2017-08-13, 19:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Varför tror så många att det krävs en abnormt hög IQ för att bygga en ubåt?
En svensk kille som ägde/äger en mekanisk verkstad byggde en egen ubåt för ett antal år sedan.
Han var med på landet runt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11253165.ab

Här en till!

http://www.expressen.se/gt/martin-bygger-sin-egen-ubat--i-garaget/
Citera
2017-08-13, 19:32
Medlem
Nu har man anlitat Karsten Torebjer för att se om Kim kan hittas. Vi håller tummarna.
Citera
2017-08-13, 19:33
Medlem
valleros avatar
Citat:
Vet du om radarbilder sparas, eller är det bara i realtid?

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
De sparas
Mycket intressant. Då kanske det finns goda förutsättningar att hela färden kan spåras!
Citera
2017-08-13, 19:34
Medlem
Citat:
Jag är tillräckligt beläst för att förstå att det inte krävs "abnorm" intelligens för att konstruera en ubåt. Och behöver jag påpeka att han inte längre har något att göra med det dödfödda (och meningslösa) raketprojektet? Du verkar helt enkelt inte förstå begreppet abnorm. Eller ens intelligens. Klappmongo.
Det finns folk som behöver åratal bara för att bygga en vanlig enkel fritidsbåt...så ja visst sätt du igång och bygg en ubåt och dyk..hur lätt som helst..
Du tänker som en barnunge.
Citera
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Vet inte om denna artikel nämnts tidigare:

"TV2-dommer om Raket-Madsen: - Han blev irriteret på mig

Mette Helena Rasmussen fra TV2-programmet 'Nybyggerne' og Peter Madsen var ikke helt på bølgelængde, da hun besøgte hans ubåd"

http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/tv2-dommer-om-raket-madsen-han-blev-irriteret-paa-mig/6776937

Intressant, inte sett denna i tråden tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Än en gång känner jag mig i toppen av gen-poolen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indicium

Då borde du hålla med.

Att han skulle ha sänkt båten pga försäkringsbedrägeri är ett indicium. Att han gjort det pga att undanröja bevis är också ett indicium. Att han sänkt den är däremot bevisat.

I bevishögen ligger att hon inte kommit iland, att han ljugit, att han skickat sms, osv osv .
Citera
Medlem
Någon som hört/läst något mer om hurvida hon gick i land eller inte? Hur säkra är polisen igentligen att hon inte blivit bortrövad efter PM släppt av henne på land?

Stod hennes pojkvän och väntade på henne där hon skulle släppas av eller va han ens i närheten över huvudtaget när han skulle hämta upp henne efter ubåts färden?

Om jag fattat rätt så anmäls KW försvunnen på natten till fredagen efter ubåtsfärden med PM men han misstänks inte fören dom hittar han i sin sjunkna ubåt på fredagen vid 11:30 tiden. Borde polisen inte ha tagit reda på direkt natten till fredagen vart PMs ubåt befann sig? eftersom den som anmälde KW försvunnen med största sannolikhet sa att hon senast var i en ubåt.

KW kan till och med har varit kvar i ubåten vid tiden anmälan kom in.
Citera
2017-08-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Men PM är ju miljardär så kan ju va nått han räknar med kan inträffa, dock tycker jag det nu har gått för långt för att kunna vara pr trick
Vet inte var du fått det till att PM skulle vara miljardär. Han är excentrisk men tar du t ex ubåten så byggde man ihop den för 1,5 miljoner danska kronor. Och han har inte fet plånbok utan behöver jaga sponsorer för sina projekt. Han är alltså inte ens ägare till ubåten utan någon form av hedersmedlem i den "klubb" som rår om ubåten.
Citera
2017-08-13, 19:36
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Någon som hört/läst något mer om hurvida hon gick i land eller inte? Hur säkra är polisen igentligen att hon inte blivit bortrövad efter PM släppt av henne på land?

Stod hennes pojkvän och väntade på henne där hon skulle släppas av eller va han ens i närheten över huvudtaget när han skulle hämta upp henne efter ubåts färden?

Om jag fattat rätt så anmäls KW försvunnen på natten till fredagen efter ubåtsfärden med PM men han misstänks inte fören dom hittar han i sin sjunkna ubåt på fredagen vid 11:30 tiden. Borde polisen inte ha tagit reda på direkt natten till fredagen vart PMs ubåt befann sig? eftersom den som anmälde KW försvunnen med största sannolikhet sa att hon senast var i en ubåt.

KW kan till och med har varit kvar i ubåten vid tiden anmälan kom in.

Ingen har sett henne gå i land. Vilket är märkligt när en ubåt lämpar av någon..

Så det tyder ju på att hon inte gått i land, iallafall där han angett att hon gått av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
dessutom så är det enkelt att se ubåtens manövreringstorn på radarbilden. Så jag menar via fasta ljudbojar installerade på havsbottnen och fasta radarinstallationer på kusten.

Det är inte alls enkelt. Särskilt inte om föremålet rör sig sakta. Den här ubåten bedömer jag ger mindre ekon än en svensk patrullbåt. Och de hade vi jäkligt svårt att se när de låg stilla eller körde långsamt. Gjorde de 15-20 knop var de enkla att följa. Svenska försvaret har inga ljudbojar i Öresund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
I stort sett omöjligt att konka upp kroppen från ubåten. Just därför är styckning mer troligt.
Någorlunda sant om du skrev om meningen att innehålla "utan hjälpmedel". Men varför skulle PM vara utan hjälpmedel?
Citera
2017-08-13, 19:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Han är nog inte dum. Men samtidigt inte geni. Kan vara så att sänkningen inte har med blodspår att göra, utan att PM sänkte ubåten just för att han hade förhoppningen att han därmed skulle få styrdatorn att rasa ihop och tappa minnet. Men varken SSD eller HDD tappar minnet av att ubåten vattenfyllts - med SSD räcker det nog att skölja i destillerat vatten och sedan läsa ut informationen. Med HDD får man troligen lämna in disken till firma som öppnar den och läser av direkt från skivorna.

Att mördare så ofta åker dit är inte för att de saknar intelligens, utan för att normala personer inte förväntas ha alltför djupt kunnande i kriminalteknik.

En likhund markerar för död människokropp 20 minuter efter döden. Detta fäller en mördare även om kropp saknas.

Har hon dödats, har han seglat ut till den absolut djupaste delen - 50m - och där dumpat kroppen med tyngder. Därefter har han åkt in på grunt vatten och iscensatt att båten sjönk.
Allt för att få bort spår och ev markering från likhundar - samtidigt som han kanske kan återfå sin kära u-båt när den bärgas.

Enkel logisk lösning av ett icke planerat uppstått problem. Tyvärr räknade han nog inte med kameraövervakningen vid kajen på kvällen där han påstod att hon klivit av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in