2017-08-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Troligen en elektrodiesel. Den går på batteri i underläge. I ytläge diesel. Har den snorkel kan den gå i u-läge på diesel. Men det tror jag inte denna ubåt har.
Jodå, den har snorkel:
Citat:
However, as of July 2010 crew in Engine room still need to perform manual changeover from surface to dive-ready configuration, setting valves correctly for snorkel and diesel engine exhaust.
Från wikisidan.
Citera
2017-08-13, 21:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Han har förmodligen sänkt kroppen långt utanför den rutt han påstås tagit.Skulle bli mycket förvånad om dom hittar kroppen.Antiklimax blir det om hon dyker upp i livet.

Ingen chans att hon lever tyvärr!
Citera
2017-08-13, 21:49
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Står bara procent.
Nejdå, den visar i promille. Tecknen är väldigt lika så det är lätt att missa.

Promille ‰
Procent %

Nu ser du nog skillnaden.
Citera
2017-08-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Promille och procent är inte samma sak.
Jo. Det beror på hur många decimaler du vill peta in. Men det har å andra sidan inget med det som presenteras för de mätstationer som avses. Var bara tvungen.
Citera
2017-08-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Är du säker på det? Var kommer de uppgifterna ifrån?
Jag tyckte att det lät lite högt, så jag googlade runt och har hittat genomsnittsuppgifter på ca 3,0-4,0% i öppet hav, och lägre i innanhav.
"Havet består av saltvatten med en genomsnittlig saltkoncentration av 31 till 38 gram per liter (3,1 till 3,8 %). Koncentrationen av havssalt varierar mycket lite ute på öppet hav men påverkas av flodmynningar och liknande nära kusterna. I innanhav som exempelvis Östersjön är saltkoncentrationen endast 5-10 gram per liter"
Just detta är klippt från Wikipedia, men även andra sidor uppvisar liknande siffror, så jag blir lite nyfiken på var du fått 8-12% ifrån, särskilt som du låter så säker på din sak.

Mera OnT funderar jag kring uppgifterna om att man skulle dyka efter kroppen idag - är det någon som hör var man dykt och hur det har gått?
Det är inte procent han har läst det är vikt promille. D.v.s salthalten är ca 1% i Öresund.
Röda havet har en salthalt på ca 4%.
Citera
Medlem
Arthass avatar
Det har du såklart rätt i. Vi får hoppas de hittar liket. Frågan är ju vilka saker han kan dömas för om man inte hittar det. Att han inte larmade myndigheter, vad det nu skulle räknas som för brott. Vållande till annans död som ansvar för båten? Vi får se helt enkelt vad som händer...

Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Ingen kropp= svårare att åtala för brott eller åtminstone mord.

Havet är väl alldeles utmärkt ställe att dumpa lik i? Kan han åka ut en bit till lite större djup (vilket man får förmoda att han gör med tanke på att det är en ubåt han byggt) så skulle jag säga att det finns få ställen i världen som är bättre. Noll vittnen ute till havs dessutom. Och om han klarat av att förse någon form av tyngd till kroppen så bör det i princip vara omöjligt att hitta henne.

Dom berättade ikväll på Tv4-nyheterna att drunkningar som sker i Öresund ofta resulterar i att kroppen aldrig återfinns.

Sleeping with the fishes och allt det där, om än säkert någon slags populärkulturell myt så var det väl ingen slump att maffian i USA brukade dumpa kroppar i New York harbour eller Hudson eller vad det nu är.

Alternativet hade ju varit att gå i land och dumpa kroppen där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han är häktad på den lägre graden och i 24 dagar att börja med. Läste det i någon tidning. Ska försöka hitta.

Men om nu gällande häktning kan löpa i 24 dgr så känns det inte som att det handlar om en lägre grad; i Sv så sitter man ju normalt i två veckor om det är en häktning på den högre graden (sannolika) och på den lägre så gäller en vecka.
Fast den danska lagboken kanske är av en lite grövre kaliber?

Tror att det är ett missförstånd det här med lägre grad på häktningen; man blandar ihop det med att han inte blev häktad för mord utan för vållande. Men det är ju olika saker.
Citera
2017-08-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Precis, jag fick direkt Mats Alm vibbar.
Han uppträder lite skevt på häktningsförhandlingen med. Ler och kastar slängkyssar..
Är han en narcissist?
Citera
2017-08-13, 21:52
Medlem
Citat:
Och jag kan inte säga emot dig. Vet en massa andra saker om likhundar men just detta frågade jag aldrig. Intressant att veta om du kommer över det.

Hittar det inte nu men fanns en artikel i någon av tidningarna idag där en expert uttalade sig och angav 20 min som tidigaste tidpunkt då likdoft börjar uppstå så att en likhund kan markera
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jo. Det beror på hur många decimaler du vill peta in. Men det har å andra sidan inget med det som presenteras för de mätstationer som avses. Var bara tvungen.
Off topic
Nej. Det vore som att säga att liter och deciliter är samma bara för att de med skiljer i decimaler.

On topic
Senast redigerad av GoofyGuy222 2017-08-13 kl. 21:54.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Ja, men har han uttalt seg i noen avis eller på annen måte hört av seg idag denne N*els Chr*st*an K*nrad N*ielsen?
Är det Kims pojkvän? Kan någon också förklara vem PT är?
Citera
2017-08-13, 21:53
Medlem
Hm. Jag tror de söker för långt söderut. Hoppas jag har fel.

https://www.sydsvenskan.se/2017-08-13/ubatsagaren-har-lamnat-ny-forklaring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in