2016-12-27, 10:17
Medlem
Hej. Jag och min flickvän har varit tillsammans i snart 4 år och bor tillsammans. Idag delar vi på alla kostnader som, el, hyra och gemensamt matkonto så vi betalar lika mycket. Båda är utbildade, men för tillfället är det bara jag som har fast jobb. Min flickvän jobbar extra och söker jobb idag.

Jag har sparat ganska mycket pengar under studieåren och har dessutom en bra inkomst. Hon har en mindre besparing och får inte ut jättemycket när hon endast jobbar extra.

Nu har hon helt plötsligt fått för sig att jag ska betala mer hyra, el, matkostnader i månaden eftersom jag tjänar mer än henne. Hon säger att vi borde räkna ut procentuellt beroende på vår inkomst hur mycket vi ska betala för hyra etc. Denna impuls från hennes sida beror främst på att hon har det svårt ekonomiskt för tillfället. Jag tycker dock hon själv försatt sig i den här situationen med tanke på att hon shoppar kläder och annat väldigt ofta och jag själv gått i samma byxor i snart två år för att visualisera våra olika syn av hur man spenderar pengar. Kan även tillägga att hon tog examen för ca tre månader sedan och har inte skickat ut en enda jobbansökan än. Hon skyller det på att hon jobbat extra, men det har hon max gjort på 50 % om ens det.

Jag hade hållit med om att vi inom en snar framtid om vi har barn/är förlovade/gifta skulle kunna lägga bådas löner på ett konto och betala allt med det. Men idag är vi "bara" sambo, och jag tycker inte hon har rätt att kräva att jag ska betala mer när vi, när vi flyttade in i lägenheten sa att vi skulle betala lika med allt. Men såklart är jag villig att diskutera vad som är "rätt", annars hade jag inte skrivit här.

Vad har ni för åsikter kring detta? Gör jag fel som inte vill lägga mina sparpengar för att hon ska spara sina egna? Tack för svar!
Citera
2016-12-27, 10:28
Medlem
Det är alltid ett kinkigt ämne att diskutera om!
Tycker ändå att ni borde sätta er ner och prata ekonomi. Du får berätta att hon får spara och tänka på vad hon handlar och hon får lägga fram sina synpunkter.

Utgå från vad du skriver tycker jag personligen du kan betala lite mer eftersom du tjänar mer. Låt säga 60-40 som ni sätter in på ett gemensamt konto. Ändrar sig din sambos inkomst i framtiden får ni ta en ny diskussion.

Om ni är gifta, förlovade eller sambo tycker inte jag har så stor betydelse.
Citera
2016-12-27, 10:29
Medlem
Jag själv sitter i ungefär samma sits. Med en stor skillnad att min tjej inte är lat eller slösaktig i samma bemärkelse som din verkar vara? Jag betalar lite mer men det beror på att jag har en större inkomst. I ditt fall är jag osäker på om det kommer lära henne hur man hanterar sin personliga ekonomi utan snarare kanske rättfärdigar ett allt mer slösaktigt liv.
Citera
2016-12-27, 10:46
Medlem
Testa att betala % varje månad, det kan kännas surt men är det bästa sätt. När hon fått ett arbete kommer det att jämna ut sig.
Citera
2016-12-27, 10:48
Medlem
SurTrollets avatar
Ja det är svårt med sånt här....

Själv tjänar jag mer än vad min gör sambo och betalar nog 2/3 av räkningar(?) och i princip ALLT när vi gör saker (utanför de fasta kostnaderna) men mig det gör mig inte så mycket..

En glad & lycklig "fru" är viktigare än att spara någon/några tusenlappar extra i månaden!
Citera
2016-12-27, 10:53
Avslutad
Nej klart du inte ske betala mer för att du haft bättre disciplin med ekonomin, sparat och tänkt långsiktigt. Har man sparat och jobbat seriöst ska ingen annan, flickvän eller ej komma och snylta ens pengar.

Med det sagt. Hade ni varit gifta och haft barn hade situationen varit en annan.
Citera
2016-12-27, 10:56
Medlem
Självklart betalar man utifrån hur mycket man utnyttjar, inte hur mycket man tjänar. Alltså betalar man hälften var i hyra och sen kan du betala exempelvis 60% av matkostnaden om du äter 60% av maten. Vad du sen tjänar är något helt annat och har ingenting med saken att göra. Det enda hennes förslag kommer att resultera i är att hon kan åka snålskjuts på din lön och sparsamhet.

Det systemet hon föreslår ger också jättekonstiga incitament, vad skulle du ha för incitament att jobba övertid och slita för att få en löneförhöjning? Om du får en löneförhöjning så bestraffas du alltså med högre kostnader medan hon belönas med lägre hyra och kostnader för att du slitit dig till en löneförhöjning och varit duktig på jobbet.

