2017-08-09, 10:28
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Bedömningen var naturligtvis att Finland, liksom Danmark, Norge, Sverige och ett antal andra länder, skulle komma att ockuperas av Tyskland, alternativt frivilligt ställa sig på Tysklands sida. I stort sett visade det sig ju vara en korrekt bedömning.
Den bedömningen var ju knappast svår att göra, då Sovjetunionen och Tyskland kommit överens om hur Europa skulle styckas upp sinsemellan i nonaggressionspakten. Där klargjordes tydligt att Baltikum och Finland tillhörde Sovjetunionens "intressesfär" och Skandinavien Tysklands.

Hitler och Stalin var ju redan överens om de stora dragen, något du ständigt väljer att bortse ifrån. Vinterkriget var en direkt följd av detta, något som den tyske konsuln i Helsingfors ledsamt tvingades bekräfta för den finska statsledningen när Sovjets avsikter stod klara, strax innan den tyska beskickningen packade ihop och reste hem.

Att sedan såhär dags försvara Sovjets anfall på Finland med de argument du framför är så grov intellektuell ohederlighet att man baxnar. Men sedan kommer man ihåg vem du är och vad du står för. Och då är ingenting förvånande.

Jag kände en gång i tiden en f.d. kapten i Röda arméns ingenjörstrupper. Född och uppvuxen samt skolad i Sovjetunionen. Molotov/Ribbentrop-pakten var ingenting han alls kände till. Den hade inte nämnts med ett ord under all undervisning han fått, vare sig i skolan eller det militära. Han resonerade exakt som du! Argumenten var precis de samma, in i minsta detalj.
Senast redigerad av PlutoJ 2017-08-09 kl. 10:34.
Citera
2017-08-09, 11:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
TV-kanalen går överstyr och det är vi många som säger.

SMB är en bokklubb och förkortningen står för "Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek"

Citat:
Har du en aning om vad Mannerheim tyckte on Tysklands behandling av civilbefolkningen under första världskriget?

Jag hoppas att han fördömde den tyska behandlingen av den belgiska civilbefolkningen. Däremot så behandlades inte den röda sidan i det finska inbördeskriget speciellt humant, för att uttrycka det väldigt, väldigt, försiktigt.

Citat:
Vet du att han föreslog att Finland skulle gå med på det landbyte, som Sovjet föreslog för att skydda sig från Ryssland? Han kände den militära situationen, proffs som han var. Petsamo hade kunnat räddas. Vet du att han gick emot Tyskland vid krigsslutet? Ett stort slag utkämpades i norra Finland och många dog på båda sidor. TV-kanalen behöver skärpa till sig. Barbarossa har jag inte studerat.

Jo jag känner till dessa fakta, och SMB är fortfarande en bokklubb.

Citat:
Stalin försökte få en pakt med väst, men det fick han inte. Pakten med Tyskland var plan B och den fungerade inte. Väst ingick en sorts pakt med Tyskland i Munchen 1938 och det glöms bort.

Tja, pakt kan man nog inte kalla det, även om Münchenöverenenskommelsen var en stor skam och ett enormt misstag. Hade inte Stalin däremot skapat en pakt med Nazityskland så hade inte heller Tyskland vågat angripa Polen. För Tyskland hade knappt råvaror och reservdelar till att angripa Polen, för att inte tala om Sovjetunionen 1939. Att sedan Stalin, helt självförvållat kraftigt försvagat den Röda Armén var ju knappast västs fel.

Citat:
Till detta kommer att det finns uppgifter om att Tyskland bara officiellt nekade Sovjet att ta Finland, men tillät det i det tysta. Den informationen är gammal och svår att gräva fram. Det vi vet säkert är att Baltikum gavs bort.

Tyskland gav säkert klartecken til Stalin att ta Baltikum. Tyskland hade redan lagt beslag på Memelområdet.

