2017-08-08, 16:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag gjorde en sökning och hittade det här:

https://polisen.se/Gavleborg/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Aha, tack. Det verkar således som det hela tas bort efter fem år hos RN och ATB och inte kommer att synas i deras "vuxna" straffregister, om jag förstår det hela rätt.
Det torde betyda att de då kan begära ett utdrag ur straffregistret för att söka jobb eller studier och detta utdrag kommer vara lika blankt som om de inte dömts för dessa brott.

På något sätt hoppas man då att denna dom kan ge de inblandade killarna och framför allt deras vuxna vårdnadshavare en regäl tankeställare och näsbränna. Hög tid att skärpa sig och räta upp skutan, annars går det åt he*vete på riktigt resten av livet för dessa ungdomar.

Man kan göra något riktigt dumt och förfärligt vid 15-16 års ålder men ändå bli en vettig vuxen 10 år senare - sån't har hänt. Men då måste det till en insikt att man måste skärpa sig - inte försöka bortförklara det och skylla på andra som mamma B*ok gjort på nätet. Det är totalt kontraproduktivt. För även om det kan diskuteras om ATB verkligen bevisligen hade oralsex med flickan, är han nu dömd för det och borde även i mitt tycke utretts för att ha försett-sålt? sprit till övriga ungdomar. Det finns många fel i hans och hans fulle vän RNs agerande som måste rättas till.
För det behövs krafttag hos föräldrarna.

Hoppas att alla inblandade ungdomar, fr a BO, kan komma vidare ur detta och satsa på sin framtid långt bort från sprit och fyllesex.
Citera
2017-08-08, 18:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vad det gäller R så handlade det väl inte om att "stoppa" snabeln i hennes mun. Var det inte så att hon låg över R och gav honom avsugningen?
Att någon är "rutinerad" på att dricka gör ju inte personen mindre berusad vid själva berusningen.

När jag var ung och oerfaren så kastade jag upp då jag hade druckit för mycket och inte lång tid därefter så var jag ok igen.
Att någon kastar upp p.g.a. berusning betyder inte att personen är utslagen och ur stånd att ta hand om sig själv någon timme senare.

Nej, precis.

Men det fina i kråksången med "särskilt utsatt tillstånd" är det inte behövs någon form av hållbar bevisning alls för att målsäganden verkligen är ur stånd att samtycka för att domstolen skall kunna påstå det.

Tillståndet har heller ingenting med verkligheten att göra utan beror helt av om domstolen vill kunna påstå att det föreligger och då föreligger det.

Människor som faktiskt rent uttryckligen samtycker och där det är uppenbart att de gör det påstås AB politiska skäl ut stånd att samtycka, därför att domstolen tycker att de inte borde samtycka.
Citera
2017-08-08, 18:48
Medlem
Citat:
Vad det gäller R så handlade det väl inte om att "stoppa" snabeln i hennes mun. Var det inte så att hon låg över R och gav honom avsugningen?
Att någon är "rutinerad" på att dricka gör ju inte personen mindre berusad vid själva berusningen.

När jag var ung och oerfaren så kastade jag upp då jag hade druckit för mycket och inte lång tid därefter så var jag ok igen.
Att någon kastar upp p.g.a. berusning betyder inte att personen är utslagen och ur stånd att ta hand om sig själv någon timme senare.
Jag tycker vi diskuterar lite löjliga detaljer men ok. Skillnaden mellan att stoppa kuken i munnen och istället sitta ned och föra huvudet upp och ned på snorren tycker jag inte är relevant. Speciellt när BO är totalt redlös och inte vet vilken planet hon befinner sig på.

När det gäller erfarenhet av alkohol så gör det en enorm skillnad. En person som aldrig har druckit alkohol, eller väldigt sparsamt, reagerar självklart helt olika jämför med en person som är van att dricka alkohol. Även om alkoholhalten i blodet teoretiskt är likadan. Och detta gäller speciellt om man är väldigt ung.

