2017-08-05, 09:25
Medlem
EndastJag01s avatar
Det är inte så att det finns ett badkar/badtunna i/vid huset på Granliden? Det finns ju en del människor som gärna vill bada/duscha av sig sjövatten... Huset är ju ändå rätt påkostat så fanns det en badtunna där 2015 hade det inte varit konstigt. Den kanske såldes när husbilslivet kändes mer lockande...
Citera
2017-08-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Det är inte så att det finns ett badkar/badtunna i/vid huset på Granliden? Det finns ju en del människor som gärna vill bada/duscha av sig sjövatten... Huset är ju ändå rätt påkostat så fanns det en badtunna där 2015 hade det inte varit konstigt. Den kanske såldes när husbilslivet kändes mer lockande...

I så fall borde väl åkl föreslagit det i stället för plastlådan? De bör väl kollat med AM vad som fanns tillgängligt? Men plaskpool eller liknande kan ju tagits med ut av JM och tagits tillbaka hem eller slängts. Åh, de här kiselalgerna ställer till det vad gäller gärningsbeskrivning men det vägs ju upp av att det blir mord konstaterat (förutsatt att det håller i HR då såklart).
Citera
2017-08-05, 09:48
Medlem
Törs inte göra ett nytt test med sambon och enbart använda lakanet om de går sönder blir de nog livat, Men tanken slog mej att även enbart ett lakan går nog vira in en person i så denne är satt ur spel.
Så inte bara bäddmaddras/madrasskydd går använda.
Ang bäddmaddras typ latexmaddrassen jag testade så vete fan om man inte kvävs i den om man rullar in en person i den och sedan sätter sej över huvudet🤔
Men en bäddmadrass/madrasskydd måste nog vara till en dubbelsäng för att de ska funka men ett lakan går nog ett till en 90 cm säng använda då dom brukar vara 150 cm breda.
Skulle även gå rulla in en berusad person som ligger på en picknickfilt och sover också men då borde det skett vid bryggan och då borde knyttet med Aki i lyfts direkt ner i sjön så jag tror Aki blivit satt ut spel då han lagt sej i gäststugan eller annan valfri plats.

Sen detta med maten på bryggan är bara något som är arrangerat på morgonen
Citera
2017-08-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vitsen är väl att inventera alternativen och möjligheterna beroende på vad som finns till hands och vad det eventuella valet säger om utförandet och de som utförde det.

Dessutom blir det gärna så att man lättare utesluter sånt som känns orimligt vid en närmare titt.

Men jag är böjd att hålla med om att det är orimligt att JM (eller ngn annan) utförde detta helt själv och tog på sig de bördor som de flesta av alternativen skulle innebära.

Och om hon/mördaren använde bilen och AP dränktes i kranvattten så kan man väl f.ö. också Komma nära ett konstaterande att JM inte kan ha varit ovetande om vad som hände.

Måste sova.
Klarar man att lyfta kroppen i och ur bilen utan att skada den, så klarar man att bära den hela vägen. För att underlätta kan man trä in två störar i rullen. Ett rep Iträtt på samma sätt och lagt i två dukter över bärarnas axlar underlättar också.
Citera
2017-08-05, 11:43
Medlem
EndastJag01s avatar
Det finns ju lite större plastpooler där även vuxna kan bada... Skulle ju vara enklare än mattor, bäddmadrasser, vända upp och ner osv...

När det gäller lakansförslaget så snurrades ju bråkiga intagna på sinnesjukhusen förr i tiden in i sådana för att inte skada sig. Istället för tvångströja, en variant på bältning.
Citera
2017-08-05, 12:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Klarar man att lyfta kroppen i och ur bilen utan att skada den, så klarar man att bära den hela vägen. För att underlätta kan man trä in två störar i rullen. Ett rep Iträtt på samma sätt och lagt i två dukter över bärarnas axlar underlättar också.

Hmm.
Begränsningen som jag såg det vad gäller JM ensam handlar till viss del om riskerna att förlyfta sig, att knäcka till ryggen eller slinta olikn. samt att sätta igång med ngt extremt tidsödande långt från huset med tanke på barnen, och att hon inte bör ha så mycket krämpor när polisen kommer.