Citat:
Till Tysklands-vänner. Viktiga ekonomiska reformer infördes på 30-talet, men allt havererade med det märkliga tvåfrontkriget. Den store Helmut Schmidt var en gång SS-soldat och kritiserade tvåfrontskriget hårt. Blixten slog ned i AH:s flaggstång den dag Tyskland angrep Sovjet, men det fick han aldrig veta, eftersom han var vidskeplig.

Ja, operation Barbarossa var ett stort misstag av Hitler. Detta berodde mest på att Tyskland, grovt, underskattade den ryska industrins krigsmoboliseringsförmåga. Detta trots att tyska experter, senvåren 1941 bjöds in till Moskva och fick besöka sovjetiska flygplansfabriker och fick höra produktionssiffrorna. Experterna rapporterade hem, men deras rapporter ignorerades, liksom Stalin ignorerade Rickard Sorgnes varning samt många andra varningar om ett förestående tyskt angrepp på Sovjetunionen.

Citat:
Historierevisionism har vi haft i Sverige också, t.ex. om var landet föddes. Det var en bra debatt, men TV-stationens revisionism köper jag inte. Den gisslas av finnar, finländare och svenskar, som har bättre information. Ett minnesmärke över Mannerheim kritiserades i St. Petersburg. Att vi har olika åsikter beror ofta på att vi har olika information.

Ett sätt för dig att få mer information vore att du gick med i bokklubben SMB.
Citera
2017-08-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Den bedömningen var ju knappast svår att göra, då Sovjetunionen och Tyskland kommit överens om hur Europa skulle styckas upp sinsemellan i nonaggressionspakten. Där klargjordes tydligt att Baltikum och Finland tillhörde Sovjetunionens "intressesfär" och Skandinavien Tysklands.

Hitler och Stalin var ju redan överens om de stora dragen, något du ständigt väljer att bortse ifrån.
Och något du ständigt väljer att bortse ifrån, är att Sovjetunionens förstahandsval var ett avtal med västmakterna, Storbritanien och Frankrike, inte med Tyskland. När Molotov utsågs till ny förhandlingschef så ökade han ansträngnigarna att få till ett avtal med väst, inte med Tyskland. Alla inblandade visste att Hitler var ute efter att slå till mot Sovjet, och alla visste att tyskarna var militärt överlägsna. När så väst vägrade skriva samarbetsavtal med Sovjet, vad skulle de då göra? De gjorde ju faktiskt exakt samma kalkyl som finnarna, dvs att för att överleva var det säkraste valet att samarbeta med tyskarna. Det som övergår min fattningsförmåga är hur man kan sitta och försvara att Finland valde att samarbeta med tyskarna och samtidigt gnälla över att Sovjet gjorde det, trots att de gjorde det av samma skäl och utifrån samma sannolikhetskalkyl.
Citera
2017-08-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
SMB är en bokklubb och förkortningen står för "Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek"

Jag hoppas att han fördömde den tyska behandlingen av den belgiska civilbefolkningen. Däremot så behandlades inte den röda sidan i det finska inbördeskriget speciellt humant, för att uttrycka det väldigt, väldigt, försiktigt.

Jo jag känner till dessa fakta, och SMB är fortfarande en bokklubb.

Tja, pakt kan man nog inte kalla det, även om Münchenöverenenskommelsen var en stor skam och ett enormt misstag. Hade inte Stalin däremot skapat en pakt med Nazityskland så hade inte heller Tyskland vågat angripa Polen. För Tyskland hade knappt råvaror och reservdelar till att angripa Polen, för att inte tala om Sovjetunionen 1939. Att sedan Stalin, helt självförvållat kraftigt försvagat den Röda Armén var ju knappast västs fel.

Tyskland gav säkert klartecken til Stalin att ta Baltikum. Tyskland hade redan lagt beslag på Memelområdet.

Ja, operation Barbarossa var ett stort misstag av Hitler. Detta berodde mest på att Tyskland, grovt, underskattade den ryska industrins krigsmoboliseringsförmåga. Detta trots att tyska experter, senvåren 1941 bjöds in till Moskva och fick besöka sovjetiska flygplansfabriker och fick höra produktionssiffrorna. Experterna rapporterade hem, men deras rapporter ignorerades, liksom Stalin ignorerade Rickard Sorgnes varning samt många andra varningar om ett förestående tyskt angrepp på Sovjetunionen.

