2017-08-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nja, jag vet inte. Om man själv lever i avsaknad av socialt umgänge kanske man underskattar hur snabbt en "normal" person blir saknad.

Nu vet jag inte hur ubåtens ägare har det på det sociala planet, men ändå.

Hur som helst känns helst känns hela historien som om Anthony Horowitz har haft en riktigt dålig dag på jobbet.

Asså, en savant eller liknande genier skulle ju kunna vara totalt bortkopplade från omvärlden, men de skulle aldrig gå med på att ta med en journalist då. Och han verkar ju vara frikostig med intervjuer och reportage. De genier med sån ultra-intelligens och minimala social skills håller sig undan.
Citera
Medlem
Iom att dykarna inte var inne i båten, så borde luckorna varit stängda vid sänkningen. Och om det blir fel på en tank/ventil så borde inte båten vara vattenfylld utan enbart tanken, så att han ville sopa igen spår invändigt med sänkningen blir ju då motsägelsefullt. Såvida det inte är spår på utsidan som han vill att havet ska sopa bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Hur sänker man en ubåt lite hastigt egentligen?

Fyller ballasttankarna samtidigt som någon ventil eller lucka är öppen. Den har ju förmåga att sjunka även stängd, så man behöver bara lämna någonstans för luften att pysa ut.
Citera
2017-08-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Jag redigerade mitt inlägg pga åldern. Sabina är långt mer än 30 år.

(FB) Den danska ubåten UC3 Nautilus saknas efter färd (2017-08-11)
Jag vidhåller iaf att det är mycket möjligt att det är hon. Det skulle också kunna förklara varför han påstår att han släppte av henne på Refshaleøen då Copenhagen Suborbitals ligger där.
Citera
2017-08-11, 22:42
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag läste att dykarna som varit ner ansåg att båten måste stabiliseras innan man kan penetrera. Jag har inte sett någon information om luckan är stängd eller öppen, eller om man ens försökt öppna luckan. Det får mig att tro att båten ligger på sidan, och att polisens dykare är oroliga för att bli kvar inne i båten om den rör på sig, så att luckan till exempel hamnar så den täcks av dybotten.

En ubåt är generellt rund, och så har man batterierna längst ner i kölen för att den inte skall bli rank (kantra lätt).

Polisens dykare är utbildade för att söka efter bevis, lik eller överlevande under vatten. Vrakpenetrering är något helt annat. Jag höll på med det ett tag på vrak från andra världskriget i Norge, och det krävs en väldig massa förberedelser och erfarenhet. Antagligen inget för polisens dykare.

Någon som vet vilket djup den ligger på, ungefär?

Att öppna luckan om skrovet är intakt och inte vattenfyllt är inte realistiskt.
7 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Hur sänker man en ubåt lite hastigt egentligen?
Simmar ner och knackar på. Nej visst ja, det är ju norska ubåtar.
Citera
2017-08-11, 22:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En ubåt som fortfarande har tryck inne, dvs att den inte är vattenfylld. Då öppnar dykarna inte luckan. I fallet misstänker jag att ubåten inte är helt vattenfylld. Det återstår att se hur dom tänker ta sig in i ubåten. Möjligen att en URF (ubåts räddnings farkost) används. Det går också känna på luckan. Sitter den fast indikerar det på att ubåten inte är vattenfylld. Hade luckan gått att öppna utan motstånd hade det indikerat starkt på att ubåten varit fylld med vatten.

Luckan i tornet var öppet när båten sjönk. Det finns en annan lucka som dock är stängd.

Ubåten är inte så tung så den kan ganska enkelt lyftas av de flesta offshore-supplyfartyg och en hel del örlogsfartyg. Även äldre styckegodsfartyg med ombordkranar som orkar en 40 fots container bör klara den.
Citera
Medlem
http://ekstrabladet.dk/112/drabssigtet-ubaads-kaptajn-undersoegt-paa-retsmedicinsk/6775702
Citera
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En ubåt som fortfarande har tryck inne, dvs att den inte är vattenfylld. Då öppnar dykarna inte luckan. I fallet misstänker jag att ubåten inte är helt vattenfylld. Det återstår att se hur dom tänker ta sig in i ubåten. Möjligen att en URF (ubåts räddnings farkost) används. Det går också känna på luckan. Sitter den fast indikerar det på att ubåten inte är vattenfylld. Hade luckan gått att öppna utan motstånd hade det indikerat starkt på att ubåten varit fylld med vatten.

Om ubåten inte är helt vattenfylld så finns det alltså luftfickor kvar? Finns det på kartan att den försvunna kvinnan är kvar nere i ubåten, vid liv - och att hon då får luft från en sådan luftficka?
Citera
2017-08-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag läste att dykarna som varit ner ansåg att båten måste stabiliseras innan man kan penetrera. Jag har inte sett någon information om luckan är stängd eller öppen, eller om man ens försökt öppna luckan. Det får mig att tro att båten ligger på sidan, och att polisens dykare är oroliga för att bli kvar inne i båten om den rör på sig, så att luckan till exempel hamnar så den täcks av dybotten.

En ubåt är generellt rund, och så har man batterierna längst ner i kölen för att den inte skall bli rank (kantra lätt).

Polisens dykare är utbildade för att söka efter bevis, lik eller överlevande under vatten. Vrakpenetrering är något helt annat. Jag höll på med det ett tag på vrak från andra världskriget i Norge, och det krävs en väldig massa förberedelser och erfarenhet. Antagligen inget för polisens dykare.

Någon som vet vilket djup den ligger på, ungefär?

Att öppna luckan om skrovet är intakt och inte vattenfyllt är inte realistiskt.

7 meters djup
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekky
Nu har jag ju bara läst de typ 350 senaste inläggen, men har inte sett följande teori nämnas bland dom.

Ung festsugen kvinna hoppar av en ubåt efter ett lyckat reportage, med en 5a tjack på fickan och avstängd telefon för att jobbig pojkvän inte ska hindra hennes planerade 72 timmars fest instängd i nån skum lägenhet med mystiska vänner. I de läget är väl inte nyhetsläsande prio ett heller.

Inte en helt osannolik teori, dock osannolikt att ubåten får för sig att sjunka i samband med en sådant senario.
För att gå till Köpenhamn centrum så är en av tre möjliga vägar att gå genom Christiania.
Hon kanske har hamnat på en flummig fest där.
Citera
Medlem
Tekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Ganska osannolikt att det inte verkar finnas några vittnen till att det skett något avsläpp vid 22.30. Rätt mycket folk i rörelse vid 22.30 i Köpenhamn som borde sett ubåten komma farandes.

Jo absolut, va de iofs inte nått industriområde hon skulle blivit avsläppt i har jag för mig de stod någonstans? Där är de ju inte säkert de rör sig så mycket folk vid den tiden på dygnet.

Sen ska väl tilläggas att jag inte tror på den teorin själv, jag kände bara ett behov av att lägga fram den ändå! 😉
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Om ubåten inte är helt vattenfylld så finns det alltså luftfickor kvar? Finns det på kartan att den försvunna kvinnan är kvar nere i ubåten, vid liv - och att hon då får luft från en sådan luftficka?

Då lär hon nog frysa ihjäl innan de fått upp den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in