Men om JM är inne och någon lejd man pysslar därute ensam så är det en lite annan sak.
Citera
2017-08-05, 12:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
I så fall borde väl åkl föreslagit det i stället för plastlådan? De bör väl kollat med AM vad som fanns tillgängligt? Men plaskpool eller liknande kan ju tagits med ut av JM och tagits tillbaka hem eller slängts. Åh, de här kiselalgerna ställer till det vad gäller gärningsbeskrivning men det vägs ju upp av att det blir mord konstaterat (förutsatt att det håller i HR då såklart).
Betydligt enklare att ta med en bassäng, mindre risk för skador, knappt inget lyft och enkel att eliminera.
... för att inte tala om lungmaterial om det har relevans.
Blir ju nästan som ett kärringdopp.
Mvh, Poolman, försäljare
Citera
2017-08-05, 12:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
All hantering av AP döda kropp måste ske under nattens mörkaste timmar för att undvika att någon kan se. Det innebär också att det måste vara knäpptyst, alltså kan man nog utesluta kärra eller bil ner till vattnet. Detta har polisen säkerligen beaktat varför de nämner att en låda kan ha använts vid vattnet.
Jeesssus - vad är ni ute efter? Perfektion?
Det ligger helt avsides och det är en klassiker att stoppa lik i bagagen. Det är sketna 130 meter och mitt i natten. Grannar drygt en halv kilometer bort sover. Det är djup skog runtom.
Möjligtvis kan väl nån bäver eller Lom passera men det ser jag inte som oroväckande.

Edit. Uppenbart har till och med JM och potentiella medhjälpare tagit sig dit utan att iakttas.
Senast redigerad av develi 2017-08-05 kl. 12:24.
Citera
2017-08-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hmm.
Begränsningen som jag såg det vad gäller JM ensam handlar till viss del om riskerna att förlyfta sig, att knäcka till ryggen eller slinta olikn. samt att sätta igång med ngt extremt tidsödande långt från huset med tanke på barnen, och att hon inte bör ha så mycket krämpor när polisen kommer.

Men om JM är inne och någon lejd man pysslar därute ensam så är det en lite annan sak.
Jag tror inte att hon förlyfte sig, däremot har hon nu förhävt sig. Hennes favoritvapen sitter under näsan.

Som en tribut till den arme Aki får Finlands nationalmålning Sårad ängel (AII 1703 Haavoittunut enkeli) tjäna:
simbergintoinenmaailma.fi
Citera
2017-08-05, 12:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag är helt med på bäddmadrassen. Däremot undrar jag varför den skulle behöva transporteras dit. För komplicerat för JM enligt min mening, och risk att Aki skulle ha undrat varför man plockat med en madrass när det finns en hel gäststuga att tillgå.
JM kände säkerligen till exakt vilka sängar som föräldrarna hade till förfogande (jämför mord nr 2 där hon hade full koll på vem som sov på vilken sida).
Risken för att Aki skulle lämnat några spår på en madrass tror jag är typiskt en sådan risk som JM var beredd att ta, den skulle hon ha hanterat med någon lögnaktig historia i händelse av upptäckt.

Föräldrarna hade sällan gäster och ärligt talat, hur ofta detaljkollar ni era extrasängar? Jag gör det inte.

Det kommer väl an på om JM är säker på att det finns en där som fungerar.

Om det är en tunnare, åt 4-10 mm -- alltså närmast ett skydd men i praktiken att få bäddlakanet under, eller i stället för ett sådant -- så är det ju inte så skrymmande. Kanske kan vikas.

Du och AM har kanske inte samma värderingar?

När jag ändå är på't, och som kommentar även till "2an" nyss:

Sånt här kissskyddstyg eller -lakan som man lägger under lakanet under barnen när de har byxblöja och/eller ska vänja sig av, är ju i praktiken ett madrasskydd också.

Det är ju plast- eller plastförstärkt (kanske polymerer?) väv och kraftigt med ett uns ludd på ena sidan. Finns säkert varianter.

Minns att det som att det gick att riva längs ena ledden men inte på några villkor längs den andra.

Sånt köptes väl i längder från rulle och kunde tvättas eller slängas.

JM lär ju haft sånt (eller kännedom därom) i alla händelser. Med tvillingar i den åldern.

Frågan är om inte det är det optimala mordvapnet, rätt anpassat.

En lite tjockare madrass ger ju vissa fördelar i form av stötdämpning och tyngd och stöd och hanterlighet (krävs färre varv att linda också), men lakanet är ju fiffigt på sitt sätt. Lätt och diskret. Förbereder man lite innan attack så går det nog vägen.

Blir ett mindre skrymmande paket också, som går ut genom dörrren.

Svagheten är kanske om den variant som köptes på rulle inte räcker för att täcka både huvud och benen nedanför knäskålarna.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-05 kl. 12:43. Anledning: Smärre tillägg
Citera
2017-08-05, 12:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Varför inte, det är ju lite intressantare än det där som fanns i vapenskåpet som det tjatades om.

Som sagt, nästa advokat har lite att jobba med när det gäller Johanna Möller.
"Inga kommentarer" är en klassiker gällande fullfjädrade kriminella som kan komma att härmas av patetiska wannabes. Men gällande JM vore det väl nästintill en dröm.
Citera
2017-08-05, 12:44
Medlem
samotsamots avatar
Seglade förbi Granliden imorse, och då var det folk ute på bryggan. Två kvinnor och en man fick jag det till. Och tre hundar. Nån som vet om någon av döttrarna har hundar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in