2017-08-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Då borde du ha rättat Fagro, istället för att använda hens påstående som argument.

Resten av inlägget riktar sig till Fagro. Hen får svara för sig själv.

Jag visar att du är dåligt påläst, borde läsa på bättre och ompröva ditt ställningstagande i skuldfrågan. Vad anser du gör KJ mer misstänkt än karatetränaren med tanke på att den senare inte har undersökts? Hans fordon, bostad och arbetsplats har inte undersökts.
Ja ganska enkelt… att det finns ca 100 gånger mer bevis/indicier/omständigheter som tyder på att bara K.J kan vara den som dödat V.B. Men också att:

Karatetränaren M.B har redogjort för att han den 4 maj var på restaurangen och målade till kl.17:30.
Vem som kan styrka målningen vet jag just nu inte (Frun kanske var med på restaurangen? Restaurangen kanske var öppen för gäster? Folk som gått förbi kanske kan intyga att det målades om just då?) Efter detta har han åkt och ätit på restaurang med styvdottern och hennes man. Från restaurangen är dom hemma runt kl.20:30-21:00. Detta kan frun, styvdottern samt styvdotterns man intyga. Om man tror att dom ljuger för att skydda M.B /och eftersom ”anhörig-alibi” inte är lika tillförlitligt så har man även inhämtat kvitton från restaurangen och taxi. M.B hävdar sedan att han går och lägger sig runt kl.22:30-23:00.
Detta påvisar: När V.B av någon anledning försöker ringa kl.17:04 så står M.B och målar på restaurangen, när V.B skickar det sista SMS:et kl.18:40 är M.B påväg till restaurangen, när V.B telefon dör kl.20:40 så kan M.B rent tidsmässigt vara på restaurangen, i taxin, eller precis hunnit hem till bostaden (men han kan INTE vara på Lejonbacksvägen!!!)
Dagen därpå (här finns det väl folk som försöker få det till att han kan ha flyttat på kroppen/styckat kroppen/gömt undan bevis etc.) berättar M.B att han kl.08:30 åker till Karateklubben för att ha styrelsemöte. Där blev det inget möte eftersom för få närvarade. Men han satt ändå kvar där och drack kaffe med en klubbkamrat, för att sedan ha barnträning till kl.12:30 (detta borde både klubbkamraten, katatebarnen och deras närvarande föräldrar kunna intyga.) Efter detta har han målat på restaurangen till kl.18:30.

Vidare finns följande punkter att reda ut:
1. M.B har raderat SMS från V.B – Här har M.B berättat att han raderat hennes SMS allt eftersom. Dels för att inte bli avslöjad av frun och dels för att det blev så många SMS så att hans mob.tfn började lagga. Detta är ju ändå realistiskt, det handlar ju om otroligt många SMS!!

2. M.B har ”undanhållit” information om hans relation med V.B – Njaaae, vid första förhöret 8 maj så berättade inte M.B om relationen till V.B. Dels för att polisen inte frågade, dels för att han inte ville att detta skulle komma ut, dels för att han inte ville avslöja sig för frun, som dessutom fanns på restaurangen där förhöret hölls. Sent på kvällen hålls ett nytt förhör med M.B där han lägger alla korten på bordet. Så till dom som hävdar att M.B undanhållit information , så är det ju så att M.B endast gjorde detta under några timmar, och såg faktiskt till att berätta sanningen så fort inte frun var i närheten. Jag vill hävda att M.B hade ALL ANLEDNING att hålla relationen med V.B hemlig då han dels har fru och alltså är otrogen, då han var V.B:s karatetränare och klubben säkerligen inte skulle uppskattat detta, och då han arbetar som lärare och uppenbarligen ”vänster-prasslar” med en ung flicka som lika gärna skulle kunna vara hans elev.

