2017-08-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
VTS-Öresund i Malmö sparar radarbilderna.

Kan bara se information om att VTS följer och lagrar AIS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Alla jag köpt har man fått starta ett nytt spår själv. Har aldrig varit med om att de varit påslagen standard. De levereras oftast utan minneskort och då kan de inte logga.

Gissar på han haft något standard. Simrad, Garmin, Lowrance eller liknande. Möjligen ett extra uppe i tornet inbyggt i en vattentät box bara för navigering.

Minneskortet måste du ju ha för det är där sjökortet ligger. Plotter är värdelösa om du inte köper ett minneskort med sjökort.
Citera
Medlem
Citat:
Gör inte det. Jag vet. Vi har inte speciellt mycket skyddsvärt i Öresund sedan Barsebäck stängdes. Och det är på många ställen jäkligt grunt för hålla på med ubåtar. De skulle kunna ha lite kul runt Ven. Men inte mer. Där är djupt nog.
Men nu är det ju inte bara Ubåtar som lämnar information till en fast installation med sonar på bottnen, särskilt inte då det är så grunt som det är där. Det är värdefullt att lyssna på motorer och propellrar, även om det idag är mer vanligt med rörlig sonaravlyssning.
Citera
2017-08-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Detta är ingen militär ubåt. Det är en metallklump utan radarabsorberande material. Den kommer med andra ord att reflektera radar väldigt starkt oavsett våglängd/frekvens och kommer därmed lysa upp som en stjärna på natthimlen.

Då vet du inte hur en radar fungerar. Radarabsorberande färg är bara ett addon man gör för förbättra. Viktigast är vinklar. Ubåtens vinklar är inte optimala för en radar. Mycket av radarn kommer reflekteras bort och inte tillbaka mot radarn.
Citera
2017-08-13, 19:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Gör inte det. Jag vet. Vi har inte speciellt mycket skyddsvärt i Öresund sedan Barsebäck stängdes. Och det är på många ställen jäkligt grunt för hålla på med ubåtar. De skulle kunna ha lite kul runt Ven. Men inte mer. Där är djupt nog.

Runt Öresund finns det möjligtvis inget skyddsvärt, dock så är själva farleden skyddsvärd, kan spärras med minor av ubåtar, så nog finns det all anledning att hålla koll på vad som finns över och under vattenytan i Öresund, det vet du antagligen också.

Så det är inte osannolikt att både den danska och svenska marinen har koll på vad som rör sig i sundet, inkluderat Nautilus rörelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det skulle inte varit omöjligt (om än osannolikt) då Polisen redan konstaterat att båten inte sjönk på grund av tekniskt fel.

Är det bekräftat att båten sänktes?? Då kan du bortse ifrån min teori. Ska ta på mig foliehatten och tänka en stund till. PM påstås ju vara Geni så han kan ju ha vilken baktanke som helst med det här.
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte alls enkelt. Särskilt inte om föremålet rör sig sakta. Den här ubåten bedömer jag ger mindre ekon än en svensk patrullbåt. Och de hade vi jäkligt svårt att se när de låg stilla eller körde långsamt. Gjorde de 15-20 knop var de enkla att följa. Svenska försvaret har inga ljudbojar i Öresund.
Med de installationer som finns i Danmark och Sverige kan du till och med se fritidsbåtar så länge de inte är så låga att de är bortom radarhorisonten. Finns det täckning där han varit och om det finns sparade plottar/radardata så kommer det gå att gräva fram vart han varit. Förutsätt att han inte gått i u-läge då.
Med all trafik som går genom sundet så tror jag dock att en elektrisk båt i undervattensläge inte fastnat på några lyssnarstationer, även om det rör sig om ett hemmabygge.
Citera
2017-08-13, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Hur långt från platsen ligger Helsingborg?

http://www.expressen.se/kvallsposten/nedsovd-kvinna-saknar-identitet/

Hon är identifierad. Hemmahörande i Lund.
Citera
2017-08-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Är det bekräftat att båten sänktes?? Då kan du bortse ifrån min teori. Ska ta på mig foliehatten och tänka en stund till. PM påstås ju vara Geni så han kan ju ha vilken baktanke som helst med det här.
"Genier" inom teknik är inte de skarpaste hjärnorna i alla lägen. jag tror detta "geni" kommer skaka galler.
Citera
2017-08-13, 19:54
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Läste nyss i Aftonbladet att ett större fartyg var extremt nära att krocka med ubåten då den tydligen färdats helt nersläckt två timmar före den anmäldes saknad. Den upptäcktes i sista stund tack vare månskenet...
Nu var det väl ingen på kommandobryggan som sa detta utan en passagerare som jag förstod det?
Så om man var nära att krocka känns lite oklart.
Citera
2017-08-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
"Genier" inom teknik är inte de skarpaste hjärnorna i alla lägen. jag tror detta "geni" kommer skaka galler.
Förmodligen är det så..
Citera
2017-08-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Då borde du hålla med.

Att han skulle ha sänkt båten pga försäkringsbedrägeri är ett indicium.

What? Nej, det är än så länge en hypotes, inte särskilt trolig heller.

Citat:
Att han gjort det pga att undanröja bevis är också ett indicium.

Läste du wikipediaartikeln?

Citat:
Att han sänkt den är däremot bevisat.

Ja kanske det. Men framförallt kan det användas som ett indicium för att han är inblandad i hennes försvinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in