2017-08-08, 12:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Men din åsna... om människorna på festen verkligen ansåg att Borg gjort sig skyldig till brott värt att prövas i domstol så hade en eller flera givit sig till känna.

Det har gått två veckor sen händelsen, att inget vittne besvärat sig med att träda fram (eller bistå polisen i tysthet) visar att festdeltagarna tar händelsen med ro.
Vi vet inte om någon av deltagarna har pratat med polisen. Däremot kan de ha gjort klart att de inte tänker delta i någon rättsprocess.
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen kan iaf tala med de som varit på plats. Exempelvis värden.
...
Det Borg anklagas för är inte heller något grövre, fast jag tycker åtminstone att polisen kunde bemödat sig att ringa till värden och kanske några andra som var på plats. Men det kanske redan gjorts, jag vet inte.
Antagligen har de pratat med honom, men han vill kanske inte vittna.

Jag tror inte att polisen skulle starta en utredning bara på andra- eller tredjehandsuppgifter.
Någon närvarande har nog bekräftat hela händelseförloppet för polisen men med önskan om att förbli anonym.
Citera
2017-08-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Problemet i detta fall är att en enskild polis av någon anledning (mycket märkligt) fått för sig gör en anmälan baserat på tidningsartiklar, som i sin tur baserades på anonyma vittnesuppgifter. Så vitt jag vet gör polisen aldrig på detta vis i normala fall.
Detta fick till följd att Borg förlorade i stort sett samtliga stora uppdrag han har. Hade polisen inte gjort anmälan tror iaf inte jag att han blivit av med uppdragen.

Detta är det allvarliga i situationen. Konsekvensen av att polisen agerar på skvaller kan som i detta fall få oöverstigliga konsekvenser för en enskild människa.

Polisen borde ställas till svars för varför man agerat på detta vis och eventuellt avkrävas ansvar. Man kan inte bara anmäla folk till hög och vänster baserat på skvaller. Det man *kan* göra är att leda en underökning för att ta reda på om det finns vittnen, målsägare osv, och sen eventuellt gå vidare med en anmälan.

Jag tror inte det är en slump att just denna polis gjorde denna anmälan, eller att han inte förstod vad detta skulle kunna leda till.

Det är väl inte klarlagt om han gjorde det som polis eller som privatperson?
Vem som helst får väl göra en polisanmälan.
Men visst är det lite pinsamt.
Polisen borde väl inte ägna sig åt att läsa skvallerpressen för att hitta saker att göra, blir ju bara snurrigt. Men den aktuelle polisen kanske satt och hade tråkigt i sommarvärmen.
Citera
2017-08-08, 12:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Problemet i detta fall är att en enskild polis av någon anledning (mycket märkligt) fått för sig gör en anmälan baserat på tidningsartiklar, som i sin tur baserades på anonyma vittnesuppgifter. Så vitt jag vet gör polisen aldrig på detta vis i normala fall.
Detta fick till följd att Borg förlorade i stort sett samtliga stora uppdrag han har. Hade polisen inte gjort anmälan tror iaf inte jag att han blivit av med uppdragen.

Detta är det allvarliga i situationen. Konsekvensen av att polisen agerar på skvaller kan som i detta fall få oöverstigliga konsekvenser för en enskild människa.

Polisen borde ställas till svars för varför man agerat på detta vis och eventuellt avkrävas ansvar. Man kan inte bara anmäla folk till hög och vänster baserat på skvaller. Det man *kan* göra är att leda en underökning för att ta reda på om det finns vittnen, målsägare osv, och sen eventuellt gå vidare med en anmälan.

Jag tror inte det är en slump att just denna polis gjorde denna anmälan, eller att han inte förstod vad detta skulle kunna leda till.
Han hoppade av Kinnevik innan någon polisanmälan var gjord. Och jo, det är inte polisanmälan som gör att han icke-önskvärd i styrelserna. Det är han beteende som gjort honom icke-önskvärd att det sedan påskyndades av att hela storyn kom ut är en annan sak.
Du kan inte som företrädare för stora bolag bete dig hur som helst eftersom det slår tillbaka på bolagets varumärke.

