2017-08-04, 11:49
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Även om jag lade till förstavalet efter det att jag kommit in på den ursprungliga kursen? Tusan också, det vore tråkigt. Hoppas jag inte kommer in...

Sålänge det är innan urval två så spelar det ingen roll tyvärr. Om du kommer in på masterprogrammet efter urval två, så stryks du inte automatiskt tror jag. Det är bara via dem två urvalen man blir struken på tidigare val ifall jag mins rätt, inte helt säker på det dock.
Citera
2017-08-04, 20:12
Medlem
Hejsan!
Jag blev antagen till läkarprogrammet i Linköping i första urvalet (yay!). De verkar ha haft ett ganska stort överintag i år (200 antagna i urv. 1, 140 återstående i urv. 2, kan inte se hur många platser det finns egentligen men det senaste åren har det landat på 126-140 antagna efter urval 2). Det är större än något annat år vad jag kan se, och antagningspoängen i HP-kvoten (lägst 1,7) är oförändrad mellan urvalen.
Därför funderar jag, av ren nyfikenhet, på om de ens har tagit in reserver i år? Det kan ju inte ha varit många i så fall? Någon som vet? Någon som kommit in som reserv nu i andra urvalet?
Citera
2017-08-04, 21:42
Medlem
Kom in i uppsalas läkraprogram efter urval 2. Kan det finnas en risk att jag inte kommer in nästa termin när poängen brukar vara lägre?
Citera
2017-08-04, 21:43
Medlem
Discombobulateds avatar
Det här kanske låter dumt, men jag är antagen till ett civing-program på KTH. Uppropet är 14 Augusti. Står dock som reserv i en väldigt bra position till Juristprogrammet på SU, som har reservupprop 17 Augusti. Får jag skriva in mig på KTH, och sedan gå på reservuppropet o kolla om jag kommer in på Juristprogrammet? Tacksam för svar
Citera
2017-08-04, 21:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discombobulated
Det här kanske låter dumt, men jag är antagen till ett civing-program på KTH. Uppropet är 14 Augusti. Står dock som reserv i en väldigt bra position till Juristprogrammet på SU, som har reservupprop 17 Augusti. Får jag skriva in mig på KTH, och sedan gå på reservuppropet o kolla om jag kommer in på Juristprogrammet? Tacksam för svar

Ja, det är fullt tillåtet att göra så.
Citera
2017-08-05, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Kom in i uppsalas läkraprogram efter urval 2. Kan det finnas en risk att jag inte kommer in nästa termin när poängen brukar vara lägre?
Risken finns alltid att man inte kommer in ja! Antagningspoäng är bara en fingervisning på hur mycket man behöver för att komma in så det kan ju skjuta i höjden plötsligt om det blir färre platser eller fler sökande.
Citera
2017-08-06, 01:08
Medlem
Hej!

Nu har det andra antagningsbeskedet kommit och jag har hamnat som reserv på alla utbildningar som jag sökt till. MÅSTE plugga i höst, annars blir jag galen.

Har hittat ett program där kurserna i termin 1 och 2 är relevanta till den utbildning som jag är ute efter. Programmet är öppet för sen anmälan.

Mina två frågor är: mister jag mina reservplatser om jag anmäler mig till det programmet? Kan jag lägga det programmet lite längre ner i prioriteringen för att behålla mina reservplatser?
Citera
2017-08-06, 07:24
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssslay
Hej!

Nu har det andra antagningsbeskedet kommit och jag har hamnat som reserv på alla utbildningar som jag sökt till. MÅSTE plugga i höst, annars blir jag galen.

Har hittat ett program där kurserna i termin 1 och 2 är relevanta till den utbildning som jag är ute efter. Programmet är öppet för sen anmälan.

Mina två frågor är: mister jag mina reservplatser om jag anmäler mig till det programmet? Kan jag lägga det programmet lite längre ner i prioriteringen för att behålla mina reservplatser?

Du bör lägga det här programmet med lägre prioritet än dina befintliga reservplaceringar för att vara säker på att ha kvar reservplaceringarna.
Citera
2017-08-06, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssslay
Hej!

Lägg det bara sist, rangordningen spelar ingen roll när det är sen amälan; sen gäller inte taket om 45 HP/termin heller, så kommer du in på ditt program så kan du läsa det och dessa två kurser.
Citera
2017-08-06, 09:33
Medlem
Hur lång tid tar det för en sen anmälan att handläggas?
Citera
2017-08-06, 10:57
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaliaVitalis
Hur lång tid tar det för en sen anmälan att handläggas?

https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Anmal-dig-sa-har/Sent-ute-/

''Även om högskolan tar emot och behandlar sena anmälningar till vissa utbildningar, är det ingen garanti för att du ska få en plats. Att du fått ett reservnummer betyder inte att du antagits till utbildningen. [...] De som har ansökt i tid behandlas först. De får ett första antagningsbesked med svarskrav. Därefter behandlas de som är reservplacerade och sist de som har gjort en sen anmälan. Den här processen börjar efter andra urvalet. När din sena anmälan har behandlats får du besked via mejl samt ett antagningsbesked. I de flesta fall kontaktar även universitetet eller högskolan dig direkt om du har blivit antagen.''

Med andra ord, så går det nog inte att ge ett entydigt svar på din fråga.
Citera
2017-08-07, 11:50
Medlem
talad13s avatar
Har det hänt att "DE" inte hunnit handlägga sena anmälningar?

Hejsan, jag står som sen anmäld men utifrån vad jag vet om hur situationen ser ut så ser det ljust ut för mig.

Men jag talade idag med antagningen på ett visst lärosäte och frågade när de tror sig ha hunnit handlägga alla sena anmälningar. Mitt svar jag fick var "Vi gör vårt bästa för att hinna handlägga alla sena anmälningar innan terminstart".
Visst blev jag väl lugn för stunden, men jag undrar har det hänt att vissa program/kurser har startat med ej platser fyllda trots att det står folk sen anmälda.

På den utbildningen jag sökt till så är det inte så himla många som står reserv. Finns det risk de inte hinner?

Hursomhelst har det någonsin hänt? Är det ofta förekommande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in