2017-08-11, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Såg i dag att åkrarna mellan Hallsberg och Kumla börjat skördats. Eller jag vet inte. Klippts ner på vissa håll i alla fall. Är det bara oanvända åkerbitar som det körs på nu eller börjar man ta upp nåt? Såg maskiner på flera håll i dag. (Är verkligen värdelös på lantbrukslivet förstår jag när jag skriver detta.)
Ja det är nog på gång. Rapsen börjar bli brun där jag promenerar med hunden... Fast mer åt söder till på andra sidan bron.
Citera
2017-08-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
Många frågetecken i och omkring detta "försvinnande".
Finns det ens några bevisade fakta?
Har P. verkligen varit på tåget? Inte ens pappan har ju kunnat identifiera mannen på övervakningsbilderna......
Har väskorna ens varit på tåget? De kan ju ha körts dit där de hittades av någon för att göra en uppdiktad story trovärdig.......
Är någon tågbiljett ens köpt av P.? Det finns väl inga bevis för det heller.....

Det finns väl inga fakta eller uppgifter som bevisligen är bekräftade? Allt, precis allt i detta fall är obekräftade uppgifter. Det finns inga 100% säkra fakta.

Kan någon ha gjort något han inte borde med P. och kört väskorna dit där de hittades? Kan denne någon ha diktat ihop "världens story"? Kan denne någon veta vad som har hänt?
Jag bara undrar.....
Ja och vem är det som har gjort "Världens story" med P undrar vi?
Citera
2017-08-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Exakt enl tågkvinnan hade han mellanbruna ganska nya skor på sig.

Alltså nu är vi tillbaka där vi varit en gång tidigare.
Denna tågkvinnan är det så att P lånade hennes mobil för att säkert få ett vittne på att han klev av i Hallsberg.
Precis hur skulle pappan kunna veta vad han hade på sig. Kanske krävde outfitsignalement varje morgon....
Citera
2017-08-11, 09:40
Medlem
Jag tror inte det är så komplicerat o så planerat som man gärna vill tro. Föräldrarna kanske är knasiga på nåt sätt det har jag ingen aning om, men man ska inte glömma att de är i kris när deras son försvinner. Att människor skapar sig namn o positioner av olika slag som på HP o kan styra föräldrarna hit eller dit är inte heller konstigt. Däremot är nog deras motiv blandade likväl som deras lämplighet.
Signalementet tror jag har sitt ursprung i vad hans skolkamrater uppgett till föräldrarna o därtill har de nog ett hum om vilka kläder han gillar. Att han skulle ha planerat att kliva av i Hallsberg finns inget som tyder på egentligen. Däremot kan han ju gjort en felbedömning av tiden o tänkt han skulle hinna gå o köpa en laddare o hittade att nån sålde det när han kollade på nätet. Sen att han hamnat i nåt elände är jag rätt övertygad om o tyvärr har jag svårt att tro att han är vid liv. Kan vara droger eller inte, nån han känner eller inte..... däremot tror jag fortfarande att väskorna tyder på att han rusat ifrån dem. Antingen för att han insåg att han skulle missa tåget vidare hemåt eller för att han blivit jagad. Därefter har jag inga kloka fantasier utan ser honom som ett lätt offer för vad som helst. Ska man koppla det sen till medium/rykten/trådsanning så vore väl en gödselbrunn ett utmärkt gömställe för en kropp åtminstone vad gäller att följa lukt.......... ett litet tillägg- läste nåt tidigare om Greenland ( vet det spekulerades,om det var ett medium o sen blev det möjligt fartyg mm) Det jag tänkte på var att det också är ett märke på en fjällrävenjacka. Vet inte vad jag ville säga med det men kan ju vara allt från att förövaren bar en sån till att han skuttat av tåget för han själv velat ha en, då han har en sån ryggsäck, o fått napp på nån i Hallsberg. Många trådar blev det men kan ju finnas nåt som stämmer någonstans i allt som snurrar i mitt huvud 🙄
Citera
2017-08-11, 09:48
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Jag tror inte det är så komplicerat o så planerat som man gärna vill tro. Föräldrarna kanske är knasiga på nåt sätt det har jag ingen aning om, men man ska inte glömma att de är i kris när deras son försvinner. Att människor skapar sig namn o positioner av olika slag som på HP o kan styra föräldrarna hit eller dit är inte heller konstigt. Däremot är nog deras motiv blandade likväl som deras lämplighet.
Signalementet tror jag har sitt ursprung i vad hans skolkamrater uppgett till föräldrarna o därtill har de nog ett hum om vilka kläder han gillar. Att han skulle ha planerat att kliva av i Hallsberg finns inget som tyder på egentligen. Däremot kan han ju gjort en felbedömning av tiden o tänkt han skulle hinna gå o köpa en laddare o hittade att nån sålde det när han kollade på nätet. Sen att han hamnat i nåt elände är jag rätt övertygad om o tyvärr har jag svårt att tro att han är vid liv. Kan vara droger eller inte, nån han känner eller inte..... däremot tror jag fortfarande att väskorna tyder på att han rusat ifrån dem. Antingen för att han insåg att han skulle missa tåget vidare hemåt eller för att han blivit jagad. Därefter har jag inga kloka fantasier utan ser honom som ett lätt offer för vad som helst. Ska man koppla det sen till medium/rykten/trådsanning så vore väl en gödselbrunn ett utmärkt gömställe för en kropp åtminstone vad gäller att följa lukt.......... ett litet tillägg- läste nåt tidigare om Greenland ( vet det spekulerades,om det var ett medium o sen blev det möjligt fartyg mm) Det jag tänkte på var att det också är ett märke på en fjällrävenjacka. Vet inte vad jag ville säga med det men kan ju vara allt från att förövaren bar en sån till att han skuttat av tåget för han själv velat ha en, då han har en sån ryggsäck, o fått napp på nån i Hallsberg. Många trådar blev det men kan ju finnas nåt som stämmer någonstans i allt som snurrar i mitt huvud 🙄

