2017-08-07, 12:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad.

/Mod.
Citera
2017-08-07, 12:41
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hejsan, jag står som sen anmäld men utifrån vad jag vet om hur situationen ser ut så ser det ljust ut för mig.

Men jag talade idag med antagningen på ett visst lärosäte och frågade när de tror sig ha hunnit handlägga alla sena anmälningar. Mitt svar jag fick var "Vi gör vårt bästa för att hinna handlägga alla sena anmälningar innan terminstart".
Visst blev jag väl lugn för stunden, men jag undrar har det hänt att vissa program/kurser har startat med ej platser fyllda trots att det står folk sen anmälda.

På den utbildningen jag sökt till så är det inte så himla många som står reserv. Finns det risk de inte hinner?

Hursomhelst har det någonsin hänt? Är det ofta förekommande?

Det är svårt att ge ett konkret svar på din fråga. I första hand handläggs de anmälningar som har kommit in i tid. Därefter behandlas de som är reservplacerade och sist prioriteras sena anmälningar, vilket sker efter urval 2 (alltså nu). Jag har tidigare terminer gjort sena anmälningar på kurser, som inte har handlagts alls. Du kan använda dig av UHR:s sökfunktion https://statistik.uhr.se/ för att se statistik över hur många som har antagits via sen anmälan tidigare terminer.
Citera
2017-08-07, 14:13
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Kom in i uppsalas läkraprogram efter urval 2. Kan det finnas en risk att jag inte kommer in nästa termin när poängen brukar vara lägre?

Den risken är i princip obefintlig. Det brukar inte vara högre antagningsgräns på våren än hösten.
Citera
2017-08-07, 19:14
Medlem
När brukar det skickas ut välkomst- eller informationsbrev? Hade gärna ordnat studielitteratur redan nu, i hopp om att hitta billiga alternativ och slippa stress senare.
Citera
2017-08-07, 19:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtontio
När brukar det skickas ut välkomst- eller informationsbrev? Hade gärna ordnat studielitteratur redan nu, i hopp om att hitta billiga alternativ och slippa stress senare.

Jag fick det första välkomst/informationsbrevet redan när jag blev antagen i första urvalet och ytterligare ett efter andra urvalet. Men du behöver inte nödvändigtvis ha tillgång till ett sådant mejl för att hitta kurslitteraturen; i många fall finns en kurslitteraturlista (åtminstone för de obligatoriska kurserna som ingår i programmet) tillgänglig via utbildningens webbsida.
Citera
2017-08-07, 23:00
Medlem
Är det någon som vet när välkomst-mail skickas ut till reserver som får plats i fall någon tackar nej till utbildningen? Kan man bli meddelad innan uppropet, under dessa veckor, eller får man reda på det enbart efter själva uppropet när programmet/kursen börjar?

Står som 9 reserv i högskoleprovet-kategorin med 11 antagna.. Så vet ej hur mycket jag kan hoppas..
Citera
2017-08-08, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajo10
Är det någon som vet när välkomst-mail skickas ut till reserver som får plats i fall någon tackar nej till utbildningen? Kan man bli meddelad innan uppropet, under dessa veckor, eller får man reda på det enbart efter själva uppropet när programmet/kursen börjar?

Står som 9 reserv i högskoleprovet-kategorin med 11 antagna.. Så vet ej hur mycket jag kan hoppas..

Det beror helt och hållet på när det framgår att en reserv kan kallas in. På många utbildningar så struntar helt enkelt en del i att dyka upp istället för att tacka nej i förväg, och då vet man inte hur många studenter man har förrän efter upprop och ett extra försök att kontakta dem som inte dök upp. Så många reserver blir kallade under första veckan efter start.

Med 9:e reservplats i en kvot med 11 antagna skulle jag inte hoppas på för mycket dock. Särskilt inte om man dessutom praktiserar överintag, vilket de flesta gör.
Citera
2017-08-09, 15:30
Medlem
Har en fråga.

När urval 2 släpptes så stod det att 32 pers hade blivit antagna i den här urvalsgrupp (bi)

Nu ett par dagar senare så titta jag igen så står det 30 pers har blivit antagna.

Betyder det att folk har tackat nej till platsen?
Citera
2017-08-09, 18:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hummings
Har en fråga.

När urval 2 släpptes så stod det att 32 pers hade blivit antagna i den här urvalsgrupp (bi)

Nu ett par dagar senare så titta jag igen så står det 30 pers har blivit antagna.

Betyder det att folk har tackat nej till platsen?

Ja, det är alltså minst två personer som har tackat nej till sin plats.
Citera
2017-08-09, 18:47
Medlem
Ahha
Så om siffran dtiger igen så har de kallat in reserver?
Eller har jag fel...
Citera
2017-08-10, 01:57
Medlem
Jag har nästan samma fråga som ovanstående talare det står på antagning.se i stil med "i den här urvalsgruppen har 34 blivit antagna" (urval 2), och när jag gick in och kollade igen nyligen stod de "33 antagna" och fick svaret att någon har hoppat av, MEN på uhs antagning står det " 35 antagna inom denna urvalsgrupp" (det var inom samma urvals grupp) uppdateras inte uhs? Vad är de man ska gå efter uhs eller antagning.se?
Citera
2017-08-10, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hejsan, jag står som sen anmäld men utifrån vad jag vet om hur situationen ser ut så ser det ljust ut för mig.

Om det ser ljust ut varför postar du en fråga som handlar om handläggning om sena ansökningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in