2017-08-03, 12:37
  #13021
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
i att ale är fylligare i smaken. Det smakar mer, helt enkelt. Humlen bidrar ju med mycket mer än bara beska: fruktighet, kryddighet

med en del sötma. Som exempel på amerikansk stil är väl Red Seal en helt schysst inkörsport, eller Oppigårds Amarillo. Och när det gäller engelsk PA är Fuller's ESB kanske en bra sort att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Oppigårds två billigare pale ales, single hop och den som heter något med golden.. de är en lättare variant och en bra start.

Tack för svar och tips.

Jag drack en god öl i Köpenhamn som hette mikkeller "no cows on The ice" vilken jag uppfattade som en välbalanserad ipa. Humlig utan att att den var svårdrucken. 6% tror jag, men inte det minsta spritig i smaken. Tror inte den finns i systemets sortiment tyvärr. Men det finns säkert liknande.
Citera
2017-08-03, 13:49
  #13022
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tack för svar och tips.

Jag drack en god öl i Köpenhamn som hette mikkeller "no cows on The ice" vilken jag uppfattade som en välbalanserad ipa. Humlig utan att att den var svårdrucken. 6% tror jag, men inte det minsta spritig i smaken. Tror inte den finns i systemets sortiment tyvärr. Men det finns säkert liknande.
räkna inte med det. mikkeller slänger ut typ 20 öl i månaden och sen colabs och special hit och dit.
det är typ ingen idé längre att försöka följa "hans" släpp.
jadå, det finns liknande, han släpper säkert flera öl under olika etiketter eller med minimal ändring.
tämligen värdelöst.

en öl på 6% ska inte smaka "sprit" alls, skulle säga att öl under 10% som har påträngande alkoholsmak är dåliga öl. att vissa stilar kanske släpper igenom lite alkoholsmak alt. starka öl på 10% och över är något annat.
Citera
2017-08-03, 19:55
  #13023
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag drack en god öl i Köpenhamn som hette mikkeller "no cows on The ice" vilken jag uppfattade som en välbalanserad ipa. Humlig utan att att den var svårdrucken. 6% tror jag, men inte det minsta spritig i smaken. Tror inte den finns i systemets sortiment tyvärr. Men det finns säkert liknande.

Håller helt med, den är trevlig. Drack den häromveckan på stampuben. Men på bolaget finns den inte. Och som sagt: ipa blir överlag sällan spritig, just eftersom det är så mycket andra smaker som tränger undan alkoholen.
Citera
2017-08-04, 17:28
  #13024
Medlem
akksel2s avatar
Släpp idag på bolaget - Kan verkligen rekommendera Ofiltrerad Picka Pils från Nynäshamn, otroligt snygg öl! https://www.systembolaget.se/dryck/ol/pickla-ofiltrerad-pils-9972603
Citera
2017-08-08, 02:42
  #13025
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Släpp idag på bolaget - Kan verkligen rekommendera Ofiltrerad Picka Pils från Nynäshamn, otroligt snygg öl! https://www.systembolaget.se/dryck/ol/pickla-ofiltrerad-pils-9972603

Nynäshamn Ångbryggeri är ofta bra. Beställde en när jag åt lunch ute nånstans i Nynäshamn för några dagar sedan, passar perfekt med utsikt över vattnet en varm sommardag. Var inte just den dock. Såg några andra bra släpp nu senast även om det inte var något speciellt. Pink Vapor Stew var lite rolig, samma bryggeri som gör Modus Hoperandi om jag inte helt misstar mig. Oskar Blues Brewery's Fugli köpte jag några av också - tillsammans med några Dale's Pale Ale som fortfarande är en stardardöl för mig ända sedan jag började dricka öl för många år sedan.

Måste säga att jag älskar Founders Rabaues även om det inte riktigt är min stil, smakar nästan som hallonsoda Släcker törsten väldigt bra i alla fall.
Citera
2017-08-08, 08:56
  #13026
Medlem
RedXs avatar
Jag har lite svårt att förstå mini-hajpen kring Nynäshamn som dragit igång de senaste månaderna (sedan jubileumet). Jag tycker också att de gör bra grejer, men jag har fortfarande inte druckit något från dem som givit mig en wow-känsla. Landsort Lager/Pickla Pils/Bötet/Smörpundet/Valsviken. Alla dessa är i mina ögon stabila utan att vara uppe och nosa på några toppnoteringar i respektive stil. Skulle väl vara Landsorten i så fall, men lager är ju en så öronbedövande tråkig stil att skillnaden mellan bra/dålig främst utgörs av hur många/få felsmaker man råkar ut för.
Citera
2017-08-08, 12:35
  #13027
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag har lite svårt att förstå mini-hajpen kring Nynäshamn som dragit igång de senaste månaderna (sedan jubileumet). Jag tycker också att de gör bra grejer, men jag har fortfarande inte druckit något från dem som givit mig en wow-känsla. Landsort Lager/Pickla Pils/Bötet/Smörpundet/Valsviken. Alla dessa är i mina ögon stabila utan att vara uppe och nosa på några toppnoteringar i respektive stil. Skulle väl vara Landsorten i så fall, men lager är ju en så öronbedövande tråkig stil att skillnaden mellan bra/dålig främst utgörs av hur många/få felsmaker man råkar ut för.

Nynäshamn är ju rätt traditionella av sig och vill göra "tråkig" öl, så att säga. Vi slipper nog i alla fall se dom släppa en IPA med kokosnötter, baconströssel och getmjölk
Citera
2017-08-08, 19:49
  #13028
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag har lite svårt att förstå mini-hajpen kring Nynäshamn som dragit igång de senaste månaderna (sedan jubileumet). Jag tycker också att de gör bra grejer, men jag har fortfarande inte druckit något från dem som givit mig en wow-känsla. Landsort Lager/Pickla Pils/Bötet/Smörpundet/Valsviken. Alla dessa är i mina ögon stabila utan att vara uppe och nosa på några toppnoteringar i respektive stil. Skulle väl vara Landsorten i så fall, men lager är ju en så öronbedövande tråkig stil att skillnaden mellan bra/dålig främst utgörs av hur många/få felsmaker man råkar ut för.
Bedarö bitter har du missat! En i mitt tycke riktigt bra öl och en bra representant för Nynäshamn. Smörpundets årgångsporter var också riktigt bra. Det börjar nog förresten bli dags att plocka någon av flaskorna från 2007.
Citera
2017-08-08, 19:56
  #13029
Medlem
Drack riktigt fin öl idag , brukar inte dricka öl men den hette a le coq(vit Burk) eller liknande o va grym 5/5 rekommenderar
Citera
2017-08-09, 00:02
  #13030
Medlem
prominentens avatar
Bedarö Bitter ja, en belgisk blond som heter bitter.

Hur i helvete kom de undan med denna snedjäsning?

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bedarö bitter har du missat! En i mitt tycke riktigt bra öl och en bra representant för Nynäshamn. Smörpundets årgångsporter var också riktigt bra. Det börjar nog förresten bli dags att plocka någon av flaskorna från 2007.
Citera
2017-08-09, 15:25
  #13031
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Nynäshamn är ju rätt traditionella av sig och vill göra "tråkig" öl, så att säga. Vi slipper nog i alla fall se dom släppa en IPA med kokosnötter, baconströssel och getmjölk

Ja dom håller sig på sin kant, men har de senaste åren släppt några öl där dom tagit ut svängarna lite och det har blivit grymt gott, Framför allt Imp Stout - Straight bourbon & Bötet Vintage Reserva. Men som nämnts är ju en färsk Bedarö bitter jäkligt smarrig, grymt såhär på sommarkvisten
Citera
2017-08-11, 09:09
  #13032
Medlem
Skugges avatar
Ofiltreras Pickla Pils är ju nästintill fulländad. Jag tycker nog det är få som gör stiltypiska standardöl bättre än Nynäs. Men vill man ha något som tar ut svängarna så är det ju fel håll att vända blicken åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in