2017-08-05, 02:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns inte såna här i bruk vid stugan för att frakta maten till och från bryggan:

Handdragna vagnar, traktorsläpvagn, transportvagn, byggvagn, flakvagn:

http://www.witre.se/sv/wsw/transportvagn-fyrhjulsstyrd

http://www.dalsed.se/leva-bo/barn-utbildning/grundskola/skolrenovering-2016-2018/nyheter-skolrenovering-2016-2018/vecka-40-ovningssalar-tomda/

http://www.lantbutiken.se/butik/produkter-som-utgatt/4723-byggvagn-till-bygget.html

När jag var liten minns jag att det på bondgårdar ofta fanns någon liten flakvagn som nog var för små traktorer men som man kunde dra barn i för hand, med sarger/lemmar.

Finns moderna, lättare också.

En rullebör, kanske https://www.styleroom.se/images/537787
Citera
2017-08-05, 02:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är inte så mycket att välja på: bil, möjligen åkgräsklipparen (men bökigt; litet flak). - Motorljud från bägge. - Dålig planering. - Det är ju spat som är hans slutdestination.

Sen är det klart att om AP är rejält inrullad i en bäddmadrass så kan man ju lägga honom på en båttrailer också och få ner honom till bryggan "för hand" på det sättet.

Fanns det inte trailer till båten deras? Låter det inte ganska bra som det som JB skulle kunnat syfta på: "den långa biten".
Citera
2017-08-05, 02:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Sen är det klart att om AP är rejält inrullad i en bäddmadrass så kan man ju lägga honom på en båttrailer också och få ner honom till bryggan "för hand" på det sättet.

Fanns det inte trailer till båten deras? Låter det inte ganska bra som det som JB skulle kunnat syfta på: "den långa biten".
Vad är vitsen att fundera kring allt mellan en trailer till handdragna kärror - när det är bara att öppna bagageluckan på bilen likt de flesta mördare gjort genom tiderna?
Det är ju knappast E20 han ska färdas på, det går bra att ha bagageluckan öppen om du tycker det blir trångt med emballaget...
Citera
2017-08-05, 02:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sen mätte jag och fann att det är endast 130 meter mellan gäststuga och brygga.
https://kartor.eniro.se/m/AHS58

Hade också för mig ngt sånt.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-05 kl. 03:09.
Citera
2017-08-05, 03:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad är vitsen att fundera kring allt mellan en trailer till handdragna kärror - när det är bara att öppna bagageluckan på bilen likt de flesta mördare gjort genom tiderna?
Det är ju knappast E20 han ska färdas på, det går bra att ha bagageluckan öppen om du tycker det blir trångt med emballaget...

Vitsen är väl att inventera alternativen och möjligheterna beroende på vad som finns till hands och vad det eventuella valet säger om utförandet och de som utförde det.

Dessutom blir det gärna så att man lättare utesluter sånt som känns orimligt vid en närmare titt.

Men jag är böjd att hålla med om att det är orimligt att JM (eller ngn annan) utförde detta helt själv och tog på sig de bördor som de flesta av alternativen skulle innebära.

Och om hon/mördaren använde bilen och AP dränktes i kranvattten så kan man väl f.ö. också Komma nära ett konstaterande att JM inte kan ha varit ovetande om vad som hände.

Måste sova.
Citera
2017-08-05, 03:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Vitsen är väl att inventera alternativen och möjligheterna beroende på vad som finns till hands och vad det eventuella valet säger om utförandet och de som utförde det.
Under förutsättning att vägen är farbar - vilket jag hänvisade till bilder för nån dag sen inkl. citat om räddningstjänst - så är givetvis bil ett rimligt alternativ.
130 meter nattetid - fjärran från nån granne med stora skogspartier mellan - vem väljer då att dra 90 kg på en kärra eller nån tung trailer för hand?
Citera
2017-08-05, 04:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med en sådan entreprenörsanda, med ett sådant framgångsrikt företagande, med ett sådant engemang i en bransch som behövs om flyktingar ska kunna tas om hand, vad är det då som saknas innan uppmärksamhet och kanske till och med utmärkelser för hedervärda insatser börjar komma?
En plats i solen.

♥ ♥ ♥Pangea Granliden Safe Haven♥ ♥ ♥

En oas att vila ut i och samtidigt strömmar pengarna in nästan av sig själv.
Här kommer kreativiteten flöda. Det blir hästar i fårhagen, kräftfiske och lanternor på bryggan.
Arbetare som man samtidigt tjänar pengar är perfekt; döp det till social aktivitet, sysselsättning eller rehabilitering så kan killarna sköta gården, renovera hönshuset till ett annex så att fler kan tas emot.
Sen blir det utmärkelser - årets socionom i sann entreprenörsanda för alla hennes behjärtansvärda insatser. JM får också hamna i tidningen som framgångsrik företagare.

Hemma är det bara trångbott. Usch. Alla sliter och drar i JM och lägger sig i, grannarna gnäller.

"- Det fanns inget ledigt rum hos henne, i det ena rummet bodde två andra killar, i det andra rummet fanns ingen säng så det gick inte att sova där. Egentligen var det rummet tvillingarnas.

Åklagaren: Hade hennes söner (13 och 20 år) något rum där?
- Nej. Så länge de här två killarna bodde där så var inte 13-åringen där så ofta. Om han sov över någon natt så sov han på soffan." Live svt
Senast redigerad av develi 2017-08-05 kl. 04:53.
Citera
2017-08-05, 07:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Jag pratar inte i termer av DNA.
Jag har hemlighållandet i åtanke att det inte skulle synas några sådana spår efter dem.
Aki fick ju inte vara där.

