2017-08-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Men din åsna...
Du börjar inse att du är svarslös.

Citat:
om människorna på festen verkligen ansåg att Borg gjort sig skyldig till brott värt att prövas i domstol så hade en eller flera givit sig till känna.
Du verkar tro att detta är en tvist mellan två personer.

Vad människorna på festen anser är ovidkommande då de inte är dömande instans.

Staten har ett utredningsuppslag i att festarrangören figurerat i media.
Citera
2017-08-08, 12:21
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vittnen finns även på Borgs eskapader - skillnaden är att syltryggarna kliar varandras ryggar då de självklart har mycket att förlora på att just vittna. Att polisens bedömning om att någon som var där måste träda fram skulle vara fullt skäligt/korrekt är endast din (och andras) personliga åsikter. Skulle de ha viljan så finns det självklart incitament för att utreda vidare - vad med att i alla fall börja med om att få se gästlistan?

Säger väl en hel del om borgarbrackorna när man sladdrar till pressen men sedan ej vågar stå för det - inte ens anonymt (vad vi vet)... Att det skulle vara ett "ringa brott" håller jag absolut ej med om - tycker du det om ex. Taharrushövergrepp som försiggår på festivaler, också? Eller, blottare i parken? Lika "oskyldiga" de med, enligt din måttstock...
'
Det är ju ganska stor skillnad på en blottare i parken och en som blottar sig på en privat fest.... Sen har det med hur "offret" uppfattar det att göra med. Det kan ju omöjligt vara ett brott om inte "offret" upplever det som kränkande.

Annars skulle jag bli utsatt för brott dagligen av min man.....
Citera
2017-08-08, 12:22
Medlem
Lotta Gröning försvarade Anders Borg frenetiskt i Studio Ett i P1 igår. Fick känslan
av att hon var rätt mycket ute efter uppmärksamhet. Kan vara lätt att få sådan om
man intar en ståndpunkt som ingen annan verkar vilja kännas vid just för tillfället ...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6751976
Citera
2017-08-08, 12:23
Medlem
kurtkurtkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Bara i Sverige man polisanmäler för allt...väx upp Svenskar ni är pk löjliga

Ok, du tycker alltså att det hela ska tystas ner så snabbt som möjligt. Varför anses Borg's beteende inte alls vara några problem, för Dig?
Du tycker förmodligen att blottande inte är något problem alls? Eller ens brottsligt? Att ta andra på könet verkar inte heller det vara ett besvärande beteende för dig? Att kalla folk för hora eller slampa... Helt OK?

Vänd på det hela, och tänk dig samma scenario, fast med en annan "huvudperson".. Tänk om personen nu hette "Bogdan" eller kanske "Mohammed" och precis kommit till Sverige som båtflykting.. Tänk dig nu att "Bogdan" nu går in på festen, tar några glas, och sen "ställer till med samma scenario" som Borg.. Hade alla som nu skriker sig hesa att "förundersökningen ska läggas ner" så fort som möjligt, och att svenska folket är löjliga över det som nu skett, bettet sig på samma sätt då? Eller, är det så att det är skillnad på folk och "finare folk"?
Citera
2017-08-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förstås måste vi vara öppna för att ingenting överhuvudtaget hänt, utom möjligen att han varit otrevlig (något han ju själv medgett). Men om vi diskuterar i fall det är rimligt att blanda in polisen så måste vi ju åtminstone för den diskussionens skull inkludera allt han anklagas för, och det är mer än att ha greppat tag i någon gubbes skrev.

– Han anklagas för att ha kallat kvinnor för "slampa" och "hora".
– Han anklagas för att ha hotat värden.
– Han anklagas för att ha hotat en kvinna.
– Han anklagas för att ha visat könet.
– Han anklagas för att ha greppat andra män i skrevet.

Tittar man på allt detta, sammantaget, så anser i alla fall inte jag att det är orimligt att det blir ett polisärende.

Det är allvarliga brott om man bortser från sammanhanget. Så visst är det rimligt att det blev ett polisärende. Lika rimligt som att saken lades ner då hoten inte skrämde någon. Och ingen vill medverka i utredningen.

Kanske begreppen hot och kränkt används fel i Sverige, av folk som inte har en aning om innebörden av ett riktigt hot, och hur en riktig kränkning ser ut.

Inget kan få mig att tro på, att någon kände sig hotad på riktigt. Om någon skulle påstå att de kände sig hotade av Anders Borgs fyllesnack, så är man totalt borta från den verkligheten där hot och kränkningar förekommer.

Beträffande kränkt så är det också fel ord. Folk kan ha blivit generade och främst chockade över att någon i deras sällskap inte kan bete sig som folk, och hantera god mat och dryck.

Saken är nu reducerad till det olämpliga beteendet från en person som har allt och trots det inte kan kontrollera alkoholen och sitt agerande ute bland folk.

Vi alla tolkar denna sak olika. För mig handlar det om Anders Borg. Han är ensam ansvarig för sina handlingar. Det vi ser, är vad det är för personer som får makt och folkets beundran i Sverige och hur de handskas med livet som privilegierade. Varför super denne Jeppe?

Nu kommer besvikelsen fram, och då vill folk ha trygghet genom att polisen, någon myndighet eller staten gör något. Vad som helst, bara det blir bra och de får tillbaka sin idol.

