Att kroppen rimligen förvarats relativt kallt, markeringar på kadaverin i skyttevärnet och "avtvättade" kroppsdelar. Utgår från att kroppen vid något tillfälle efter att döden inträffat, har befunnit sig där.
-Under vilken period har hon förvarats i värnet?
-Går det att med bil ta sig runt vallgraven (köra off-road dvs) till värnet?
Att kroppen rimligen förvarats relativt kallt, markeringar på kadaverin i skyttevärnet och "avtvättade" kroppsdelar. Utgår från att kroppen vid något tillfälle efter att döden inträffat, har befunnit sig där.
-Under vilken period har hon förvarats i värnet?
-Går det att med bil ta sig runt vallgraven (köra off-road dvs) till värnet?
Jag tror att om värnet nyttjats så var det ett par dagar innan utplaceringen vid fp1 och fp2. Tror kroppsdelarna förvarats längst tid vid styckningsplatsen. Också en kyld plats i någon form.
Nej det går inte ta sig ner till värnet med bil. Man får parkera vid ett förråd i anslutning till själva fortet.
Gropen där torso låg var även lite slarvigt täckt med grenar och några stenar.
Senast redigerad av highfive 2016-06-19 kl. 19:57.
Att man inte försökte analysera vilket vatten som benen sköljts av med, är faktiskt anmärkningsvärt. En sådan analys hade nog gett en fingervisning. Likaså djurhåret som påträffades. Hund, katt eller vilt?
Senast redigerad av highfive 2016-06-19 kl. 20:12.
Nja, torson hittade på eftermiddagen den 22 maj, knappt två dygn efter att benen hittats (20 maj på kvällen). Kroppen lär inte ha lagts ut efter benen, men trots att den legat längre än benen hade likstelheten inte riktigt helt släppt (citat: "Likstelheten har i stort sett släppt") så den lär heller inte ha placerats ut innan benen. Tidsmässigt stämmer den marginella kvarvarande likstelheten i kroppen (armarna?) med utplacering samtidigt som benen, som förefaller ha haft mer kvarvarande stelhet när de knappt två dygn tidigare hittades (citat: "Likstelheten i knäleden har inte helt släppt").
Jag tror kroppen legat svalt (i värn, på is, kallt berg eller liknande miljö) och därför var likstelheten kvar vid utplaceringen som sannolikt skedde mycket snart innan fynden. Förvaring i sval miljö förklarar också varför förruttnelsen inte tagit fart och varför stora delar av kropp och snittytor var så intorkade. Det förklarar också varför det var ganska begränsade kolonier av fluglarver på kroppen och inga alls på benen som i så fall flyttats direkt från kyla till inomhus.
För att slippa vissa påhopp är det bäst att poängtera att ovanstående enbart är ett teoretiskt resonemang baserat på kända fakta. Det finns säkert andra som inte delar den uppfattningen...
Vad skulle hänt med kroppsdelarna om de varit inlindade i någon form av djurhud? Jag har ju tjatat om att ben och torso borde fått någon form av märken/skador om de legat direkt mot is/isvatten.
Skulle kanske förklara varför man hittade djurhår och fibrer på torso. Benen kanske hade ännu mer djurhår och därför sköljdes de av.
Jag tror att om värnet nyttjats så var det ett par dagar innan utplaceringen vid fp1 och fp2. Tror kroppsdelarna förvarats längst tid vid styckningsplatsen. Också en kyld plats i någon form.
Nej det går inte ta sig ner till värnet med bil. Man får parkera vid ett förråd i anslutning till själva fortet.
Gropen där torso låg var även lite slarvigt täckt med grenar och några stenar.
Om kroppen har förvarats någon annanstans innan den hamnade på fyndplatserna så finns det en anledning till att kroppen styckades och flyttades.
Stycka gör det enklare att flytta, men varför flytta till FP1 och FP2? Vi vet alla att kroppen hittades relativt snart efter diskussionen i tråden som handlade om mindre byggnader, skyddsgropar och fortifikationer som KJ kan ha en anknytning till.
