2017-08-10, 16:43
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
hur länge tror ni Missing People letar ? Är det FIKK som tar över när Missing People slutar leta ? Och när är det ?
Någon som vet ?

"FIKK" var ju nyligen ute i sådär en vecka i sträck utan, att hitta några ledtrådar i "Världens Story!"
Citera
2017-08-10, 17:12
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Det här försvinnandet, alltså Patrik Linfeldts försvinnande, är inte unikt. Jag skulle tippa på att det i stort följer ”det vanliga mönstret”. En person försvinner och sedan vet man inget mer, vilket inte är helt ovanligt. Om personen, eller den döda kroppen, sedan återfinns efter en tid ska man inte bli förvånad över själva platsen för upptäckten. Det kan vara nära hemmet, i en skog, i ett vattendrag eller något annan svårtillgänglig plats. Ofta förstår de anhöriga ingenting, varken över fyndplatsen eller anledningen till försvinnandet.

Det som utmärker Patrik Linfeldts försvinnande, och andra liknande ”Flashback-fall”, är att allmänheten blivit uppmärksammade på det aktuella försvinnandet och därmed börjar de att spekulera ”hej vilt” och kommer med mer eller mindre osannolika teorier om vad som egentligen kan ha hänt. Därmed får många uppfattningen om att just det aktuella försvinnandet som man engagerar sig i är något unikt.

Påverkan av alkohol, narkotika eller andra sinnesförändrande substanser kan föga förvånande spela en viss roll i försvinnandet, liksom psykisk ohälsa.

Tillsynes oförklarliga försvinnanden är i stort sett alltid någon form av trauma för de anhöriga eftersom de ofta inte haft vetskap om den försvunnas tankar och/eller mående.

Som jag skrivit tidigare, ett försvinnande, utan några ledtrådar eller spår, är dessvärre inte helt ovanligt, speciellt när det handlar om ett frivilligt försvinnande. Det ligger nästan i sakens natur…

Det är behjärtansvärt att så många engagerar sig i Patriks fall, men jag funderar ibland över vad det är för mekanismer som gör att vissa försvinnanden uppmärksammas betydligt mer än andra snarlika försvinnanden. En del av dessa kännetecknas av ”Missing white woman syndrome ”, dock inte alla. Jag skulle nog vilja utöka begreppet till att även innefatta ålder och etnicitet.

Handlar det om ett barn som försvunnit engagerar sig fler i fallet, vilket givetvis är naturligt. Jag tror även att om en dement äldre person försvinner så engagerar sig fler personer jämfört med när ung vuxen eller medelålders person försvinner. I vissa fall spelar nog etniciteten en roll, speciellt om det finns flera aktuella oförklarliga försvinnanden vid tiden. Alla kan inte engagera sig i för många försvinnanden samtidigt. Då är nog sannolikheten högre att allmänheten engagerar sig i de fall som man kan identifiera sig med.

Till sist… Anledningen till att Patriks försvinnande uppmärksammats i den grad det har gjorts beror nog på flera faktorer, Dels har de anhöriga och Facebook-gruppen spelat en stor roll, dessutom verkar han vara ”en hyvens ung man” som allmänheten kan identifiera sig med. Han verkar en ”helt vanlig Svensson” som tråkigt nog kanske har blivit utsatt för något som vi inte känner till. Tyvärr har vi inte mycket till fakta i fallet…

Tror snarare att det är omständigheterna kring fallet som spelar störst roll. En lite udda (knappast Svensson) ung kille som är förvirrad, mår dåligt med förmodad psykos (behöver inte stämma dock) är tillräckligt för att många ska intressera sig. Man gick ut med detta i ett tidigt skede och det slogs på stora trumman. Patrikgruppen på Facebook växte sig stor snabbt och delades av allt och alla.

Att detta får mer uppmärksamhet än fallet Ronnie, en sprutnarkoman på 53 bast som efterlystes av sin katt, två månader efter han senast sågs är inte konstigt på något sätt.
Citera
2017-08-10, 17:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nu när de hade sagt att Patrik som INTE VILLE komma hem ,var en helt annan Patrik (en lärare) , då blir man ju verkligen orolig över varför den Patrik vi undrar över ,inte dyker upp....

tror Ni de har kollat under brunnslocken i Ormhult än ? Kanske är bra att göra ,suck ...

Jag har aldrig sett den detaljen att P inte ville bli hittad och har spekulerat utifrån att vi inte vet.
Citera
2017-08-10, 17:25
Medlem
Citat:
kära nån ,har ingen aning alls ,men folk skriver ju att det skall letas där ,en skrivare härinne ,minns inte vem ,skrev ju att de som tog med sig P. .åkte iväg till ett tillhåll nära Hallsberg .där de stoppade ner honom i en gödselbrunn ...

men det kan ju varit en spekulation ,så jag vet faktiskt inte...
Är det sant så handlar det ju om mord eller dråp.
Citera
2017-08-10, 17:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking

Eller människorov som jag tror OY var inne på i morse.
Senast redigerad av 57Emma 2017-08-10 kl. 17:37. Anledning: Var tvungen att ändra i texten så ni skall fatta den, har dyslexi så jag tappar ord ibland
Citera
2017-08-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking

Det om gödselbrunnen var väl ett medium som sagt/skrivit, från början. Resten känner jag inte igen alls.
Citera
2017-08-10, 17:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Det om gödselbrunnen var väl ett medium som sagt/skrivit, från början. Resten känner jag inte igen alls.

