2017-08-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladdi
Polisen har nu konstaterat efter sin tekniska bevisning att han sänkte ubåten med flit så din tanke om att han skulle släppt av henne vid nån hamn eller liknande är uteslutet. Anledning till att han sänkte ubåten med flit borde således vara att han försökt undanröja bevis på att ett brott begåtts omrbord.
Jag tror inte polisen kunnat bevisa detta. Däremot har man nog rejält på fötterna för att tro att det inte var något tekniskt fel på båten. Det kan vara rätt omfattande arbete att kunna bevisa utan någon tvekan inför en domstol - där det då även finns expertvittne som anför alternativ förklaring eller ifrågasätter något av polisens antaganden. Kan polisen t ex öppna/stänga en ventil 5 gånger på land innebär det inte att man har bevisat att ventilen fungerade som den skulle i båten på 7 meters djup vid x grader vattentemperatur.

Hittar man däremot reglagen i "sjunk-läge" och vid inspektion av utrustningen inte ser något fel så har man i alla fall nog för att säga åt pressen att det inte verkar vara tekniska fel som sänkte båten. Samt att man kan börja trycka på PM rätt hårt i kommande förhör. Dvs: "Var det bara 'otur' att reglage för top- och bottenventiler till dyktankarna var i öppet läge???"
Citera
2017-08-13, 18:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Troligen en elektrodiesel. Den går på batteri i underläge. I ytläge diesel. Har den snorkel kan den gå i u-läge på diesel. Men det tror jag inte denna ubåt har.

Förklara mer, varför måste den gå på olika över och under ytan? Och vad har det med periskop att göra? Alla är inte ingenjörer här!
Citera
2017-08-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Nä, det trodde jag inte att du menade heller. Jag spekulerade lite i närheten av vad som sagts.

Jag tror också på dumpning till havs, men finns möjlighet att dumpa något från ubåten i undervattensläge? För är den ovan vatten syns den ju på radar och då blir sökområdet mindre. För en lyckad dumpning behöver han vara under vatten en tid och ha teknisk möjlighet (sluss?) för att dumpa medan båten är under vatten.

Visst ger den radareko i om den tillfälligt går upp i ytläge, men ett ganska svagt sådant. Även om det registreras, så vet ingen vad det är. Kan vara en fritidsfiskare i en liten plastbåt som tillfälligt satt upp en radarreflektor för att inte bli påseglad, kan vara en seglare som gör ett slag och får en tydligare radarprofil, kan vara massa saker.
Jag har fått uppfattningen att båtens kapaciteten i u-läge är starkt begränsad, så att trots att det är en u-båt, är standardläget uppe på ytan. Rätta mig om jag har fel.
Citera
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man har en hemlig älskare skyltar man väl inte med relationen på Facebook? Hur eller hur, så tror jag ändå inte att det ligger något i det.
Men vad i hela friden bygger ni att dom var hemliga älskare på? Alla journalister knullar inte med varje intervjuobjekt dom träffar, tror ni verkligen på det själva?
Citera
Medlem
CheddarOsts avatar
Varför åkte de iväg med ubåten kl. 19.00? Känns väldigt sent med tanke på mörkret och att endast ett reportage skulle göras?
Citera
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kan du utveckla det där "inte helt stabil"? Det har framkommit tidigare i tråden att han verkade "schizo" och det är väl möjligt att han led av schizofreni men exakt vad skulle inidikera någor sådant?

Frågan ställd eftersom jag inte sett vare sig dokumentären eller något annat filminslag där han medverkar. En genuin schizofren är sällan så organiserad att hen kan utföra sådant som Madsen genomfört.

Jag vet däremot vem Håkan Lans är . . . . .