3. Finns uppgifter om att M.B dödshotat V.B – Det har hittats ett SMS där V.B skrivit till M.B: ”Menar du på riktigt att du vill döda mig? Hoppas du inte skojade med mig. Hatar är ett starkt ord, lika stark som du. Om hatar då vill man döda någon”. Detta är ju i mångt och mycket ett helt obegripligt meddelande. Mycket talar väl för att M.B kanske skrivit att han hatar henne/eller att V.B tolkat någonting som att M.B hatar henne, och då börjat med något obegripligt resonemang. Många har ju vittnat om att V.B är väldigt dramatisk av sig och vi har ju sett många exempel på konstiga meddelanden från henne. Dessutom finns det inte ett enda SMS efter detta där det nämns någonting om detta. Skulle V.B blivit dödshotad hade hon väl inte bara skickat ett SMS med en motfråga och sedan nöjt sig där?

4. Aktuella relationen med V.B – Trots att allt inte var 100% lugnt mellan V.B och M.B vid tidpunkten för mordet/dråpet så fanns det ju indikationer på att det började lugna ned sig mellan dom: V.B skickade inte lika mycket SMS längre, dom hade inte haft sex med varandra sedan februari, M.B upplevde det som att V.B börjat acceptera det hela, och V.B hade uppenbarligen börjat ”få upp ögonen för K.J” igen. Här finns det ju inte jättemycket anledning att ha ihjäl V.B från M.B sida??
Citera
2017-08-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
J
2. M.B har ”undanhållit” information om hans relation med V.B – Njaaae, vid första förhöret 8 maj så berättade inte M.B om relationen till V.B. Dels för att polisen inte frågade, dels för att han inte ville att detta skulle komma ut, dels för att han inte ville avslöja sig för frun, som dessutom fanns på restaurangen där förhöret hölls. Sent på kvällen hålls ett nytt förhör med M.B där han lägger alla korten på bordet. Så till dom som hävdar att M.B undanhållit information , så är det ju så att M.B endast gjorde detta under några timmar, och såg faktiskt till att berätta sanningen så fort inte frun var i närheten. Jag vill hävda att M.B hade ALL ANLEDNING att hålla relationen med V.B hemlig då han dels har fru och alltså är otrogen, då han var V.B:s karatetränare och klubben säkerligen inte skulle uppskattat detta, och då han arbetar som lärare och uppenbarligen ”vänster-prasslar” med en ung flicka som lika gärna skulle kunna vara hans elev.

Jag tror visst att karatetränarens fru kände till deras relation. Redan dagen efter att VB försvann hade hon lagt in en kommentar på MP:s hemsida där hon skrev till VB:s mamma att VB förmodligen inte är i livet. Det är inte speciellt vänligt om man säger så.

Du försöker tona ner betydelsen av deras relation, men jag tror snarare att VB var lite smått besatt av karatetränaren och de hade ju SMS-kommunikation den aktuella kvällen när hon befann sig hos KJ.

Jag tror att det var så här. VB ville träffa MB denna kväll. Anledningen att hon gick hem till KJ för att plugga var just att han bodde åt samma håll. Hon var hemma hos KJ och väntade på att MB skulle åka hem. Kanske var hon arg eller ledsen och ville till varje pris tala med honom. Hon hade förmodligen någon form av autistisk störning kan man misstänka.

För övrigt litar jag inte helt på polisen i det här fallet. Jag tror att de så att säga bestämde sig för KJ ganska tidigt och de har av någon anledning inte varit särskilt intresserade av MB.
Citera
2017-08-10, 18:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Kan du komma med en bättre hypotes om vad som hände där din alternativa mördare ingår ?
Vem var det nu igen som du påstår var mördaren ?
Han skulle ju ändå ha flera tänkbara motiv att vilja döda VB eller hur var det ?
Papparollen verkar ju ha skrämt skiten ur honom bl.a ?
Då var vi åter där vid det faktum att skuld skall bevisas .
Och helst skall bevisen vara sådana att han kan anses vara skyldig utom allt
rimligt tvivel till mordet och styckningen förstås .
Vi vill väl alla att rätt mördare döms med säkra och starka bevis eller hur ?
Har du ingen sådan så förläng inte tråden i onödan .
Dina frågor är omöjliga att svara på eftersom jag inte har skrivit att jag misstänker någon.
Citat:
Vad anser du gör "karatetränaren" mer misstänkt än KJ ?
Det kan väl näppeligen räcka med att det du ANFÖR (populärt ord) här ?
Varför skulle man ha undersökt hans fordon, bostad och arbetsplats om han inte var misstänkt ?
Polisen bör ju ha bättre koll på läget än amatörer här på FB .
Du har ju tydligen liiite problem med att komma med en bättre hypotes om
vad som hände där din alternativa mördare ingår än i scenariot där KJ ingår .
Du kanske borde ompröva ditt ställningstagande i skuldfrågan i fallet med VB ?
För du vill väl inte att karatetränaren ska bli dömd för mordet på VB istället på lika
dåliga och osäkra bevis som du påstår att KJ dömts på ?
Vi måste ju ha ett rättssäkert Sverige där rätt personer döms för brottet som begåtts .
Jag har inte skrivit att jag misstänker karatetränaren.
Citera
2017-08-10, 19:52
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Dina frågor är omöjliga att svara på eftersom jag inte har skrivit att jag misstänker någon.

