Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Hade åklagaren hållit kvar vid "barnvåldtäkt" så hade chansen ökat för R att gå fri. Tingsrättens formulering angående flickans utseende var svår att gå runt.
Nu kan man ju alternativa åtalspunkter, och låta rätten avgöra vilken/vilka den tilltalade skall dömas för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Lite fånig kommentar, Hovrätten gör ju klart att flickan inte var "redlös" i och med att Hovrätten bekräftar i sin dom att flickan tjoat och gått runt. En redlös person är vare sig talbar eller vid medvetande....eller har jag fel?
Det var ju tidigare under "festen", så vad som gällde då är ointressant.
I samband med de brottsliga gärningarna var hon ju uppenbarligen inte kontakbar, behövde hjälp att kräkas och så vidare. Hon fyllnade alltså till efterhand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
"Redlös" är inte en juridisk definition. Att inte kunna ta vara på sig själv är det, och det innebär inte att man är "redlös"....eller så har vi helt enkelt olika uppfattningar om just "redlös". För mig så kan en "redlös" inte gå, tala, etc. En person som kan vara föremål för LOB kan ofta både tala och gå.
För en "redlös" person så blir det oftast sjukvagn eller i alla fall en sväng till TNE. Right?
Ja, en LOB kan mycket väl vara talbar, gå och stå, men kan också vara medvetslös.
Det sistnämnda innebär inte alls sjukvagn, de befattar sig som regel inte med fyllor, eftersom dessa inte är sjuka. Vad gäller TNE/BAS är det ofta fullbelagt, och då blir det polisarresten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
På "den gamla goda tiden" så kunde en person som omhändertogs enligt LTO3 få omhändertagandet omvandlat till LOB vid införandet.
Idag så har lagstiftningen reviderats genom att en person som är föremål för PL13 kan omhändertas enligt LOB om han
även år så pass berusad, etc. En revidering till det mer

.
Jo, jag är väl medveten om att det är många som har snackat till sig ett LOB-omhändertagande. Men fortfarande, blev det en LOB för att förhindra brott eller enbart för att lyfta bort en fyllskalle?
Troligen en kombination. En aggressiv fyllskalle utgör en fara för sig själv (han kan åka på styrk) och för andra (han kan spöa någon). Klockren LOB skulle jag säga.
Är personen berusad blir det LOB. Mindre skrivande vid LOB också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Då kommer min motfråga, hur vet du detta? Var du där?
Bo kunde inte p.g.a. sin berusning ge sitt samtycke, men hon kunde vid upprepade tillfällen ropa att hon villa ha sex med A. Hon kunde själv ta av sig byxorna. Och hon låg över den på ryggen liggande R och gav honom en avsugning.
Vet du att R inte var berusad vid tillfället? Vet du att R var i stånd att ge sitt medgivande?
Återigen, så har det gått en tid mellan hennes uttryckta vilja och de faktiska handlingarna.
R var ju initiativtagare till handlingarna, vilket i sig måste sägas vara ett samtycke.
Jag menar, jag kan ju inte be att få sätta på dig, göra det och sen hävda att jag inte samtyckt, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Inte på långa vägar? Har du inte läst vad Solglittret har citerat?
R var skitfull, as berusad enligt de som fanns på plats men inte lika berusad som flickan, enligt de som fanns på plats. I det här fallet så handlar det om två asberusade tonåringar.
Att han inte var nykter tror jag vi är överens om, däremot är graden överdriven och Solglitter kör lite cherry picking.
R mindes ju att berätta om sitt umgänge med BO för VBT, så att han inte minns är helt enkelt inget annat än en ren lögn.
Men, oavsett vilket så är hans
självförvållade rus, oavsett grad, inget som friar honom från ansvar, och i sak ointressant.
Han tog initiativ till handlingarna. Han hade inte fått samtycke av BO. Då blir det som lagen är skriven våldtäkt.
Svårare än så är det inte.