Jag tycker, att mycket tyder på, att Patrik medvetet klev av i Hallsberg!
Han sade ju - enligt "Tågkvinnan," att de skulle ses i Mjölby.
När han klev av tåget satt kvinnan kvar vilket borde ha varit ett tecken på, att han inte var framme!
Han hade tid på sig, att kliva på, när han insåg sitt misstag!
De där signalerna borde ha givit Patrik en vink om, att han INTE var i Mjölby!
Citera
2017-08-11, 11:48
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Jag tror att det kommer märkas om han lever fortfarande , när Musikhögskolan i Malmö , som han längtat efter att komma in på , sätter igång .
Skulle han nu vara hos någon kompis för att" vila ut " , så verkar ju just musikhögskolan i hans hemkommun vara ett dragplåster.

Dyker han inte upp där, så kan man verkligen börja undra ....

Han måste ju då i så fall tackat ja, innan, annars har platsen gått till en reserv.

Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Det här försvinnandet, alltså Patrik Linfeldts försvinnande, är inte unikt. Jag skulle tippa på att det i stort följer ”det vanliga mönstret”. En person försvinner och sedan vet man inget mer, vilket inte är helt ovanligt. Om personen, eller den döda kroppen, sedan återfinns efter en tid ska man inte bli förvånad över själva platsen för upptäckten. Det kan vara nära hemmet, i en skog, i ett vattendrag eller något annan svårtillgänglig plats. Ofta förstår de anhöriga ingenting, varken över fyndplatsen eller anledningen till försvinnandet.

Det som utmärker Patrik Linfeldts försvinnande, och andra liknande ”Flashback-fall”, är att allmänheten blivit uppmärksammade på det aktuella försvinnandet och därmed börjar de att spekulera ”hej vilt” och kommer med mer eller mindre osannolika teorier om vad som egentligen kan ha hänt. Därmed får många uppfattningen om att just det aktuella försvinnandet som man engagerar sig i är något unikt.

Påverkan av alkohol, narkotika eller andra sinnesförändrande substanser kan föga förvånande spela en viss roll i försvinnandet, liksom psykisk ohälsa.

Tillsynes oförklarliga försvinnanden är i stort sett alltid någon form av trauma för de anhöriga eftersom de ofta inte haft vetskap om den försvunnas tankar och/eller mående.