Jag har inte skrivit att jag misstänker karatetränaren.

Anser du inte att det är en annan person som har dödat VB ?
Har du en sådan person så misstänker du ju honom naturligtvis .
Vem var det du menade när du svamlade om den blivande fadern
som skulle ha ett eller flera tänkbara motiv att döda VB .
Kom igen nu och presentera ditt alternativ som passar in bättre som VB:s mördare .
Om KJ inte är mördaren så återstår ju bara att det är en annan som är skyldig .
Vem är denna person , varför dödade han VB , när och var skedde mordet .
Du som är med i alla mordtrådar borde ju ha koll på läget .
Citera
2017-08-10, 19:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Anser du inte att det är en annan person som har dödat VB ?
Har du en sådan person så misstänker du ju honom naturligtvis .
Vem var det du menade när du svamlade om den blivande fadern
som skulle ha ett eller flera tänkbara motiv att döda VB .
Kom igen nu och presentera ditt alternativ som passar in bättre som VB:s mördare .
Om KJ inte är mördaren så återstår ju bara att det är en annan som är skyldig .
Vem är denna person , varför dödade han VB , när och var skedde mordet .
Du som är med i alla mordtrådar borde ju ha koll på läget .
Jag kan anse att KJ är oskyldig utan att misstänka en specifik person. Att vissa personer, till skillnad från KJ, har tänkbara motiv, gör dem inte till misstänkt i mina ögon. Det behövs mer än motiv för att misstänka någon för mord.
Citera
2017-08-10, 22:14
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag kan anse att KJ är oskyldig utan att misstänka en specifik person. Att vissa personer, till skillnad från KJ, har tänkbara motiv, gör dem inte till misstänkt i mina ögon. Det behövs mer än motiv för att misstänka någon för mord.

Vilka är vissa personer ?
Hur vet du med 100 % säkerhet att KJ inte hade ett tänkbart motiv att mörda VB ?
Så en person som har ett eller flera motiv är inte alls misstänkt för mordet på VB i dina ögon ?
Konstigt , då måste det ju vara en person utan motiv som du anser vara VB:s mördare .
Den lysande hypotesen borde du tipsa polisen om så dom hittar den rätte mördaren .
Vad behövs det då ytterligare mer än att ha motiv för att bli misstänkt för mordet på VB ?
Räcker det att någon erkänner att man dödat VB om denne helt saknar motiv ?
Citera
2017-08-11, 09:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja ganska enkelt… att det finns ca 100 gånger mer bevis/indicier/omständigheter som tyder på att bara K.J kan vara den som dödat V.B.
Du har fel, 100 gånger mer bevis/indicier/omständigheter stämmer inte. Polisen ansåg att båda kunde misstänkas fram till fyndet av kroppen, så att så långt var de jämställda i misstankegrad. Det som har framkommit senare har kommit fram efter undersökning av KJ:s bostad och bil. Jag skrev "Vad anser du gör KJ mer misstänkt än karatetränaren med tanke på att den senare inte har undersökts? Hans fordon, bostad och arbetsplats har inte undersökts". Blodet i KJ:s bil upptäcktes vid undersökning. Hur mycket blod som hade hittats efter undersökning av karatetränarens bostad och fordon vet vi inte.
Citat:
Men också att:

Karatetränaren M.B har redogjort för att han den 4 maj var på restaurangen och målade till kl.17:30.
Vem som kan styrka målningen vet jag just nu inte (Frun kanske var med på restaurangen? Restaurangen kanske var öppen för gäster? Folk som gått förbi kanske kan intyga att det målades om just då?) Efter detta har han åkt och ätit på restaurang med styvdottern och hennes man. Från restaurangen är dom hemma runt kl.20:30-21:00. Detta kan frun, styvdottern samt styvdotterns man intyga. Om man tror att dom ljuger för att skydda M.B /och eftersom ”anhörig-alibi” inte är lika tillförlitligt så har man även inhämtat kvitton från restaurangen och taxi. M.B hävdar sedan att han går och lägger sig runt kl.22:30-23:00.
Detta påvisar: När V.B av någon anledning försöker ringa kl.17:04 så står M.B och målar på restaurangen, när V.B skickar det sista SMS:et kl.18:40 är M.B påväg till restaurangen, när V.B telefon dör kl.20:40 så kan M.B rent tidsmässigt vara på restaurangen, i taxin, eller precis hunnit hem till bostaden (men han kan INTE vara på Lejonbacksvägen!!!)
Antag att KJ talar sanning och att vittnet på Lejonbacksvägen såg Vatchareeya. I så fall var Vatchareeya på väg mot Torpgärdsleden, och därifrån går en bilfri gångväg till Sävast, mycket trevligare än Sävastvägen. Hon hade i så fall kommit fram ca 22:00, och för den tiden är det bara hustrun som ger alibi. Ömsesidigt alibi brukar polisen undersöka genom detaljerade förhör om vad som försiggick under alibitiden, vilket också skedde. Divergerande redogörelser brukar leda till ifrågasättande och följdfrågor. Redogörelserna divergerade rejält, men ifrågasattes aldrig, så karatetränaren saknar alibi.
Citat:
Dagen därpå (här finns det väl folk som försöker få det till att han kan ha flyttat på kroppen/styckat kroppen/gömt undan bevis etc.) berättar M.B att han kl.08:30 åker till Karateklubben för att ha styrelsemöte. Där blev det inget möte eftersom för få närvarade. Men han satt ändå kvar där och drack kaffe med en klubbkamrat, för att sedan ha barnträning till kl.12:30 (detta borde både klubbkamraten, katatebarnen och deras närvarande föräldrar kunna intyga.) Efter detta har han målat på restaurangen till kl.18:30.
Kroppen behöver inte ha flyttats/styckats dagen därpå.
Citat:
Vidare finns följande punkter att reda ut:
1. M.B har raderat SMS från V.B – Här har M.B berättat att han raderat hennes SMS allt eftersom. Dels för att inte bli avslöjad av frun och dels för att det blev så många SMS så att hans mob.tfn började lagga. Detta är ju ändå realistiskt, det handlar ju om otroligt många SMS!!
Du har fel. Ur resningsansökan:
Citat:
69. NYTT. Uppgifterna som [karatetränaren] lämnat stämmer inte med IBASanalysen.
Han har inte raderat SMS successivt. Den absoluta merparten av SMS:n
har raderats vid en stor tömning den 30 april, fyra dagar innan Vatchareeya
Bangsuan försvinner. IBAS-analysen i sin helhet åberopas som ny bevisning till
styrkande av tömningen.
Citat:
Citat:
Där har vi ett tänkbart motiv. Ett annat finns på sid 1147 i FUP:
Det har även kommit upp ett namn, en kille som heter [karatetränarens efternamn] och har en restaurang i Boden
och denna man, ska ha haft ett förhållande med Poj och möjligen har hon pressat denna man
som har familj och för att inte hans liv ska rasa samman har han gjort henne något, hon kan
ha blivit gravid eller påstått att hon varit gravid och pressat mannen.
Citat:
3. Finns uppgifter om att M.B dödshotat V.B – Det har hittats ett SMS där V.B skrivit till M.B: ”Menar du på riktigt att du vill döda mig? Hoppas du inte skojade med mig. Hatar är ett starkt ord, lika stark som du. Om hatar då vill man döda någon”. Detta är ju i mångt och mycket ett helt obegripligt meddelande. Mycket talar väl för att M.B kanske skrivit att han hatar henne/eller att V.B tolkat någonting som att M.B hatar henne, och då börjat med något obegripligt resonemang. Många har ju vittnat om att V.B är väldigt dramatisk av sig och vi har ju sett många exempel på konstiga meddelanden från henne. Dessutom finns det inte ett enda SMS efter detta där det nämns någonting om detta. Skulle V.B blivit dödshotad hade hon väl inte bara skickat ett SMS med en motfråga och sedan nöjt sig där?
Jodå, hon följde upp dagen därpå.
Citat:
Godnatt sovgott och förresten föregående meddelande var skickat 11:20 då jag var arg på alla därför skrev hatar
dig också jag menade inget. förlåt för jag tjatade sen i onsdags förlåt för det som har hänt i måndags allt jag
önskar i mitt liv är att inte förlora dig snälla gå inte från mig. vad jag än säger så går du ändå från mig?
Citat:
4. Aktuella relationen med V.B – Trots att allt inte var 100% lugnt mellan V.B och M.B vid tidpunkten för mordet/dråpet så fanns det ju indikationer på att det började lugna ned sig mellan dom: V.B skickade inte lika mycket SMS längre, dom hade inte haft sex med varandra sedan februari, M.B upplevde det som att V.B börjat acceptera det hela, och V.B hade uppenbarligen börjat ”få upp ögonen för K.J” igen. Här finns det ju inte jättemycket anledning att ha ihjäl V.B från M.B sida??
Du har fel. Karatetränaren vittnade i tingsrätten att Vatchareeya var glad när han skjutsade hem henne 2 maj. Motsatsen ser vi i Facebook kl 21:52:
Citat:
förlåt jag använder svordomar jävla m#cke varför försvann du
och kl 22:47:
Citat:
är det så kul för dej att dissa folk och varför blev vi ovänner bara för att det är slut få man inte
vara vänner efteråt? förlåt att jag fråga jag får ändå inte något svar från dig! nu ska man
fortsätta programera.
och kl 23:29:
Citat:
hatar dig blir så arg när du dissar
så du tänker dissar mig hela livet nu eller
och kl 23:38:
Citat:
ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade
förtroende för dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars
hade hon gjort slut med mig. Du verkar inte gillar när vi älskade dig.
och kl 3 maj kl 00:20:
Citat:
Vad fan har du mer för anledning att dissa mig för? Så man känner inte varandra efter
knullade med varann? :@
Situationen var allt annat än lugn två dagar före försvinnandet.

