2017-06-16, 20:55
Medlem
Folkhemsstandards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Jag tänkte starta en tråd där vi tar upp vanliga fel vid körning. Misstänker att jag gör sådana själv.

1. Neutral växel i nedförsbacke för att "spara bränsle", smart eller lönlöst?

2. Trycka ner kopplingen i onödan, ska en modern bil tåla sådant eller sliter det mycket?

3. Höga varvtal för att komma iväg snabbare på ettans växel kontra att bara släppa på kopplingen?

1. Nej, motorbromsa istället.

2. Undvik att använda kopplingen, alltså växla så lite som möjligt - planerad körning.

3. Det står i instruktionsboken för din bil exakt vilka varvtal och hastigheter som är bäst för respektive växel. Kolla i boken för din bil.
Citera
2017-07-21, 16:47
Medlem
Machiavellys avatar
Stora misstag folk gör i trafiken är enligt mig att de gör sådant som sliter väldigt mycket på bilen.

1) Kör in i hål och stora ojämnheter på vägen
2) Varvar motorn högt fastän motorn inte har uppnåt arbetstemperatur
3) Kör på för låga varvtal (sliter på växellådan enligt Volvo)
4) Vid automatisk växellåda: Lägger i en växel och kör iväg direkt (istället för att lägga i exempelvis D och sen vänta nån sekund eller två).
5) Vid automatisk låda: Lägger växellådan i P utan att först dra handbroms vid uppförs eller nerförsbackar (USAs mest vanligaste orsak till att växellådan går sönder).
Citera
2017-07-21, 18:01
Medlem
miikoss avatar
En normal vecka så ser man detta:
1. Cruisar i vänsterfilen, vägar med 80 km/h eller högre. Vänsterfilen ska endast användas till omkörning.
2. Omkörning av bilar som har stannat vid övergångställen för att släppa över gående.
3. Olämpliga val i rondeller. Vanligen vänsterfilen, trots att man ska ta första till höger. Eller högerfilen trots att man ska fortsätta till tredje avfarten.
4. Man blockerar korsningar, övergångställen, cykelpassager, plankorsningar vid kö.
Senast så var det kö över järnvägen, jag väntade tills jag kunde köra över, men kvinnan bakom följde efter mig. Stoppsignalen började när jag på spåret. Tur så rörde sig kön sig mer framåt så att bilen bakom precis kom förbi bommen.
5. Man skyndar sig förbi stopp/väjningskylten för att sedan åka sakta på vägen framför.
6. Man är ej beredd på att väja om ett fordon kommer ifrån höger, där högerregeln gäller. Man kör även om innan högerregelskorsningar.
7. Man använder ej föreskriven halv-/helljus i mörker.
9. Vänstersvängar på olämpliga sätt. Ex, stannar i högfartsvänster filen och väntar, vid tidpunkter med mycket trafik. (Det är inte olagligt, min risk för kökrock finns). Eller att istället för blicken/blinkers/bromsen/blicken/ratten gör bromsen/stannar/blinkers+ratt, och då missar att någon kör om, då de inte har någon aning om varför bilen stannade mitt i vägen. Omkörning på huvudled är inte förbjuden.
8. Man kör rally med barnen till och ifrån skola/dagis. Här var det inte länge sedan en mamma skulle släppa av barnen vid dagis och körde fort utanför och körde om parkerade fordon, så att mötande bil fick åka i diket. Det finns en anledning till att det är max 30 km/h utan skolor. Har man svårt att komma i tid till jobbet, så får man skicka barnen med skolbuss. Blir mycket säkrare för alla, inte minst barnen.

Detta ser man lätt allt inom en vecka.

