2017-08-11, 19:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedobear84
Även hans tejp som hamnade på hennes hår? Finns det en rimlig förklaring där också?
Hur vet du att det är samma tejp som påträffades i KJ:s badrum som i Vatchareeyas hår? Ur resningansökan:
Citat:
47. En tejprulle anträffades i [KJ:s] badrum. Angående denna drar
hovrätten slutsatsen att ”ingenting har framkommit som tyder på att Vatchareeya
Bangsuans blod eller DNA avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband
med hennes död”. (Att hon kan ha placerat den där själv kommenteras inte, e.a).
Tejpen liknar den tejp som anträffades i hennes hår på fyndplatsen. SKL:s
bedömning att tejpen i håret kommer från tejprullen i badrummet förstärks av att
tejpen och rullen rivits på liknande sätt. Hovrättens slutsats är att ”förhållandena
talar starkt för att det är [KJ] som har använt sig av tejpen för att
emballera Vatchareeya Bangsuan (något emballage har aldrig hittats, e.a.) och
därmed även för att han är gärningsman på sätt som åklagaren påstått”.
Hur vet du ens att tejpen i badrummet är KJ:s tejp? Ur resningsansökan:
Citat:
189. Vid platsundersökningen i [KJ:s] lägenhet den 23 och 24 maj
2013 togs en tejprulle i beslag. Hovrätten har antecknat att denna var det enda av
intresse som hittades i lägenheten och att den hade Vatchareeya Bangsuans blod och
DNA. Utifrån påståendet från rättsläkaren att det endast varit fråga om Sipprande
blodflöde från de skador som Vatchareeya Bangsuan förorsakats, är det enligt
hovrättens mening inte uteslutet att hon kan ha dödats i [KJ:s]
lägenhet.

190. Tejpen är s.k. sårtejp. [KJ] använder tejp till att tejpa sina
AirSoftvapen. Den tejp han använder för detta ändamål är av vävtyg. Även eltejp
förekommer. Sårtejp är för sprött för ändamålet.

191. [KJ] har endast identifierat en tejprulle på ett fotografi. På
fotografiet har han inte kunnat uppfatta kvaliteten. Han har inte heller (förrän nu, av
undertecknad) upplysts om att det är en s.k. Sårtejp. Det är således oklart om den
tejprulle som finns i beslag i målet, BG779-1, tillhör honom.

192. Tejpen har undersökts av SKL. På denna har man funnit Vatchareeya
Bangsuans blod och DNA.156 Tejpen har också jämförts med de tejpbitar som
hittades på hennes kropp. Även på denna tejp konstaterades blod och DNA från
henne. Spår på tejpen från någon bagagerumsmatta farms inte. SKL hade också i
uppdrag att undersöka fingeravtryck på tejpbitarna som hittades på hennes kropp.
Några sådana kunde inte säkras. Någon fingeravtrycksundersökning på tejprullen
från badrummet var inte beställd och således inte genomförd. DNA eller
fingeravtryck tillhörande [KJ] eller Vatchareeya Bangsuan har
således inte kunnat konstateras eller uteslutas på tejprullen. Det är därför inte
fastställt huruvida tejprullen, som [KJ] bara har sett på bild och inte
känt till kvaliteten på, har använts av honom eller inte. Om Vatchareeya Bangsuans
fingeravtryck hade konstaterats på den, hade det kunnat ge en förklaring till hennes
blod och DNA. Som ny bevisning åberopas syn på tejpen i beslag samt den tejp som
[KJ] använder.

Har tejprullen planterats i [KJ:s] lägenhet

193. Hovrätten har som tidigare nämnts inte haft några invändningar mot
utredningen i målet. Detta är besynnerligt eftersom möjligheten att Vatchareeya
Bangsuan själv skulle ha lagt tejprullen i [KJ:s] badrum inte berörs i
domen överhuvudtaget. Förekomsten av hennes fingeravtryck på den, vilket aldrig
utretts, hade kunna tala för att så var fallet. Detta i synnerhet då [KJ]
inte känner igen den och att tejpens kvalitet år sådan att han själv inte skulle ha
användning för den.
Citera
2017-08-11, 20:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedobear84
Även hans tejp som hamnade på hennes hår? Finns det en rimlig förklaring där också?

Japp!

Mitt inlägg #95986 citat;

Citat:
Passar i min teori om att VB låste in sig på toaletten i KJ:s lägenhet. Efter att ha blivit utsatt för våld mot huvudet så flyr hon in på toaletten, plåstrar om sig så gott det går, kan förklara tejpen i håret.

