2017-08-10, 17:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Samtidigt tror jag inte rättvisan med fortsatt god matro kan jämställa dem vad gäller skuld och ansvar och psykologi någon dag i veckan nånsin.

Det är klart att MR:s ev initiativförmåga och självständiga skuld och psyke måste utredas när målet är som det är. Men givet att vi accepterar att det är JM som haft ett "moget" motiv att tala om, haft makten över detta motiv (det är JM som avgör om MR ska kunna leva i sus o dus efter ett arv), och varit drivande i ett förlopp som sträcker sig över flera år, så är obalansen mellan de två ungefär lika uppenbar som åldersspannet. Han är en grabb utan något i något avseende och hon är mormor av anständig och ekonomiskt god familj med ett hägrande miljonarv. (Är de förresten fem generationer i livet i möllerfamijen?)

Så hade fru Möller varit totalt ren och utan den skuld som nu tilldömts henne hade hans utpekande av henne hållt vatten i ungefär fem minuter och tretti sekunder. Eller mer kortlivat än de misstankar som med automatik först riktades mot AM.

Resten är vad vi har, dvs hon förleder och bryter ner honom, vilket han svarar på, för annars skulle han sköta sin egen business och inse att hennes typ och rubbning är inget för honom.

Klart han kan beställa en flygresa hit o dit eller hitta till Statoil o tillbaka och ljuga till sig lite pengar, och ha lite bättre perioder, men det spelar ingen roll i det större: en kille som han lär knäckas och böjas och gå under i JM:s sällskap som det såg ut -- även om hon hade behandlat honom "väl". Med trackasserier och knark så är han en zombie eller i alla fall ett tomt skal på ett par månader. Fan otroligt så sett att han höll ut så länge.

Och då spelar det inte så stor roll vad han har trott och hört och tänkt för han lär glida med till det är dags att sätta honom i arbete, vad det nu gäller. Stämplingarna mot föräldrarna är i det ljuset bara artillerielden före stormningen.

Så från rättvisans håll, som jag ser det, kan de två aldrig hållas jämlikt skyldiga: klart brottets värde ska översättas i fängelsetid enligt konstens regler, men när de två vägs mot varandra så ska hon sitta i tusen år längre, inte minst som hon förött sin familj för århundraden, och försökt införa lagbokens värsta laglösheter bland saker som hör till barns och ungas fostran.

Men det befriar inte MR från ansvar, så kan vi inte ha det. Men de kan inte bedömas helt oberoende av varandra.

Sen har MR haft möjlighet och säkert det goda rådet att erkänna och bistå utredningen, vilket inte gäller för JM. Och ska därför behandlas i enlighet därmed (ja det gäller ju båda).

Kanske detta passar MR, så bra i så fall. Men de flesta som till äventyrs överväger mörda åt ngn annan har bättre ting för sig än att först sitta och mata tvillingar och sedan sitta 8-10 år i svenskt fängelse, så jag tror inte en ev. befarad eftergivlighet mot MR skapar några betydande ringar på vattnet heller.

MR är en stackare, JM är ett vidunder och ett svin.
Jag håller helt med dig.
Citera
2017-08-10, 17:58
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Att han sannolikt är en oempatisk patologisk lögnare kan väl ha en viss betydelse?

Ett exempel på hans manipulativa förmåga är när han fixade pengar till en kompis i Östersund. Han berättade för JM att Gashem skulle åka hem och behövde lite pengar. Sedan gav han JM östersundkompisens kontonummer... Snyggt exempel på manipulation. Hon hade ingen aning om att hon blev blåst innan polisen frågade om överföringen i ett förhör.

Ger även ett nytt perspektiv på omgivningens unisona fördömande av deras relation. Att JM är omogen är ju uppenbart. Kanske är hon lättledd också och ett bra byte för en person med APS (eller värre?).

Tror inte det ändrar JMs dom i slutänden men kanske MRs?