Generellt så är det bog bättre att lägga växeln i neutral, om man ska vänta länge vid rödljus, och släppa kopplingen. Ska man vänta i kö vid järnväg eller bensinmack, så kan man med fördel stanna motorn med. (Tror faktiskt man tjänar bränsle på att stanna motorn om man ska stå till mer än 20 sekunder.) Blir i alla fall trevligare luft utanför.
Senast redigerad av miikos 2017-07-21 kl. 18:05.
Citera
2017-07-21, 18:46
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
En normal vecka så ser man detta:
1. Cruisar i vänsterfilen, vägar med 80 km/h eller högre. Vänsterfilen ska endast användas till omkörning.
2. Omkörning av bilar som har stannat vid övergångställen för att släppa över gående.
3. Olämpliga val i rondeller. Vanligen vänsterfilen, trots att man ska ta första till höger. Eller högerfilen trots att man ska fortsätta till tredje avfarten.
4. Man blockerar korsningar, övergångställen, cykelpassager, plankorsningar vid kö.
Senast så var det kö över järnvägen, jag väntade tills jag kunde köra över, men kvinnan bakom följde efter mig. Stoppsignalen började när jag på spåret. Tur så rörde sig kön sig mer framåt så att bilen bakom precis kom förbi bommen.
5. Man skyndar sig förbi stopp/väjningskylten för att sedan åka sakta på vägen framför.
6. Man är ej beredd på att väja om ett fordon kommer ifrån höger, där högerregeln gäller. Man kör även om innan högerregelskorsningar.
9. Vänstersvängar på olämpliga sätt. Ex, stannar i högfartsvänster filen och väntar, vid tidpunkter med mycket trafik. (Det är inte olagligt, min risk för kökrock finns). Eller att istället för blicken/blinkers/bromsen/blicken/ratten gör bromsen/stannar/blinkers+ratt, och då missar att någon kör om, då de inte har någon aning om varför bilen stannade mitt i vägen. Omkörning på huvudled är inte förbjuden.
8. Man kör rally med barnen till och ifrån skola/dagis. Här var det inte länge sedan en mamma skulle släppa av barnen vid dagis och körde fort utanför och körde om parkerade fordon, så att mötande bil fick åka i diket. Det finns en anledning till att det är max 30 km/h utan skolor. Har man svårt att komma i tid till jobbet, så får man skicka barnen med skolbuss. Blir mycket säkrare för alla, inte minst barnen.

Detta ser man lätt allt inom en vecka.

Generellt så är det bog bättre att lägga växeln i neutral, om man ska vänta länge vid rödljus, och släppa kopplingen. Ska man vänta i kö vid järnväg eller bensinmack, så kan man med fördel stanna motorn med. (Tror faktiskt man tjänar bränsle på att stanna motorn om man ska stå till mer än 20 sekunder.) Blir i alla fall trevligare luft utanför.

Några kan man ju förklara så det går att förstå varför dom sker...

1. Tittar man i backspegeln var 3e-5e sekund och det hela tiden är tomt ser jag inte varför man ska störa sig, men så fort man ser en bil i vänstern så bör man köra tillbaka för att inte sega upp.

2. Många stannar alldeles för tidigt, folk kan vara 10-15meter från övergångsstället men man är så jävla slö i skallen att man stannar ändå.

3. Finns inget krav, man väljer där det står minst bilar och sen visar man intentioner och hänsyn med blinkers

4. Ingen kommentar förutom att det ibland är jävligt trångt och har man då varit ouppmärksam en halv sekund så är man fast mellan bilar

5. Beror ju på vad det är för rådande hastighetsbegränsning, är det 30 eller 40 är det inte lämpligt att köra fortfarande än den, man ska alltid ut från korsningar så snabbt som möjligt för att inte sega ner.

6. Väja som i stort fordon som kräver mer svängradie? Bilen kanske inte kan backa/köra åt sidan för någon blockerar eller man har bil bakom/bredvid sig?

7. Beror ju på var mörker är för dig? Och i städer/tätort är det inte lönt att köra helljus för det dyker alltid upp bilar så man får blända på och av hela tiden = jobbigt.