Värst vad folk är dåliga på att läsa i tråden, hopplöst att behöva upprepa sig, tror att Q håller med mig.

Pup!
Citera
2017-08-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack för att du åskådliggör just detta i all enkelhet.(fetade)

Egentligen är det enbart blodet som är något att hänga i granen, resten är ett ihopkok av antaganden, faktiskt.

Det finns minst två alternativa förklaringar som också är realistiska för hur blodet har hamnat i bilen.

Personligen så tycker jag att den här bevisningen inte visar att KJ mördade VB, åtminstone så borde det finnas rimliga tvivel. Tyvärr så tyckte inte domstolarna det.

Alltså snälla ni! Styck-dråpet/mordet på Vatcareeya Bangsuan i Boden är ett indiciemål (detta säger jag trots blodet i K.J bil, så snäll är jag!!) Det betyder att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter gärningspersonen till händelsen. Därför krävs det ett gäng indicier, att dessa samverkar och bildar en s k "indicie-kedja". Där varje "länk" för sig måste hålla. Men ni verkar ju helt glömma att man i Sverige kan fälla personer på rena indicier - Det går!! i Trippelmordet i Uddevalla kunde man tom döma två personer till livstid på enbart indicier!! I detta fall finns EN JÄVLA MASSA INDICIER OCH OMSTÄNDIGHETER (den dagen jag har tid skall jag lista alla dessa!!) som definitivt gör att indiciekedjan håller. Detta har Luleå Tingsrätt fastslagit, detta har Hovrätten för Övre Norrland fastslagit. Tingsrätten tyckte det var mord, Hovrätten höll inte med och tyckte det var dråp, MEN hörni dom hade ändå EN sak gemensamt: Att dom tyckte att bara K.J kunde vara gärningsmannen
Citera
2017-08-11, 22:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså snälla ni! Styck-dråpet/mordet på Vatcareeya Bangsuan i Boden är ett indiciemål (detta säger jag trots blodet i K.J bil, så snäll är jag!!) Det betyder att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter gärningspersonen till händelsen. Därför krävs det ett gäng indicier, att dessa samverkar och bildar en s k "indicie-kedja". Där varje "länk" för sig måste hålla. Men ni verkar ju helt glömma att man i Sverige kan fälla personer på rena indicier - Det går!! i Trippelmordet i Uddevalla kunde man tom döma två personer till livstid på enbart indicier!! I detta fall finns EN JÄVLA MASSA INDICIER OCH OMSTÄNDIGHETER (den dagen jag har tid skall jag lista alla dessa!!) som definitivt gör att indiciekedjan håller. Detta har Luleå Tingsrätt fastslagit, detta har Hovrätten för Övre Norrland fastslagit. Tingsrätten tyckte det var mord, Hovrätten höll inte med och tyckte det var dråp, MEN hörni dom hade ändå EN sak gemensamt: Att dom tyckte att bara K.J kunde vara gärningsmannen
Att man kan döma en person på indicier betyder inte att hen är skyldig. Förr hände det att man drog sticka mellan misstänkta för att döma någon, men det betyder inte heller att hen är skyldig.
Har du något svar på detta, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten), eller något annat som förklarar varför du anser KJ skyldig?
Citera
2017-08-11, 22:37
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vi vet att det är ett indiciemål, det intressanta är att det finns indicier som talar för att en annan nämnd person kan vara skyldig, dock så har den personen inte varit föremål för samma grundliga belysning som KJ, det är i stort vad kritiken mot domen handlar om såvitt jag kan se.
Citera
2017-08-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att man kan döma en person på indicier betyder inte att hen är skyldig. Förr hände det att man drog sticka mellan misstänkta för att döma någon, men det betyder inte heller att hen är skyldig.
Har du något svar på detta, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten), eller något annat som förklarar varför du anser KJ skyldig?

Ja, på ditt påstående om att de båda misstänktes fram till kroppen hittades, och att dom innan det var jämställda. Ja, det är mycket möjligt. DÅ var det säkert så, men under förundersökningens gång har det ju kommit fram såpass mycket så polisen med gott samvete kunnat rikta in sig på K.J.
Givetvis hade det väl varit bättre om dom kanske kollat igenom M.B bil ex.vis. Men dom hade väl såpass mycket på K.J, plus att risken/chansen för att plantera bevis är otroligt liten och M.B kände ju inte ens till K.J. Men framförallt så hävdar ju experter (där ingår INTE jag, där ingår INTE du…hur gärna du än vill det!) som hävdar att det i princip är omöjligt att plantera bevis utan att själv släppa efter sig spår, och dom har ju inte hittat M.B DNA på K.J bil eller liknande.