Varför skulle KJ flytta på kroppen till ett hus som han har en koppling till efter att ha läst diskussionen i tråden? Jag trycker att det som hände är anmärkningsvärt.
Om kroppen har förvarats någon annanstans innan den hamnade på fyndplatserna så finns det en anledning till att kroppen styckades och flyttades.
Stycka gör det enklare att flytta, men varför flytta till FP1 och FP2? Vi vet alla att kroppen hittades relativt snart efter diskussionen i tråden som handlade om mindre byggnader, skyddsgropar och fortifikationer som KJ kan ha en anknytning till.
Varför skulle KJ flytta på kroppen till ett hus som han har en koppling till efter att ha läst diskussionen i tråden? Jag trycker att det som hände är anmärkningsvärt.
Jag kan tyvärr inte ge dig ett bra svar. Har varit där tre gånger och under dessa vandringar så funderar man en del och försöker svara på hur, när, vem och varför.
Värnet är en speciell upplevelse. Man ska inte vara en fegis om man är där och knallar omkring där själv med en ficklampa. Det är mörkt där inne även i dagsljus och det fanns en del bråte på golvet så man fick kolla var man satte ner fötterna så man inte trillade.
Hon styckades knappast i värnet iaf. Sen vet jag inte hur mycket KJ läste i tråden, men han hade med sig en person vid söken med MPS som även rapporterade i denna tråd. Ja du vet.
Edit: Den personen har onekligen varit med från start till mål.
Senast redigerad av highfive 2016-06-19 kl. 21:21.
Nja, torson hittade på eftermiddagen den 22 maj, knappt två dygn efter att benen hittats (20 maj på kvällen). Kroppen lär inte ha lagts ut efter benen, men trots att den legat längre än benen hade likstelheten inte riktigt helt släppt (citat: "Likstelheten har i stort sett släppt") så den lär heller inte ha placerats ut innan benen. Tidsmässigt stämmer den marginella kvarvarande likstelheten i kroppen (armarna?) med utplacering samtidigt som benen, som förefaller ha haft mer kvarvarande stelhet när de knappt två dygn tidigare hittades (citat: "Likstelheten i knäleden har inte helt släppt").
Haha, att det va så långt mellan att benen och kroppen hittades hade jag helt glömt. Slarvigt av mig!
Jag tror att benen och kroppen förvarats emballerade på ett och samma ställe, förslagsvis värnet. Det skulle kunna förklara varför värnet stinker, men att polisen inte hittar några fysiska spår. Värnet är som andra redan skrivit antagligen förvaringsplats mellan styckning och utplacering. Jag tror inte att torso och ben förvarats på olika platser däremot tror jag att de har varit emballerade för sig (benen i ett paket och torso i ett annat), och att det är det som förklarar varför de läggs på olika platser så som de gör. Det kan också vara så att det är väta från värnet som hjälper till att smeta ut blodet i bakluckan, förslagsvis från paketet med torson eftersom det innehåller mest blod och är tyngst.
Jag tror också att kroppen placerats ut först och att arbetet med att placera ut den och täcka över den varit jobbigare och tagit längre tid än väntat och att benen därför dumpats i all hast i huset. Alternativt har han lagt ut paketen var och för sig under två olika nätter, och av ren slöhet börjat med benen eftersom de var lättare, låg överst, va bäst emballerade eller liknande. Planen kan också ha varit att dumpa hela kroppen i huset och sen tända elda på det, men att den planen gått i stöpet då något (exempelvis upptäckten av benen) gjort att torson inte gått att placera i huset.
Utplacering av kroppen är gjord för att den ska hittas, och det kan ju finnas lite olika skäl till att KJ vill det. Ett möjligt skäl är ju att han vill ha ett slut på den situation som uppstått efter VB:s död, där han är tvungen att jobba på flera fronter samtidigt (dels undanröja sina spår och dels posera som bekymrad och ledsen vän). Det måste ha varit jävligt slitigt. Ett annat kan ju vara att han vill visa upp sitt verk och tänker att han ska gäcka polisen och allmänheten. Frågan är ju om han på allvar tror att han ska komma undan och att polisen inte har några bevis mot honom.
