Citat:
Nu gällde diskussionen vad Jonny skulle ha gjort, som gärningsman eller medhjälpare. Han är inte gärningsman, han var utomlands när Vatchareeya försvann. Han skulle aldrig ha medverkat till att kroppen lades på lit de parade utanför husknuten.
Hur vet du att KJ:s DNA fanns på benen? SKL visste det inte. Sid 261:
På den tiden gick det med fax. Jag gjorde det själv 15 maj. Den transaktionen syns på sid 1483 i FUP.
HD:s beslut om resning saknar helt motivering. Det finns så mycket ouppklarade trådändar i det här ärendet att beslutets riktighet kan ifrågasättas. Det är fel att domstolsväsendet bedömer sig själva. Inrätta en oberoende myndighet som handhar resningsärenden.
Det här handlar om Kaj Linnas ärende och beskriver hur svårt det är att få resning.
Aftonbladet: Så här kan vi inte ha det i en rättsstat
Ska det krävas tre ansökningar och diskussioner i media innan HD sansar sig och beslutar om förnyad förundersökning när det är så uppenbart att det finns mycket kvar att undersöka?
Hur vet du att KJ:s DNA fanns på benen? SKL visste det inte. Sid 261:
På den tiden gick det med fax. Jag gjorde det själv 15 maj. Den transaktionen syns på sid 1483 i FUP.
HD:s beslut om resning saknar helt motivering. Det finns så mycket ouppklarade trådändar i det här ärendet att beslutets riktighet kan ifrågasättas. Det är fel att domstolsväsendet bedömer sig själva. Inrätta en oberoende myndighet som handhar resningsärenden.
Det här handlar om Kaj Linnas ärende och beskriver hur svårt det är att få resning.
Aftonbladet: Så här kan vi inte ha det i en rättsstat
Ska det krävas tre ansökningar och diskussioner i media innan HD sansar sig och beslutar om förnyad förundersökning när det är så uppenbart att det finns mycket kvar att undersöka?
(...)"HD:s beslut om resning saknar helt motivering. Det finns så mycket ouppklarade trådändar i det här ärendet att beslutets riktighet kan ifrågasättas. Det är fel att domstolsväsendet bedömer sig själva. Inrätta en oberoende myndighet som handhar resningsärenden."(...)
Ja, det här tror jag kan var ett bra och konstruktivt förslag för ytterligare kvalitetshöjning vid handhavande av resningsärenden. Vad tror ni meddebattörer om det?