Citat:
Ja, jag tycker faktiskt att det var ett genialiskt sätt att avsluta serien på. Ett annat alternativ, som David Chase avvisade i en intervju, hade varit att avsluta den på ett konkret sätt: Med en bild av Tony Soprano liggande över restaurangbordet i en pöl av sitt egna blod. ''Osmakligt'', vill jag minnas att Chases åsikt var. Jag tror på följande tolkning:
Tony går in på restaurangen för att möta sin familj. Med alla våldsamma händelser under den senaste tiden i åtanke, så är han medveten om att faran lurar runt varje hörn. Han kan inte känna sig avslappnad med att gå in i en sluten lokal. Här är scenen: https://www.youtube.com/watch?v=rnT7nYbCSvM. Notera Tonys oroade ansiktsuttryck när han blickar ut över lokalen (0:10). Ögonblicket dessförinnan var bordet tomt. Efter bilden på Tonys vaksamma, oroade ansiktsuttryck (vid 0:12), så ''ser'' han sig själv sitta ensam vid bordet. Här slutar serien egentligen. Allting övergår i Tonys fantasi. Gudfadern-referenser förekommer förtlöpande i serien från första till sista säsongen och spekulationer kring mannen i ''Members only''-jackan är ytterligare en referens till filmen, som existerar i Tonys huvud; troligtvis gör han omedvetet en fantasireferens till scenen i Gudfadern, där Michael Corleone skjuter Sollozzo och McCluskey. Bara en sådan alldaglig sak som att sätta sig ner på en restaurang för att äta en måltid med sin familj kan innebära slutet ''för en människa med ett så våldsamt liv.'' Den sista Gudfadernreferensen kommer när A.J. gör ett halvhjärtat försök att hämnas Tony genom att döda Uncle Junior. När A.J. hänvisar till nämnda scen i Gudfadernfilmen, så säger Tony: ''Jesus christ, A.J. You make me wanna cry. It's a movie.'' Sekunderna innan så påpekar A.J. att just den scenen i Gudfadern är Tonys absoluta favoritscen i en film - alltså är det sannolikt att han hade den i åtanke när han steg in på restaurangen. Mannen i ''Members only''-jackan är blott ett minne av Eugene Pontecorvo och en omedveten fantasiassociation till hur han sköt den där snubben på hamburgerrestaurangen och Tonys insikt om hur detta mycket väl skulle kunna drabba honom själv. Faktum är att den här associationen flyter samman med den till Gudfadernscenen.
Jag är säker på att den här förklaringen redan har lagts fram, men det är i alla fall den som jag personligen tror på.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-31 kl. 08:01.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-31 kl. 08:01.