Jag tror att KJ missbedömt situationen och att mordet på VB och efterspelet har tagit mycket mer på honom än när han hade livet av hunden sin. Han trodde nog att det här skulle gå mycket mer som en dans, att han bara skulle kunna dra några skitlögner som andra vill tro på eftersom de inte vill förlikas med att KJ är en styckmördare.
Haha, att det va så långt mellan att benen och kroppen hittades hade jag helt glömt. Slarvigt av mig!
Jag tror att benen och kroppen förvarats emballerade på ett och samma ställe, förslagsvis värnet. Det skulle kunna förklara varför värnet stinker, men att polisen inte hittar några fysiska spår. Värnet är som andra redan skrivit antagligen förvaringsplats mellan styckning och utplacering. Jag tror inte att torso och ben förvarats på olika platser däremot tror jag att de har varit emballerade för sig (benen i ett paket och torso i ett annat), och att det är det som förklarar varför de läggs på olika platser så som de gör. Det kan också vara så att det är väta från värnet som hjälper till att smeta ut blodet i bakluckan, förslagsvis från paketet med torson eftersom det innehåller mest blod och är tyngst.
Jag tror också att kroppen placerats ut först och att arbetet med att placera ut den och täcka över den varit jobbigare och tagit längre tid än väntat och att benen därför dumpats i all hast i huset. Alternativt har han lagt ut paketen var och för sig under två olika nätter, och av ren slöhet börjat med benen eftersom de var lättare, låg överst, va bäst emballerade eller liknande. Planen kan också ha varit att dumpa hela kroppen i huset och sen tända elda på det, men att den planen gått i stöpet då något (exempelvis upptäckten av benen) gjort att torson inte gått att placera i huset.
Utplacering av kroppen är gjord för att den ska hittas, och det kan ju finnas lite olika skäl till att KJ vill det. Ett möjligt skäl är ju att han vill ha ett slut på den situation som uppstått efter VB:s död, där han är tvungen att jobba på flera fronter samtidigt (dels undanröja sina spår och dels posera som bekymrad och ledsen vän). Det måste ha varit jävligt slitigt. Ett annat kan ju vara att han vill visa upp sitt verk och tänker att han ska gäcka polisen och allmänheten. Frågan är ju om han på allvar tror att han ska komma undan och att polisen inte har några bevis mot honom.
Jag tror att KJ missbedömt situationen och att mordet på VB och efterspelet har tagit mycket mer på honom än när han hade livet av hunden sin. Han trodde nog att det här skulle gå mycket mer som en dans, att han bara skulle kunna dra några skitlögner som andra vill tro på eftersom de inte vill förlikas med att KJ är en styckmördare.
Hur förklarar du avsaknad av fluglarver och flugägg på benen?
Hej
Fråga:
Hur lång tid brukar det ta innan man beslutar om prövningstillstånd?
Samma här ,och hur fungerar det ?
Jag har svårt att fatta vem som bestämmer OM det ska bli prövning.
Har någon koll så berätta gärna ,inga gissningar tack.....
Detta då jag läst på lite och ser " Den omständigheten att hovrätten kan befinnas ha dömt fel räcker därför inte för att de överordnade domstolarna ska ta upp målet och pröva det"
Hur ser du på möjligheten att det var en säng som bars ut av två personer,varav den ena var kj (enligt vittne)?
En säng, en "modifierad" säng eller överdelen till bokhyllan (underdelen med lådor kan ev. ha fått fungera som TV-bord, s. 294f; jmfr s. 1399).
