2017-08-13, 22:37
Avslutad
Polisens nya vittne ubåten körde utan lyktor. ............ månsken. ........ kan det vara så att de tittade på marelden?
Citera
2017-08-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Mobiltelefoner fungerar inte så bra inneslutna i stålrör, som t.ex. en ubåt, och de fungerar definitivt inte i uläge.
Jag har tänkt på det, men givet att hon ska göra reportage så måste hon väl ha försökt ta lite kort från kontrolltornet när de varit ovanför vattnet?
Jag tänker att han kan ju inte ha hållit kvar henne när de ändå går upp för att ventilera ubåten och ladda batterierna?

Fast PM kan ju ha fått frispel relativt tidigt på resan förvisso
Citera
2017-08-13, 22:38
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
VHS? Används det på fartyg? Gamla VHS kassettband.
VHF skall det vara
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Polisens nya vittne ubåten körde utan lyktor. ............ månsken. ........ kan det vara så att de tittade på marelden?

Kör man verkligen i fem-sex knop då?
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Är det fastslaget att hon anmäldes som försvunnen redan så tidigt? Jag har inte koll på fakta här.

I min värld så borde man kunna ha lite flexibilitet vad gäller den saken när det handlar om att flickvännen/sambon skall göra ett reportage/intervju som hon senare skall försöka kränga till Wired och att det trots allt handlar om en hemmasnickrad ubåt och inte Djurgårdsfärjan? Jag syftar på att det kanske inte hade varit allt för otroligt om de hade sladdat in en timme senare... Ett "scoop" kan ju vara svårt att planera i förväg om man säger så.

Anmälde han henne som försvunnen på morgonen, som jag trodde det var, så är det ju inte konstigt alls men att det gjordes direkt när hon inte dök upp på angiven tid känns rätt mysko om jag skall vara ärlig?
(om hon inte bett pojkvännen att ringa polisen direkt om hon inte dök upp på angiven tid - vilket i så fall kan vara en indikation på att hon hade något på känn, alternativt hade förberett ett antal jobbiga frågor...?)

Många frågetecken är det allt i detta fallet...
Det är en av de saker som gjorde att man undrade vad polisen visste men inte vi! Boyfriend larmar före midnatt, typ 23.30 att hon är borta och något senare börjar man leta efter ubåten. Det kom direkt upp misstankar om mord!? Din tes att hon bett honom larma om hon inte hör av sig har jag också framfört här för ett tag sedan. Var PM hotfull mot henne i förväg?
Citera
Avslutad
Vad är motivet?
Citera
2017-08-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men varför skulle han ner till Kögebukten? Han startar norr om Köpenhamn, förmodligen väntas Kim vara tillbaka efter ca 2 timmar, eftersom pojkvännen slår larm ungefär då. Varför Kögebukten, finns det något särskilt där?
Om han nu har bragt henne om livet på ubåten och sedan slängt henne överbord är det inte märkligt. Först går han då norrut mot Landskronadjupet och dumpar henne där för att sedan återvända under natten på östra sidan (utmed svenska kusten) och sedan korsa sundet med tanke att sänka ubåten i Kögebukten.

Då ser det ut som om han kommer från Bornholm och går norrut varpå man sedan söker från Falsterbokusten och upp mot Saltholm. Vilket man uppenbarligen har gjort. Då missar man henne helt då hon troligen finns i djupen mellan Ven och Landskrona. Den enda risken med det är om kroppen inte sjunker utan följer med strömmen då sundet smalnar av mellan Helsingör och Helsingborg, vilket gör att möjligheten att kroppen upptäcks om den flyter i ytläge ökar.

Dom enda missarna är väl i så fall fartyget som såg honom gå med släckta lanternor igår. Det vittnesmålet ger iaf någon form av riktning om han inte korrigerade den om han förstod att dom har sett honom. Samt platsen där han sänkte ubåten som troligen inte var helt enligt planen utan mera i panik då han insåg att man hade hittat honom.
Citera
2017-08-13, 22:39
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, precis som jag var inne på; man har bluddrat ihop begreppen. Han är alltså häktad med en 'begrundad misstanke' och inte på någon lägre grad.

Att sedan försvararen gör sitt jobb och påtalar att det är en lång väg till åtal och att misstankeunderlaget är 'mycket lågt' är sedan en helt annan sak. Hade ju varit lite märkligt om en försvarare som företrädet en klient som negerar brott hade sagt annorlunda.

Ja det är säkert så att man blandar ihop det. Är begrundad misstanke den högre misstankegraden i Danmark eller finns det högre?
Citera
2017-08-13, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Kör man verkligen i fem-sex knop då?
Nej, det har du rätt i !
Citera
2017-08-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det lär inte vara hundratals oidentifierade ekon att följa utan att det går fint bara det har funnits något eko.

Jamen då är det väl löst i morgon enligt din teori.

Ska vi ta denna diskussion om en vecka? Då lär de väl spårat rätt enligt dina antagande.
Citera
2017-08-13, 22:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du menar att Öresund som är den enda inpassagen till Östersjön saknar betydelse för militärens spaning?
Enda inpassagen... Du får ta en titt på en karta där man ser hela Danmark.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-13 kl. 23:07.
Citera
2017-08-13, 22:41
Medlem
portnoys avatar
Tittade lite på olika artiklar och fotografier. Såg denna i en av aftonbladets "bildspel":

http://imgur.com/a/yKcgN

Jag, och säkert många andra som har intresse av foto/efterbearbetning, känner att denna bild är processad i efterhand, i synnerhet kvinnan på bilden. Gissningsvis är det bara att någon valt att mixtra lite med kontrast och färg för att förtydliga henne, men jag tycker att detta skulle framgått på något sätt, då det ser ganska skumt ut.

Sedan har vi den här bilden:

http://imgur.com/a/YLC26

Den känns mer orörd.

Den stora skillnaden mellan bilderna är ju att den andra saknar flagga. MP har väl tagit ner/satt upp den mellan bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in