På ditt påstående om vittnet så tänker jag inte "antaga att hon sett V.B", jag har skrivit massa rimliga förklaringar till det där. Sedan utgår du ju ifrån att M.B fru ljuger och skyddar sin man. Och har hon INTE ljugit så faller ju faktiskt hela din teori!! Vid det här laget, med otrohet och allt borde hon vara så arg på M.B så hon lätt kunnat berätta vart han var/inte var. Sedan kan du inte påstå att M.B inte har alibi bara för polisen inte ställt dom frågorna du vill.

Angående kropp som skulle flyttats/styckats dagen därpå så säger jag inte att det är så. Jag skrev att det säkert finns folk som hävdar det (kanske inte du, men andra!) Kroppen kan vara flyttad/styckad den aktuella kvällen, på natten, dagen därpå eller några dagar senare.

Angående IBAS-analysen. Om den stämmer och det var så att M.B raderat alla SMS samtidigt så ändrar detta ingenting i sak. Han säger ju att han ville dölja detta för frun och att han behövde radera SMS för att inte minnet skulle bli fullt och mobilen skulle laga. Det hela gör det ju snarare mer logiskt.

Angående det jag skrev som du vill ha till ev. motiv. Isåfall borde han ju haft ihjäl henne tidigare. Vid det här laget har dom ju inte haft sex sedan februari och det hela är ju s a s "under kontroll".
Och den där graviditeten talar väl mycket för att det bara var snack?

/Vi får stoppa där så länge, för jag har tidig uppstigning imorgon :-)
Citera
2017-08-11, 22:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Japp!

Mitt inlägg #95986 citat;
Passar i min teori om att VB låste in sig på toaletten i KJ:s lägenhet. Efter att ha blivit utsatt för våld mot huvudet så flyr hon in på toaletten, plåstrar om sig så gott det går, kan förklara tejpen i håret.

Värst vad folk är dåliga på att läsa i tråden, hopplöst att behöva upprepa sig, tror att Q håller med mig.

Pup!

Varför skulle VB sätta tejp i håret om hon skulle plåstra om en huvudskada ?
Verkar inte som det skulle hjälpa särskilt mycket för att stoppa
en blödning eller vad skulle anledningen för VB annars vara ?
Det gör Q helt säkert .
Citera
2017-08-12, 01:09
Medlem
Citat:
Japp!

Mitt inlägg #95986

/--/)

