2017-08-11, 23:27
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanesang
Från hennes websida:

Citat:
K*m W*ll is an independent journalist writing about identity, gender, pop-culture, social justice and foreign policy.

Lite udda att hamna på en ubåt i öresund med den inriktningen.

Instämmer. Om man ser vilken slags artiklar hon skrivit, och hur hon beskriver sig själv på websidan - ja,
Raket-Madsen är knappast en person hon skulle skriva om.

Men hon kanske inte hade tänkt skriva något om vare sig privata ubåtar eller Raket-Madsen? Kanske såg hon detta att få åka ubåt i öresund som "en kul grej", hon tycks ju ha varit en äventyrlig person.
Citera
2017-08-11, 23:28
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
nog förlorat ändå, det klarar sig inte längre tid i saltvatten, det löses liksom upp och blir så utspätt att det inte går att analysera längre

Är jag dum nu eller kommenterade du inte nyss att dom inte vill öppna luckorna för det inte är vattenfyllt? Menar vi att det kan vara halv fullt ? Det känns mycket konstigt att halva kan fyllas isf. Och om nu ngt vatten kommit in vilket jag tror det inte har gjort så kan ju inget bevis lösas upp av saltvatten? Har jag fel?
Citera
Medlem
Är journalisten på något sätt släkt med journalisten och privatspanaren G*nnar Wall? Tycks iofs inte vara dotter, men kan ju vara släkt på annat sätt. Liknande yrke, och inte Sveriges vanligaste efternamn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSail
Skulle en eventuellt medveten sänkning av ubåten kunna vara en manöver för att tjäna tid av någon anledning?
I.o.m. att luckan var stängd kanske PM har tänkt att återvända till ubåten och blåsa tankarna utifrån på något sätt så ubåten stiger upp till ytan igen.
Han har nog inte räknat med att polisen skulle bärga ubåten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
På hennes sida skriver hon att hon utgår från New York och Kina, så hon har nog bott lite varstans i sin karriär ja.
Från Expressen:
"Den svenska journalisten som ska ha varit ombord jobbar enligt BT på en amerikansk tidning."

Källa:
http://www.expressen.se/kvallsposten/dansk-forskare-forsvunnen-i-ubat/
Citera
2017-08-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Är jag dum nu eller kommenterade du inte nyss att dom inte vill öppna luckorna för det inte är vattenfyllt? Menar vi att det kan vara halv fullt ? Det känns mycket konstigt att halva kan fyllas isf. Och om nu ngt vatten kommit in vilket jag tror det inte har gjort så kan ju inget bevis lösas upp av saltvatten? Har jag fel?
Jag tror att du har rätt. Saltvattnet är ju i barlasttankarna. Inte i kabinen.
Citera
2017-08-11, 23:31
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
Enligt dykarna så var luckan stängd. Så det borde inte kommit in saltvatten i kabinen.
Var har du läst det? Det enda jag sett dem kommentera är att de av säkerhetsskäl inte tog sig in. Om det beror på stängd lucka så hade de nog sagt det i så fall. Det kan lika gärna bero på att den inte är stabil nog vilket låter ganska rimligt.
Citera
2017-08-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Man släpper in vatten. Vid dykning så öppnas bottenventilen. Toppventilen öppnas också så att luften inifrån ballasttankarna kan rusa ut, vatten fyller tankarna och ubåten börjar att sjunka.
Det är väldigt noga med att man har balanserat ubåten lagom så att den får neutral flytkraft.

Känns rätt osannolikt att både topp och bottenventiler skulle havererat på samtliga (2?) tankarn i ytläge, i samma stund som båt/flyg får syn på honom
Citera
2017-08-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så är det oftast, men du kan inte lösrycka, måste väga in övriga omständigheter i det här speciella fallet.
Frågar igen, finns det någon ubåtskunnig som kan förklara hur ballasttankarna fungerar, släpper man in vatten eller pumpar man in vatten?

Nautilus ballast tankar fylls med hjälp av tryckluft med en fart på 400 liter vatten per sekund ut eller in. (wiki) Tankarna kan hålla max 8000 liter vatten. Således kan nautilus dyka = fylla tankarna med luckorna stängda på 20 sekunder eller likväl sjunka = fylla tankarna med luckan öppen.

Det behöver inte vara så elementärt att luckan var öppen kanske det finns nån ventil eller annat som man kan lämna öppet. Dieselmotorernas luftintag t.ex. måste vara ganska stort.
Citera
2017-08-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Var har du läst det? Det enda jag sett dem kommentera är att de av säkerhetsskäl inte tog sig in. Om det beror på stängd lucka så hade de nog sagt det i så fall. Det kan lika gärna bero på att den inte är stabil nog vilket låter ganska rimligt.
Är nog beredd att hålla med dig. Dykarna går knappast ner för att säkra bevis eller dna utan efter livstecken. Är luckan öppen så kan de mer eller mindre bekräfta att ingen ombord överlevt, och väljer att inte gå in pga riskerna. Det kan förklara varför de så snabbt anklagar honom för dråp
Citera
2017-08-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nick1001
I.o.m. att luckan var stängd kanske PM har tänkt att återvända till ubåten och blåsa tankarna utifrån på något sätt så ubåten stiger upp till ytan igen.
Han har nog inte räknat med att polisen skulle bärga ubåten.

Ja, eller han skulle också kunna förstått att den ev. skulle bärgas och att det skulle bli mycket fokus på just det momentet när ubåten i själva verket kanske är en, i viss mån, överspelad historia i skeendet. Väldigt löst spekulerat, men mycket tid på fel fokus kan ju också vara mycket värt om han försöker dölja något.
Senast redigerad av StarSail 2017-08-11 kl. 23:44.
Citera
2017-08-11, 23:40
Medlem
Verkar röra sig om "The-Guardian-journalisten" jag känner igen någon instabild ifrån exemplen på artiklar hon skrivit. Hon verkar fascineras av det udda så som av "riktiga vampyrer", en kvinna som går runt naken med bara målningar på kroppen, en uberfet poledanserska och nå´t excentriskt par som varit polare med diktator Gaddafi. Kan bara tänka mig upphetsningen över att få åka med i en U-båt, det tyckte hon säkert var riktigt coolt.

https://www.theguardian.com/profile/kim-wall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in