9. Ingen kommentar

8. Instämmer
Citera
2017-07-21, 18:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Typ hela E4 genom Stockholm, och ska man då igenom hela Stockholm blir det alltså 10 mil irritation och farliga omkörningar då jag måste kryssa flera filer för att köra om.
Du ligger säkert i vänsterfil hela tiden.
Citera
2017-07-21, 20:31
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Några kan man ju förklara så det går att förstå varför dom sker...

1. Tittar man i backspegeln var 3e-5e sekund och det hela tiden är tomt ser jag inte varför man ska störa sig, men så fort man ser en bil i vänstern så bör man köra tillbaka för att inte sega upp.

2. Många stannar alldeles för tidigt, folk kan vara 10-15meter från övergångsstället men man är så jävla slö i skallen att man stannar ändå.

3. Finns inget krav, man väljer där det står minst bilar och sen visar man intentioner och hänsyn med blinkers

4. Ingen kommentar förutom att det ibland är jävligt trångt och har man då varit ouppmärksam en halv sekund så är man fast mellan bilar

5. Beror ju på vad det är för rådande hastighetsbegränsning, är det 30 eller 40 är det inte lämpligt att köra fortfarande än den, man ska alltid ut från korsningar så snabbt som möjligt för att inte sega ner.

6. Väja som i stort fordon som kräver mer svängradie? Bilen kanske inte kan backa/köra åt sidan för någon blockerar eller man har bil bakom/bredvid sig?

7. Beror ju på var mörker är för dig? Och i städer/tätort är det inte lönt att köra helljus för det dyker alltid upp bilar så man får blända på och av hela tiden = jobbigt.

9. Ingen kommentar

8. Instämmer

Problemet är att de flesta jag kommer ikapp inte har kollat någon backspegel. Efter några blinkningar med helljus så går de till högerfilen så att man kan köra om lagligt.

Nej, man får ju välja vilken fil man vill i rondellerna (undantaget om det finns heldragen linje). Men olämpligt så menar jag mer att kapaciteten minskar. Det är inte heller många som har någon blinkers igång alls. Säkrast är ju att hålla högerfilen alltid. Då kan man ju inte bli vållande, genom körfältsbyte utan uppsikt.

Menade väja som i väjningsplikt. Generellt att man åker snabbt förbi korsningar, och inte har någon aning om att man ska stanna och släppa fram fordon ifrån höger. Omkörningen sker nog pga samma okunskap.

Tänkte nog mest på halvljus, helljus ska ju förstås användas, när så krävs, men i där det finns gatubelysning så räcker ju halvljus. Jag kommer ofta ikapp bilar både, i tätorter och på länsvägar när det är svart ute, som endast har DRL-ljusen och släkta baklysen. Senast, på en större riksväg, så såg jag endast bilen i god tid för att jag hade helljus, fick förstås blända av, för att inte blända. Ligger sedan bakom bilen, och ser att sikten är obefintlig framför, föraren kan inte se mycket. Kör sedan om när det kan göras säkert, och tänder helljuset så fort som möjligt, så att man ser något igen. Kan fortfarande inte förstå hur man åka i mörker utan halvljus, nog borde man märka att man inte ser något framåt, även om man inte orkar tända helljuset?
Citera
2017-07-21, 23:55
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Jag tänkte starta en tråd där vi tar upp vanliga fel vid körning. Misstänker att jag gör sådana själv.

1. Neutral växel i nedförsbacke för att "spara bränsle", smart eller lönlöst?

2. Trycka ner kopplingen i onödan, ska en modern bil tåla sådant eller sliter det mycket?

3. Höga varvtal för att komma iväg snabbare på ettans växel kontra att bara släppa på kopplingen?
Det där kan knappast räknas till fel,, snarare är det så att folk tenderar till att glömma stycken av de ytterst fåtal regler som faktiskt gäller i trafiken och när de väl bryter dessa regler så finns det alltid pedofiler och våldtäktsmän som borde straffas före deras egna tillkortakommanden. Hastighet, avstånd, planerad körning osv...
Citera
2017-07-23, 11:51
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Folk som kör in i korsningar där de har grönt ljus, men inte kan köra igenom hela korsningen på grund av bilköer. Händer hela tiden i rusningstrafik. De blockerar övergångsställen, cykelpassager och korsande vägar.

