2017-08-12, 17:32
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Är det någon som kan svara på varför media publicerar namn och bild på den misstänkte i ett oerhört tidigt skede medan man annars brukar vara väldigt restriktiv med det?
Varför är danskens integritet mindre värd än andras?

Jag föredrar den restriktiva linjen.
Han är inte dömd.

Inledningsvis var det ju en helt annan story. Då lanserades det hela som "Lustig uppfinnare räddad från sin egenbyggda ubåt som sjönk" än "Galen uppfinnare misstänkt för dråp".

Blir väl lite olustigt om man plötsligt skulle pixla bilden och ej skriva ut namnet?
Citera
2017-08-12, 17:33
Medlem
Arthass avatar
Chansen att Kim ramlat och slagit sig utan att Madsen varit inblandad faller på sin egna orimlighet. Då skulle han ringt ambulans direkt. Även om han försökt kyssa henne och hon ramlat illa torde vara lätt för honom säga det var en olycka. Måste vara något annat....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det är säkert lättare att bevisa i nuläget, dråp är ju allvarligt nog för att driva utredningen med full styrka.

Rättar mig själv här. "Dansk polis misstänker enligt Ekstrabladet att Peter Madsen har sänkt båten – för att dölja spåren efter ett eventuellt mord/dråp. Den danska strafflagen gör inte skillnad på dråp och mord." Enligt http://www.expressen.se/kvallsposten/dansk-forskare-forsvunnen-i-ubat/
Citera
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Helvete, kan inte folk läsa vad andra skriver innan de kommenterar?
Nu gjorde jag tyvärr det, och det var ett av de mer obegåvade inläggen i tråden. Självklart är det egalt med salthaltens inverkan på nedbrytning av DNA om hela rummet översköljs av vatten.

Herregud...
Citera
2017-08-12, 17:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Du som är så jävla duktig kan väl göra det själv?

Tips: Du behöver densiteten för vatten och molmassan för natrium.
Jag har redan sagt de uppgifter jag har så nej tack, vill någon säga emot dem så är det inte min sak att göra det jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så kan det förstås vara.

Men han har väl nekat till att ha dödat henne? Eller har han bara nekat till att ha mördat henne?

Att han blev häktad dråp pga av oaktsamhet har tydligen göra med hans egna förklaring att göra. ( dansk tidning, via Aftonbladet)Så det låter väl troligt att han faktiskt har erkänt att hon dog i ubåten, men förnekar att det ska vara brottsligt.
Citera
Medlem
0xerxes0s avatar
Teori: Han gör närmanden, hon avvisar honom och ber om att bli avsläppt snarast. Han accepterar och därför blir det inte hamnen som tänkt utan där vid restaurangen. Hon vill skyndsamt av och halkar på vägen upp, ramlar ner i u-båten igen och slår sig illa i huvudet men när han, som förmodligen gått upp först för att öppna, går ner igen så blöder hon och är omtöcknad, men vid medvetande. Han hjälper henne upp och lämnar henne ensam vid kajen trots att hon uppenbarligen har fått ett hårt slag mot huvudet då hon inte vill ta emot hans hjälp.
Pga av huvudskada och hennes omtöcknade tillstånd går hon åt fel håll och hamnar i vattnet och drunknar.
Av okänd anledning vill han sova i u-båten istället för att gå i land.
Han upptäcker dagen efter att hennes mobil har ramlat ur hennes kläder och ligger kvar i u-båten, han får även då reda på att hon är eftersökt. Han inser att det kommer att se illa ut, både mobil och hennes blod finns där. Han får panik och sänker u-båten.
Citera
2017-08-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Teori: Han av allt att döma excentrisk, halvgalen uppfinnare/vetenskapsmän. Hon vad det verkar som äventyrlig och orädd reporter beredd till uppoffringar för att göra karriär inom journalistiken.
Kan de ha försökt att testa någon av hans galna projekt i praktiken? Typ tester på hur människa klarar att vara under vatten med hjälp av någon av hans uppfinningar. Sen går allt snett hon där och han får panik.
Vad tror ni om den teorin? Med tanke på att det nu verkar rubriceras som oavsiktligt dråp.
Intressant alternativ till förklaring. Vi har ju att göra med en excentrisk uppfinnarJocke.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nu gjorde jag tyvärr det, och det var ett av de mer obegåvade inläggen i tråden. Självklart är det egalt med salthaltens inverkan på nedbrytning av DNA om hela rummet översköljs av vatten.

Herregud...
Jag svarade gällande DNA:s påstådda nedbrytning, inte gällande om där skulle finnas relevanta DNA-spår från första början. Det kan väl inte vara så svårt att fatta.
Citera
Medlem
Troligtvis har de redan hittat kroppen - annars vore media fulla med information om att man söker efter Kim.
Detta är ju också anledningen att de häktat honom för dråp - utan kropp vore det omöjligt enligt mina erfarenheter.
Den mest troliga anledningen är ju förstås ett sexuellt närmande som slutat illa/att Kim konfronterat honom med någon känslig uppgift som hon letat fram. Alternativt att hon upptäckt något graverande under färden.
De enklaste lösningarna är i 99% fallen också de rätta.
Att han reagerat i panik kanske inte är så konstigt och anledningen till hans egendomliga handlande.
Citera
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Är inne på marintrafic.com och checkar var han påstår sig ha lämnat henne
Nedan marintrafics länk på Refshaleøen - avgör själva.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:12.609/centery:55.687/zoom:13

Vekar väldigt konstigt att ingen observerat ubåten om det stämmer, det är ju så nära stadskärnan

-

går inte att söka på UC3 Nautilus eller Kecon, ska inte alla båtar ha transponder?
Eller kan någon se om det går att hitta ?

Vi ska komma ihåg att havet övervakas av radar också, inte bara AIS.
Citera
2017-08-12, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Varför kallas Peter Madsen för uppfinnare.

Han har inte uppfunnit en ubåt för det har gjorts redan på 1800-talet.

Jag vet att det är lite OT men tråden handlar om Peter Madsen med sin fantastiska ubåt som det troligen var han själv som sänkte.

Galen ja, men uppfinnare, knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in