Den tejpteorin är ju inte helt otrolig men hur rimlig är den å andra sidan; att VB rivit av 10 bitar (tot ung 2 m) för att plåstra om sig själv, och att hon dessutom sen satt den ena biten över den andra i ett kluster..
Eller att hon satt bitarna på olika platser på kroppen/huvudet och att sedan KJ (el ngn annan) tagit bort dem och tryckt dem på varandra..
Eller att bitarna på något annat vis hamnat 'på hög' efter att hon plåstrat sig själv..
Som sagt givetvis inte omöjligt men rimligheten/sannolikheten kan diskuteras. Vilket är trådens mening antar jag.
Citera
2017-08-12, 07:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, på ditt påstående om att de båda misstänktes fram till kroppen hittades, och att dom innan det var jämställda. Ja, det är mycket möjligt. DÅ var det säkert så, men under förundersökningens gång har det ju kommit fram såpass mycket så polisen med gott samvete kunnat rikta in sig på K.J.
Nu märker jag ord, båda misstänktes inte. De kunde misstänkas, vilket är den lägsta misstankegraden. Fortfarande vet vi inte vad som hade kommit fram om de hade riktat in sig på karatetränaren.
Citat:
Givetvis hade det väl varit bättre om dom kanske kollat igenom M.B bil ex.vis. Men dom hade väl såpass mycket på K.J, plus att risken/chansen för att plantera bevis är otroligt liten och M.B kände ju inte ens till K.J. Men framförallt så hävdar ju experter (där ingår INTE jag, där ingår INTE du…hur gärna du än vill det!) som hävdar att det i princip är omöjligt att plantera bevis utan att själv släppa efter sig spår, och dom har ju inte hittat M.B DNA på K.J bil eller liknande.
Hur vet du att chansen/risken för att bevis var planterat är otroligt liten? Tänk dig själv om du har dödat någon och vet att denne var hos en "knäpp" man på kvällen. Då skulle tanken att ge honom skulden ligga nära till hands, och att göra det genom att hälla blod i hans bil närmare till hands. Hur vet du att karatetränaren inte kände till KJ? Hans fru kände till honom, och vi vet inte vad som stod i Vatchareeyas SMS. Bilen genomsöktes inte efter fingeravtryck, och bara blodet analyserades med avseende på DNA. Spår från karatetränaren kunde inte hittas på det sätt som undersökningen genomfördes.
Citat:
På ditt påstående om vittnet så tänker jag inte "antaga att hon sett V.B", jag har skrivit massa rimliga förklaringar till det där. Sedan utgår du ju ifrån att M.B fru ljuger och skyddar sin man. Och har hon INTE ljugit så faller ju faktiskt hela din teori!! Vid det här laget, med otrohet och allt borde hon vara så arg på M.B så hon lätt kunnat berätta vart han var/inte var. Sedan kan du inte påstå att M.B inte har alibi bara för polisen inte ställt dom frågorna du vill.
Någon i karateparet ljuger eftersom redogörelserna divergerar. Alibit är alltså falskt. Visst kan hon ha skyddat sin man, eller vice versa, trots otrohet.
Citat:
Angående kropp som skulle flyttats/styckats dagen därpå så säger jag inte att det är så. Jag skrev att det säkert finns folk som hävdar det (kanske inte du, men andra!) Kroppen kan vara flyttad/styckad den aktuella kvällen, på natten, dagen därpå eller några dagar senare.
Du har rätt.
Citat:
Angående IBAS-analysen. Om den stämmer och det var så att M.B raderat alla SMS samtidigt så ändrar detta ingenting i sak. Han säger ju att han ville dölja detta för frun och att han behövde radera SMS för att inte minnet skulle bli fullt och mobilen skulle laga. Det hela gör det ju snarare mer logiskt.
Det är inte mer logiskt, för karatetränaren ljög om att han raderade SMS successivt. Han behövde inte ljuga under ed under rättegången, eftersom otroheten då var känd för frun. Han kunde ha sagt att han raderade allt på en gång för att dölja, men det gjorde han inte.
Citat:
Angående det jag skrev som du vill ha till ev. motiv. Isåfall borde han ju haft ihjäl henne tidigare. Vid det här laget har dom ju inte haft sex sedan februari och det hela är ju s a s "under kontroll".
Och den där graviditeten talar väl mycket för att det bara var snack?
Om Vatchareeya kom till Sävast medan paret var hemma ställdes saken på sin spets och kan ha urartat i mord. Tyvärr har vi bara ena partens ord om att de inte hade haft sex sedan februari. Meddelanden på Facebook 2 maj talar om sex och ger intryck av att ha skett i närtid. Det finns annat som talar för sex efter februari. Vatchareeya var inte gravid vid obduktionen, men det hindrar inte att hon sa att hon var gravid och därmed kan ett motiv ha uppstått. Mordet kan också, som sagt, ha varit oplanerat när Vatchareeya kom hem till paret.
Citat:
/Vi får stoppa där så länge, för jag har tidig uppstigning imorgon :-)
Natti, natti!
Citera
2017-08-12, 12:04
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu märker jag ord, båda misstänktes inte. De kunde misstänkas, vilket är den lägsta misstankegraden. Fortfarande vet vi inte vad som hade kommit fram om de hade riktat in sig på karatetränaren.

Vilken nyhet att du märker ord .
Vilken gång i ordningen var det du skrev om att vi inte vet vad som
hade kommit fram om karatetränaren hade undersökts ?

Citat:
Hur vet du att chansen/risken för att bevis var planterat är otroligt liten? Tänk dig själv om du har dödat någon och vet att denne var hos en "knäpp" man på kvällen. Då skulle tanken att ge honom skulden ligga nära till hands, och att göra det genom att hälla blod i hans bil närmare till hands. Hur vet du att karatetränaren inte kände till KJ? Hans fru kände till honom, och vi vet inte vad som stod i Vatchareeyas SMS. Bilen genomsöktes inte efter fingeravtryck, och bara blodet analyserades med avseende på DNA. Spår från karatetränaren kunde inte hittas på det sätt som undersökningen genomfördes.

Du har ju inte kunnat bevisa att karatetränaren hade något med mordet på VB att göra .
Hur vet du att karatetränaren kände till "knäppe" KJ ? Att hans fru gjorde det är inget bevis .
Om han inte gjorde det så finns det väl ingen anledning att hälla blod i "knäppe" KJ:s bil ?
Tror du inte att karatetränaren hade använt handskar om han skulle ha
varit inne i KJ:s bil och hällt blod där för att sätta dit honom ?
Om man ska plantera spår så borde man ju vara lite försiktig eller va ?

