2017-08-11, 18:57
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Kanske inte är så bra teckning mitt ute i havet ,/under vatten ,men vad vet jag.

Det finns täckning i Öresund och det intressanta är ju i så fall när hennes telefon senast kopplade upp sig mot en mast och vilken det var.
Citera
2017-08-11, 18:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
https://www.sydsvenskan.se/2017-08-11/sokpadrag-efter-dansk-uppfinnare-i-ubat

Länk

Jag vet inte om tråden skall ligga här eller på aktuella brottsfall; det är ju okänt för tillfället. Hur som helst en mycket märklig historia.

En dansk uppfinnare, Peter Madsen, har alltså byggt en egen ubåt. Den svenska journalisten skulle göra ett reportage om honom och åka med ubåten. Journalistens partner anmälde henne saknad 02:30 på fredag natt. Ubåten siktades sedan först 10:30 i Kögebukten. Klockan 11 sjönk ubåten precis efter det att man hissat upp uppfinnaren.
Nu ligger ubåten på 7 meters djup och skall undersökas av dykare.

Uppfinnaren hävdar att han släppt av journalisten i Köpenhamn på torsdagskvällen, men varken polis eller journalistens anhöriga har lyckats få kontakt med henne.

Väldigt märkligt att han började laga tanken innan han försökte sätta kvinnan i säkerhet. Trettio sekunder efter det att han började mickla med reparationen så sjunker ubåten och han är den enda som överlever den sjunkande båten.

Sju meter, lätt att bärga ubåten, teknisk undersökning av ubåten för att se om ubåtskaptenen har berättat sanningen om barlasttanken.

Finns kvinnan ombord på ubåten så ligger han risigt till. Kan även finnas spår av våld mot kvinnan.

Storyn är märklig och jag misstänker att han har tagit livet av kvinnan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Om det nu skulle vara mord eller dråp så antar jag att vi snackar världens första mord/dråp på ubåt, åtminstone vad gäller civil ubåt.

Jag skulle gissa på att något framkommit i förhören som får polisen att misstänka att kvinnan är död.

Gällande mord på ubåtar tror jag som du skriver. Civila foton skulle jag bli överraskad om det finns tidigare fall. Militära diton skulle jag bli mycket överraskad om det INTE finns otaliga fall av dråp/mord. Speciellt under världskrigen.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Kanske inte är så bra teckning mitt ute i havet ,/under vatten ,men vad vet jag.
Teckna gör man väl lika bra under ytan men täckningen för mobiltelefoner upphör någon cm under vattenytan bara. Däremot kan man ju se om hon steg iland efter ubåtsfärden eller inte, eller i alla fall om telefonen gjorde det...
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det finns rätt mycket folk som bara försvunnit i Öresund genom årens lopp. Hoppat från färjorna mellan Helsingborg/Helsingör och aldrig hittats igen.

Finns en del här som försvunnit i just Öresund
https://www.hd.se/2008-01-07/listan-over-forsvunna-personer

Intressant läsning, konstigt det där med bröderna att båten aldrig hittades
Citera
2017-08-11, 18:59
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det får mig just att tänka på om hon tog sig till hamnen med egen bil. Det är ju då naturligt att släppa av henna där man startade men står bilen kvar så är det ju extra skumt, då skulle hon blivit attackerad väldigt snabbt i hamnen, gått från sin bil eller så blev hon inte avsläppt där.

Vem vet, kanske pojkvännen som stod och väntade på henne och får det nu att se ut som kapten..
Tror dock inte det men vem vet..
Citera
2017-08-11, 18:59
Medlem
Nellepelles avatar
Citat från jyllandsposten:
Forsvaret sendte to redningshelikoptere og 10 skibe ud for at finde ubåden, og da Forsvaret fandt den et par sømil fra Dragør fredag formiddag, var det kun Peter Madsen, der blev hentet i land.
Ifølge Forsvaret oplyste Peter Madsen, at han havde sat den svenske journalist af torsdag, inden han selv begav sig ud på endnu en sejltur på Østersøen.
Ubådsejeren har i øvrigt forklaret, at ubåden oplevede tekniske problemer med en ventil i ballasttanken, hvilket betød, at ubåden begyndte at tage vand ind. Det var det, der i sidste ende sank båden, kort efter han blev reddet, har han fortalt.

Detta stämmer inte. Hörde delvis VHF-kommunikationen mellan räddningshelikopter och PM själv, när den hängde över honom efter upptäckt. Han fick frågan om allt var OK och svarade "ja". Inget vatten i båten. Han uppgav att han hade 2.5 tim in till kaj i Kphmn. Några min senare sjunker ubåten och PM hoppar över i en fritidsbåt som råkar vara på plats.
Citera
2017-08-11, 19:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RhynoX
Är det 2 försvunna så är det väl ypperligt att kalla in den svenska marinen? Dels för att det underlättar ju fler man är, men även att det blir som en "övning" fast i halv-skarpt läge.

Eller tänker jag fel?

Enligt mig ser jag inget fel i det överhuvudtaget.

Nu är jag lite efter här, ubåten här hittad.

Mitt inlägg var ironiskt, som bekant så är den svenska marinen sannolikt inte världsbäst på att hitta och få upp ubåtar, åtminstone inte miniubåtar vilket den havererade ubåten är.
Citera
2017-08-11, 19:00
Medlem
Antar att polisen kollat sådant som radar, AIS, spårat kvinnans mobil, övervakningskameror etc, och att de har tillräckligt där redan för att denne Oppfinnarjocke skall sitta och svara på obehagliga frågor. Det finns väldigt mycket som snabbt kan ge stöd eller fälla ett påstått händelseförlopp.
Citera
2017-08-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Vem vet, kanske pojkvännen som stod och väntade på henne och får det nu att se ut som kapten..
Tror dock inte det men vem vet..

Kaptenen kanske var en hemlig älskare :P
Nej det är inte speciellt troligt pojkvännen ligger bakom.
Citera
2017-08-11, 19:03
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Blod på kläderna? Klösmärken?

Jag tycker också det låter underligt att han är dråpmisstänkt om dom inte har något specifikt att gå på.

Eftersom omständigheterna är så suspekta (kvinnan spårlöst försvunnen samtidigt som han sänker ubåten) räcker det nog med att polisen märker att han ljuger om något för att han ska bli misstänkt för dråp. Hans egna mobil kanske visade att han var på ett annat ställe när han sa att han släppte av henne. Eller något annat liknande.
Citera
2017-08-11, 19:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag skulle gissa på att något framkommit i förhören som får polisen att misstänka att kvinnan är död.

Gällande mord på ubåtar tror jag som du skriver. Civila foton skulle jag bli överraskad om det finns tidigare fall. Militära diton skulle jag bli mycket överraskad om det INTE finns otaliga fall av dråp/mord. Speciellt under världskrigen.

Det har hänt på havererade ubåtar att mannar har dödat varandra för att få mindre konkurrens om det syre som är kvar. Jag lanserade den teorin tidigare i tråden, men ingen nappade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in