Det stämmer att man kan må bättre när man spytt. Men om man dricker ännu mer efter det så blir situation sällan bra.
Citera
2017-08-08, 18:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Jag tycker vi diskuterar lite löjliga detaljer men ok. Skillnaden mellan att stoppa kuken i munnen och istället sitta ned och föra huvudet upp och ned på snorren tycker jag inte är relevant. Speciellt när BO är totalt redlös och inte vet vilken planet hon befinner sig på.

När det gäller erfarenhet av alkohol så gör det en enorm skillnad. En person som aldrig har druckit alkohol, eller väldigt sparsamt, reagerar självklart helt olika jämför med en person som är van att dricka alkohol. Även om alkoholhalten i blodet teoretiskt är likadan. Och detta gäller speciellt om man är väldigt ung.

Det stämmer att man kan må bättre när man spytt. Men om man dricker ännu mer efter det så blir situation sällan bra.
Men för i jösse namn, inte fasen handlar det om "löjliga detaljer". Om en kvinna ligger över en man och ger honom en avsugning så borde det väl vara kvinnan som utför våldtäkten?

Nu diskuterar vi inte promillehalten i blodet utan redlösa ungdomar. Om en kräver 0.5L och en annan 1.0L för att bli redlös, lik förbannat så har vi två redlösa personer.
Redlös är redlös och minnesluckor är minnesluckor.
Citera
2017-08-08, 19:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, precis.

Men det fina i kråksången med "särskilt utsatt tillstånd" är det inte behövs någon form av hållbar bevisning alls för att målsäganden verkligen är ur stånd att samtycka för att domstolen skall kunna påstå det.

Tillståndet har heller ingenting med verkligheten att göra utan beror helt av om domstolen vill kunna påstå att det föreligger och då föreligger det.

Människor som faktiskt rent uttryckligen samtycker och där det är uppenbart att de gör det påstås AB politiska skäl ut stånd att samtycka, därför att domstolen tycker att de inte borde samtycka.
Vad som nu har hänt är att man har öppnat Pandoras ask. Inte bara att det kommer att finnas en uppsjö av okynnesanmälningar, nu har lagstiftaren sett till att berusade personer som frivilligt har sex kan komma att omyndigförklaras av domstolen.

Låt oss säga att jag är rejält berusad på typ firmafesten och synnerligen frivilligt så har jag sex med den något mindre berusade kvinnliga kollegan.
Vän av ordning (varför inte min fru?) blir då upprörd och anmäler kvinnan för våldtäkt då jag var i ett "särskilt utsatt tillstånd", trots att jag verkligen ville ha sex, ja trots att jag var synnerligen aktiv, tjoade att jag ville ha sex och t.o.m. tog av mig brallorna innan hon fick ge mig en avsugning.

Och ännu värre, låt oss säga att kollegor berättar för mig fru att jag vänstrade och för att skydda mig själv så anmäler jag den kvinnliga kollegan för våldtäkt då hon borde ha nekat till alla mina inviter eftersom jag var i ett "särskilt utsatt tillstånd".....

En mycket farlig lagstiftning.
Citera
2017-08-08, 19:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Men för i jösse namn, inte fasen handlar det om "löjliga detaljer". Om en kvinna ligger över en man och ger honom en avsugning så borde det väl vara kvinnan som utför våldtäkten?

Nu diskuterar vi inte promillehalten i blodet utan redlösa ungdomar. Om en kräver 0.5L och en annan 1.0L för att bli redlös, lik förbannat så har vi två redlösa personer.
Redlös är redlös och minnesluckor är minnesluckor.

Redlösa, förståndshandikappade, psykiskt sjuka, sovande personer ska inte utnyttjas oavsett vad dom tar sig till.
Är det svårt för dig att fatta?