Som jag skrivit tidigare, ett försvinnande, utan några ledtrådar eller spår, är dessvärre inte helt ovanligt, speciellt när det handlar om ett frivilligt försvinnande. Det ligger nästan i sakens natur…

Det är behjärtansvärt att så många engagerar sig i Patriks fall, men jag funderar ibland över vad det är för mekanismer som gör att vissa försvinnanden uppmärksammas betydligt mer än andra snarlika försvinnanden. En del av dessa kännetecknas av ”Missing white woman syndrome”, dock inte alla. Jag skulle nog vilja utöka begreppet till att även innefatta ålder och etnicitet.

Handlar det om ett barn som försvunnit engagerar sig fler i fallet, vilket givetvis är naturligt. Jag tror även att om en dement äldre person försvinner så engagerar sig fler personer jämfört med när ung vuxen eller medelålders person försvinner. I vissa fall spelar nog etniciteten en roll, speciellt om det finns flera aktuella oförklarliga försvinnanden vid tiden. Alla kan inte engagera sig i för många försvinnanden samtidigt. Då är nog sannolikheten högre att allmänheten engagerar sig i de fall som man kan identifiera sig med.

Till sist… Anledningen till att Patriks försvinnande uppmärksammats i den grad det har gjorts beror nog på flera faktorer, Dels har de anhöriga och Facebook-gruppen spelat en stor roll, dessutom verkar han vara ”en hyvens ung man” som allmänheten kan identifiera sig med. Han verkar en ”helt vanlig Svensson” som tråkigt nog kanske har blivit utsatt för något som vi inte känner till. Tyvärr har vi inte mycket till fakta i fallet…

Om Missing white woman syndrome är ett ursprungligen amerikanskt begrepp så är nog vit amerikan/caucasian med i begreppet. Det räknas som en av the ethnic groups in the United States och är då etniciteten i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av allie3831
Jag tror att P är någon annan än föräldrarna vill att han ska vara. Och pappan kan besstiga berg för att få hem han.
Hur kunde dom bara gå ut med att han förmodades ha en psykos. Hålla fast han. Leta i städer och strunta i Hallsberg. Sätta ut foton där han ser drogad ut. Kalla det för världens storry. Slänger ut medlemmar ur HP gruppen som ställer fel frågor. Kalla filk för Puckon.
Liknar en Circus utan dess like. Allt de står pappan för anser jag.
Allt har bara blivit jättekonstigt.

Har FIKK kallats puckon? Blandar du inte ihop det nu?
Eller menar du något annat?

Edit: du menar nog "folk".
Senast redigerad av pudellus 2017-08-11 kl. 12:38.
Citera
2017-08-11, 12:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
Många frågetecken i och omkring detta "försvinnande".
Finns det ens några bevisade fakta?
Har P. verkligen varit på tåget? Inte ens pappan har ju kunnat identifiera mannen på övervakningsbilderna......
Har väskorna ens varit på tåget? De kan ju ha körts dit där de hittades av någon för att göra en uppdiktad story trovärdig.......
Är någon tågbiljett ens köpt av P.? Det finns väl inga bevis för det heller.....

Det finns väl inga fakta eller uppgifter som bevisligen är bekräftade? Allt, precis allt i detta fall är obekräftade uppgifter. Det finns inga 100% säkra fakta.

Kan någon ha gjort något han inte borde med P. och kört väskorna dit där de hittades? Kan denne någon ha diktat ihop "världens story"? Kan denne någon veta vad som har hänt?
Jag bara undrar.....

Tror inte det längre, har fattat det som är fakta att väskorna har hittats i Hallsberg. Vet snart inte om detta är sant heller, sekten talar inte om exakt var väskorna är hittades. Vet inte om polisen bekräftat att väskorna är funna.
Citera
2017-08-11, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Den var riktigt bra och passar perfekt in här!
"Längre diskussioner urartade konsekvent, oberoende av ämnet och hur sakliga de varit från början, och sannolikheten för personangrepp växte. Förr eller senare jämfördes någon eller någons ståndpunkt med något relaterat till Hitler eller nazister. I detta skede blir det omöjligt att föra tillbaka diskussionen på sakliga banor. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Är det möjligt att föra tillbaka diskussionen på en mer jordnära
nivå, där spekulationerna ändå har någon kärna, om än aldrig så liten av substans förankrad i logiken och med källhänvisningar?

