Jag noterar i mitt social flöde att upprördheten över det som sker på trappan är större än på mycket länge, flatheten och avsaknaden av polisiära insatser har rört upp många känslor denna Augustimånad.
Polisen säger sig ha pratat med arrangören och blivit garanterade att samtliga som sitter på trappan är minderåriga vilket är skälet till att man inte anser sig behöva göra någon vidare kontroll.
"Utifrån polisens dialog med arrangören till demonstrationen är uppfattningen att de personer som deltar i demonstrationen vid Medborgarplatsen ingår i den grupp ensamkommande minderåriga personer som har fått ett avvisnings- eller utvisningsbeslut från Migrationsverket."
Denna hållning givetvis är en skymf mot dom poliser som inte vill annat än att ta i med hårdhandskarna alldeles oavsett om det är fotbollssupportrar, autonoma, nazister eller afghaner. Därför kommer här ett litet tips till den grupp konstaplar som befinner sig på kommendering i närområdet men inte delar ledningens uppfattning i frågan, jag förstår att det kliar i Era fingrar.
ANLEDNINGEN
Twitterpolisen förklarar att dom saknar anledning att kontrollera folk:
YB Södermalm @YB_Sodermalm
"Precis. Hela saken är att ingen kontrolleras "utan anledning".
LÄNK
Så då får vi finna en anledning. I Sverige är det förbjudet för minderåriga att köpa tobak men detta till trots så röker en stor andel av barnen på trappan, så hur kommer dom över denna tobak?
SÅ HÄR GÖR NI
När ni tröttnat på att hänga på Medis så gör ni en avstickare till en av Medborgarplatsens många tobakister och när ett litet afghanbarn kommer bolmandes ut från en tobaksaffär så gör ni en kontroll av hur barnet kommit över tobaken.
Ni kommer med 100% säkerhet att finna något av följande:
- Tobakisten har sålt tobak till en minderårig utan att kontrollera åldern - anmäl tobakisten.
- Någon har langat tobaken - anmäl langaren.
- Barnet har legitimerat sig och är över 18 och inget barn - utvisa kravmaskinen.
- Barnet ser inte ut som ett barn och slapp därför legitimera sig - ålderstesta barnet.
För att ovan skall kunna ge resultat så krävs det att ni kontrollerar den lille afghanens legitimation, men nu har ni en anledning.
Har forumet fler kreativa tips på hur frustrerade konstaplar kan fördriva tiden och göra någon form av samhällsnytta?
/Provokatör