I det här fallet har man begått våldtäkt på en redlös 13 åring som inte kunde stå eller gå själv.
Hade gärningsmän fattat bättre så hade vi inte behövt lagstifta på ett område som är självklart för dom flesta. Tyvärr har vi allt för många idioter som tolkar signaler som en påse nötter och dom som passar på då personen är ur spel.
Så det är inte lagstiftningen det är fel på utan många människors hjärnor och intelligens.
Citera
2017-08-08, 19:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Om man fattar trögt så kan det se ut som det ja, men det är inte riktigt på det viset.
Utan normalt berusad räcker tex inte vilket kan vara bra att påpeka eftersom ni förvrider sanningen till lögner. Är det verkligen så svårt att inse när en annan människa inte är kapabel att ha sex?

Förhåll dig till sanningen istället för att sitt och ljug. Det räcker inte med berusning.

Citat:
Ganska berusad" är inte "särskilt utsatt situation" - ungdomar frias från våldtäkt
http://www.dagensjuridik.se/2016/07/ganska-berusad-ar-inte-sarskilt-utsatt-situation-ungdomar-frias-fran-valdtakt
Senast redigerad av Moosky 2017-08-08 kl. 19:17.
Citera
2017-08-08, 19:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Om man fattar trögt så kan det se ut som det ja, men det är inte riktigt på det viset.
Utan normalt berusad räcker tex inte vilket kan vara bra att påpeka eftersom ni förvrider sanningen till lögner. Är det verkligen så svårt att inse när en annan människa inte är kapabel att ha sex?

Förhåll dig till sanningen istället för att sitt och ljug. Det räcker inte med berusning.

http://www.dagensjuridik.se/2016/07/ganska-berusad-ar-inte-sarskilt-utsatt-situation-ungdomar-frias-fran-valdtakt

Sluta att tramsa, enligt Hovrätten så är man i en "särskilt utsatt situation" om man är så berusad att man kräks, även om man senare klarar av att vara utåtagerande, gapa att man vill ha sex, ta av sig byxorna och aktivt ge en liggande man en avsugning.
Att påstå att 13-åringen inte var "kapabel att ha sex" är en lögn, hon var inte bara synnerligen "kapabel" utan även pådrivande.
Citera
2017-08-08, 19:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Sluta att tramsa, enligt Hovrätten så är man i en "särskilt utsatt situation" om man är så berusad att man kräks, även om man senare klarar av att vara utåtagerande, gapa att man vill ha sex, ta av sig byxorna och aktivt ge en liggande man en avsugning.
Att påstå att 13-åringen inte var "kapabel att ha sex" är en lögn, hon var inte bara synnerligen "kapabel" utan även pådrivande.

Du fattar trångt tydligen och diskuterar som en novis. Du ska ge fan i att ljuga om berusning och dra in idiothistorier som inte hör hit. Det är att desinformera tråden med snömos. HR har inte påpekat ett förbannat dugg om att någon kräks. Alltså rena påhitten från dig.

Vänligen sätt dig in i samtliga fällande domslut och friande domslut, och fattar du inte efter det får du sitta som en imbecill och fortsätta att ljuga. Det är verkligen inte konstigt att man måste lagstifta för att idioter inte fattar bättre. Du visar också vilken vidrig syn du har gällande en 13 åring och påstår att hon var pådrivande och kapabel. Skäms på dig ! Tvi fan.
Citera
2017-08-08, 20:52
Medlem
Citat:
Vad som nu har hänt är att man har öppnat Pandoras ask. Inte bara att det kommer att finnas en uppsjö av okynnesanmälningar, nu har lagstiftaren sett till att berusade personer som frivilligt har sex kan komma att omyndigförklaras av domstolen.

Låt oss säga att jag är rejält berusad på typ firmafesten och synnerligen frivilligt så har jag sex med den något mindre berusade kvinnliga kollegan.
Vän av ordning (varför inte min fru?) blir då upprörd och anmäler kvinnan för våldtäkt då jag var i ett "särskilt utsatt tillstånd", trots att jag verkligen ville ha sex, ja trots att jag var synnerligen aktiv, tjoade att jag ville ha sex och t.o.m. tog av mig brallorna innan hon fick ge mig en avsugning.