De senaste spekulationerna i den här tråden om vad som hänt Patrik överträffar vida pappans "Världens Story".

Tänk rubrikerna på era galna spekulationer:
Föräldrar misstänkta i mordkomplott mot son.
Lurade sonen att åka hem. Fick honom att gå av i Hallsberg. Slängde ut väskorna på åkrarna som villospår och gömde honom i gödselbrunn. Deltog i sökandet och lät polis och missing people leta i månader.

Eller:
Talangfull musik stipendiat på väg hem till föräldrarna blev mördad av knarkmaffia i Hallsberg.
Den unge studenten Patrik hade en tid varit deprimerad och föräldrarna bokade biljett hem till Malmö.
Men en knarkskuld på bara 200kr till kriminella i Hallsberg avslutade hans liv på väg hem.
Förgäves försökte studenten lura sina förföljare, som listat ut att han satt på tåget, genom att byta kläder. Han trodde att han skulle lura sina förföljare genom att snabbt byta från blommiga skor till beiga. Men förgäves.

Eller:
Ung student brutalt mördad av annan student på väg hem till Malmö från Falun.
Offret var ytligt bekant med mördaren som var en asylboende.
Mördaren tog kontakt med studenten på resan med löfte om att han kunde bo hos honom i Hallsberg, för att vila upp sig efter en period av intensiva studier och föräldrar som var kontrollerande. Men istället dödade de honom för att få tillgång till hans stipendie arvode.
Hans tillhörigheter slängdes ut på åkrarna som villospår och kroppen hittades sedan utslängd på en inofficiell avstjälpninsplats för slaktavfall.
Citera
2017-08-11, 12:18
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
hmm,det beror ju på om man kan kalla en förföljelsemani utifrån påbörjad psykos för frivilligt beteende ,eller hur?
om i fall att han nu var i det läget ,vilket inte verkade vara fallet utifrån sitt normala samtal med telefonkvinnan på tåget.
Det skulle vara om den såkallade psykosen sattes igång utav de där killarna på tåget ,men då borde han ju ha gått fortare utmed perrongen om han kände sig förföljd.
Jag tror fortfarande att han helt enkelt tog miste på vilken station som var den rätta ,och att han i den vevan antog att det var en hel timme kvar att vänta på den station han klev av. Att han inte undrade över att kvinnan inte gick av ,då han gick av ,berodde antagligen på att han antog att hon ville ta det lugnt med ihop-plock utav sina väskor och koll på hunden osv. och att hon också(som hon och han ej tyvärr hade )hade EN HEL TIMME ,enligt hans huvud ,på sig att ta sig till nästa tåg.
Det kan ju hända även den smartaste ,att man någon gång tar fel på tid och plats , typ ,nämen vad tusan ,har Ingemar Stenmark redan åkt sitt andra åk ,fasen han vann också ,hade varit vääääldigt kul att ha sett ,men visst jag skottade ju snö på garageuppfarten(en liknelse så god som ..) ,så jag tog fel på en hel timme ....,något åt det hållet ...

Men det konstiga är att han borde , utanför kameran ryckt till och undrat vad som hände när kvinnan ej gått ur och tåget började åka iväg .....
Att han då inte funderade på varför han och den där telefonkvinnan inte tog samma rutt .
Kan det vara då han insåg sitt FAIL och gav upp ....?

Eller var det så att han inte insåg sitt misstag ,att han gick av på fel ställe , innan han tittat på tågtavlorna ,och EJ hittade resan vidare mot Malmö , eftersom det i Hallsberg inte går något tåg vidare ner mot Malmö , mer än det tåg som han satt på....

Han skulle mycket väl ha kunnat känna panik eller uppleva sig förföljd, om man utgår från mediauppgifter om hans hälsotillstånd.

