2017-08-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu vet jag inte heller riktigt hur militären eller Nato skulle ha koll på honom då ubåten enligt polisen saknar signalsystem. Dom gick ut med det nyligt som en försvårande detalj i söket. Så jag tror faktist inte man fått så mycket hjälp av militären eller Nato. Men vet inte, dom kanske kan hjälpa. Tänkte du att dom skuggat honom med ubåt eller haft koll via nån sorts radar eller hur funkar det?
Man har följt ubåten, det är jag övertygad om. Om inte annat för att sortera bort alla inkommande samtal från folk som sett ubåtar, som inte är egna eller PM's ubåt. Nu passerar visserligen inte stora ubåtar Sundet då det är för grunt, men små ubåtar har varit ett gissel, särskilt på Danmarks östkust.

Sverige och Danmark samarbetar sedan länge kring sjötrafiken
Citera
2017-08-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Precis, finns inga böcker som överträffar detta, läser inte såna längre, mycket roligare följa the real shit med såna här fall

Håller helt med, och det är också av den anledningen jag själv sysslat med non fiction. Finns inget mer fascinerande än verkliga personers öden.
Citera
2017-08-13, 19:02
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Man har följt ubåten, det är jag övertygad om. Om inte annat för att sortera bort alla inkommande samtal från folk som sett ubåtar, som inte är egna eller PM's ubåt. Nu passerar visserligen inte stora ubåtar Sundet då det är för grunt, men små ubåtar har varit ett gissel, särskilt på Danmarks östkust.

Tror jag också för vad annars ska "inte komma ut till allmänheten"?
Citera
2017-08-13, 19:05
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nja, allt talar nog för att Raket-Madsen scorar högt på ett iq-test. Tror inte att en samhall snubbe snickrar ihop en u-båt precis. Knappas jag heller för den delen.
En driftig och duktig hobbyingenjör, absolut. Intelligent, förmodligen. Abnormt intelligent, tveksamt då det inte finns något som pekar på det.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Edit:
Jag börjar tro att detta har varit väl planerat.

Varför?
Citera
Medlem
Varför ska det ens vara så stor uppståndelse för detta? En notis om en försvunnen kvinna och en gripen man misstänkt för dråp hade räckt.

Sensationalism utan dess like.
Citera
2017-08-13, 19:06
Medlem
4yoonlys avatar
Ok, är dåligt påläst på detta fall...

Men när dom hittade ubåten så var PM alltså inuti? med saltvattnet?

Och om det nu kommit fram att det verkar som han gjorde detta med "mening" var det då ett försök att ta livet av sig? eller öppnade han luckan och simmade ut? och sedan hittade honom flytandes i vattnet?
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Att man inte undsatte honom när han sjönk som en sten till botten då utan sjöräddningen fick ingripa. Ifall dom följde honom borde Polisen redan exakt veta var kroppen är och ifall han dumpat henne.

Nja, jag har svårt tro att dom hade någon som helst koll på honom. Men visst, kan ju vara så att man sket i att ingripa för att skydda krigsnationens hemligheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svallvågorna, ja, det tänkte jag inte på. Ja, dem lär man ju slippa en bit ned om det inte kommer en hel ubåtsarmada eller en tsunamni...

Visserligen men det krävs energi att skapa svallvågor, vilket tas från kroppen i form ökat motstånd/minskad fart. Det har med flödesdynamik att göra. ganska grundläggande kunskap.

Jag tar bara nått klipp i mängden här som går att hitta på nätet gällande simning, men principen vad gäller #2 gäller för alla föremål som färdas på/i vatten:

To really answer the question, you'd need to go into fluid dynamics, but here are a couple of the basics -

1. When you're completely submerged, a lot more of the energy from the swimming strokes are transferred to the water. When you're on the surface, there's a lot of energy wasted in splashing.
2. There's a lot more drag from the turbulence on the surface of the water.

-Drew B, teacher with SwimJim
Citera
2017-08-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Hur länge går det ta ut DNA från sperma i slidan på en kropp som legat i vatten?

DNA går väl att hitta även om kroppen är i vatten ett bra tag eller har varit ned grävd? Har läst om att vissa lik har blivit uppgrävda efter en lång tid för nya DNA tester eller att dom hittat personer i vatten där dom legat flera veckor och dom kan ända säkra DNA spår på kroppen.

Är jag helt ute och cyklar nu men ruttnar inte kroppen långsammare i salt vatten? dvs om kroppen ej förstörs av fisk före den ruttnar?
Citera
2017-08-13, 19:07
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok, är dåligt påläst på detta fall...

Men när dom hittade ubåten så var PM alltså inuti? med saltvattnet?

Och om det nu kommit fram att det verkar som han gjorde detta med "mening" var det då ett försök att ta livet av sig? eller öppnade han luckan och simmade ut? och sedan hittade honom flytandes i vattnet?

Läste du ens sammanfattningen i första inlägget? Han blev räddad och sänkte ubåten i samma veva ungefär. Dvs, sänkte och simmade till nån båt som "hittade" honom.
Citera
2017-08-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Att man inte undsatte honom när han sjönk som en sten till botten då utan sjöräddningen fick ingripa. Ifall dom följde honom borde Polisen redan exakt veta var kroppen är och ifall han dumpat henne.

Nja, jag har svårt tro att dom hade någon som helst koll på honom. Men visst, kan ju vara så att man sket i att ingripa för att skydda krigsnationens hemligheter.

Jag tror heller inte man har någon som helst täckning med militär radar 24/7 i öresund. Finns ju inget hot här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in