Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Jo, håller med. Framförallt handlade det om hur relationen till kvinnor förändras om man är berömd. Björn Borg var en gång i en hiss då en man bad honom ha sex med sin fru, som också var där. Så jag förstår Trump. Menar bara att jag förstår att media tog upp det, även om det inte borde varit en så stor grej.
Håller med, men som sagt, jag menar att man bör -- eller åtminstone kan -- göra en distinktion vad gäller måltavlan. Nazisterna ägnade sig alltså åt politiska attentat, inte terror. Jag menar att det är en mycket meningsfull distinktion. Men visst, det är något av en balansgång i föreliggande fall.
Däremot har ju hela "terrorism"-begreppet blivit rejält politiserat, och alla vill kvalificera lite vad som helst som terror, från "rasistattacker" på bussar (Arnstad tweetade detta kort efter Londonattackerna, "också detta är terror") till tårtattacken på Jimpa Åkesson.
Ja man kanske inte skall se våldsamma dödsknarkrasister som utrycker sig taskigt på tunnelbanan som ett terrordåd men politiskt våld i form av upplopp ,skjutningar och överkörningar borde nog kunna klassas som terrordåd...sen behöver straffskalan kanske inte alltid börja med livstid.
Att tårta kungen eller en minister kan kanske ses som en bagatell men dom som råkat ut för det mår inte så jävla bra.
Det visar hur sårbara dom egentligen är, att tårtkärringen kunde dra en tårta i nyllet på Åkesson visar ju hu lätt det hade varit att dra fram en kniv eller pistol istället...kan du komma nära med en stor jävla tårta så är det inte svårare med ett vapen.
Varken politiker eller vanliga civila skall behöva vara rädda för att gå ut.
Nu är det ganska lätt att skrika om att meningsmotståndare skall förbjudas, fängslas eller dömas för terrorbrott om dom råkar släppa en brakskit, men få fattar inte att det kan vara deras åsikter eller parti som står som tvåa i kön för att förbjudas.
Yttrandefriheten och åsiktsfriheten är grundstenarna för en demokrati, nackdelen är att man kan få höra åsikter man inte gillar eller se politiker man hatar ta makten...men alternativet diktatur är inte att föredra.
För övrigt så gick Vita huset ut med ett förtydligande av Trumps uttalande nu.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rqopw/efter-trumps-tveksamma-uttalande-fortydligar-vita-huset
Citat:
”Vi fördömer våld och hat ´på många sidor´” sa Trump under presskonferensen.
Vita huset har nu känt sig tvungna att gå ut med ett förtydligande gällande Trumps uttalande:
”Presidenten sa väldigt tydligt i sitt uttalande igår att han fördömer all typ av våld, trångsynthet och hat. Självklart inkluderar det vit makt-anhängare, Ku Klux Klan, neo-nazism och andra extrema grupper”, sa en talesperson till AP.
Tydligen hade vänstern svårigheter att förstå att "på många sidor" i detta fallet betydde båda sidorna i kravallerna...
I nästa uttalande får pressen köra en extrabilaga så att Trump kan namnge alla han fördömer med fullständiga namn så att ingen behöver tvivla på vad han menar.