Tror att det var ett medium i sekten som skrev detta
Citera
2017-08-10, 17:39
Medlem
Citat:

Det jag minns utav det stod skrivet var att ,P. hade gått för att träffa dessa vilka de nu är ? No idea!?

och de gav honom någon drog som gjorde att han blev väldigt dålig .De blev skiträdda och tänkte att , -Shit vi har nog dödat honom ,så de tog med honom i en bil och åkte till sitt hus ,typ ett torp utanför Hallsberg någonstans ,undrar var?
Sen när de kom dit ,stoppade de ner honom i denna gödselbrunn ...sen förtäljer inte den som skrev ,ett endaste ord till....
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 17:48.
Citera
2017-08-10, 17:42
Medlem
Citat:
hmm,det beror ju på om man kan kalla en förföljelsemani utifrån påbörjad psykos för frivilligt beteende ,eller hur?
om i fall att han nu var i det läget ,vilket inte verkade vara fallet utifrån sitt normala samtal med telefonkvinnan på tåget.
Det skulle vara om den såkallade psykosen sattes igång utav de där killarna på tåget ,men då borde han ju ha gått fortare utmed perrongen om han kände sig förföljd.
Jag tror fortfarande att han helt enkelt tog miste på vilken station som var den rätta ,och att han i den vevan antog att det var en hel timme kvar att vänta på den station han klev av. Att han inte undrade över att kvinnan inte gick av ,då han gick av ,berodde antagligen på att han antog att hon ville ta det lugnt med ihop-plock utav sina väskor och koll på hunden osv. och att hon också(som hon och han ej tyvärr hade )hade EN HEL TIMME ,enligt hans huvud ,på sig att ta sig till nästa tåg.
Det kan ju hända även den smartaste ,att man någon gång tar fel på tid och plats , typ ,nämen vad tusan ,har Ingemar Stenmark redan åkt sitt andra åk ,fasen han vann också ,hade varit vääääldigt kul att ha sett ,men visst jag skottade ju snö på garageuppfarten(en liknelse så god som ..) ,så jag tog fel på en hel timme ....,något åt det hållet ...

Men det konstiga är att han borde , utanför kameran ryckt till och undrat vad som hände när kvinnan ej gått ur och tåget började åka iväg .....
Att han då inte funderade på varför han och den där telefonkvinnan inte tog samma rutt .
Kan det vara då han insåg sitt FAIL och gav upp ....?

Eller var det så att han inte insåg sitt misstag ,att han gick av på fel ställe , innan han tittat på tågtavlorna ,och EJ hittade resan vidare mot Malmö , eftersom det i Hallsberg inte går något tåg vidare ner mot Malmö , mer än det tåg som han satt på....
Ja, i den juridiska mening hur vida han utsatts för brott eller ej. Och varför det ej blir människorov. Inte så att hans psyke rövade bort honom själv. Man kan inte åtala en psykos för människorov.

Resten du skrev var i vanlig ordning gissningar och antagande. Eller, kanske, eventuellt eller så, borde, kan. Vill inte vara taskig men när man går in i någons skall på det viset så blir det en smula tramsigt, det kan liksom helt omöjligt leda någonstans alls tyvärr :/
Citera
2017-08-10, 17:42
Medlem
Citat:

Okej ,om det var ett medium så är det ju inte något som polisen kan lyssna till
Senast redigerad av evaveva 2017-08-10 kl. 17:47.
Citera
2017-08-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Ja, i den juridiska mening hur vida han utsatts för brott eller ej. Och varför det ej blir människorov. Inte så att hans psyke rövade bort honom själv. Man kan inte åtala en psykos för människorov.

Resten du skrev var i vanlig ordning gissningar och antagande. Eller, kanske, eventuellt eller så, borde, kan. Vill inte vara taskig men när man går in i någons skall på det viset så blir det en smula tramsigt, det kan liksom helt omöjligt leda någonstans alls tyvärr :/

nej du har rätt , den enda som kan ge en klar bild på vad som hände ,och framförallt vad som tänktes i den situationen , är ju P.
Citera
2017-08-10, 18:08
Medlem
Citat:
Det jag minns utav det stod skrivet var att ,P. hade gått för att träffa dessa vilka de nu är ? No idea!?

och de gav honom någon drog som gjorde att han blev väldigt dålig .De blev skiträdda och tänkte att , -Shit vi har nog dödat honom ,så de tog med honom i en bil och åkte till sitt hus ,typ ett torp utanför Hallsberg någonstans ,undrar var?
Sen när de kom dit ,stoppade de ner honom i denna gödselbrunn ...sen förtäljer inte den som skrev ,ett endaste ord till....

Det där låter som något, någon har fantiserat ihop.
Vore det en sanning, borde ju polisen kopplats in, om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in