Absolut inte schizofren men en skev avundsjuka/svartsjuka på folk som har ett liv utanför det professionella. Det var därför hans rymdprojekt sket sig eftersom han inte kunde tolerera att hans kollega (fd NASA-ingenjören Kristian Von Bengtson) hade familjeliv utöver 14h arbete per dag. Madsen är således jävligt manisk och tycks sakna all form av empati. Detta kan bli sociopatiskt och ge irrationella beteenden. Empatilöshet plus abnormt högt IQ gör honom potentiellt även till en extraordinär lögnare och skådespelare. I detta fall har han onekligen sänkt sin ögonsten Nautilus, tiotusenkronorsfrågan är varför
Citera
2017-08-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Finns det bevis mot honom? På vad?

- Att hon varit med honom på båten vet vi alla.
- Hans plötsliga avbokning av planerad tur under fredagen.
- Att han ljugit om deras förehavanden ( att han skulle släppt av henne)
- Att han undvikit att besvara nödrop efter honom.
- Att han medvetet sänkt båten
- Nu senast den här manövern med nedsläkta lanternor i farleden under natten.

Sannolikt finns det mastdata som väger ännu tyngre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu vet jag inte heller riktigt hur militären eller Nato skulle ha koll på honom då ubåten enligt polisen saknar signalsystem. Dom gick ut med det nyligt som en försvårande detalj i söket. Så jag tror faktist inte man fått så mycket hjälp av militären eller Nato. Men vet inte, dom kanske kan hjälpa. Tänkte du att dom skuggat honom med ubåt eller haft koll via nån sorts radar eller hur funkar det?

Militären skulle aldrig bekräfta om dom har möjlighet att spåra ubåten i fråga. Det är inte gynnsamt även om dom kan eller ej kan att ge den informationen.
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Eftersom hon var där i egenskap av journalist så kan du nog räkna ut det själv?
Jaha... så man är som journalist alltid i tjänst? Om hon går ut och äter så är hon där i egenskap av journalist.
Klappmongo!
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Nu vet jag inte heller riktigt hur militären eller Nato skulle ha koll på honom då ubåten enligt polisen saknar signalsystem. Dom gick ut med det nyligt som en försvårande detalj i söket. Så jag tror faktist inte man fått så mycket hjälp av militären eller Nato. Men vet inte, dom kanske kan hjälpa. Tänkte du att dom skuggat honom med ubåt eller haft koll via nån sorts radar eller hur funkar det?

Danska försvaret måste väl ändå ha tillgång till kustradar i området?
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:

Kustradar fungerar utmärkt. Så visst kan de följa ubåtens förehavanden så länge den har varit i ytläge. Sen är ju frågan om försvaret i Sverige/Danmark VILL hjälpa till. I praktiken kan ju KW har försvunnit frivilligt för att få försvaret att blotta sina förmågor. KW var ju uppenbart vänstervriden. Ingen vet.

"Fartyg som inte vill vara med i AIS-systemet syns ändå, på Försvarets kustradar, som den här som står på Gotlands södra udde. Masten till höger har en radiolänkantenn som strålar in informationen till Visby."

Källa: https://www.idg.se/2.1085/1.376546/sjobasis-battre-an-stalmannens-rontgensyn
Senast redigerad av midvintermorker 2017-08-13 kl. 18:43.
Citera
2017-08-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Nu minns jag inte vart jag såg det men jag har för mig jag läste att snorkel för dieseldrift var en planerad uppgradering inför att hon sjösattes i våras igen.

Ser man till dynamiska egenskaper i undervattenläge kontra ytläge så beror det på vad som ger mest motstånd. Simmare stannar under ytan så länge som möjligt (enligt reglerna) pga lägre motstånd som ett exempel.

Passerar han farleden utanför Köpenhamn som är ett av världens mest trafikerade farled utan lanternor och så nära ett fartyg, i mörker, skulle jag säga att hon redan är död. Då tror jag snarare att han är på väg in på grunda vattnet norr om Saltholmen för dumpa henne i det höga ålagräset. Där är ungefär 3-4 meter djup på vissa ställen, vilket borde räcka för denna ubåt.

Därefter kör han söderut ner till Kögebukten och sänker ubåten. Självklart sänker han inte ubåten där han dumpat kroppen, utan så långt ifrån som det möjligt går. Och detta är väl rimligt vad han hinner göra på denna tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in