2017-08-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazid21
Varför ska det ens vara så stor uppståndelse för detta? En notis om en försvunnen kvinna och en gripen man misstänkt för dråp hade räckt.

Sensationalism utan dess like.

Det har väl att göra med omständigheterna. Inte så vanligt att en ubåt är inblandat. Knappast ett vanligt dråp/försvinnande. Tvärtom en ganska ovanlig och absurd historia.
Men du kanske tycker det händer en gång i veckan att en kvinnlig journalist försvinner och att den ubåt hon åkt ut med sjunker? Vi snackar inte vanligt Missing People-material här.
Citera
2017-08-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nu passerar visserligen inte stora ubåtar Sundet då det är för grunt,

Okunskap att stora ubåtar inte kan gå genom Öresund för det är för grunt. Visa mig en ubåt som går djupare än 7,2 meter i ytläge? Däremot är det hårt trafikerat och inte lämpligt för ubåtar.
Citera
2017-08-13, 19:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Han passerar en hårt trafikerad farled i mörker utan lanternor. 30 meter framför ett större fartyg. Sånt gör man bara inte.

Stämmer uppgifterna från handelsfartyget ska de söka i detta området.

55°40'32.3"N 12°44'47.6"E och bort mot 55°39'58.2"N 12°47'39.4"E och ner mot 55°37'15.0"N 12°48'33.7"E.

Här i närheten sänktes ubåten. 55°32'5.5"N 12°25'18.3"E. Letar man där förstår ni att man inte kommer hitta henne om ni tittar på de angivna koordinaterna jag beskrev ovan.

(man kan slå in koordinaterna på gula sidornas kartfunktion för se var det är)

Lägg där till en nordlig ström i tre dagar. Dock ligger hon i lä för den strömmen bakom Saltholmen och behöver inte ha rört sig mycket.

Edit:
Jag börjar tro att detta har varit väl planerat.
Att färdas med släckta lanternor i en så vältrafikerad farled är att be om att bli rammad. Man såg också att ubåtens höjdroder i bak på styrbordssidan var helt vridet, vilket kan ha orsakats vid en mindre kollision. Kanske hände något som urartade till ett mord och att han blev apatisk och lät båten driva i förhoppningen att de skulle bli rammade?

När apatin släppte iscensatte han en plan B.
Citera
2017-08-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är inte en ubåt för låg för radar... En anledning att stridsplan sniker över vattenytan ibland är väl för att inte fångas på radar...
Du har radarhorisonten som alltså påverkar hur långt från masten ett lågt objekt kan upptäckas.

Men jag skulle kunna tänka mig att militären har ett antal avlyssningsposter runt Köpenhamn, och har möjlighet att höra ubåtens diesel även om den är utaför radartäckning. I uläge och batteridrift däremot blir det svårt att veta exakt hur mycket ljud denna ubåt avger. Har man 1,5 miljoner danska kronor att bygga för, så optimerar man inte för tyst gång, utan köper billiga elmotor och nedväxlingar som man hittar på något skrotupplag eller liknande.

Finns betydande risk att ingen klarar av att följa den under vatten. Och finns även betydande risk att styrdatorn i ubåten är rejält inexakt vid undervattensfärd eftersom ubåten då inte har tillgång till GPS och måste förlita sig på någon gyrolösning och/eller kompass. Och kompasser brukar inte tycka livet är så kul inne i ett stort stålskrov som dessutom innehåller en stor elmotor och batterikablar med rejält höga strömmar i. Hela ubåten är en enda stor magnetisk anomali.

Använder man hobby-gyro så är risken att den rätt snabbt börjar få ganska stor avdrift, samtidigt som man utifrån rpm får försöka skatta hastigheten - och hastigheten blir ju relativt vattnet så man behöver även veta hastighet och riktning på vattenströmmar.
Citera
2017-08-13, 19:12
Medlem
Absolut. Tack för klargörandet. Jag hade inte hela bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Inledningsvis var det ju en helt annan story. Då lanserades det hela som "Lustig uppfinnare räddad från sin egenbyggda ubåt som sjönk" än "Galen uppfinnare misstänkt för dråp".

Blir väl lite olustigt om man plötsligt skulle pixla bilden och ej skriva ut namnet?
Citera
2017-08-13, 19:12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Läste du ens sammanfattningen i första inlägget? Han blev räddad och sänkte ubåten i samma veva ungefär. Dvs, sänkte och simmade till nån båt som "hittade" honom.

Jag läste den, men jag kunde inte se något direkt som besvarade mina frågor...

Men du gjorde så jag tackar för det!
Citera
2017-08-13, 19:14
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jaha... så man är som journalist alltid i tjänst? Om hon går ut och äter så är hon där i egenskap av journalist.
Klappmongo!

Men lär dig läsa för fan.
Hon var DÄR som journalist och om hon var på restaurang antar jag att hon var det i egenskap av privatperson.
Hon skulle åka med en ubåt för att göra ett reportage det vill säga sitt arbete.
Förstår du skillnaden?(troligen inte men...)
Citera
2017-08-13, 19:14
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Okunskap att stora ubåtar inte kan gå genom Öresund för det är för grunt. Visa mig en ubåt som går djupare än 7,2 meter i ytläge? Däremot är det hårt trafikerat och inte lämpligt för ubåtar.

Typhoon-klassen: 12 m
Los-Angeles-Klassen: 9,4 m
Citera
2017-08-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Varför?
Tror jag med..🖒
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Om den inte har någon snorkel för att få in luft och ut med avgaserna till maskinen så återstår bara att köra den på elektriska motorer i u-läge.
Även om den har en snorkel så är den bara lite under ytan för man kan ju inte ha en hur lång snorkel som helst.

OK, jag fattar!
Citera
Medlem
Spekulation: Han har tilltvingat sig sex i alla dess former, då han har kontrollen över allt i djupläget. Hon har nekat och han förgriper sig på alla sätt och vis samtidigt som han stryper henne. Han far vidare med sin tub, går upp i ytläge någonstans, lyfter upp henne via luckan i fören, inte tornet. Med vikter av något slag sänker han henne och far vidare och därefter så sänker han sin ubåtssten för att själv bli räddad. Historian som han drar är givetvis genomtänkt men ohållbar. Frågan är om de någonsin hittar henne. Case closed!
Citera
Medlem
Citat:

Körde inte ryssarna nån stor ubåt där nyligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in