2017-08-14, 16:17
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Ber om ursäkt om detta redan framkommit, hittar inte följande länk i tråden. Isländsk media hänvisar till denna artikel med spekulationer om att KW "blivit förd till Tyskland" - vadå förd? Och varför skulle hon ha blivit "förd" till exempelvis Tyskland?

https://www.bt.dk/krimi/medie-her-er-politiets-nye-teori-om-forsvundne-kim-i-ubaadsmysteriet

Står i en annan artikel också. Där har danska polisen sagt att hon kan ha blivit förd dit, men att de avvaktar med att kontakta tysk polis för sökhjälp i nuläget.
Citera
2017-08-14, 16:17
Medlem
Browndawgs avatar
Tror inte hon kommer hittas någonsin om han lyckats med en dumpning med vikter i havet.

Och att hitta henne levande är bara glömma. Det har gått såpass länge.
Citera
2017-08-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Mina två cent:
Att få klaustrofobi i en liten ubåt under vattenytan är absolut inget ovanligt.
Gissar på att KW fick tokspel på grund av just klaustrofobi och i samband med det hände det en olycka ombord.
Kanske KW försökte öppna luckan vid färd under vattnet och PM tvingade stoppa henne?
Motsvarande har hänt på flygplan i luften. Passagerare som får panik och skall ut, till varje pris.

På en U-båt är det lätt hänt att halka och slå sig rejält.
PM får i sin tur panik över olyckan och dumpar KW till sjöss.
Och sänker sedan ubåten för att försvåra undersökningen.

Som befälhavare på ett fartyg har han ganska stora befogenheter.

Det funderade jag på igår också. Det är spekulation, i nuläget med begränsad information, lika bra som någon annan. Den kan falla på att dom inte provade att dyka, men det tycker jag är osannolikt. Varför ska då KW öht. åka ut i båten, själva grejen och kanske "kicken" är ju såklart att dyka.....
Citera
2017-08-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaceMorph
Vem har sagt att det är konstigt? Det är däremot ett snabbt agerande.
Polisen är oftast snabba när de har en fysisk misstänkt gärningsperson i samma rum.
Att de anhöll honom direkt tyder på att hans uppträdande eller vad han sade under förhöret signalerade skuld. Det är inte, så vitt vi vet, en förhärdad brottsling det handlar om och Poliser med lite erfarenhet märker direkt om något faller utanför det normala.
Citera
2017-08-14, 16:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Notera "fattades delar av en hel kedja batterier."

Har du 24V-batterier och önskar nå 120V så kopplar du ihop 5 batterier i en kedja.
Har du 50 batterier så kan du då skapa 10 stycken sådana kedjor.

Hittar polisen då en bruten kedja med bara fyra batterier och en lucka så blir det omedelbums anledning att fråga sig var det femte batteriet tagit vägen.
Om det fattades en del batterier lär väl PM få frågan om var batterierna finns. Om de ligger i någon hall eller garage någonstans är den saken ur världen.

MEN:
Ett batteri låter som ett utmärkt sänke om man vill försäkra sig om att kroppen inte stiger upp till ytan när förruttningen gör att det börjar bildas gaser. Rent fysikaliskt behöver man bara se till att lungorna töms på luft så sjunker kroppen av sig själv. Om man punkterar buken kommer man minska risken för att kroppen fylls med gas och därför får mer flytkraft. Jag tror nog att ett 40-50kg tungt batteri skulle klara hålla ned en kropp t.o.m. om kroppen fylls med gas.
Citera
2017-08-14, 16:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Står i en annan artikel också. Där har danska polisen sagt att hon kan ha blivit förd dit, men att de avvaktar med att kontakta tysk polis för sökhjälp i nuläget.

Förd med vattenströmmar kanske?
Citera
2017-08-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har hört att de undviker typiska strypsexmord utförda av invandrare, så det är kört.... 😁

Men i detta fall så är ju BO invandraren och MGM inhemsk, fast iofs dansk, vad gäller då?🤔

Citat:
Ursprungligen postat av FaceMorph
Missing People och deras låtsaspoliser har inte mycket att bidra med i det här läget, även om de nog sitter och hoppas på att få ge sig ut på nya "äventyr". Har sprungit på en del av medlemmarna i olika sammanhang, och flertalet jag mött drivs av äventyrslusta, uppmärksamhetstörst eller andra mindre ädla motiv.

Kan nog säkert stämma det du påpekar ang personliga motiv/intressen men det talar ju inte direkt emot att de kan göra nytta trots allt. Ta tex hon Therese T@ng som löste ett fall på sitt alldeles egna sätt🙄
Citera
2017-08-14, 16:23
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förd med vattenströmmar kanske?

Strömmarna vid den tidpunkten och platsen skulle vara riktade mot Sverige om jag förstått rätt, därav sök i svenska vatten. Men det finns väl fler strömmar!
Citera
2017-08-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast min fråga här är om man verkligen behöver gå iland för att sanera den typen av spår? Kan man inte göra det till havs där man inte blir störd?
Tror ju inte han har så vällfyllt med inventarier i ubåten - tillbaka vid hamnmagasin kan han hitta lösningsmedel och annat som inte transporteras i ubåten.

Finns blodspår kan han ju möjligen kommit på att han har en liten batteri-driven uv-lampa på kontoret för att kolla äkthet på sedlar. Han kan få med sig sopsäckar så han lätt kan ta hand om städmateriel som skall lyftas ut ur ubåten efter att han gjort sitt bästa att tömma den.

Får han tid i hamn kanske han får idé att han kan ta brottsoffrets telefon och snabbt dra iväg någonstans och slå igång den för att försöka avleda misstankar.

Det är mer eller mindre hopplöst för oss att försöka räkna ut vad en stressad mördare kan få för idéer för att försöka ta sig ur sina predikament. Allt vi kan göra är att gissa - och vi kommer troligen oftast vara en bra bit ifrån vad han själv skulle planerat göra. Vi saknar så enorma mängder information för att kunna göra ett bra jobb.
Citera
2017-08-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Mycket märkligt fall. Kan verkligen inte få ihop det med motiv osv.

Varför skulle han döda henne bara sådär? Var det planerat?

Varför sänkte han ubåten? Även om han nu dödat KW och dumpat henne till sjöss någonstans, vad skulle anledningen vara att sänka båten? Det blir ju bara mer misstänkt. Ska ju ganska mycket till för att sänka hela sitt livsverk.

Finns alltid ett motiv när det gäller en journalist. En journalist kan lätt förstöra ett liv med en tidningsartikel.

Hon kanske har snokat lite för mycket i hans personliga/professionella saker eller provocerat honom att säga något som han ångrade senare, och sedan hotad honom att skriva om det i tidningen.

Motivet för att sänka ubåten: förstöra bevismaterial. Typ blod.
Senast redigerad av Nejintenuigen 2017-08-14 kl. 17:00.
Citera
2017-08-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judicare
Jag gissar att du inte är läkare eller jägare. Man kan stycka en kropp utan att det stänker blod överallt.
Jag gissar att PM inte är läkare eller jägare och alltså inte känner sig ha goda biologiska kunskaper i hur man lämpligast styckar. Det är vad PM själv tror/tycker/tänker i ämnet som är det väsentliga för vilka beslut han önskar ta.
Citera
2017-08-14, 16:28
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fel tänkt. Polisen häktade inte, det gjorde domstolen.

Rätt tänkt av dig. Men det skedde på polisens hemställan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in