Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Vi är båda medvetna om vad lagstiftningen säger och diskuterar utifrån det.
Fortfarande är det du som hittat på en situation med en "redlös" person där "redlös" inte har någon motsvarighet i verklighet utan är ett tillstånd du vill skall föreligga. Du förväxlar också medvetet att inte minnas eller vilja minnas händelser i efterhand med att inte kunna agera frivilligt medan de inträffar.
Menar du att det är någon annans fel att Anders Borg visar sitt kön och skriker otrevliga saker och att han inte är kapabel att förstå eller handla medvetet där på skärgårdsön därför att han inte minns eller vill minnas saken ordentligt efteråt? Att han är "redlös" och att andra skall åläggas att gissa sig till att om han händelsevis säger ja till något måste det betraktas som att han i själva verket inte säger ja?
Alkohol är känsligt och ställer till med mycket elände och därför finns det många förbud i lagen. Som när man inte får inta alkohol. Begränsningar i lag för intag av alkohol där promillehalten är gränsen. Det handlar om trafiksäkerhet och säkerhet på sjön, och inte minst på arbetsplatser. Ingen vill ha fulla chaufförer ute i trafiken och därför är det stränga regler. Även på arbetsplatser vill man inte ha folk som super.
Vi har olika förbud rörande minderåriga som definitivt inte ska dricka alkohol, och därför är langning som Anton*o sysslar med, särskilt allvarligt.
Men visst är det kontroversiellt att vara emot begränsningar i friheten att dricka alkohol, men bara i vissa kretsar. Det jag noterat är att folk har olika syn på alkoholkonsumtion och ser på sakens allvar olika. Jag är själv mycket måttlig, och har noll tolerans för folk som blir fulla. Jag tycker att man ska veta när det är dags att byta groggen mot ett glas vatten om man är vuxen.
Anders Borg är vuxen, han bestämmer själv om han ska ta en drink eller öl till. Han tog ett beslut att roa sig och släppa loss, och därför är det ett självförvållat rus.
Flickebarnet i denna tråd är för liten att se konsekvenserna av alkoholkonsumtion, och därför är lagen som den är om minderåriga beträffande sex, sprit och ansvar.
När du nämner Anders Borg så finns det likheter i båda fallen, och det är att man kan inte lita på vänner när man själv är ett fyllo eller umgås i fyllekretsar.