2017-08-13, 22:34
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Givet att Kim hade (och/eller PM) hade sina mobiler med sig, borde det finnas en hel del info när dom tömmer masterna.
Mobiltelefoner fungerar inte så bra inneslutna i stålrör, som t.ex. en ubåt, och de fungerar definitivt inte i uläge.
Citera
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Hon håller i en mobiltelefon, redo att ta bilder.

Blöö. Mår dåligt när man ser bilder som är tagna princip precis innan de försvinner. Och särskilt på en vacker oskyldig kvinna som hon tycks vara/varit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
VAR ÄR HON
Du måste skrika ännu mycket högre om PM skall höra dig. Och sedan behöver du ju övertyga honom om varför han skulle välja att svara just dig, om han hitintills inte velat svara den danska polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
alla verkar så exhalterade över att han lyckats bygga en ubåt och ser det som en bedrift .. det kan en chimpans göra .. t om colombianska karteller byggde egna ubåtar av trädstammar och oljetunnor och smugglade kokain

Ja men nu är det ju inte riktigt så den ser ut utan är aningen lite mer avancerad. Aningen.

Bygg en själv, för fan då.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-08-13 kl. 22:37.
Citera
2017-08-13, 22:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Rätt hade för brottom på plattan VHF menar jag.

Ja jag kom på att du säkert menar det direkt efter mitt inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Folk med autism hävdas också helt eller åtminstone delvis sakna "theory of mind" dvs det som krävs för självinsikt.
KBT kan ju delvis överbygga andra svårigheter. Killen är ju klipsk och dessutom gammal nog för att vara högfunktionerande, även om han skulle lida av ett handikapp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nja men en såpass bra ubåt som uc3 är, jag skulle inte lyckas med det iaf. Men jag kanske är korkad.

Kartellerna hade ganska bra med pengar till sina ubåtar så det förvånar mig absolut inte, om dom lyckades sno ihop något som gick att överleva i.

Kartellerna borde haft betydligt mer pengar än Peter Madsen. Fast kartellen var väl ute efter "speed" inte "look".
Citera
2017-08-13, 22:36
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Dessutom går inte Ventrafiken nattetid och de flesta båtar som kör på längs i sundet går på utsidan av Ven (från svenska sidan räknat) så man kan nog vara relativt osynlig och ostörd där om man vill.

Edit: Sedan kanske det är lite väl långt att köra och dumpa lik där när man utgår från Köpenhamn förstås, men är det djup och relativt lugn man är ute efter så varför inte?

Ventrafiken går inte nattetid korrekt. Men övriga större fartyg kör höger/vänster. Alltså på ena sidan när dom ska ner i sundet och andra när dom ska uppåt igen. Så där är inte speciellt lugnt på sidan mot Sverige nattetid.

(Sitter på Ven och tittar ut mot Danmarks/Köpenhamns kustlinje just nu och det är inte speciellt långt, han hade ju god tid på sig.)
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Radarinformation ointressant om man inte vet vilken farkost ekot tillhör.
Det lär inte vara hundratals oidentifierade ekon att följa utan att det går fint bara det har funnits något eko.

Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Någon som vet hur det är med vattenlik när någon använder sänke. Är det inte så att kroppen löses upp så att tex om sänket är förankrat i benen så kan tex torson frigöra sig och flyta upp av gaserna. Eller en arm etc. Sundet är ju så väl trafikerat nu på sommaren så det kan ju hända att någon hittar flytande delar.
Jag är säker på att han sänkt henne i sundet men inte där ubåten hittades utan tidigare Kanske norröver mot bron. Vore ju idioti att sänka kroppen på samma ställe som ubåten. Ubåten är ju lättare att hitta under vattnet.
Jag vet inte men jag brukar använda... eh, jag har lekt med tanken att man bör lina in liket i en tung kedja eller något så inte tyngden bara är fäst på ett ställe.

Frågan är väl om kroppen hinner lösas upp och bli så ömtålig innan gasproduktionen upphör. Efter ett tag så flyter ju inte lik upp längre utan blir liggande på botten. Skelettdelar finns kvar i många år, på vissa ställen i hundratals år och på andra åtminstone i tiotals år.

Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Detta var intressant, och något oväntat;

Källa: http://electronics.howstuffworks.com/would-a-cell-phone-work-on-a-submerged-submarine.htm

Givet att Kim hade (och/eller PM) hade sina mobiler med sig, borde det finnas en hel del info när dom tömmer masterna.
Om du tänker att det där "Submarines must stay submerged at a depth of about 200 to 330 feet (60 to 100 meters) in order to avoid detection" skulle gälla mobiltelefoni så glöm det. Mobilsignalen stoppas av bara någon cm vatten. Jag vet inte varför den texten stod ihop med det andra, 60-100 m måste avse något annat sätt att upptäcka ubåtar i uläge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det skiljer sig lite på tiden man kan häkta folk i Danmark och här.

Madsens advokat säger såhär i expressen:

"– Rätten finner att det är en begrundad misstanke att han har gjort sig skyldig till ett "oaktsamt mandrab" och han häktas därför. Men vi är fortfarande i ett läge med mycket lågt underlag för misstanke och det ska mycket till ännu för ett eventuellt åtal, om vi överhuvudtaget kommer så långt. "

Mycket lågt underlag.

Ja, precis som jag var inne på; man har bluddrat ihop begreppen. Han är alltså häktad med en 'begrundad misstanke' och inte på någon lägre grad.

Att sedan försvararen gör sitt jobb och påtalar att det är en lång väg till åtal och att misstankeunderlaget är 'mycket lågt' är sedan en helt annan sak. Hade ju varit lite märkligt om en försvarare som företrädet en klient som negerar brott hade sagt annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
beaver_se kan ha rätt. Flera faktorer som kan påverka. T.ex. är långsamma ekon svårare att följa.

Handelsfartyget som såg den passera nära fick inget utslag på sin radar. Då hade ett alarm ljudit på bryggan om fara. Farkost nära. De säger de såg den i månskenet. Tyder på de inte sett det på sin radar.
Om de hade radar så kan ubåtstornet varit för litet och dessutom för nära vattenytan för att handelsfartyget skulle se ubåten. Men olika radar har dessutom olika filter-regler för vad som skall undertryckas. Och det brukar finnas reglage för att justera filtreringen.
Citera
2017-08-13, 22:37
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vad menar du med 24/7? Att man stänger av radarsändare och inspelning efter klockan 22:00 och slår på igen kl 07.00.

24/7 betyder tväntty fouhr sevven. 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in