Vad stod det på avgångsskylten? Nästa "rätt" tåg var troligen kl.1624. Då gick ett tåg till Göteborg som sedan fortsatte till Malmö. (Enda avgången den dagen med direktförbindelse Hallsberg-Malmö utan byte. Utgångsstationen är Stockholm.)

En annan möjlighet fanns 16.47, den "vanliga" rutten till Mjölby och sedan byte där.

Det är förstås inte säkert att detta framgick av någon avgångsskylt vid ca 14.45 (14.46?).
Citera
2017-08-11, 12:26
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den var riktigt bra och passar perfekt in här!
"Längre diskussioner urartade konsekvent, oberoende av ämnet och hur sakliga de varit från början, och sannolikheten för personangrepp växte. Förr eller senare jämfördes någon eller någons ståndpunkt med något relaterat till Hitler eller nazister. I detta skede blir det omöjligt att föra tillbaka diskussionen på sakliga banor. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Är det möjligt att föra tillbaka diskussionen på en mer jordnära
nivå, där spekulationerna ändå har någon kärna, om än aldrig så liten av substans förankrad i logiken och med källhänvisningar?

De senaste spekulationerna i den här tråden om vad som hänt Patrik överträffar vida pappans "Världens Story".

Tänk rubrikerna på era galna spekulationer:
Föräldrar misstänkta i mordkomplott mot son.
Lurade sonen att åka hem. Fick honom att gå av i Hallsberg. Slängde ut väskorna på åkrarna som villospår och gömde honom i gödselbrunn. Deltog i sökandet och lät polis och missing people leta i månader.

Eller:
Talangfull musik stipendiat på väg hem till föräldrarna blev mördad av knarkmaffia i Hallsberg.
Den unge studenten Patrik hade en tid varit deprimerad och föräldrarna bokade biljett hem till Malmö.
Men en knarkskuld på bara 200kr till kriminella i Hallsberg avslutade hans liv på väg hem.
Förgäves försökte studenten lura sina förföljare, som listat ut att han satt på tåget, genom att byta kläder. Han trodde att han skulle lura sina förföljare genom att snabbt byta från blommiga skor till beiga. Men förgäves.

Eller:
Ung student brutalt mördad av annan student på väg hem till Malmö från Falun.
Offret var ytligt bekant med mördaren som var en asylboende.
Mördaren tog kontakt med studenten på resan med löfte om att han kunde bo hos honom i Hallsberg, för att vila upp sig efter en period av intensiva studier och föräldrar som var kontrollerande. Men istället dödade de honom för att få tillgång till hans stipendie arvode.
Hans tillhörigheter slängdes ut på åkrarna som villospår och kroppen hittades sedan utslängd på en inofficiell avstjälpninsplats för slaktavfall.

Det tråkiga med verkligheten är att den ibland överträffar dikten.

Dåliga deckare har ibland handlingar som är bara alltför snåriga och osannolika. Det krävs ett "based on a true story" för att folk ska acceptera storyn.
Citera
2017-08-11, 13:30
Medlem
Helt sjukt att den här tråden har nästan 900 000 visningar och det har inte ens gått 3 månader och inget fynd har hittats efter honom gruppen är helt död (no pun intended) och det finns inga aktuella sökningar planerade och efterlysningar.
Citera
2017-08-11, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det tråkiga med verkligheten är att den ibland överträffar dikten.

Dåliga deckare har ibland handlingar som är bara alltför snåriga och osannolika. Det krävs ett "based on a true story" för att folk ska acceptera storyn.

Så är det förstås.

Men de allra flesta fallen är inte "osannolika", och överträffar inte verkligheten. De fallen hör man inte så mycket om, just på grund av att de är så vanliga och inte sticker ut.

Det här fallet sticker redan ut genom att en vanlig kille plötsligt och för oss oförklarligt går av tåget mitt i en resa hem till föräldrarna. Det blir extra "illustrativt" för oss läsare genom övervakningsfilmen från Hallsberg och genom att vi kunnat följa fallet genom den rätt bisarra HP- gruppen.

Tror att det inte finns några andra konstigheter i det här fallet mer än det ovanstående och att Patriks föräldrar trott på att Patrik irrat runt i Sverige och inte hittar hem. De har också varit betydligt mer offentliga än snittet av föräldrar till försvunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in