2017-08-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Han kanske har snabbkopplingar utvändigt för att kunna bli räddad utifrån.
Annars kan man kanske ansluta slangen på något av utblåshålen med vanlig slangklämma beroende på hur det ser ut. Han är ju uppfinnare så han har säker någon speciallösning för detta.

Ska inte säga att det inte är så eftersom det är ett hembygge. Men sannolikt är 'utblåshålens' ventiler stängda i ett normalt läge för att kunna blåsa direkt utan fördröjning.
Tror dock inte att han har möjlighet att blåsa ballasttankarna från utsidan.
Citera
2017-08-12, 00:19
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekky
Ang luckan, han behöver ju inte valt att stänga den, kan den inte varit öppen fram tills den sjönk och då av inströmmande vatten stängts så den nu ligger halvfull med vatten och trycksatt så den ej går att öppna?
Är inte någon expert på manluckor på ubåtar men känns inte helt orimligt?

Jo, det tror jag är orimligt. Brukar dom inte ha låsningsmekanism? Typ ratt eller liknande?
Citera
2017-08-12, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jo, det tror jag är orimligt. Brukar dom inte ha låsningsmekanism? Typ ratt eller liknande?
Skulle inte säga att det är omöjligt (vet inte hur luckan ser ut) om luckan stängs, båten sjunker kommer trycket täta luckan. Sen rimligheten i det vet jag ej.
Citera
2017-08-12, 00:27
Medlem
Tekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Jo alltså i nedfällt läge när man nyttjar den så har den ju någon slags låsmekanism, men den kan ju bli låst av tryckskillnaden om den bara råkar slå igen, det ska ju enligt uppgift inte gå att öppna dörren i en sänkt bil innan trycket har blivit utjämnat.
Lär ju bli skapligt drag på vattnet som vill ner i manhålet när hela båten kommer under vatten, så är inte luckan låst i öppet läge känns de som den skulle sugas igen. Beroende på hur den är konstruerad givetvis.
Citera
2017-08-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Rekommenderar verkligen folk att se dokumentären där han medverkar.

Inte frisk alls. Är inte ett dugg förvånad att han är gripen.

Det skrev både jag och andra tämligen tidigt i tråden. Det behöver dock inte betyda att det handlar om en mördare.
Citera
2017-08-12, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Vad vet vi om pojkvännen? Har vi namn och yrke?

Scenariet som mongomannen beskriver är faktiskt fullt möjligt. Och då är Raket-Madsen oskyldig och pojkvännen den skyldige!

Det här fallet har ju verkligen gått upp och ner hela dan så... den känns helt rimligt.
Citera
2017-08-12, 00:34
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Vad vet vi om pojkvännen? Har vi namn och yrke?

Scenariet som mongomannen beskriver är faktiskt fullt möjligt. Och då är Raket-Madsen oskyldig och pojkvännen den skyldige!

Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Vem vet, kanske pojkvännen som stod och väntade på henne och får det nu att se ut som kapten..
Tror dock inte det men vem vet..

Precis detta jag klurade på för några timmar sen!
Sidan 24 tror jag..
Citera
2017-08-12, 00:34
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funnyfence
Skulle inte säga att det är omöjligt (vet inte hur luckan ser ut) om luckan stängs, båten sjunker kommer trycket täta luckan. Sen rimligheten i det vet jag ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Tekky
Jo alltså i nedfällt läge när man nyttjar den så har den ju någon slags låsmekanism, men den kan ju bli låst av tryckskillnaden om den bara råkar slå igen, det ska ju enligt uppgift inte gå att öppna dörren i en sänkt bil innan trycket har blivit utjämnat.
Lär ju bli skapligt drag på vattnet som vill ner i manhålet när hela båten kommer under vatten, så är inte luckan låst i öppet läge känns de som den skulle sugas igen. Beroende på hur den är konstruerad givetvis.

Tycker allt att det låter lite långsökt. Fast har ingen som helst kunskap i hur tung såna luckor är och liknande. Tycker dock det låter mer troligt att den stängdes och pressades av vatten utvändigt om den blev iallafall stängd innan ubåten sjönk. Men det går ju bara att spåna i..
Citera
2017-08-12, 00:35
Medlem
Läser man den här känns det väldigt sannolikt att han sänkte båten själv

http://www.bt.dk/krimi/kristian-var-foerste-mand-ved-raket-madsen-i-synkende-u-baad-der-gaar-et-sug-igennem

Men vad gjorde han i Køge-bukten?
Är ubåtens hamnplats i närheten?
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Ibland brukar man ju känna att det är en stor förlust om någon mördas. Här känner man ett energiknippe fängslas och gjort en så galen sak som att mördas.
Det är tråkigt att han urartat så. Driftiga inspiratörer som honom behövs i världen.
Senast redigerad av dialektiker 2017-08-12 kl. 00:39.
Citera
Medlem
http://www.bt.dk/krimi/ven-af-raketbygger-savnet-ubaad-kan-ikke-sende-signal

Förstår snart ingenting?
Citera
2017-08-12, 00:36
Medlem
PappaPundares avatar
Vad var motivet?
Känner dom varandra sen innan?
Citera