2017-08-13, 19:21
Medlem
bofhs avatar
Vet inte om denna artikel nämnts tidigare:

"TV2-dommer om Raket-Madsen: - Han blev irriteret på mig

Mette Helena Rasmussen fra TV2-programmet 'Nybyggerne' og Peter Madsen var ikke helt på bølgelængde, da hun besøgte hans ubåd"

http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/tv2-dommer-om-raket-madsen-han-blev-irriteret-paa-mig/6776937
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu vet jag inte heller riktigt hur militären eller Nato skulle ha koll på honom då ubåten enligt polisen saknar signalsystem. Dom gick ut med det nyligt som en försvårande detalj i söket. Så jag tror faktist inte man fått så mycket hjälp av militären eller Nato. Men vet inte, dom kanske kan hjälpa. Tänkte du att dom skuggat honom med ubåt eller haft koll via nån sorts radar eller hur funkar det?
Varje båt har egen ljudbild som lagras i ljudbibliotek hos olika försvarsorgan i världen, dessutom så är det enkelt att se ubåtens manövreringstorn på radarbilden. Så jag menar via fasta ljudbojar installerade på havsbottnen och fasta radarinstallationer på kusten.

Dessa är alltid i drift och man vill aldrig avslöja vilken kapacitet man har, men det skulle inte förvåna mig om polisen redan har en karta i handen med områden av intresse som man har delat med sig av, utan att avslöja hur man vet.
Citera
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Hur långt från platsen ligger Helsingborg?

http://www.expressen.se/kvallsposten/nedsovd-kvinna-saknar-identitet/
Citat:
En kvinna i 30-årsåldern lämnades av på akuten vid Helsingborgs lasarett.
Kvinnan var medvetslös när hon anlände och ligger nu nedsövd på sjukhuset.
– Vi vet inte vad som har hänt henne och vi vet inte vem hon är, säger Kenneth Andersson till Helsingborgs Dagblad.
Citera
2017-08-13, 19:22
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Tråden är snart 350 sidor lång!

Tror ni att vi(utan att veta) i något/några inlägg har prickat ungefär vad som har hänt.

Eller tror ni att det som verkligen har hänt är något vi inte alls berört?
Att endast ha en man ombord som kan framföra skutan låter för mig konstigt. Om något skulle hända Madsen så är dom illa ute. Det borde vara lämpligt med iaf två besättningsmän. Det är mycket konstigt att han valt att gå ut ensam med kvinnan i ubåten.
Citera
2017-08-13, 19:23
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Ja du. Kanske för att jävligt många är mera belästa än dig ditt klappmongo. Gå du nu och snickra ihop en rymdraket som når 100km och en fullt fungerande ubåt så ska jag eventuellt sluta kalla dig för klappmongo. Eventuellt
Jag är tillräckligt beläst för att förstå att det inte krävs "abnorm" intelligens för att konstruera en ubåt. Och behöver jag påpeka att han inte längre har något att göra med det dödfödda (och meningslösa) raketprojektet? Du verkar helt enkelt inte förstå begreppet abnorm. Eller ens intelligens. Klappmongo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Han är nog inte dum. Men samtidigt inte geni. Kan vara så att sänkningen inte har med blodspår att göra, utan att PM sänkte ubåten just för att han hade förhoppningen att han därmed skulle få styrdatorn att rasa ihop och tappa minnet. Men varken SSD eller HDD tappar minnet av att ubåten vattenfyllts - med SSD räcker det nog att skölja i destillerat vatten och sedan läsa ut informationen. Med HDD får man troligen lämna in disken till firma som öppnar den och läser av direkt från skivorna.

Att mördare så ofta åker dit är inte för att de saknar intelligens, utan för att normala personer inte förväntas ha alltför djupt kunnande i kriminalteknik.

Det är helt riktigt. Även en intelligent person kan hamna i panik och agera märkligt när hen utsätts för pressande oväntade situationer.
Citera
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazid21
Varför ska det ens vara så stor uppståndelse för detta? En notis om en försvunnen kvinna och en gripen man misstänkt för dråp hade räckt.

Sensationalism utan dess like.
Kanske för att det typ aldrig händer eller har hänt i Sverige att en tjej försvinner mystiskt efter en ubåtsresa. Eller nämn gärna nån om du vet? Jag tycker det e klart något utöver det vanliga. Men du kanske bor på en ubåt och tycker allt sånt här är normalt?
Senast redigerad av Dricksglas55 2017-08-13 kl. 19:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jo det har man. Man delar dem med kustbevakningen.

Vart finns dessa radarstationer?
Citera
2017-08-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Okunskap att stora ubåtar inte kan gå genom Öresund för det är för grunt. Visa mig en ubåt som går djupare än 7,2 meter i ytläge? Däremot är det hårt trafikerat och inte lämpligt för ubåtar.
Det är ju bara att läsa om Dimitri Donskoj här på flashback som behöver 12m, det finns många ubåtar som aldrig skulle gå i rännan mellan Danmark och Sverige där PM gick, men nu handlade ju inte tråden om detta
Citera
2017-08-13, 19:24
Medlem
Det måste ju finnas någon form av navigationsteknik på ubåten? Irra runt hela natten utan plotter låter helt osannolikt. köper man idag en lite dyrare ekolod/sonar så finns det gps med. Han måste ju någon gång slagit på plottret i ytläge för att veta var han var?
Citera
2017-08-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
är du helt tappad?

beaver_se kan ha rätt. Flera faktorer som kan påverka. T.ex. är långsamma ekon svårare att följa.

Handelsfartyget som såg den passera nära fick inget utslag på sin radar. Då hade ett alarm ljudit på bryggan om fara. Farkost nära. De säger de såg den i månskenet. Tyder på de inte sett det på sin radar.
Citera
2017-08-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Att endast ha en man ombord som kan framföra skutan låter för mig konstigt. Om något skulle hända Madsen så är dom illa ute. Det borde vara lämpligt med iaf två besättningsmän. Det är mycket konstigt att han valt att gå ut ensam med kvinnan i ubåten.

Var den inte till och med byggd för att ta åtta personer?

fast kanske både journalisten och intervjuoffret själv föredrog mer privacy och avskildhet när en person ska intervjuas för ett reportage?
men håller med; rent säkerhetsmässigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in