Han körde sig själv när vevade med snoppen, tafsade män i skrevet och kallade kvinnor för hora och slyna..
Citera
2017-08-08, 12:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det hela är redan utrett och avklarat mellan deltagarna
Antagligen hade Dominika ordnat detta innan hon gjorde sitt andra (eller tredje?) inlägg på Facebook.
Jag refererar till det inlägg där hon skrev att Anders hade bett om ursäkt "för säkerhets skull" därför att han inte visste vad han hade gjort. I slutet på inlägget skrev hon att de nu hade tagit reda på vad det handlade om och det var inte allvarligt, bara lite otrevligt. I det läget hade hon antagligen pratat med berörda och förvissat sig om att ingen tänkte skvallra för polisen.
Senast redigerad av hoppsann 2017-08-08 kl. 12:51.
Citera
2017-08-08, 12:39
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurtkurtkurt
Ok, du tycker alltså att det hela ska tystas ner så snabbt som möjligt. Varför anses Borg's beteende inte alls vara några problem, för Dig?
Du tycker förmodligen att blottande inte är något problem alls? Eller ens brottsligt? Att ta andra på könet verkar inte heller det vara ett besvärande beteende för dig? Att kalla folk för hora eller slampa... Helt OK?

Vänd på det hela, och tänk dig samma scenario, fast med en annan "huvudperson".. Tänk om personen nu hette "Bogdan" eller kanske "Mohammed" och precis kommit till Sverige som båtflykting.. Tänk dig nu att "Bogdan" nu går in på festen, tar några glas, och sen "ställer till med samma scenario" som Borg.. Hade alla som nu skriker sig hesa att "förundersökningen ska läggas ner" så fort som möjligt, och att svenska folket är löjliga över det som nu skett, bettet sig på samma sätt då? Eller, är det så att det är skillnad på folk och "finare folk"?

Det är en enkelt och bekvämt att säga att det skall vara samma för alla. Problemet är att det inte är sant. Det är naturligtvis skillnad på en av våra medborgare som begår brott och en person vi tagit in för att hjälpa som begår brott. Du kan tycka att detta är fel om du vill, men jag kan lova dig att dom flesta håller med om detta; om än i smyg.

Precis som att vi ställer högre krav på vissa människor (politiker osv) ställer vi högre krav på människor som vi faktiskt *ger* mat, tak över huvudet, utbildning osv. Vi kräver inte betalt för hjälpen vi ger annat än i respekt mot oss som bor här och betalar för allt. Vi ska väl knappast acceptera att folk är så arroganta att dom faktiskt betalar tillbaks genom att begår brott?
Citera
2017-08-08, 12:39
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det var även barn på festen - tror du mamma och pappa låter dessa komma till tals om de kännt sig kränkta/äcklade och om de skulle vilja?
Fast att där var barn på festen betyder inte att de såg något. Vi har ingen aning om var när hur det skedde, eller ens OM det skedde.

Jag har inte sett någon uppgift om att han blottade sig inför barn. Bara att där fanns barn på festen. Stor skillnad.
Citera
2017-08-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant att du noterar klanbeteendet, "vi håller det inom familjen". Uppenbarligen finns det klaner i vårt samhälle. Och jag tycker vi håller på att gå bakåt i det avseendet.
Klanbeteende där man skyddar vänner som gjort brott är synnerligen destruktiv för samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tänk den unga turken som ville åka till ISIS i Syrien, men vars släkt anmälde det till polisen. Men när det sedan var dags att vittna i rätten då kom folk inte längre ihåg saker. Det dög att utnyttja det svenska rättsväsendet för att sätta stopp för den unga killen men inte hela vägen ut till en dom.
Känner inte till det fallet men det låter på din beskrivning som att det är snarlikt detta fall. Dvs någon hittar på något för att använda rättsväsendet i andra syften. Dvs dom hittade på ett brott, för att stoppa stollen.