Om hon vägrar söka jobb och spenderar alla sina pengar på shopping så ska det såklart kännas i hennes plånbok, inte din.
Citera
2016-12-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Självklart betalar man utifrån hur mycket man utnyttjar, inte hur mycket man tjänar. Alltså betalar man hälften var i hyra och sen kan du betala exempelvis 60% av matkostnaden om du äter 60% av maten. Vad du sen tjänar är något helt annat och har ingenting med saken att göra. Det enda hennes förslag kommer att resultera i är att hon kan åka snålskjuts på din lön och sparsamhet.

Pröva att göra ett stort avdrag och lämna detta som motivering till skatteverket. Meddela sedan hur det gick.

Naturligtvis har flickvännen rätt. Men, om det blir så att hon tjänar mer när hon får ett jobb så ska det betalas lika mycket. Det kallar vi jämställdhet.
Citera
2016-12-27, 11:08
Moderator
tobess avatar
Då medan min fru och jag var sambon så delades det rakt av på alla utgifter, förutom att jag kanske lade ut lite mer pengar på restaurangbesök och dylikt. Nu när vi är gifta står jag för merparten av hushållets utgifter.

Tycker alltså att du gör helt rätt. Om förhållandet tar slut så är det pengar du aldrig kommer att se igen.

Jag kan ju tycka att så länge du inte t.ex. äter dyr mat medan hon äter nudlar varje dag (o.s.v.) så har hon inget att komma med. Att kräva att du ska spara mindre pengar för att hon ska kunna lägga mer pengar på konsumtionsvaror är ju förstås helt uppåt väggarna.

Sen kan man ju förstås jämka lite om man vill. Om t.ex. valet står mellan att inte någonsin kunna åka på semester eller att den ena helt enkelt betalar den andras andel för att kunna åka iväg så är det troligen värt det i alla fall.
Citera
2016-12-27, 11:13
Medlem
Ficcos avatar
Dryg diskussion, är väl upp till var och en vad som gör en lycklig.

Min spontana tanke som kille är att det kan man lägga ut om man tjänar mer, i varje fall om man varit tillsammans i fyra år och har en framtid... När ekonomiska situationen ser ut som den gör så hjälper man varandra. Jag har mer pengar än min flickvän och jag lägger ut mer för gemensamma resor t.ex.

MEN,
Problemet kommer när hon förväntar sig det, som många gör av någon skruvad anledning. Särskilt om hon shoppar upp alla sina pengar och inte tar ansvar som ett barn och lägger allt på dig. Det är lätt att bli utnyttjad och manipulerad ekonomiskt som kille. Jag tycker man ska dela med sig, men då måste man stå på sig lite också så de inte kör över en och tror att dina pengar indirekt är hennes.

Jag tycker inte att du ska lägga ut dina redan sparade pengar, det är off-bounds så att säga. Och det ska inte heller stoppa dig från att fortsätta kunna lägga undan en del.

Skulle hon göra samma sak för dig? Antagligen inte. Då kommer man in på hela jämställdhetsdebatten, som man kan spara till en annan tråd.
Citera
2016-12-27, 11:15
Medlem
Merwinnas avatar
Det är väldigt vanligt att par som har delad ekonomi delar just så, att var och en betalar procentuellt efter inkomst. Alltså att båda lägger 60, 70 eller 80 procent av sin inkomst i den gemensamma potten, typ räkningskontot som man också kan ha var sitt betalkort kopplat till, att betala med i livsmedelsaffären (och andra småutgifter till det gemensamma hushållet). Men samtidigt tycker jag inte att det är nödvändigt att göra så, om man "bara" är sambos och det inte finns några gemensamma barn. Bara man är överens.

Men OM man skaffar barn, så MÅSTE den som tjänar mer (d.v.s. nästan alltid mannen) dela med sig, och han bör börja se bådas pengar (eller i alla fall bådas INKOMSTER, t.ex. ärvda pengar kan man ju vilja skydda med ett äktenskapsförord till och med om man är gift) som hela familjens pengar. Annars GÅR det ju inte. För i praktiken brukar det nästan alltid vara kvinnan som tjänar mindre, och det brukar också vara hon som är hemma längst tid med barnen, tar mest vab, och kanske väljer att arbeta deltid när barnen är små - vilket gör att hon kommer efter i löneutvecklingen, missar chanser till befordran o.s.v.. Detta är ju även i mannens intresse, eftersom han också borde se att det är bra för hans barn att de får vara hemma tills de blir riktigt friska igen om de har varit sjuka, och att de inte behöver ha långa dagar på dagis och sedan fritis.

Finns det särkullsbarn med i bilden så blir det dock mer komplicerat, för då kanske inte mannen vill betala mer för att det ska gå till kvinnans barn sedan förr, eller indirekt gå till kvinnans barn sedan förr p.g.a. att hon är mycket hemma med barnen o.s.v.. Då är det inte längre en självklarhet att mannen ska finansiera det.
Citera
2016-12-27, 11:19
Medlem
Jag tror att du kommer göra henne en björntjänst om du betalar mer än hälften för att hon ska ha råd att shoppa.
För det första så kommer hon ju inte att lära sig att man måste hushålla och planera sin ekonomi, hon kommer lära sig att det finns alltid någon annan som kan betala åt henne.
//A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in