Och ännu värre, låt oss säga att kollegor berättar för mig fru att jag vänstrade och för att skydda mig själv så anmäler jag den kvinnliga kollegan för våldtäkt då hon borde ha nekat till alla mina inviter eftersom jag var i ett "särskilt utsatt tillstånd".....

Det är inte minsta problem med lagstiftningen. Det är inte relevant om personerna har druckit två eller fyra drinkar på Riche innan man tar en taxi hem och har sex. Det har aldrig varit ett problem och kommer ej heller att bli ett problem. Om personen av det andra könet däremot är redlös, helt borta, helt tom och okontaktbar så ska man inte ha sex. När personen inte kan gå, stå, prata, sitta eller ens spy själv så är vi på en annan nivå. Och då har man inte sex. Speciellt inte om tjejen är 13 år gammal.

Om personen krälar på trottoaren och spyr, sedan mirakulöst orkar ställa sig upp och säger att hon vill knulla skiten ur dig just nu i närmaste buske så säger du helt enkelt nej tack. Då häller du i henne vatten, kanske kaffe och ni promenerar runt för lite frisk luft. När vederbörande vet var hon är kan man skicka hem henne i en taxi. Eller så hjälper du henne hem och ser till så att allt är ok. Ring henne gärna dagen efter och fråga hur allt är. Chansen är stor att hon då vill knulla skiten ut dig i nyktert tillstånd eftersom du är så schysst.

Precis samma som man gör med vilken kompis som helst. Inga problem när någon blir full men när fyllan blir så extrem att man funderar på att ringa ambulans, som var fallet med det 13-åriga BO, så har det gått alldeles för långt. Oavsett hur mycket någon då skriker efter sex så ignorerar man detta eftersom man ser att personen inte har en aning om vad som händer. Jag förstår verkligen inte hur man kan bli tänd, oavsett om man är 15 eller 65, på en person i detta tillstånd men en del gillar tydligen att ha sex med personer som sover, är drogade eller redlösa. Feluppfostrade misfits.

Om man är väldigt oroad över lagstiftningen så tyder det på allvarliga problem i de personliga relationerna.
Citera
2017-08-08, 22:43
Medlem
Tingsrätten och Hovrättens dom var egentligen "snäll" mot barnvåldtäktsdömda Antonio Toledano book. Där berättas om ett vittne som sett tattarslöddret Antonio våldta den 13-åriga tjejen. När man läser FUP så är det inte ett vittne som säger detta, inte heller två vittnen utan tre olika vittnen som säger att Antonio hade kuken i den 13-åriga tjejens mun.

En del har nämt att advokaten Björn Adolfsson skulle ha kallat dessa vittnen vid rättegången för att de inte är pålitliga. Personligen anser jag att slöddret Antonio då hade blvit ännu mer slaktad och utskrattad. Då hade tre olika vittnen berättat att han haft kuken i en redlös och i stort sett medvetslös 13-årings mun. Vad säger fettot Anna om detta? Måste förstås vara 13-åringens fel, eller hur?

Vittne #1 är Emma och det berättas om henne i domen. Hon säger följande:

FUP, sidan 77:

Emma vänder sig om mot *** igen och ser att Antonio håller på med ***. Emma säger att hon skriker på Antonio och säger "du är så djävla äcklig, först säger du till dem att de utnyttjar *** och så gör du exakt samma sak själv". Då slutar de. Emma säger att *** suger av Antonio och då var Antonio inte berusad överhuvudtaget.

Och sedan:

FUP, sidan 78:
YYY säger att hon inte kan förstå hur Antonio kan göra så mot en annan människa och att *** är 13 och han är 16 . (YYY tillägger när förhöret läses upp att Antonio är fullt medveten om att ar 13, det kommer han inte säga men han är det).