Vittnet NC, vars lägenhet ligger direkt till höger om KJ:s lägenhet; mellan den och loftgångstrappan, hade efter VB:s försvinnande, runt 7-8 maj (NC kan ej precisera tidpunkten) suttit och ätit middag och då genom sitt köksfönster sett hur KJ backat nedför trappan och hur han och hans kompis burit ned ett större, otympligt föremål. NC uppfattade detta föremål som gråvitt och avlångt. ”Kompisen” (som ska ha varit lite kraftigare än KJ) hade NC sett bakifrån, och vad betr. KJ endast dennes ansikte och överkropp. – NC uppskattar att det killarna bar på var c:a 150 cm långt och 70 cm brett (”axelbredd”). NC kan inte förklara formen och har själv funderat på huruvida det kan ha legat något skynke över föremålet som bars nedför trappan.
Visst kan det ha varit mormors säng. Denna kan ha burits lite på snedden och därför förvillat NC vad gäller storleken. Han bör ha sett sängen bara under några sekunder och då något snedvinklad, just när den varit på väg nedför trappan mot markplanet. En bit kan också ha varit borttagen.
KJ hugger som en kobra när han i TR konfronteras med vittnesmålet. Han förklarar att NC måste ha sett när han och hans föräldrar/äldre bror städade i februari och då bar ned en säng. Han svarar svävande på frågan huruvida hunden förorenat båda hans sängar, och klipper sedan för säkerhets skull till med det obligatoriska ”jag vet inte, jag minns inte”.
DJ och hans mor har i förhör pratat om en sönderskuren säng resp. ”bäddmadrass”, medan hemmahosaren BB sett en ”resårbotten” som stått lutad mot KJ:s sovrumsvägg (vad man kan förstå i väntan på bortforsling). Det enda BB med säkerhet kan säga om denna resårbotten är att den vid hans besök den 20 maj varit försvunnen.*
Den säng som den 4 maj fanns i lägenheten figurerar inte på någon av KJ:s bilder i FUP där man tydligt kan se två sängar med en annan form (underrede inkl. madrass) än den som stod inne i KJ:s sovrum.
Brodern DJ uppger sig ha besökt KJ efter det att hunden avlidit, kort tid före 4 maj. Huruvida han då såg KJ:s sovrum är okänt, men DJ säger att han har för sig att KJ hade två sängar som stod bredvid varandra (s. 1195).
Vad säger KJ:s kompisar om KJ:s sänginnehav? – Ja, några verkar aningen förvirrade av att två sängar plötsligt förvandlats till en.
Citat:
Ursprungligen postat av AB, s. 1228
I sovrummet hade K en säng, en höj- och sänkbar. A uppger spontant att sängen ibland flyttas på. /…/ A tillfrågas om K brukar möblera om och han uppger att K gör så ibland, då och då. I alla fall i sovrummet, där det finns plats att möblera om. Sist hade han flyttat sängen till mitten av rummet. På fråga om K haft två sängar vid något tillfälle, eller en dubbelsäng, uppger A att aktuell säng vilken han beskrivit kan vara en dubbelsäng. Det är antingen en bred enkelsäng eller en dubbelsäng.
Citat:
Ursprungligen postat av AH, s. 1263
Vardagsrum: större bokhylla, tv, soffa till höger mot väggen, litet bord framför soffan, ytterligare bord mot fönstret med stolar. Sovrum: en dubbelsäng 2 x 90 utan gavlar med ben, typ medar. Sängen var oftast obäddad och sängkläder låg huller om buller, garderob.
AH uppger sig ha besökt KJ i hans lägenhet i slutet av april, s. 1262 (enl. fotobevis 30 april; s. 1975). Det kan tilläggas att soffan nu står t.v.
Citat:
Ursprungligen postat av PH, s. 1272
I sovrummet: säng, som P beskriver som "fyrkantig säng med madrasser i", sängen saknade gavlar. På sängens högra sida finns ett sängbord.
PH uppger sig ha besökt KJ i hans lägenhet i samband med KJ:s födelsedagsfest (enl. fotobevis 30 april; s. 1975). Det kan tilläggas att KJ:s sängbord nu står till vänster om hans smala enkelsäng.