Detta har diskuterats i tråden. Snälla Haaaaag, läs på och kom med något nytt så vi slipper dra diskussionen ett varv till.

Det finns mycket indicier på att karatetränaren ligger bakom Vatchareeyas öde, utan att jag påstår att det är så. Jag anser att indicierna mot karatetränaren är starkare än mot KJ, förutom blodet i KJ:s bagageutrymme,
Citera
2017-08-11, 12:22
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Du har fel, 100 gånger mer bevis/indicier/omständigheter stämmer inte. Polisen ansåg att båda kunde misstänkas fram till fyndet av kroppen, så att så långt var de jämställda i misstankegrad. Det som har framkommit senare har kommit fram efter undersökning av KJ:s bostad och bil. Jag skrev "Vad anser du gör KJ mer misstänkt än karatetränaren med tanke på att den senare inte har undersökts? Hans fordon, bostad och arbetsplats har inte undersökts". Blodet i KJ:s bil upptäcktes vid undersökning. Hur mycket blod som hade hittats efter undersökning av karatetränarens bostad och fordon vet vi inte.

Antag att KJ talar sanning och att vittnet på Lejonbacksvägen såg Vatchareeya. I så fall var Vatchareeya på väg mot Torpgärdsleden, och därifrån går en bilfri gångväg till Sävast, mycket trevligare än Sävastvägen. Hon hade i så fall kommit fram ca 22:00, och för den tiden är det bara hustrun som ger alibi. Ömsesidigt alibi brukar polisen undersöka genom detaljerade förhör om vad som försiggick under alibitiden, vilket också skedde. Divergerande redogörelser brukar leda till ifrågasättande och följdfrågor. Redogörelserna divergerade rejält, men ifrågasattes aldrig, så karatetränaren saknar alibi.
Kroppen behöver inte ha flyttats/styckats dagen därpå.
Du har fel. Ur resningsansökan:

Jodå, hon följde upp dagen därpå.