Sedan har vi vittne #2. FUP, sidan 95:
ZZZ berättar att han såg hur Antonio stoppade in sin kuk i munnen på XXX. Antonio stod nog upp och XXX satt på en sten. Antonio höll sina händer runt huvudet på XXX ch tryckte in kuken i hennes mun. På fråga om varför Antonio gjorde så svarar ZZZ att det antagligen var för att hon inte skulle sluta suga, för hon ville ju inte suga av honom. XXX gillar inte Antonio och ville inte XXX vara med honom utan XXX gillar Robin Nordlund. ZZZ berättar att det var massa folk runt omkring XXX och Antonio och att det var flera som såg vad som hände.

Mer av det vidriga. FUP sidan 95:
*atrik berättar att *** var etremt full, hon vinglade omkring, sluddrade och hade svårt att gå. Antonio utnyttjade att *** var så full. Antonio hade inte druckit någonting, han var helt nykter. Efter att *** hade sugit av Antonio så spydde hon och lade sig på marken. *atrik såg då hur Robin Nordlund lade sig bredvid ***, båda hade byxorna nere och Robin Nordlund började pulla *** amtidigt som dom hånglade. Efter ett tag så ställde sig Robin Nordlund upp och tryckte in sin kuk i munnen på *** som var då helt borta, skitfull och kunde inte stå eller göra någonting.

Och sedan vittne #3. FUP, sidan 293:
Jag tar tillbaka det, eller jag sade det menjag vet inte vem det var. Eller jag vill inte säga, det är en kompis till mig. Eller vafan jag kan lika gärna säga vem det var. Jag såg att hon sög av Antonio.

Mer av händelsen:
Han sitter på en klippa med *** i knät. Det såg ut som att hon ville, det vet ju inte jag men det var inte så att han tvångshöll i henne. Han sitter med benen ut, hon sög av honom så hennes huvud var ju liksom så att hon sög.

Jag är inte det minsta förvånad att Antonio Toledano Book blev dömd för våldtäkt mot barn i Solna Tingsrätt. Ej heller förvånad att Hovrätten körde över slöddret och gick på Tingsrättens linje. Tyvärr blev det inte fängelse för gulleponken Antonio utan bara en ökning av antalet timmar samhällstjänst.

Det vore helt fantastiskt roligt om fettot Anna nu överklagar till HD. Kanske kan hon då köra en mysig live stream på Instagram med en flaska eller två rött. Och förstås skylla allt på den 13-åriga tjejen som enligt fettot Anna är smuts.
Citera
2017-08-08, 23:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Det är inte minsta problem med lagstiftningen. Det är inte relevant om personerna har druckit två eller fyra drinkar på Riche innan man tar en taxi hem och har sex. Det har aldrig varit ett problem och kommer ej heller att bli ett problem. Om personen av det andra könet däremot är redlös, helt borta, helt tom och okontaktbar så ska man inte ha sex. När personen inte kan gå, stå, prata, sitta eller ens spy själv så är vi på en annan nivå. Och då har man inte sex. Speciellt inte om tjejen är 13 år gammal.

Om personen krälar på trottoaren och spyr, sedan mirakulöst orkar ställa sig upp och säger att hon vill knulla skiten ur dig just nu i närmaste buske så säger du helt enkelt nej tack. Då häller du i henne vatten, kanske kaffe och ni promenerar runt för lite frisk luft. När vederbörande vet var hon är kan man skicka hem henne i en taxi. Eller så hjälper du henne hem och ser till så att allt är ok. Ring henne gärna dagen efter och fråga hur allt är. Chansen är stor att hon då vill knulla skiten ut dig i nyktert tillstånd eftersom du är så schysst.