Att åka till andra länder som frivillig i krig är inte brottsligt. Var en hel del svenskar som åkte till Spanien för att kämpa mot Franco. Har inget minne av att de skulle ha lagförts för det.
Citera
2017-08-08, 12:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Fast att där var barn på festen betyder inte att de såg något. Vi har ingen aning om var när hur det skedde, eller ens OM det skedde.

Jag har inte sett någon uppgift om att han blottade sig inför barn. Bara att där fanns barn på festen. Stor skillnad.

Nej, men det är ganska sannolikt att någon av dessa barn sett detta. I alla fall tycker jag det. Ingen av oss vet så det är rena spekulationer, det håller jag med om...
Citera
2017-08-08, 12:44
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han hoppade av Kinnevik innan någon polisanmälan var gjord. Och jo, det är inte polisanmälan som gör att han icke-önskvärd i styrelserna. Det är han beteende som gjort honom icke-önskvärd att det sedan påskyndades av att hela storyn kom ut är en annan sak.
Du kan inte som företrädare för stora bolag bete dig hur som helst eftersom det slår tillbaka på bolagets varumärke.

Han körde sig själv när vevade med snoppen, tafsade män i skrevet och kallade kvinnor för hora och slyna..

Jag tror att polisanmälan skapade rullning i bollen. Kinnevik må vara som det är, men Citibank måste varit ett prestigeuppdrag. Jag köper det andra du säger, men tror inte att det hade gått så långt om inte MSM och polisen hade drivit bollen i mål. ingen annan sparkade ju på den. AB må ha varit korkad som började peta på den iofs, men vi vet inte om han fick en blänkare från nån presskontakt om att ryktena var igång eller inte.

Citat:

Vi vet ju inte vad som hänt än annat än via skvaller. I denna tråd, och via MSM.
Att han var full och stökig verkar vara klarlagt, men inte resten. Bondurant hade ex. inte hört att han kallat någon Hora; möjligtvis Slinka. Vi vet helt enkelt inte. Hur bokstavligt könsvifteriet varit har vi heller ingen aning om.

Illa i all säkerhet, men polisen höll i yxan.
Citera
2017-08-08, 12:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Alltid och alltid. Om man drabbas av ett bostadsinbrott, och inte väljer att gå till polisen, så tror jag knappast att det är på grund av att man har att en del att förlora, på det viset att man riskerar utfrysas ur en bekantskapskrets.

Min poäng var att vi i det här fallet inte vet varför ingen målsägande gått till polisen. Det kan vara så att de utsatta anser det vara en struntsak, men det kan också vara så att de inte anser det är värt att gå till polisen, just på grund av att resten på festen anser det vara en struntsak.

Ja... och om man inte anmäler att ens barn blivit kidnappat, ens mor blivit styckad och bror blivit utslängd från ett höghus så ligger det nog också något skumt bakom.

Om småsaker inte går till domstol är den troligaste förklaringen att det rör sig om just småsaker.
Citera
2017-08-08, 12:46
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Detta är vi helt överens om - han har själv skitit i det blåa skåpet och har inget med en polisanmälan att göra - hans skademinimering var ej heller denna utav bästa märke så han befanns säkerligen direkt som en börda mer än en tillgång. Hade detta ej nått media, ja då hade varken Kinnevik, Bima eller någon annan gjort något större väsen utav detta då maktens, svettiga ryggar klias ordentligt!
Citera
2017-08-08, 12:49
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är väl inte klarlagt om han gjorde det som polis eller som privatperson?
Vem som helst får väl göra en polisanmälan.
Men visst är det lite pinsamt.
Polisen borde väl inte ägna sig åt att läsa skvallerpressen för att hitta saker att göra, blir ju bara snurrigt. Men den aktuelle polisen kanske satt och hade tråkigt i sommarvärmen.

Han gjorde det som polis (alltid i tjänst osv). Om han inte har ett trackrecord att anmäla alla potentiella brott han stöter på när han läser tidningarna så menar jag att detta beteende är minst sagt märkligt. Var det någon i tråden som skrev att polisen kände TJT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in