2017-08-13, 19:41
Medlem
Då det diskuterats tidigare i tråden återger jag här svar från en expert på DNA om huruvida DNA kan återfinnas i ubåten trots att den varit vattenfylld

Citat:
– Det går att hitta dna-spår efter att bevismaterial har legat i vatten under en längre tid. Vi har hittat sådana spår från fingeravtryck som har legat i vatten i flera år, säger hon.

– När det gäller färska spår av dna, som saliv, blod och spermier, är det sannolikt att det sköljs bort. Men det beror också på vilken mängd kroppsvätska det är och vilken typ av material det har hamnat på.

Och angående blod:

Citat:
Sonny Björk arbetar som forensisk konsult efter 37 år som kriminaltekniker på Stockholmspolisen. Han menar att det finns goda möjlighter att hitta spår av blod om det finns sådana trots att ubåten legat i vatten.

– Om en person har blött och blodet har hunnit torka innan vattnet kommer in då kan man i efterhand spreja ytorna och hitta spår, säger han.
Citera
2017-08-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Hade kanske funkat om dom inte hade upptäckt att han sänkte den själv.
Är det helt fastställt då??
Citera
2017-08-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Det är inte alls enkelt. Särskilt inte om föremålet rör sig sakta. Den här ubåten bedömer jag ger mindre ekon än en svensk patrullbåt. Och de hade vi jäkligt svårt att se när de låg stilla eller körde långsamt. Gjorde de 15-20 knop var de enkla att följa. Svenska försvaret har inga ljudbojar i Öresund.
Jaha?
Jag vill nog inte gå in i debatt där, men jag konstaterar att jag håller inte med
Citera
2017-08-13, 19:42
Medlem
NisseNyfikens avatar
Skulle imponera på damen med båten trodde han var rock idol fick nobben våldförde sig och damen dog får panik sänker båten hittar på någon konstig historia kroppen finns i sjön tror inte den är sänkt med tyngder på grund av urspårning inte planerat hittar man inte kroppen blir det svårt om han inte brister och svamlar till det för mycket.
Citera
2017-08-13, 19:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En likhund markerar för död människokropp 20 minuter efter döden. Detta fäller en mördare även om kropp saknas.

Har hon dödats, har han seglat ut till den absolut djupaste delen - 50m - och där dumpat kroppen med tyngder. Därefter har han åkt in på grunt vatten och iscensatt att båten sjönk.
Allt för att få bort spår och ev markering från likhundar - samtidigt som han kanske kan återfå sin kära u-båt när den bärgas.

Enkel logisk lösning av ett icke planerat uppstått problem. Tyvärr räknade han nog inte med kameraövervakningen vid kajen på kvällen där han påstod att hon klivit av.

Jag tror att det finns ett allmänintresse, kan du vara vänlig och plotta, alternativt ange kordinater, den djupaste delen där det är 50 meter på en karta så att alla kan följa med i resonemanget.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Det är inte alls enkelt. Särskilt inte om föremålet rör sig sakta. Den här ubåten bedömer jag ger mindre ekon än en svensk patrullbåt. Och de hade vi jäkligt svårt att se när de låg stilla eller körde långsamt. Gjorde de 15-20 knop var de enkla att följa. Svenska försvaret har inga ljudbojar i Öresund.

Detta är ingen militär ubåt. Det är en metallklump utan radarabsorberande material. Den kommer med andra ord att reflektera radar väldigt starkt oavsett våglängd/frekvens och kommer därmed lysa upp som en stjärna på natthimlen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amazzon
standard?? har jag aldrig hört talas om,och då har jag haft båt i nästa 20 år, man raderar data efter säsongen som man inte vill ha.

Fick inget svar på frågan. vad hade han för navigationsteknik?

Alla jag köpt har man fått starta ett nytt spår själv. Har aldrig varit med om att de varit påslagen standard. De levereras oftast utan minneskort och då kan de inte logga.

Gissar på han haft något standard. Simrad, Garmin, Lowrance eller liknande. Möjligen ett extra uppe i tornet inbyggt i en vattentät box bara för navigering.
Citera
2017-08-13, 19:44
Medlem
Snapcounts avatar
Enligt rapport nyss var nya förhör inplanerade ikväll. Få se om han fortsätter att "göra om storyn" (blir konfronterad med fler lögner), eller om han knäcks..

Må vara att han är excentrisk, men inte är han någon John Gotti heller.
Citera
2017-08-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Ingen har sett henne gå i land. Vilket är märkligt när en ubåt lämpar av någon..

Så det tyder ju på att hon inte gått i land, iallafall där han angett att hon gått av.

Kanske kan hans nya version vara att han misstagit sig på platsen, och släppt henne på en annan plats. EN god navigatör ska givetvis inte sådana misstag, men det kan vara praktiskt om man vill dölja något.

Att både en journalist försvinner, och ganska snart därefter, ubåten ner på djupet pga fel i en ventil, är väldigt underligt...

Polisen håller nya förhör ikväll, med en högre misstankenivå än tidigare.
Citera
2017-08-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Då är frågan, finns det rimliga anledningar till att hon inte skulle vilja finnas på papper? Journalisten som återuppstod hade ju blivit rikskänd om inte världskänd.
Vänta ska bara ta mig foliehatten igen. Det kan ju vara så att en ev bärgning kostar 500k och PM kanske erbjuder henne 250k för att hon bara ska hålla sig undan ett tag.
Citera
2017-08-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jaha?
Jag vill nog inte gå in i debatt där, men jag konstaterar att jag håller inte med

Gör inte det. Jag vet. Vi har inte speciellt mycket skyddsvärt i Öresund sedan Barsebäck stängdes. Och det är på många ställen jäkligt grunt för hålla på med ubåtar. De skulle kunna ha lite kul runt Ven. Men inte mer. Där är djupt nog.
Citera
2017-08-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Vänta ska bara ta mig foliehatten igen. Det kan ju vara så att en ev bärgning kostar 500k och PM kanske erbjuder henne 250k för att hon bara ska hålla sig undan ett tag.
Det skulle inte varit omöjligt (om än osannolikt) då Polisen redan konstaterat att båten inte sjönk på grund av tekniskt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in