Men samtidigt hade JM en backup om jag inte helt missminner mig. Jag tror hon frågat/sagt till AM om hon och AG kunde åka dit och fiska (?). Men jag kan vara ute och cykla ang helg (jag menar oavsett inte 14 dar efter).
Kan väl ha varit i ändamål att fejka eventuella spår.

Citat:
Kan de inte ha plockat upp det på hemadressen? AP kan ha fått bära. JM kan snacka bort vad som helst. ("Du som pissar i soffan..., mina föräldrar som inte..., så kan du sova i lillstugan..., det som finns där är inte fräääsht..., så kan du ta ett par klämtare utan att det luktar alkohol..., de får inte...)

Bäddmadrass it is. De kan ha använt en från lgh och övat på den. Eller fått en hemkörd med Ik*a deliver* eller va di kallar sig.

Jag är helt med på bäddmadrassen. Däremot undrar jag varför den skulle behöva transporteras dit. För komplicerat för JM enligt min mening, och risk att Aki skulle ha undrat varför man plockat med en madrass när det finns en hel gäststuga att tillgå.
JM kände säkerligen till exakt vilka sängar som föräldrarna hade till förfogande (jämför mord nr 2 där hon hade full koll på vem som sov på vilken sida).
Risken för att Aki skulle lämnat några spår på en madrass tror jag är typiskt en sådan risk som JM var beredd att ta, den skulle hon ha hanterat med någon lögnaktig historia i händelse av upptäckt.

Föräldrarna hade sällan gäster och ärligt talat, hur ofta detaljkollar ni era extrasängar? Jag gör det inte.
Citera
2017-08-05, 08:03
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Fastnade själv tidigt för sovsäcken som nämndes för en tid sedan i tråden, i morse slog de mej när jag såg sambon sov riktigt gott halvt invirad i täcket att de kanske skulle funka bara att vira åt de på nått sätt om armarna vore i täcket. Då kom jag på bäddmaddrasen som är 5 cm tjock, sagt och gjort sträckte mej över sambon sen slet jag med mej bäddmaddrasen över henne och rullade henne ett varv extra. Kunde nog varit ändå smidigare att bara tagit maddrasskyddet som är tunnare/smidigare.
Hon skrattade bara då ja förklarade va jag gjorde så inga sura miner här, jag testade ju inte med baljan😉
Skönt att höra! Tacka henne återigen för en god insats i rättvisans tjänst.
Citera
2017-08-05, 08:38
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns flera kort som räddningstjänsten tagit, inklusive på bordet på bryggan.
Dessa kan finnas i "slasken". Jag kan inte minnas att jag sett dom i FUP.

Så här säger Tuij* (*=a) efter att ha sett en bild av bordet:

"Tuija har reagerat på det kort som är taget på bryggan. Hon tycker att det ser uppgjort ut när det bara är Akis tallrik som står på bordet, hans öl och ett par barnskor. Tuija ställer sig frågan vart resten av familjens tallrikar är. "Om det är en familjemiddag ska väl hela familjen ha ätit tillsammans, inte bara Aki" frågar Tuija. Tuija reagerade även på det var mat kvar på tallriken. Hon säger att Aki aldrig lämnade kvar mat."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_1__3_.pdf, sid 2 enligt paginering.

Det var nog så att JM arrangerade allt på morgonen. Hon glömde en del detaljer, t.ex. båten.
– Hon kom ihåg att knuffa ut den på morgonen.
– Hon ringde genast sos-alarm när hon såg båten, har hon uppgett i förhör.
– I samtalet med sos-alarm uppger hon inledningsvis att båten är borta.
– En bit in i samtalet säger JM: "Nu ser jag båten!".

Så är det ju med JM. Hon ändrar sina historier hela tiden...

Det fetade - inte bara Tuija som reagerade... det borde fotograf och fhl gjort med besked! Hur i helvete, rent it sagt kan man förbise att det överhuvudtaget ligger matrester kvar??? Det i sig borde fått en ornitolog konfunderad i sig. Var matresterna i magen samma?

Hennes fullständiga anti obduktion ilska gör att man kan relativt säkert anta att drunkning föranletts av medicinering.

All hantering av AP döda kropp måste ske under nattens mörkaste timmar för att undvika att någon kan se. Det innebär också att det måste vara knäpptyst, alltså kan man nog utesluta kärra eller bil ner till vattnet. Detta har polisen säkerligen beaktat varför de nämner att en låda kan ha använts vid vattnet.

Hade man däremot lämnat kroppen tidigare under dagen och någon hört/sett fordon så hade det inte väckt uppmärksamhet. MEN! Obduktionsanalysen avslöjar hur länge kroppen varit död iaf relativt.
Vidare så visar rapporten att han legat i vatten i x antal timmar. Placeringen är inte ointressant! Det fanns en risk att någon förbipasserande skulle fått en skymt (gräjt)men det hände inte så JM fick själv ringa.
Citera
2017-08-05, 08:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Under förutsättning att vägen är farbar - vilket jag hänvisade till bilder för nån dag sen inkl. citat om räddningstjänst - så är givetvis bil ett rimligt alternativ.
130 meter nattetid - fjärran från nån granne med stora skogspartier mellan - vem väljer då att dra 90 kg på en kärra eller nån tung trailer för hand?

När du formulerar det så... 😀
Citera
2017-08-05, 09:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Gagged?
Njae.. men vittnesed kanske ska införas?
“Do you swear to tell nothing (do you read me? I said: do you read me, Johanna?) Nothing but nothing, so help us God.”

Varför inte, det är ju lite intressantare än det där som fanns i vapenskåpet som det tjatades om.

Som sagt, nästa advokat har lite att jobba med när det gäller Johanna Möller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in