Folk som tutar på de som väntar med att köra in i korsningar när det är mycket köer trots att de har grönt ljus.

Folk är generellt så jävla urusla på att planera sin körning så det är skrämmande. "Åh, nu är det grönt så då rullar jag in till mitten av vägen där det kommer ta stopp för att det är kö. Men undrar om inte jag kommer stå i vägen för dom andra när dom får grönt då? Äh, skitsamma, jag har ju grönt nu".

Hur svårt ska det vara att läsa av trafiksituationen innan man brakar in i korsningar? Herregud, det är inte raketforskning.
Citera
2017-07-23, 21:53
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Folk är generellt så jävla urusla på att planera sin körning så det är skrämmande. "Åh, nu är det grönt så då rullar jag in till mitten av vägen där det kommer ta stopp för att det är kö. Men undrar om inte jag kommer stå i vägen för dom andra när dom får grönt då? Äh, skitsamma, jag har ju grönt nu".

Hur svårt ska det vara att läsa av trafiksituationen innan man brakar in i korsningar? Herregud, det är inte raketforskning.

Var som när jag åkte buss i Göteborg. Vi kom till en korsning med spårväg. (Dock ingen plankorsning, utan en fyrvägskorsning, med spår i gatan).

Det var skyltat om att man inte fick stanna i spårområdet. Vi passagerare såg på långt håll att det var kö. Bussföraren saktade först ned och stannade. Bra, tänkte vi. Men nä han säger "Äh, jag har grönt" och så åkte vi upp och väntade i korsningen.

Det hann så klart bli rött medans vi stod där och en spårvagn kom farande och använde signalhornet för att bussföraren skulle ge spårvagnen fri väg. Men det gick ju inte. Det var stopp. Några minuter senare kunde vi åka vidare, och spårvagnens tidtabell var väl förstörd för se kommande 30 minuterna.

Tur att det inte var en plankorsning, för där så kommer spårvagnarna i närmare 60 km/h. I korsningen där vi fastnade så gäller max 50 km/h, men tror inte spårvagnarna håller mer än 20-30 km/h i city. Så spårvagnen hann ju stanna.
Citera
2017-08-10, 13:11
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Såg en ny rekordhållare i trafiken igår: en ung tjej som glatt körde omkring i en gigantisk SUV med backspeglarna infällda! Då har man inte mycket koll på vad som händer...
Citera
2017-08-10, 21:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Såg en ny rekordhållare i trafiken igår: en ung tjej som glatt körde omkring i en gigantisk SUV med backspeglarna infällda! Då har man inte mycket koll på vad som händer...
Man kan se genom innerspegeln också.
Jag körde upp med en bil utan ytterspeglar, då fick man vrida på huvudet.
Citera
2017-08-11, 06:43
Medlem
Ett vanligt fel som jag ser i det närmaste dagligen: Att gena i rondeller när man skall rakt fram. Det är rätt ofta man får stå på bromsen för att inte bli prejad.

Lyckligtvis rätt ovanligt men tillräckligt vanligt för att man måste vara beredd på det är fullblodsidioter som lägger sig i högerfilen in i rondellen och sedan kör vänster i korsningen, något som bara ber om att få krocka med en i vänsterfilen som skall rakt fram. Ja, jag vet att det är lagligt numera men det blir inte mindre idiotiskt för det.

Förresten, det där i TS om "1. Neutral växel i nedförsbacke för att "spara bränsle", smart eller lönlöst?" var ett bra tips på den tid man hade förgasarmotorer, då kunde man spara bränsle på det. Med insprutningsmotorer är det tvärtom, de drar inget alls så länge man motorbromsar. Förgasarmotorer har väl inte byggts de senaste 20-30 åren eller så...
Senast redigerad av Mentat57 2017-08-11 kl. 06:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in