En del personer i tråden framför att något stort ligger bakom, typ konspiration. Med rena antisemitiska påhopp, där stackars Anders blev utsatt för frestelse av en judinna. I detta fall har det visat sig att Dominikas prins var en groda, och hon kan kyssa honom bäst hon vill, men han är inte den partner hon beskrivit i media. Jag tycker faktiskt mest synd om de personer Anders Borg har svikit. Han kan dra åt helvete.
Citera
2017-08-08, 12:25
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
...

Vad människorna på festen anser är ovidkommande då de inte är dömande instans.
....

Nej, det är helt avgörande.
Citera
2017-08-08, 12:25
Medlem
angestmannens avatar
Undrar om någon filmade händelsen? Hoppas det läcker ut på nätet isf.
Citera
2017-08-08, 12:27
Medlem
johnthedickholmess avatar
Ingen murvel med bra kontakter som faktiskt hört hela historien om vad som hände på de beryktade festen?

Kom igen FB, Sveriges skvallerforum Nr 1...
Citera
2017-08-08, 12:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Citat:
Den som eventuellt skulle gå till polisen i egenskap av målsägande har antagligen en hel del att förlora. Skulle tro att den absoluta majoriteten av de som var på festen inte anser det värt att ta ärenden till polisen, och den som gör det riskerar högst sannolikt att frysas ut. Man måste komma ihåg att det rörde sig om en privat tillställning, där deltagarna kände varandra.

Vadå "den som eventuellt skulle"....? så kan man ju alltid vränga till det när folk inte anser sig blivit utsatta för brott och därför inte anmäler.

Eventuellt existerar ingen närvarande som anser att denna struntsak är en uppgift för rättsväsendet.

Alltid och alltid. Om man drabbas av ett bostadsinbrott, och inte väljer att gå till polisen, så tror jag knappast att det är på grund av att man har att en del att förlora, på det viset att man riskerar utfrysas ur en bekantskapskrets.

Min poäng var att vi i det här fallet inte vet varför ingen målsägande gått till polisen. Det kan vara så att de utsatta anser det vara en struntsak, men det kan också vara så att de inte anser det är värt att gå till polisen, just på grund av att resten på festen anser det vara en struntsak.
Citera
2017-08-08, 12:28
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Om AB har betett sig förargelseväckande är i sig inte ett skäl för vidare utredning. Tänk en annan fest med samma händelseförlopp med andra individer.
Festdeltagare har släppt information men ingen upplever sig så vitt vi vet idag utsatt för något brott.
Om det kommer fram uppgifter på om så vore fallet kommer polisen att ändra ståndpunkt.
Att hävda att händelser som i lagtext kan falla under allmänt åtal skall drivas dit är att låta lagtexten ersätta resonemang med sunt förnuft, vilket lagen inte skall göra.

Problemet i detta fall är att en enskild polis av någon anledning (mycket märkligt) fått för sig gör en anmälan baserat på tidningsartiklar, som i sin tur baserades på anonyma vittnesuppgifter. Så vitt jag vet gör polisen aldrig på detta vis i normala fall.
Detta fick till följd att Borg förlorade i stort sett samtliga stora uppdrag han har. Hade polisen inte gjort anmälan tror iaf inte jag att han blivit av med uppdragen.

Detta är det allvarliga i situationen. Konsekvensen av att polisen agerar på skvaller kan som i detta fall få oöverstigliga konsekvenser för en enskild människa.

Polisen borde ställas till svars för varför man agerat på detta vis och eventuellt avkrävas ansvar. Man kan inte bara anmäla folk till hög och vänster baserat på skvaller. Det man *kan* göra är att leda en underökning för att ta reda på om det finns vittnen, målsägare osv, och sen eventuellt gå vidare med en anmälan.

Jag tror inte det är en slump att just denna polis gjorde denna anmälan, eller att han inte förstod vad detta skulle kunna leda till.
Citera
2017-08-08, 12:28
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
'
Det är ju ganska stor skillnad på en blottare i parken och en som blottar sig på en privat fest.... Sen har det med hur "offret" uppfattar det att göra med. Det kan ju omöjligt vara ett brott om inte "offret" upplever det som kränkande.

Annars skulle jag bli utsatt för brott dagligen av min man.....

Det var även barn på festen - tror du mamma och pappa låter dessa komma till tals om de kännt sig kränkta/äcklade och om de skulle vilja?
Citera
2017-08-08, 12:30
Medlem
Citat:
– Han anklagas för att ha kallat kvinnor för "slampa" och "hora".
– Han anklagas för att ha hotat värden.
– Han anklagas för att ha hotat en kvinna.
– Han anklagas för att ha visat könet.
– Han anklagas för att ha greppat andra män i skrevet.

Tittar man på allt detta, sammantaget, så anser i alla fall inte jag att det är orimligt att det blir ett polisärende.
Väldig rimligt att man iaf talar med värden/festarrangören.
Säger nu denne att denne inte känner till något hot mot sig från Borg, så kan man iaf lägga ned den punkten. Sedan kan ju värden/festarrangören få berätta vad denne känner till om de andra punkterna och om det finns någon annan man bör höra.

Sedan kan dom ju höra Borg och polskan.
Det tar inte så lång stund. Och då kan man nog få sig en bättre bild över om något är potentiellt åtalbart eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in