Ett sätt för dig att få mer information vore att du gick med i bokklubben SMB.

Jag diskuterar en TV-kanal, inte en bokklubb. Krigshistoria är inte min grej, men annan historia är det. Allt jag vet om krigen har jag från öppna källor på nätet eller från skolan och från samtal med veteraner i min ungdom.

Mannerheim stred i Polen, vill jag minnas, och hans kritik av det tyska beteendet var massiv.

Det är sant att Stalins utrensningar försvagade försvaret, men hur mycket? När AH besökte Mannerheim i Helsingfors, så sade han att hans soldater mötte 30.000 sovjetiska stridsvagnar och han kunde inte förstå det.

Det var väl en av Sorges rapporter som gjorde att Stalin vågade frigöra trupper från öster? Japan hade inga planer på angrepp.
Citera
2017-08-09, 21:05
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Och något du ständigt väljer att bortse ifrån, är att Sovjetunionens förstahandsval var ett avtal med västmakterna, Storbritanien och Frankrike, inte med Tyskland. När Molotov utsågs till ny förhandlingschef så ökade han ansträngnigarna att få till ett avtal med väst, inte med Tyskland. Alla inblandade visste att Hitler var ute efter att slå till mot Sovjet, och alla visste att tyskarna var militärt överlägsna. När så väst vägrade skriva samarbetsavtal med Sovjet, vad skulle de då göra? De gjorde ju faktiskt exakt samma kalkyl som finnarna, dvs att för att överleva var det säkraste valet att samarbeta med tyskarna. Det som övergår min fattningsförmåga är hur man kan sitta och försvara att Finland valde att samarbeta med tyskarna och samtidigt gnälla över att Sovjet gjorde det, trots att de gjorde det av samma skäl och utifrån samma sannolikhetskalkyl.
Storbritannien och Frankrike var ovilliga att ingå en pakt med Sovjetunionen eftersom de inte hade samma lättsinniga syn på att flytta landgränser som Sovjetunionen och Tyskland. Efter att Chamberlain ingått München-överenskommelsen med Hitler fanns inte utrymme kvar för fler sådana moraliska tveksamheter. Väljarna ville inte veta av sådant! Något som Stalin senare tyckte var lustigt, som han senare sade till Churchill (apropå Churchills oro att förlora valet), "det är inte de som röstar som bestämmer, utan de som räknar rösterna!"

Västmakterna visste precis vad för slags brutal mördarregim som fanns i Kreml, vid det laget hade Stalin med hejdukar redan haft ihjäl åtskilliga miljoner människor (Hitler & co. hade inte hunnit så långt ännu). Man ville helt enkelt inte samarbeta med bevisat samvetslösa mördare!

För att hjälpa din fattningsförmåga på traven lite: Sovjetunionen och Tyskland samarbetade i akt och mening att stycka upp och fördela sin omvärld sinsemellan. Molotov-Ribbentroppakten var endast en nonaggressionspakt de länderna emellan. För Baltikum, Polen och Finland var det i allra högsta grad en aggresionspakt! Ett sådant samarbete på de premisserna måste ses som föraktligt i alla sammanhang, alltid.

Finlands samarbete med Tyskland som möjliggjorde Fortsättningskriget var väldigt annorlunda. Finland blev brutalt överfallet, hade fått sin näst största stad (Viborg) ryckt ifrån sig. Stora delar av Karelen samt Petsamo likaså, och man tvingades uppge Hangö som Sovjetisk flottbas. Vidare hade man goda skäl att känna sig sviket av västmakterna under Vinterkriget. Den enda möjligheten Finland såg att få tillbaka vad som avtvingades till Sovjetunionen var ett samarbete med Tyskland. Därtill ställde Finland specifika villkor till Tyskland. Finlands enda målsättning var att få tillbaka det man förlorat, man vägrade ställa upp på Tysklands övriga operationer mot Sovjet.

