Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Jag är helt med på bäddmadrassen. Däremot undrar jag varför den skulle behöva transporteras dit. För komplicerat för JM enligt min mening, och risk att Aki skulle ha undrat varför man plockat med en madrass när det finns en hel gäststuga att tillgå.
JM kände säkerligen till exakt vilka sängar som föräldrarna hade till förfogande (jämför mord nr 2 där hon hade full koll på vem som sov på vilken sida).
Risken för att Aki skulle lämnat några spår på en madrass tror jag är typiskt en sådan risk som JM var beredd att ta, den skulle hon ha hanterat med någon lögnaktig historia i händelse av upptäckt.
Föräldrarna hade sällan gäster och ärligt talat, hur ofta detaljkollar ni era extrasängar? Jag gör det inte.
Det kommer väl an på om JM är säker på att det finns en där som fungerar.
Om det är en tunnare, åt 4-10 mm -- alltså närmast ett skydd men i praktiken att få bäddlakanet under, eller i stället för ett sådant -- så är det ju inte så skrymmande. Kanske kan vikas.
Du och AM har kanske inte samma värderingar?
När jag ändå är på't, och som kommentar även till "2an" nyss:
Sånt här kissskyddstyg eller -lakan som man lägger under lakanet under barnen när de har byxblöja och/eller ska vänja sig av, är ju i praktiken ett madrasskydd också.
Det är ju plast- eller plastförstärkt (kanske polymerer?) väv och kraftigt med ett uns ludd på ena sidan. Finns säkert varianter.
Minns att det som att det gick att riva längs ena ledden men inte på några villkor längs den andra.
Sånt köptes väl i längder från rulle och kunde tvättas eller slängas.
JM lär ju haft sånt (eller kännedom därom) i alla händelser. Med tvillingar i den åldern.
Frågan är om inte det är det optimala mordvapnet, rätt anpassat.
En lite tjockare madrass ger ju vissa fördelar i form av stötdämpning och tyngd och stöd och hanterlighet (krävs färre varv att linda också), men lakanet är ju fiffigt på sitt sätt. Lätt och diskret. Förbereder man lite innan attack så går det nog vägen.
Blir ett mindre skrymmande paket också, som går ut genom dörrren.
Svagheten är kanske om den variant som köptes på rulle inte räcker för att täcka både huvud och benen nedanför knäskålarna.