2017-08-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Tackar! Bara bräckvatten kanske, som sjökapten Madsen kände till. Så han sänkte inte ubåten för att förstöra DNA. Om han ens sänkte den.

Som jag tidigare skrivit. Referensintervallet för natrium i plasma eller serum ligger ungefär mellan 135 och 145 millimol per liter (mmol/L) för en vuxen. Salthalten i Öresund kan ha oceaniska förhållanden på uppemot 35 psu (practical salinity unit), gäller på botten, vilket ubåten ligger (låg) på. Normalt ligger saltnivån i Öresund på 35 g/kg, alltå betydligt mer än i blod.

Så vattnet där förstör garanterat DNA.
Citera
2017-08-12, 17:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Svårt att tänka mig det - syrehalten sjunker väldigt långsamt och ubåten är stor. Och PM vet sedan flera år hur lång tid syret räcker så det är inte någonting som överraskar. I detta fall skall syret räcka mer än väl för två personer utan beroende av någon scrubbing-utrustning.

Skall någon dö av kvävning så är det nog klart mer risk att någonting gått fel med motorerna så det kommit in avgaser i ubåten. Just en sådan händelse skulle ju kunna få honom att känna strypsnaran om sin hals - dvs att han döms för vållande till annans död på grund av att motorinstallationen inte varit säker.
Ja det låter faktiskt än mer troligt. Dock skulle väl det scenariot, med gasläckage tfa haveri, kunna kombineras med scenariot att syrgasmask endast fanns i en uppsättning.

Frågan är om det skulle klassas som dråp, eller om det snarare skulle bli vållande.
Citera
2017-08-12, 17:52
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"uagtsomt"? "Oaktsamt?" Det borde ju betyda motsvarigheten till vårt "av oaktsamhet vållande till annans död". Alltså: inte med flit.

"uagtsomt manddrab" = "vållande till annans död"
Vilket sagts tidigare
Citera
2017-08-12, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Man kan filtrera vattnet efter blod.
I CSI på tv kan man göra sådant, inte i verkligheten. Finns ingen analysmetod för att påvisa några droppar blod som spätts ut i flera kubikmeter smutsigt havsvatten som sköljt omkring i en smutsig ubåt.
Citera
2017-08-12, 17:53
Medlem
0xerxes0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Fantastiskt vilken fantasi folk har!

Tycker ändå att jag är ganska modest i mina utsvävningar jämfört med tidigare i tråden som har filosoferat över allt från strypsex till självmord och konstinstallationer.
Citera
2017-08-12, 17:54
Medlem
Lyckade ni urskilja vad han verkligen sa i en korta filmsekvens media visar av PM.

Verkar som att han uttrycker bestörtning över ubåten, men inget om Kim va?

Visst syns det att han mörkar? Inte alls ifrågasättande, tillmötesgående eller nyfiken över uppmärksamheten.

Sen undrar jag.. om ubåten varit konstruerad på ett "farligt" sätt, så kan det ju bara innebära "farlig" i bemärkelsen att det är lätt att slå sig på något. Något vasst som sticker fram någonstans? För något annat med båten kan det ju inte vara som tryck/syrehalt etc eftersom PM vad vid god vigör liksom ubåten då den var vid ytan med PM spejandes över havet.

Jag tror helt klart på en "metallversion" av Steve Irving och Stingrockan. Hon har i turbulensen ramlat/sprungit in i något vasst! Sedan kom chocken för PM!

Vad tror ni?
Citera
2017-08-12, 17:56
Moderator
Tystnads avatar
Vina på väg nu, men gör bara 4 knop, troligen pga Ubåten hänger längs ena sidan.
Carina som ligger bredvid gör också bara 4 knop.

Kommer nog ta lång tid innan dom är i hamn.

Någon som vet vart dom skall med Ubåten?

Ren gissning men Danska Marinen har ju ett stort avspärrat område där inga andra är tillåtna som man kan se om man åker turist kanalbåtarna från Nyhavn.
Citera
2017-08-12, 17:56
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Hur kan man se detta??

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:12.666/centery:55.557/zoom:14

sök på vessels: vina och uppdatera med jämna mellanrum.

EDIT Vina har destination: copenhagen
Senast redigerad av snaffran 2017-08-12 kl. 18:01.
Citera
2017-08-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Hur kan man se detta??

Med tanke på skälet för häktning så har de nog hittat henne. Knepigt dock att raketforskaren PM inte utnyttjat sin intelligens för att undanröja både henne och spåren efter henne..

Om man har AIS eller annat så kan man söka på båtnamn och få upp aktuell position och fart.
Militärens Najaden gör just nu 20 knop med okänd destination, men ser ut att gå mot Köpenhamn hon med. Är just nu i höjd med Öresundsbron.
Citera
2017-08-12, 17:58
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vepis
Det låter som en möjlig förklaring, men frågan är då varför man häktar för dråp/mord? Kanske inte helt otänkbart med likgiltighetsuppsåt dock..?
Är lite osäker på om uagtsomt drab är direkt likställt med svenskt dråp. Beskrivningen liknar också vållande t.a.d.
Citera
2017-08-12, 17:59
Medlem
Brottsrubriceringen på danska är dråp eller oaktsamt dråp, där dråp på danska är drab. Drab innefattar både svenskans mord och dråp dvs de skiljer ej på det vi kallar mord och dråp, enligt tidigare info på Aftonbladet.
Citera
2017-08-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Han är häktad för uagtsomt manddrab, dvs dråp.

Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Vad är dråp på danska då?

Det står dråp i svenska nättidningar. Men jag tänkte också på serien "Den som dräper"

Tittade på SVTs sändning och där sa reportern flertalet gånger att åtalet inte gäller motsvarande dråp utan just mord, namnet till trots. Sen kan förstås SVTs reporter ha fel men varför skulle man göra sådana förtydliganden gång på gång om danskt dråp=svenskt dråp. Jag är ingen expert, varken i det danska språket eller det danska rättssystemet, utan baserar det enbart på SVTs sändning igår där det explicit tog upp just denna fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in