Du har fel. Karatetränaren vittnade i tingsrätten att Vatchareeya var glad när han skjutsade hem henne 2 maj. Motsatsen ser vi i Facebook kl 21:52:

och kl 22:47:

och kl 23:29:

och kl 23:38:

och kl 3 maj kl 00:20:

Situationen var allt annat än lugn två dagar före försvinnandet.

Detta har diskuterats i tråden. Snälla Haaaaag, läs på och kom med något nytt så vi slipper dra diskussionen ett varv till.

Det finns mycket indicier på att karatetränaren ligger bakom Vatchareeyas öde, utan att jag påstår att det är så. Jag anser att indicierna mot karatetränaren är starkare än mot KJ, förutom blodet i KJ:s bagageutrymme,

Fanns det inga kidnappare längs den ödsliga gångvägen ?
Tre problem med ditt resonemang , du vet INTE om KJ talar sanning ,
du vet INTE om VB gick gångvägen (för att den är mycket trevligare) .
och du vet INTE om man hade hittat något blod hos karatetränaren .
Det var återigen mycket tjat om karatetränaren i det här inlägget .
Fanns det indicier (anledning till misstanke) som tyder på att han har haft mer med
VB:s död att göra än KJ så borde du ju i så fall misstänka honom för mordet ?
Naturligtvis utan att påstå att det är han som har mördat VB förstås .
Räknas han i bestämd form (karatetränaren) inte som en specifik person ?
Om du INTE misstänker karatetränaren för mordet på VB varför upprepa honom till förbannelse ?
Citera
2017-08-11, 13:09
Medlem
En ganska relevant fråga måste ju vara varför Quarrel hänvisar så in i helvete till resningsansökan när både HD och riksåklagaren uppenbarligen sagt att resningsansökan INTE visat någon omständighet som kan föranleda resning i målet???
Citera
2017-08-11, 16:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En ganska relevant fråga måste ju vara varför Quarrel hänvisar så in i helvete till resningsansökan när både HD och riksåklagaren uppenbarligen sagt att resningsansökan INTE visat någon omständighet som kan föranleda resning i målet???
Därför att jag kan stå på egna ben utan att förlita mig på bedömningar som andra har gjort. Jag har läst resningsansökan, och den är bra. Vad som fick HD att avslå den framgår inte av beslutet, men HD är känt för att vara restriktiv med resningar, vilket redan har diskuterats i tråden. RÅ:s yttrande är en partsinlaga, hen har till uppgift att försvara Åklagarmyndigheten. Vad mer än domar och HD:s beslut förlitar du dig på när du är säker på KJ:s skuld?
Citera
2017-08-11, 18:48
Moderator
OYs avatar
Citat:

Tack för att du åskådliggör just detta i all enkelhet.(fetade)

Egentligen är det enbart blodet som är något att hänga i granen, resten är ett ihopkok av antaganden, faktiskt.

Det finns minst två alternativa förklaringar som också är realistiska för hur blodet har hamnat i bilen.

Personligen så tycker jag att den här bevisningen inte visar att KJ mördade VB, åtminstone så borde det finnas rimliga tvivel. Tyvärr så tyckte inte domstolarna det.
Citera
2017-08-11, 19:21
Medlem
pedobear84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack för att du åskådliggör just detta i all enkelhet.(fetade)

Egentligen är det enbart blodet som är något att hänga i granen, resten är ett ihopkok av antaganden, faktiskt.

Det finns minst två alternativa förklaringar som också är realistiska för hur blodet har hamnat i bilen.

Personligen så tycker jag att den här bevisningen inte visar att KJ mördade VB, åtminstone så borde det finnas rimliga tvivel. Tyvärr så tyckte inte domstolarna det.

Även hans tejp som hamnade på hennes hår? Finns det en rimlig förklaring där också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in