Mördar-Johanna är en manipulerande egoistisk elak kärring. I unga år körde hon med charm både på föräldrar och övrig omgivning, när detta genomskådades började hon manipulera och om någon har genomskådat henne har hon ju tydligen blivit skogstokig. Det är sådan som hon är, Mördar-Johanna, hon har ingen diagnos eller andra förmildrande omständigheter hon kan gömma sig bakom längre.
Utan det ska vara livstid för henne, helt klart
Citera
2017-08-10, 17:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Förstod inte att han skulle klassas som stackare. För övrigt är det väl inte många mördare som verkar fatta sitt bästa.
Nästintill 21 år och han har antisocial personlighetsstörning, som inkluderar bl.a empatistörning, manipulativ förmåga, låg impulskontroll, vrede, ingen ånger eller känsla för skuld. Sett till grov kriminalitet är det väldigt illa med andra ord.
"sannolikt var tänkt till att tas av daga" vore väl inte långsökt med tanke på hennes framfart. Han själv funderade på att hugga kniven i henne nån dag senare.

Ja, en perfekt "match in hell" om du frågar mig, två stycken med antisocial personlighetsstörning som försöker lura skjortan av varandra, ingen av de två verkar ju lita på den andre utan försöker hela tiden se till att det egna övertaget finns.

Bandinspelningen (om den finns) är ju ett klockrent exempel på den misstänksamhet som frodas dem emellan, ett riktigt rart förhållande verkar det som.
Citera
2017-08-10, 18:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, ungefär så. Till och med så att misshandeln av porrfilmsgrabbarna kan ha varit hans idé. För att binda upp henne.
Hur kan du tro det. Inte hört talas om knäskålar och rullstolar och för att inte tala om alla som borde dö.
"Det går illa för de som varit elaka mot mig"
Citera
2017-08-10, 18:09
Medlem
Medans det tas ut svängar i alla riktningar, i väntan på dom i TR och förmodat överklagande, kan inte någon som varit med mycket och är välinformerad, göra en kort summering/ hjälpa mig med en säkert bättre? Mitt enkla försök;

-Mord/mordförsök på föräldrar till JM, MR tar på sig dådet och det är klart att JM har stämplat eller anstiftat eller båda, var det nu kan heta, ligger bakom planering mm.

- Det ger garanterat fängelse för JM, och såklart MR, en afghansk asylit.

- Innan mordet på fadern, har försäkringsbolaget ( IF?) inte köpt naturlig död av JM's make i livförsäkringsärende, ett år tidigare. Fallet tas upp i Svt, kanske efter mordet på fadern ( lite oklart för mig). Den ganska påvra och summariska undersökningen av makens död, får väckas upp.

- Åtal, rättegång, JM cirkulerar som centralfigur, men fler är med i utredningen om de förmodade två morden. MR erkänner rakt av sin knivattack, där modern överlever, och levererar antagligen utsaga om JM's planering.

- RPU gav inga restriktioner för att döma de båda åtalade till fängelse, men antydde en del "personliga" drag, som isf. bara skulle ge förklaring till gärningarna, kanske också påverka påföljden.

- Hur går det med mordet på maken ett år tidigare? ( möjligt olycksfall, naturlig död, följt av griftefridsbrott, sänkning i Hjälmaren, men mindre sannolikt...). Oklart, hur det går i två instanser, tänker jag. Om jag förstår det rätt finns inga vittnen, som trätt fram, men möjligtvis finns barn till JM ( och BO?) som kan ha haft en del/bevittnat något....

- Om ingen mer fakta framkommer, är det tveksamt om HR kan döma för troligt mord maken till JM, så har jag uppfattat det hela.

Uppskattar kompletteringar och justeringar av denna min bild av åtalet och rättegången. Det finns säkert en hel del, och jag har utelämnat en massa mellanprat om åklagare, advokater, tidtabeller etc. då jag inte sett/förstått att det påverkar domen i TR i första hand.
Senast redigerad av Whyback 2017-08-10 kl. 18:15.
Citera
2017-08-10, 18:47
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ja, och det var väl ingen som ens förväntade sig livstid efter åldersbestämningen oavsett om Wenna gick hårt ut.
Tråkigt men inte nåt att göra - han var väl värd en livstid han med.

Sänk straffbarhetsåldern, de är fullt kapabla att ta ansvar och medvetna om handlingar innan 21.