Citat:
Ursprungligen postat av MH, s. 1283
En större säng, kan ha varit en dubbelsäng.
Uppger sig ha besökt KJ i hans lägenhet omkring 20 mars.
Citat:
Ursprungligen postat av RK, s. 1304
I vardagsrummet finns vita soffor eller fåtöljer, en bokhylla där K förvarar softairgunvapen, vardagsrumsbord och ett verkstadsbord, som står intill balkongdörren. I sovrummet finns 2 sängar och ett s.k. "kedjetäcke".
RK uppger sig ha besökt KJ i hans lägenhet innan VB:s ben hittades den 20 maj men kommer inte ihåg exakt när. Före VB:s försvinnande ska han och KJ ha hörts eller setts två, tre gånger i veckan (s. 1293f).
Citat:
Ursprungligen postat av SÖ; RK:s tjej, s. 1373
S uppger att hon inte varit in i hans sovrum sista gångerna hon besökt honom, kanske någon gång, han hade då dubbelsäng med madrasser och täcken. Sist hon var dit var då snön smälte, april-maj någon gång. Sovrummet såg då likadant ut som då hon sov över där.
Citat:
Ursprungligen postat av SÖ, s. 1374
S förevisas bilderna av knivar. Angående bilden med det inringade föremålet uppger S att hon delvis känner igen föremålet. Hon känner även igen hans soffa i bakgrunden. På fråga uppger hon att han ska ha en egengjord kniv, hon kommer ihåg och förklarar att den ska vara rätt tjock i skaftet. S vet med säkerhet att det är den som är på bilden. Hon såg den sist då hon och RK var förbi honom vad hon tror var i maj månad. Hon tror att den låg på rumsbordet eller i bokhyllan. Hon såg inte om kniven var skadad på något sätt. Den hade han gjort i slöjden och var jättenöjd över kniven, uppger hon.
Citat:
Ursprungligen postat av NK, s. 1337
Det finns en soffa, tv, bord, köksmöbler och säng och en hylla. Sängen är en dubbelsäng och soffan är en tresits-soffa och två fåtöljer till.
* Möjligen kan man här tänka sig att det är Ungdomssängen som hemmahosaren BB sett i februari och att Mormors säng vid det tillfället var den säng som stod på plats i KJ:s sovrum och som han sov i, men det skulle förutsätta att KJ på eget bevåg ställt den där vilket inte kan uteslutas om nu hans hund uträttat sina behov i den. – Men det skulle å andra sidan också innebära att Farfars säng enligt en av JJ:s versioner redan stod på plats i lägenheten, och man kan då fråga sig var Mormors säng hade tagit vägen. Hemmahosaren BB säger sig ha sett ”en extra madrass med tjockare sängbotten /…/ en med resårkärna, en tjockare sängbotten” stå lutad mot KJ:s sovrumsvägg, men hade ingen anteckning om vilket datum han sett den. - Han utesluter i TR inte att resårbottnen var borta redan den 7 maj, och han säger sig veta att den säkert var väck den 20 maj. Att BB skulle ha sett sängbottnen före 16 febr och sedan inte veta huruvida den fortfarande stod kvar den 7 maj förefaller svårköpt. Däremot kan BB ha sett två resårbottnar men vid olika tillfällen, och att det är detta som sätter myror i huvudet på honom så att man nästan kan tro att det är han som lider av någon funktionsnedsättning. Å andra sidan kan man heller inte utesluta att BB håller till i KJ:s kök när han är där och endast undantagsvis tittar in i KJ:s sovrum.
Hur förklarar du avsaknad av fluglarver och flugägg på benen?
Det är inte konstigt att det inte finns fluglarver på benen då de måste ha legat ute en kort tid. Detsamma gäller resten av kroppen, där det exempelvis bara finns fluglarver i den ena ögonhålan men inte den andra.