ikväll.
Jag vet inte var de där 30 minuterna kommer från ursprungligen. Här https://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus står det att den har över ett ton batterier. Tyvärr står det inte effekten på elmotorn, annars kunde man ju räknat ut rimlig drifttid på fullt skaft utifrån någon normal energitäthet för blybatterier (som jag antar att det är, finns väl ingen anledning att välja dyrare litiumgrejer eller så när vikt inte är något problem). 10 kW elmotor kanske kan vara rimligt med hänsyn till ubåtens storlek och 3,5 knop? Kanske DrSvenne orkar räkna på batterikapaciteten?

Sen kan han ju ha känt sig tvungen att gå i ytläge i alla fall. Det kan vara för stor kollisionsrisk att gå i uläge på många ställen och ska han dumpa ett lik så måste han upp till ytan.
Citera
2017-08-14, 00:48
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Testa. Be någon hålla för näsa och mun när du sover så får vi se upp om du flyger upp ur sängen i ett försök att ta ett djupt andetag.

Är det verkligen samma effekt som om man dör av att andas syrefattig luft? Läser ju då och då om folk som dör i stugor eller liknande i sömnen av "dålig" luft. Och då menar jag inte pruttar.
Citera
2017-08-14, 00:49
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Jag vet inte var de där 30 minuterna kommer från ursprungligen. Här https://en.wikipedia.org/wiki/UC3_Nautilus står det att den har över ett ton batterier. Tyvärr står det inte effekten på elmotorn, annars kunde man ju räknat ut rimlig drifttid på fullt skaft utifrån någon normal energitäthet för blybatterier (som jag antar att det är, finns väl ingen anledning att välja dyrare litiumgrejer eller så när vikt inte är något problem). 10 kW elmotor kanske kan vara rimligt med hänsyn till ubåtens storlek och 3,5 knop? Kanske DrSvenne orkar räkna på batterikapaciteten?

Sen kan han ju ha känt sig tvungen att gå i ytläge i alla fall. Det kan vara för stor kollisionsrisk att gå i uläge på många ställen och ska han dumpa ett lik så måste han upp till ytan.

50kwh hade den i batterikapacitet efter senaste uppgraderingen i maj.
Citera
2017-08-14, 00:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Man vaknar inte av syrebrist, men däremot om CO2-halten går över ett visst värde.
Citera
2017-08-14, 00:50
Medlem
Citat:
Jag har hittat nu. Den kan för fan köras 10 timmar under vatten. (Om nu ti betyder tio).

Och i artikeln står det att hon hade snorkel? Var den avtagbar då eller?

"Den nye udgave af Nautilus bliver også udstyret med et opgraderet elsystem, der gør den i stand til at sejle neddykket med elmotor i op til ti timer. Ubåden får 24 VDC batterier på samlet set 1,5 ton, der kan rumme 50 kwh. Dertil kommer 12 VDC batterier til navigation, radiorum, styring mv.

I maskinrummet befinder der sig også en Kubota D722 hjælpemotor, der nu bliver koblet sammen med en transmotor 24 VDC ladegenerator, så Nautilus kan genoplade sine batterier, så længe den sejler på overfladen, eller neddykket med snorkel."

Källa https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030

Sedärja. 50kWh är duktigt med mos! Som en jämförelse har basmodellen av Tesla S 70kWh. Pluginhybriden som är tänkt att gå på enbart eldrift för dagligpendling har så mycket som 12kWh.

Så med andra ord, i synnerhet nu när vi vet att den har snorkel, allt som diskuterats om radar kan vi i princip glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in