Inte Finlands stoltaste stund, men man måste faktiskt se till omständigheterna och förutsättningarna. Samarbetena är helt enkelt inte jämförbara på det vis du vill göra gällande. Och det vet du.
Senast redigerad av PlutoJ 2017-08-09 kl. 21:53.
Citera
2017-08-09, 21:46
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vill bara tillägga att Stalin faktiskt frågade sin allians partner Hitler om Sovjetunionen kunde få lägga under sig Finland, Hitler nekade Stalin det.
Kan vara värt att förtydliga att detta skedde hösten 1940. 1939 hade Hitler inget att invända mot att Sovjet skulle anfalla och lägga under sig hela Finland (enligt nonaggressionspakten), men efter Vinterkriget justerade Hitler sina planer då han såg vilka problem Röda armén fick. Det styrkte Hitlers uppfattning att Sovjet var svagt, och därför ville han ha Finland som möjlig anfallsväg mot Sovjet. Sovjetunionen klagade på att "Finlandsfrågan ännu inte var löst nöjaktigt" (alltså hade man inte övergett planerna på att erövra hela Finland, endast skjutit upp dem) och man hotade t.o.m. Finland öppet med nytt krig.

Allt detta gav Finland ytterligare skäl för att ta hjälp av Tyskland i Fortsättningskriget, och det visar tveklöst att Sovjet inte var pålitligt.
Citera
2017-08-10, 08:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag diskuterar en TV-kanal, inte en bokklubb. Krigshistoria är inte min grej, men annan historia är det. Allt jag vet om krigen har jag från öppna källor på nätet eller från skolan och från samtal med veteraner i min ungdom.

Mannerheim stred i Polen, vill jag minnas, och hans kritik av det tyska beteendet var massiv.

Det är sant att Stalins utrensningar försvagade försvaret, men hur mycket? När AH besökte Mannerheim i Helsingfors, så sade han att hans soldater mötte 30.000 sovjetiska stridsvagnar och han kunde inte förstå det.

Det var väl en av Sorges rapporter som gjorde att Stalin vågade frigöra trupper från öster? Japan hade inga planer på angrepp.

Det där med bokklubben var bara en liten missuppfattning ifrån min sida.

Hur som helst är Mannerheims kritik emot hur Tyskarna behandlade civilbefolkningen i öst under det första världskriget mycket intressant! Alla talar bara om de tyska övergreppen emot belgarna. Faktiskt en vit fläck i mina historiekunskaper. Inte ens mastodont projektet "the great war" på Youtube tar, specifikt upp de tyska övergreppen i öst, även om befolkningens lidande tas upp i allmänna ordalag.

Det är sant att Stalin trodde på Sogne vad gällde Japans avsikter. Men innan dess så ignorerade Stalin Sognes varning om ett Tyskt anfall emot Sovjetunionen.

Sedan hade Sovjetunionen minst sagt omfattande industriellt militärkomplex och industriell mobiliseringsberedskap, (eller som amerikanarna senare sa: USA har ett militär-ekonomiskt komplex medan Sovjetunionen är ett militär-ekonomiskt komplex). Mer om detta går att läsa i den utmärkta "Röd jätte på larvfötter", liksom den skada Stalins utrensningar orsakade den Sovjetiska krigsmakten. Boken är dock svår att få tag på.

Det är alltså skillnad mellan industriell kapacitet och tillgången på dugliga militära befäl och ledare med sunda militära doktriner.
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-08-10 kl. 08:39.
Citera
2017-08-10, 08:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Kan vara värt att förtydliga att detta skedde hösten 1940. 1939 hade Hitler inget att invända mot att Sovjet skulle anfalla och lägga under sig hela Finland (enligt nonaggressionspakten), men efter Vinterkriget justerade Hitler sina planer då han såg vilka problem Röda armén fick. Det styrkte Hitlers uppfattning att Sovjet var svagt, och därför ville han ha Finland som möjlig anfallsväg mot Sovjet. Sovjetunionen klagade på att "Finlandsfrågan ännu inte var löst nöjaktigt" (alltså hade man inte övergett planerna på att erövra hela Finland, endast skjutit upp dem) och man hotade t.o.m. Finland öppet med nytt krig.

