2017-08-05, 20:23
Medlem
frank-costellos avatar
Irans president Hassan Rouhani påpekade under sitt installationstal idag att kärnkraftsavtalet ska hållas och att "de som vill riva isär JCPOA (Joint Comprehensive Plan of Action) skall veta att de skulle leda till att deras politiska karriär är slut". Enligt BBC var det hela en hälsning till USA, b.l.a. så anklagade Rouhani USA och sade att de inte engagerar sig tillräckligt i överenskommelsen. http://www.bbc.com/news/world-middle-east-40838338

Joint Comprehensive Plan of Action är kärnkraftsavtalet. https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Comprehensive_Plan_of_Action
Senast redigerad av frank-costello 2017-08-05 kl. 20:31.
2017-08-06, 10:48
Medlem
HelloChrists avatar
Under Trump, gains against ISIS have ‘dramatically accelerated’

Nearly a third of territory reclaimed from the Islamic State in Iraq and Syria since 2014 has been won in the past six months, due to new policies adopted by the Trump administration, a senior State Department official said Friday.

Brett McGurk, the State Department’s senior envoy to the anti-Islamic State coalition, said that steps President Trump has taken, including delegating decision-making authority down from the White House to commanders in the field, have “dramatically accelerated” gains against the militants.

Combined Islamic State losses in both countries since the group’s peak control in early 2015 total about 27,000 square miles of territory — 78 percent of militant holdings in Iraq and 58 percent in Syria. About 8,000 square miles have been reclaimed under Trump, McGurk said in a briefing for reporters.

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/under-trump-gains-against-isis-have-dramatically-accelerated/2017/08/04/8ad29d40-7958-11e7-8f39-eeb7d3a2d304_story.html?utm_term=.a141aee6aef4
2017-08-07, 12:38
Medlem
FlashyBears avatar

Good News
1 ISIS håller på att besegras.
2 CIA:s stöd till terroristerna kvävs.
3 Vapenvilan i Syrien/samarbetet mellan Ryssland och USA (i Syrien) upprätthålls, även om inte tillräckliga.
4 Multilaterala sanktionerna mot NK med stöd av Ryssland och Kina röstats igenom.

Bad News:
1 Sanktionerna mot Ryssland, även om motvilligt, accepteras.
2017-08-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Good News
1 ISIS håller på att besegras.
2 CIA:s stöd till terroristerna kvävs.
3 Vapenvilan i Syrien/samarbetet mellan Ryssland och USA (i Syrien) upprätthålls, även om inte tillräckliga.
4 Multilaterala sanktionerna mot NK med stöd av Ryssland och Kina röstats igenom.

Bad News:
1 Sanktionerna mot Ryssland, även om motvilligt, accepteras.

Punkter 1-4 under goda nyheter är i princip odiskutabla. Det finns ett fåtal jihadistvänner och Nordkorea-kramare som inte håller med men dessa är inte så intressanta.

Du skriver "Bad News" om sanktionerna mot Ryssland. Du gör det utan motivering. Fixa till det, d.v.s. förklara varför du tycker det är dåligt. Är du själv ryss?
Senast redigerad av experten10 2017-08-07 kl. 14:33.
2017-08-07, 16:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Punkter 1-4 under goda nyheter är i princip odiskutabla. Det finns ett fåtal jihadistvänner och Nordkorea-kramare som inte håller med men dessa är inte så intressanta.

Du skriver "Bad News" om sanktionerna mot Ryssland. Du gör det utan motivering. Fixa till det, d.v.s. förklara varför du tycker det är dåligt. Är du själv ryss?
För att Mr. Trump säger så
2017-08-07, 16:33
Medlem
Citat:
För att Mr Trump säger så

Du förstår inte riktigt hur det här fungerar. Han säger detta så att Ryssland (och världen) fattar att han inte avser att inleda ett krig (för att införa homoutbildning i ryska skolor).

Hur detta vore dåligt för USA.... det kan däremot ingen i hela världen svara på. Det har varit uppe för diskussion i andra trådar om att Merkel inte gillar sanktionerna. Men det är Merkel det.
2017-08-07, 16:45
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Du förstår inte riktigt hur det här fungerar. Han säger detta så att Ryssland (och världen) fattar att han inte avser att inleda ett krig (för att införa homoutbildning i ryska skolor).

Hur detta vore dåligt för USA.... det kan däremot ingen i hela världen svara på. Det har varit uppe för diskussion i andra trådar om att Merkel inte gillar sanktionerna. Men det är Merkel det.

Vaaa? Tvivlar du på att Trump är emot sanktionerna och att han respekterar Mr. Putin? LOL

Det blir svårare att förgöra USA:s establishment, MSM och Islam om man är ovän med Mr. Putin. Trump och Putin är naturliga allierade. Same song and dance.
2017-08-07, 16:50
Medlem
Citat:
Vaaa? Tvivlar du på att Trump är emot sanktionerna och att han respekterar Mr. Putin? LOL

Ge mig ett enda skäl till att han skulle vara emot dem. Jag tror inte att du kan.
2017-08-07, 16:55
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ge mig ett enda skäl till att han skulle vara emot dem. Jag tror inte att du kan.

Skäl? Det är ett faktum att han, (delar av) WH och Tillerson motarbetade/försökte urvattna sanktionerna. Varför? Det bryr jag mig inte. Kanske för att Trump genuint gillar Putin precis som många andra gör
2017-08-07, 17:59
Medlem
Citat:
Skäl?

Ja. Skäl.

Citat:
Det är ett faktum att han, (delar av) WH och Tillerson motarbetade/försökte urvattna sanktionerna.

Detta låter som fake news.

Citat:
Varför? Det bryr jag mig inte. Kanske för att Trump genuint gillar Putin precis som många andra gör

Jag bad dig komma med något skäl. Skälet skulle vara att han av någon oförklarad anledning skulle "genuint gilla" Putin. Det där håller inte.

Då har vi det det klarlagt. Du kan inte komma med ett enda skäl till att sanktionerna är dåliga. Dags att korrigera:

Good news:
-Sanktionerna mot Ryssland
2017-08-07, 18:58
Medlem
HelloChrists avatar
Citat:
Ja. Skäl.

Detta låter som fake news.

Jag bad dig komma med något skäl. Skälet skulle vara att han av någon oförklarad anledning skulle "genuint gilla" Putin. Det där håller inte.

Då har vi det det klarlagt. Du kan inte komma med ett enda skäl till att sanktionerna är dåliga. Dags att korrigera:

Good news:
-Sanktionerna mot Ryssland
Vad är det som är så bra med sanktionerna då?
2017-08-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloChrist
Vad är det som är så bra med sanktionerna då?

Ryssland hålls tillbaka. USA:s energiexport ökar. Trumps band till Östeuropa stärks. Ukraina kan vara på väg att lösas. Trump stärks relativt sett inrikes.

Som sagt: goda nyheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in