Citat:
Någon i karateparet ljuger eftersom redogörelserna divergerar. Alibit är alltså falskt. Visst kan hon ha skyddat sin man, eller vice versa, trots otrohet.

Att makar ger varandra falskt alibi för att skydda varandra är inget ovanligt
även om de är oskyldiga , det finns många orsaker till att det sker titt som tätt .

Citat:
Det är inte mer logiskt, för karatetränaren ljög om att han raderade SMS successivt. Han behövde inte ljuga under ed under rättegången, eftersom otroheten då var känd för frun. Han kunde ha sagt att han raderade allt på en gång för att dölja, men det gjorde han inte.
Om Vatchareeya kom till Sävast medan paret var hemma ställdes saken på sin spets och kan ha urartat i mord. Tyvärr har vi bara ena partens ord om att de inte hade haft sex sedan februari. Meddelanden på Facebook 2 maj talar om sex och ger intryck av att ha skett i närtid. Det finns annat som talar för sex efter februari. Vatchareeya var inte gravid vid obduktionen, men det hindrar inte att hon sa att hon var gravid och därmed kan ett motiv ha uppstått. Mordet kan också, som sagt, ha varit oplanerat när Vatchareeya kom hem till paret.

Mycket spekulationer som du inte kan bevisa för fem öre som vanligt .
Otrohetsaffärer får ofta folk att handla irrationellt och ologiskt .
Ja , självfallet var det svårt att få den andra partens ord huruvida de hade haft
sex nyligen eftersom hon var död .
Ja , jävlar där kom graviditeten in i bilden igen , karatetränarens skräck att bli pappa va ?
KAN ha varit oplanerat ? Ja det är mycket som kan ha varit oplanerat .
Som t.e.x att det är KJ som är mördaren lik förbannat .
Det skulle ju vara väldigt oplanerat i dina ögon och sätta käppar i hjulen för
dina hypoteser som haltar högst betänkligt .
Det är väldigt mycket OM och KAN när det gäller karatetränaren och hans inblandning
i VB:s död och den efterföljande styckningen .
Har karatetränaren styckat själv eller har hans fru varit behjälplig med detta tro ?

Citat:
Natti, natti!

Off topic .
Senast redigerad av boidis12 2017-08-12 kl. 12:33.
Citera
2017-08-13, 07:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Den tejpteorin är ju inte helt otrolig men hur rimlig är den å andra sidan; att VB rivit av 10 bitar (tot ung 2 m) för att plåstra om sig själv, och att hon dessutom sen satt den ena biten över den andra i ett kluster..
Eller att hon satt bitarna på olika platser på kroppen/huvudet och att sedan KJ (el ngn annan) tagit bort dem och tryckt dem på varandra..
Eller att bitarna på något annat vis hamnat 'på hög' efter att hon plåstrat sig själv..
Som sagt givetvis inte omöjligt men rimligheten/sannolikheten kan diskuteras. Vilket är trådens mening antar jag.

Beror på var skadan på huvudet är belägen. Inte så lätt att täppa till en blödning på sig själv om man inte ser såret och det dessutom är en massa hår ivägen föreställer jag mig.

Kanske rev av många tejpbitar och försökte täcka såret i hårbotten, inte konstigt om flera bitar hamnar på varandra.

Oavsett vilket så rimmar det bra med att endast VB dna fanns på rullen i badrummet.

Stämmer även med min teori om att VB låste in sig i badrummet och eventuellt flydde genom ett fönster.

KJ låter inte VB gå när hon vill, VB försöker få hjälp av MB.

KJ slår VB i huvudet, i tumultet försöker hon slå 112, KJ tar mobilen, VB låser in sig.
Citera
2017-08-13, 08:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Beror på var skadan på huvudet är belägen. Inte så lätt att täppa till en blödning på sig själv om man inte ser såret och det dessutom är en massa hår ivägen föreställer jag mig.

Kanske rev av många tejpbitar och försökte täcka såret i hårbotten, inte konstigt om flera bitar hamnar på varandra.

Oavsett vilket så rimmar det bra med att endast VB dna fanns på rullen i badrummet.

Stämmer även med min teori om att VB låste in sig i badrummet och eventuellt flydde genom ett fönster.

KJ låter inte VB gå när hon vill, VB försöker få hjälp av MB.

KJ slår VB i huvudet, i tumultet försöker hon slå 112, KJ tar mobilen, VB låser in sig.
Och sedan lämnade han tillbaka mobilen så hon kunde messa karatetränaren? Jag tror inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in