Allt detta gav Finland ytterligare skäl för att ta hjälp av Tyskland i Fortsättningskriget, och det visar tveklöst att Sovjet inte var pålitligt.

Japp, och detta samt ditt tidigare inlägg om de västliga demokratiernas realistiska syn på Sovjetunionen skjuter effektivt sank all nuvarande och tidigare rysk/sovjetisk rörande vinterkriget och fortsättningskriget samt förspel/inledning av det andra världskriget.

Och det tackar jag för.
Citera
2017-08-10, 12:58
Medlem
Citat:
Därtill ställde Finland specifika villkor till Tyskland. Finlands enda målsättning var att få tillbaka det man förlorat, man vägrade ställa upp på Tysklands övriga operationer mot Sovjet.
Lögn. De ställde t.ex. upp på Operation Silberfuchs, vars mål var att inta Murmansk och hela Kolahalvön.
Citera
2017-08-10, 13:39
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Lögn. De ställde t.ex. upp på Operation Silberfuchs, vars mål var att inta Murmansk och hela Kolahalvön.
Du är så underbart lätt att avslöja!
Du kommer med svepande generaliseringar för att ursäkta Sovjetunionen och Ryssland i mängder av inlägg, och låtsas att det beror på att du saknar detaljkunskaper. Spelar sådär välvillig och god. Sedan dyker det upp en sådan här detalj, och då slår du ner på den direkt! Naivt okunnig? Du har mer koll på historien och detaljerna än du vill låtsas om, vilket gör hela ditt beteende än mer bedrövligt.

Dasvidanya, rysstroll.
Citera
2017-08-10, 14:04
Medlem
Citat:
Du kommer med svepande generaliseringar för att ursäkta Sovjetunionen och Ryssland i mängder av inlägg, och låtsas att det beror på att du saknar detaljkunskaper.
Exempel på det? Eller bevis för att jag har en massa detaljkunskaper?

Citat:
Du har mer koll på historien och detaljerna än du vill låtsas om, vilket gör hela ditt beteende än mer bedrövligt.
Verkligen? Det här om Operation Silberfuchs hittade jag på Wikipedia mha Google. Det tog några sekunder.

Citat:
Operation Silberfuchs var en tysk operation under andra världskriget. Det primära målet var att inta den sovjetiska hamnstaden Murmansk på Kolahalvön genom attacker från finskt territorium.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Silberfuchs

Citat:
The operation had three stages. Operation Reindeer (Rentier) was the initial advance by German forces from Norway to secure the area around Petsamo and its valuable nickel mines. The follow-up operations, Operation Platinum Fox (Platinfuchs) from the north by Mountain Corps Norway and Operation Arctic Fox (Polarfuchs) from the south by XXXVI Mountain Corps together with units from the Finnish III Corps, aimed to cut off and capture the vital port of Murmansk afterwards in a pincer movement. Although the German-Finnish force was able to make some ground, Murmansk was neither cut off, nor taken, and continued to operate throughout the war.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Silver_Fox

Så det handlar inte precis om några expertkunskaper. Jag är generellt dåligt allmänbildad i historia.
Citera
2017-08-10, 14:14
Medlem
När vi nu vet att Sovjet tillsammans med Tyskland startade ww2 så är det lite pinsamt att skylla vinterkriget på Finland. Varför skulle ett litet land som Finland provocera fram ett krig man inte kunde vinna i längden? Ibland blir propagandan så förljugen och ologisk och en ren mentalt sörja av njet. Men kommunismen fick ju aldrig någon större grogrund i det finska samhället trots Moskvas försök till revolution i landet. Nazitysland intima samarbete med Moskva för att bygga upp sin krigsmakt glöms ofta bort och i Ryssland är det väl utsuddat ur historien som mycket annat. Sovjet var inget offer, man var en del av angriparna i ww2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in