Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 20:24
  #169
Medlem
Vi är olika. I mitt hushåll så går bådas lön in på samma konto. Ingen av oss bryr sig om vemsom spenderar vad och på vad. Vi är en enhet.
Citera
2017-08-09, 21:26
  #170
Medlem
Nej, kvinnor får aldrig nog. De spenderar, mannen spar och sen skall mannen betala för att han levt smart tidigare i livet.
Citera
2017-08-10, 20:00
  #171
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det är alltid ett kinkigt ämne att diskutera om!
Tycker ändå att ni borde sätta er ner och prata ekonomi. Du får berätta att hon får spara och tänka på vad hon handlar och hon får lägga fram sina synpunkter.

Utgå från vad du skriver tycker jag personligen du kan betala lite mer eftersom du tjänar mer. Låt säga 60-40 som ni sätter in på ett gemensamt konto. Ändrar sig din sambos inkomst i framtiden får ni ta en ny diskussion.

Om ni är gifta, förlovade eller sambo tycker inte jag har så stor betydelse.

Tjejen shoppar ju loss! Sen när hon inte har pengar säger hon att killen ska betala mer. Vad fan är det för äcklig brud?
Citera
2017-08-12, 11:38
  #172
Medlem
Jackdawcrests avatar
Så om hon hade varit arbetslös så hade du varit tvungen att stå för hela notan? Får lite gold-digger vibbar från kvinnan som beskrivs in TS.
Citera
2017-08-12, 11:50
  #173
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag ser det så att om man går så långt att man flyttar ihop, så är det väl seriöst, och att man då lever under äktensksmässiga omständigheter.
Citera
2017-08-12, 12:19
  #174
Medlem
Man ska akta sig för helt gemensam ekonomi. Ha gärna en gemensam pott som båda lägger till men lägg absolut inte in alla pengarna varje månaden, ha ett eget sparande och gärna också ett eget konto för konsumtion.
Helt gemensam ekonomi är en kvarleva från förr då folk levde ihop hela livet, idag så fungerar det inte så och man bör därför inte lägga alla ägg i samma korg. Se till att ha gott om egna resurser om förhållandet skulle börja braka ihop.
Citera
2017-08-12, 12:31
  #175
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Helt gemensam ekonomi är en kvarleva från förr då folk levde ihop hela livet, idag så fungerar det inte så
Har man den inställningen, så kanske man inte ska flytta ihop alls.
Citera
2017-08-12, 12:32
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har man den inställningen, så kanske man inte ska flytta ihop alls.

Varför inte?
Citera
2017-08-12, 12:33
  #177
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Varför inte?
Du utgår ju ifrån att förhållandet inte kommer att hålla.
Citera
2017-08-12, 12:43
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Förstår mig inte alls på sånt här. Anser att man ska betala hälften var och inget annat. Jag har några tusenlappar mer än min man i månaden men alla fasta utgifter så som hyra, försäkringar och el delar vi på två. Jag betalar alla räkningar och han för över halva summan till mitt konto. Sedan betalar jag mer mat än vad han gör men det beror oftast på att det är jag som handlar maten.

När alla räkningar är betalade får han göra vad han vill för pengarna på sitt konto och jag gör vad jag vill för pengarna på mitt. Ibland köper jag kläder och sådant som behövs till sonen, ibland gör han det. Ibland lånar vi varandras kort om det behövs och gör vi något tillsammans så betalar ibland han, ibland jag.

Om man skulle hyra en lägenhet med en vän, då förutsätter jag att man delar alla fasta kostnader och betalar 50% var. Förstår inte varför det skulle vara annorlunda med en partner.

Har man ungefär lika stora inkomster, gör ungefär lika mycket hemma och har ungefär samma inställning till att spendera pengar, så är det klart att det blir väldigt enkelt.

Det är när något skiljer - ena partnern tjänar tre-fyra gånger vad den andra gör, ena partnern är sjuk eller inte fullt arbetsför, man har olika inställning till hur hemmet ska se ut, ena partnern är en spara och andra en slösa - som det blir svårt.

Nu är en rimlig invändning "men bli inte sambo med någon med dålig inkomst, kass inställning till hemarbete eller dåligt sinne för pengar". Med den begränsningen skulle många samboskap i Sverige upphöra omgående.
Citera
2017-08-12, 12:46
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du utgår ju ifrån att förhållandet inte kommer att hålla.

Och vad är det för fel med det? Måste man tro att man kommer leva tillsammans för resten av livet bara för att man går in i ett förhållande? Det känns lite naivt.

Jag förstår inte det här, dom flesta människor är annars rationella när det kommer till det mesta. De investerar inte alla sina sparpengar i samma aktie, de väljer utbildning och karriär för att ha breda utsikter i framtiden på arbetsmarknaden, de tänker efter noga innan de köper sitt boende. Men när det kommer till förhållanden så kan de byta personlighet och tänka som en naiv tonårstjej. Visst satsa gärna på ett förhållande men satsa inte exakt allt du äger, se till att ha något kvar ifall det skulle gå åt skogen.
Citera
2017-08-12, 12:50
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbakis
Hej. Jag och min flickvän har varit tillsammans i snart 4 år och bor tillsammans. Idag delar vi på alla kostnader som, el, hyra och gemensamt matkonto så vi betalar lika mycket. Båda är utbildade, men för tillfället är det bara jag som har fast jobb. Min flickvän jobbar extra och söker jobb idag.

Jag har sparat ganska mycket pengar under studieåren och har dessutom en bra inkomst. Hon har en mindre besparing och får inte ut jättemycket när hon endast jobbar extra.

Nu har hon helt plötsligt fått för sig att jag ska betala mer hyra, el, matkostnader i månaden eftersom jag tjänar mer än henne. Hon säger att vi borde räkna ut procentuellt beroende på vår inkomst hur mycket vi ska betala för hyra etc. Denna impuls från hennes sida beror främst på att hon har det svårt ekonomiskt för tillfället. Jag tycker dock hon själv försatt sig i den här situationen med tanke på att hon shoppar kläder och annat väldigt ofta och jag själv gått i samma byxor i snart två år för att visualisera våra olika syn av hur man spenderar pengar. Kan även tillägga att hon tog examen för ca tre månader sedan och har inte skickat ut en enda jobbansökan än. Hon skyller det på att hon jobbat extra, men det har hon max gjort på 50 % om ens det.

Jag hade hållit med om att vi inom en snar framtid om vi har barn/är förlovade/gifta skulle kunna lägga bådas löner på ett konto och betala allt med det. Men idag är vi "bara" sambo, och jag tycker inte hon har rätt att kräva att jag ska betala mer när vi, när vi flyttade in i lägenheten sa att vi skulle betala lika med allt. Men såklart är jag villig att diskutera vad som är "rätt", annars hade jag inte skrivit här.

Vad har ni för åsikter kring detta? Gör jag fel som inte vill lägga mina sparpengar för att hon ska spara sina egna? Tack för svar!

Du har helt rätt, ni ska betala lika mkt på era gemensamma räkningar. Sen om hon väljer att shoppa bort sina pengar så visst synd för henne. Prioriteringar!
Räkningar går före shopping, hade hon valt bort det så hade jag som kille betalat lite av hennes privata räkningar för att hon skulle få mer pengar över. Sen bör hon ju söka jobb istället för att gnälla ovh sätta nya regler
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback