Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Några kan man ju förklara så det går att förstå varför dom sker...
1. Cruisar i vänsterfilen, vägar med 80 km/h eller högre. Vänsterfilen ska endast användas till omkörning.
2. Omkörning av bilar som har stannat vid övergångställen för att släppa över gående.
3. Olämpliga val i rondeller. Vanligen vänsterfilen, trots att man ska ta första till höger. Eller högerfilen trots att man ska fortsätta till tredje avfarten.
4. Man blockerar korsningar, övergångställen, cykelpassager, plankorsningar vid kö.
Senast så var det kö över järnvägen, jag väntade tills jag kunde köra över, men kvinnan bakom följde efter mig. Stoppsignalen började när jag på spåret. Tur så rörde sig kön sig mer framåt så att bilen bakom precis kom förbi bommen.
5. Man skyndar sig förbi stopp/väjningskylten för att sedan åka sakta på vägen framför.
6. Man är ej beredd på att väja om ett fordon kommer ifrån höger, där högerregeln gäller. Man kör även om innan högerregelskorsningar.
7. Man använder ej föreskriven halv-/helljus i mörker.
9. Vänstersvängar på olämpliga sätt. Ex, stannar i högfartsvänster filen och väntar, vid tidpunkter med mycket trafik. (Det är inte olagligt, min risk för kökrock finns). Eller att istället för blicken/blinkers/bromsen/blicken/ratten gör bromsen/stannar/blinkers+ratt, och då missar att någon kör om, då de inte har någon aning om varför bilen stannade mitt i vägen. Omkörning på huvudled är inte förbjuden.
8. Man kör rally med barnen till och ifrån skola/dagis. Här var det inte länge sedan en mamma skulle släppa av barnen vid dagis och körde fort utanför och körde om parkerade fordon, så att mötande bil fick åka i diket. Det finns en anledning till att det är max 30 km/h utan skolor. Har man svårt att komma i tid till jobbet, så får man skicka barnen med skolbuss. Blir mycket säkrare för alla, inte minst barnen.
1. Tittar man i backspegeln var 3e-5e sekund och det hela tiden är tomt ser jag inte varför man ska störa sig, men så fort man ser en bil i vänstern så bör man köra tillbaka för att inte sega upp.
2. Många stannar alldeles för tidigt, folk kan vara 10-15meter från övergångsstället men man är så jävla slö i skallen att man stannar ändå.
3. Finns inget krav, man väljer där det står minst bilar och sen visar man intentioner och hänsyn med blinkers
4. Ingen kommentar förutom att det ibland är jävligt trångt och har man då varit ouppmärksam en halv sekund så är man fast mellan bilar
5. Beror ju på vad det är för rådande hastighetsbegränsning, är det 30 eller 40 är det inte lämpligt att köra fortfarande än den, man ska alltid ut från korsningar så snabbt som möjligt för att inte sega ner.
6. Väja som i stort fordon som kräver mer svängradie? Bilen kanske inte kan backa/köra åt sidan för någon blockerar eller man har bil bakom/bredvid sig?
7. Beror ju på var mörker är för dig? Och i städer/tätort är det inte lönt att köra helljus för det dyker alltid upp bilar så man får blända på och av hela tiden = jobbigt.
9. Ingen kommentar
8. Instämmer
Problemet är att de flesta jag kommer ikapp inte har kollat någon backspegel. Efter några blinkningar med helljus så går de till högerfilen så att man kan köra om lagligt.
Nej, man får ju välja vilken fil man vill i rondellerna (undantaget om det finns heldragen linje). Men olämpligt så menar jag mer att kapaciteten minskar. Det är inte heller många som har någon blinkers igång alls. Säkrast är ju att hålla högerfilen alltid. Då kan man ju inte bli vållande, genom körfältsbyte utan uppsikt.
Menade väja som i väjningsplikt. Generellt att man åker snabbt förbi korsningar, och inte har någon aning om att man ska stanna och släppa fram fordon ifrån höger. Omkörningen sker nog pga samma okunskap.
Tänkte nog mest på halvljus, helljus ska ju förstås användas, när så krävs, men i där det finns gatubelysning så räcker ju halvljus. Jag kommer ofta ikapp bilar både, i tätorter och på länsvägar när det är svart ute, som endast har DRL-ljusen och släkta baklysen. Senast, på en större riksväg, så såg jag endast bilen i god tid för att jag hade helljus, fick förstås blända av, för att inte blända. Ligger sedan bakom bilen, och ser att sikten är obefintlig framför, föraren kan inte se mycket. Kör sedan om när det kan göras säkert, och tänder helljuset så fort som möjligt, så att man ser något igen. Kan fortfarande inte förstå hur man åka i mörker utan halvljus, nog borde man märka att man inte ser något framåt, även om man inte orkar tända helljuset?