Precis samma som man gör med vilken kompis som helst. Inga problem när någon blir full men när fyllan blir så extrem att man funderar på att ringa ambulans, som var fallet med det 13-åriga BO, så har det gått alldeles för långt. Oavsett hur mycket någon då skriker efter sex så ignorerar man detta eftersom man ser att personen inte har en aning om vad som händer. Jag förstår verkligen inte hur man kan bli tänd, oavsett om man är 15 eller 65, på en person i detta tillstånd men en del gillar tydligen att ha sex med personer som sover, är drogade eller redlösa. Feluppfostrade misfits.

Om man är väldigt oroad över lagstiftningen så tyder det på allvarliga problem i de personliga relationerna.

Mycket du skriver är rätt! Självklara förnuftiga ståndpunkter som man naturligtvis håller med om. Problemet är vad HR domen kan få för effekter framöver.

Man måste upprätta lagar och förordningar för att kunna döma folk på lika premisser. Det kan inte vara en fråga om att man godtyckligt kan döma från fall till fall - det finns ett regelverk inom vilket man dömer. Annars blir vi, bland mycket annat, inte lika inför lagen och riskerar att dömas olika för samma brott beroende ex på vårt utseende, härkomst, läggning eller kön.

Oavsett var som hände den där augustikväll 2016 kan vi kanske gå på de faktauppgifter som framkommer ur HR-domen - och enas om att dessa uppgifter som de fakta som återges i domen.
Då måste vi också, precis som HR skriver i domen, bortse från att flickan bara var 13 år.

* BO var mest aktiv till att verbalt uttrycka sin vilja att ha sex, ta av sig sina byxor och också aktiv sexuellt. Hon var sedan en tid förtjust i RN.
* Bägge ungdomarna var mycket berusade, BOs berusningsgrad varierade men sannorlikt var hon den mest berusad av de två.
* såvitt alla vittnesmål uppger fanns inget tvång eller hot mellan de berusade BO och RN i samband med sexet.

Det man skriver är att BO är berusad och därför inte kan antas kunna fatta beslut om att hon verkligen ville ha sex med RN den där kvällen.
Men RN är ju också berusad - kan man anta att han verkligen ville ha sex med den mer påstridiga BO? Vid förhör efteråt uppger han att han är förtvivlad över att han skulle begått sin sexueldebut på detta sätt, vilket han inte ville.

Om vi utgår från att BO pga berusning inte är kapabel att undvika det hon i nyktert tillstånd skulle låtit bli - oralsex med RN. Ska vi då verkligen förutsätta att RN i sitt berusade tillstånd - dels skulle inse att han själv egentligen inte ville ha sex och dessutom själv kunna förstå att BO i nyktert tillstånd inte heller skulle velat detta?

Hon behöver inte ta ansvar för att begripa att sex var olämpligt för henne. Han ska förstå att sex var något han i nykter tillstånd skulle undvikit för egen del - men han ska också vara så pass klarsynt att inse att inte heller BO egentligen ville detta? Trots att han också är full.

Så här uttalar sig Adv Massi-Fritz om den nya lagen som således RN drömts enligt:

– "Det nya lagförslaget säger klart och tydligt att sex bara är sex om alla partner är med på det som sker, annars är det ett sexuellt övergrepp. Det krävs inte längre våld, tvång, hot eller att brottsoffret på grund av sömn, drogpåverkan, berusning och allvarlig rädsla inte kan göra motstånd för att sex mot någons vilja ska vara en brottslig gärning. Allt annat än ett fritt givet JA verbalt eller fysiskt kommer att vara ett NEJ. Man kommer även att införa ett grovt oaktsamhetsrekvisit, vilket innebär att gärningsmannen kan dömas även om han inte hade avsikt att begå gärningen, men på grund av omständigheter borde ha förstått att den andra personen inte deltog frivilligt.
Dagens sexualbrottslag kräver våld, misshandel eller hot om brottslig gärning, eller särskild utsatt situation. Det är en fullkomligt förlegad syn".

Har inte genusglasögonen på adv M-F och lagstiftarna gjort att vi kört ner i diket? Ivrigt påhejade av de som vill fälla fler våldtäktsmän?
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-08 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in