Håller verkligen med!

I Sverige är man myndig och får vara med i riksdagsvalet vid 18 år, bolagsmyndig vid 20....
VARFÖR ska det vara en livstids straffbarhetsålder på 21??

Sänk gärna till svensk myndighetsålder, åtminstone till minst 20 år !!
Citera
2017-08-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hur kan du tro det. Inte hört talas om knäskålar och rullstolar och för att inte tala om alla som borde dö.
"Det går illa för de som varit elaka mot mig"

Inte lätt att veta hur diskussionen gått inom den dödliga duon. Vem som helst av dem är kapabel att komma på idén och sedan lär den andre vifta på svansen.
Citera
2017-08-10, 19:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Mördar-Johanna är en manipulerande egoistisk elak kärring. I unga år körde hon med charm både på föräldrar och övrig omgivning, när detta genomskådades började hon manipulera och om någon har genomskådat henne har hon ju tydligen blivit skogstokig. Det är sådan som hon är, Mördar-Johanna, hon har ingen diagnos eller andra förmildrande omständigheter hon kan gömma sig bakom längre.
Utan det ska vara livstid för henne, helt klart
Vet vi det? Det var första sidan som lästes upp beträffande påföljdsfrågan. Diagnos är knappast en förmildrande omständighet.
Citera
2017-08-10, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, en perfekt "match in hell" om du frågar mig, två stycken med antisocial personlighetsstörning som försöker lura skjortan av varandra, ingen av de två verkar ju lita på den andre utan försöker hela tiden se till att det egna övertaget finns.

Bandinspelningen (om den finns) är ju ett klockrent exempel på den misstänksamhet som frodas dem emellan, ett riktigt rart förhållande verkar det som.
... Oavsett om MR vore fullblodspsykopat poängmässigt så förminskar det inte hennes skuld för fem öre. Hon iscensätter, hon planerar och ställer och styr blodtörstig som hon är.
Hans diagnos säger dock en hel del om hans kapacitet.
Senast redigerad av develi 2017-08-10 kl. 19:47.
Citera
2017-08-10, 20:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
... Oavsett om MR vore fullblodspsykopat poängmässigt så förminskar det inte hennes skuld för fem öre. Hon iscensätter, hon planerar och ställer och styr blodtörstig som hon är.
Hans diagnos säger dock en hel del om hans kapacitet.

Helt riktigt och det är ju därför Johanna Möller kan se framemot livstids fängelse, hon har styrt och ställt med sitt alltför villiga redskap, det måste fan ha varit rena turen att hon fick klorna i en sådan som Rajabi men som jag har sagt, hon har en näsa som en hyena för as att sniffa fram sådana lämpliga verktyg.
Citera
2017-08-10, 20:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Helt riktigt och det är ju därför Johanna Möller kan se framemot livstids fängelse, hon har styrt och ställt med sitt alltför villiga redskap, det måste fan ha varit rena turen att hon fick klorna i en sådan som Rajabi men som jag har sagt, hon har en näsa som en hyena för as att sniffa fram sådana lämpliga verktyg.
Ja, det var nog väldigt selektiv kärlek där han stod i dörröppningen och såg söt ut i sin bandana.
Enligt tolken B visade hon stort intresse och ställde hon många frågor om hans forna kriminalitet.
Självklart såg hon hans potential. Hon påstår sig ju vara utbildad i att se sånt.
Hon bedyrar nu sin "kärlek" och inbillar sig väl att han ska ta tillbaka sitt vittnesmål. Han är nog rätt less vid henne, en ljudfil i HovR skulle sitta fint.
.
Citera
2017-08-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Håller verkligen med!

I Sverige är man myndig och får vara med i riksdagsvalet vid 18 år, bolagsmyndig vid 20....
VARFÖR ska det vara en livstids straffbarhetsålder på 21??

Sänk gärna till svensk myndighetsålder, åtminstone till minst 20 år !!

Straffmyndighetsålder är 15 år......då kan man dömas...

Du menar med "Svensk myndighetsålder", livstidsstraff, antar jag...
Senast redigerad av Whyback 2017-08-10 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in