2017-08-04, 22:21
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En tops med blod lyckades man utvinna plus flera med indikation på blod. - Han tycks ha fått händerna tätt sammantryckta och sedan inte lyckats komma loss med mindre än att han fått gräva naglarna in i sitt eget skinn. - Ja, det långa badet och den initialt mycket bristfälliga besiktningen av kroppen (den vändes t.ex. inte) har bidragit till att ev. mindre avvärjningsskador kan ha missats.

Ytterligare en variant på hur det kan ha gått till när AP dränktes är följande:

AP och Y åker ut en sväng med båten. X är kvar på bryggan. Det hela är förberett så till vida att Y har tagit med sig ett par hinkar färskvatten ned till bryggan (sköljning av grönsaker, champagnekylning, handtvätt mm). När AP och Y åkt ut placerar X ett fyllt dränkningskärl på ”gåspången”; precis i vinkeln mot bryggdäcket.

Efter ett tag kommer AP och Y tillbaka med båten: AP befinner sig i fören och har förtöjningslinan i ena handen. Bakom honom sitter Y som i smyg bundit fast en extralina om sittbänken. När båten befinner sig flera meter från bryggan kastar Y sin lina till X som snabbt tar emot den och drar båten in mot bryggan; snor linan om en staketstolpe. Y har samtidigt rest sig och med hjälp av ett par handklovar låst fast AP:s armar bakom hans rygg; tvingar ned honom på knä vid förspetsen och lindar förtöjningslinan ett par varv runt hans ben. Båtens för når nu gåspången där X står beredd med dränkningskärlet. Y tvingar resolut ned AP:s huvud i kärlet medan X hjälper till från sitt håll. AP; som knappt hunnit reagera, kan inte röra sig. – Tre minuter senare har AP förlorat medvetandet.

Varför hämta ”kranvatten från hus 300 m längre bort”, bara för att fylla en plastlåda 40x50 cm, frågar sig JM i brev till TR den 1 aug.
Det fetade. Krånglar du inte till det? Jag tror mer på sovsäcksmordet.
Citera
2017-08-04, 22:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag tror inte föräldrarna var där mycket innan. Dom hade köpt husbilen för att testa det livet. Så jag tror att de mest var ute med den. Vet inte om det finns några uppgifter om just det i FUP ?
Jo, de var där. JM var bekymrad då hon mötte/såg dem säger hon. Anki berättar de skulle med färjan.
JM kanske åt nån korv på nåt strategiskt ställe hon visste de skulle passera så det var fritt fram på vägen ner till Granliden. Därför har jag funderat på om det är en sanning det hon säger (tiden alltså).
Citera
2017-08-04, 22:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag tror vi har kommit nära ett möjligt överfall som låter realistiskt och eliminerar avvärjningsskador:
När han slocknat på fyllan.
Fortsättningsvis tänker jag så här:
Om det är en sovsäck, bäddmadrass eller som jag nyss nämnde, ett vadderat tjockare överkast, spelar egentligen ingen roll. Det är själva ändamålet och funktionellt som är det centrala.

Föräldrarna var där innan så arrangemang lär ha gjorts när han är nere vid sjön. Hon kan ha haft det med sig i bagageutrymmet. Ser han det är det lätt att prata bort, inget större bekymmer.
Hon kan ha även varit där innan vid nåt tillfälle och gömt det nånstans. En arrangemangsdag.

Edit. Hur länge hade föräldrarna varit där månntro innan de far till Gotland? Det har jag inte kollat på.
Edit nr 2. Kan inte anländande medhjälpare ha haft nåt sådant med sig likaväl?

Kan de inte ha plockat upp det på hemadressen? AP kan ha fått bära. JM kan snacka bort vad som helst. ("Du som pissar i soffan..., mina föräldrar som inte..., så kan du sova i lillstugan..., det som finns där är inte fräääsht..., så kan du ta ett par klämtare utan att det luktar alkohol..., de får inte...)

Bäddmadrass it is. De kan ha använt en från lgh och övat på den. Eller fått en hemkörd med Ik*a deliver* eller va di kallar sig.

Vi har en vinnare!
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-04 kl. 23:24.
Citera
2017-08-04, 22:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan de inte ha plockat upp det på hemadressen? AP kan ha fått bära. JM kan snacka bort vad som helst. ("Du som pissar i soffan..., mina föräldrar som inte..., så kan du sova i lillstugan..., det som finns där är inte fräääsht..., så kan du ta ett par klämtare utan att det luktar alkohol..., de får inte...)
Vi har en vinnare!
Hon kan tydligen få en fredag till en onsdag och en resa mot öst transformeras till söderut.
Hon kan med andra ord ha pratat sig varm om vikten att ha med en bowlingkägla rent av.

Hon fixar detta, vi behöver inte ens fundera över den delen.
Piece of cake i det stora hela.
Citera
2017-08-04, 22:32
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jo, de var där. JM var bekymrad då hon mötte/såg dem säger hon. Anki berättar de skulle med färjan.
JM kanske åt nån korv på nåt strategiskt ställe hon visste de skulle passera så det var fritt fram på vägen ner till Granliden. Därför har jag funderat på om det är en sanning det hon säger (tiden alltså).
Jag trodde du menade hur mycket föräldrarna var på Granliden innan resan till Gotland. Dvs hur mycket tid JM hade att förberedda bäddning, mm. Jag tänkte på det du skrev:
"Hon kan ha även varit där innan vid nåt tillfälle och gömt det nånstans. En arrangemangsdag."
Senast redigerad av Kallix 2017-08-04 kl. 22:37.
Citera
2017-08-04, 22:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det fetade. Krånglar du inte till det? Jag tror mer på sovsäcksmordet.
Testar bara olika scenarion med utgångspunkt i att AP dränktes på bryggan, alt. i bryggområdet. - Vi vet ju inte så mycket, annat än det som finns i mastningslistor mm. - AP kan ju lika gärna befinna sig inne i boningshuset när han skriver till NL, eller han kan sitta under taket på uteplatsen precis utanför huset. - Klockan är inte så mycket; det är inte sovtid på långa vägar; det är en varm, vindstilla augustikväll. AP spelar en låt för NL: "deras låt" - sedan tycks han dö.

20.32 NL till AP: ”***”
20.41 AP till NL: ”***Varför älskar jag dig så mycket ,,,,”##
20.55 – 20.56 JM SMS:ar AP; 5 SMS (mast: Grythem + 3 x Östermällsa/Stora Mellösa + Grythem)
20.59 JM SMS:ar AB – AB svarar inte på detta SMS
21.05 NL till AP: ”Jag vet inte.” – Inget svar
21.19 AP spelar finsk låt på Spotify
Tidslucka: 33 min
21.52 – 21.55 JM SMS:ar AP; 8 SMS (mast: Grythem)
Tidslucka: 42 min
22.34 Inkommande SMS till AP (ev. från samma person som ringde 5 aug kl. 20.22 och med vilken han då pratade en kvart).
22.36 NL till AP: ”sov gott” – Ser att meddelandet levererats: Inget svar.
Citera
2017-08-04, 22:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag trodde du menade hur mycket föräldrarna var på Granliden innan resan till Gotland. Dvs hur mycket tid JM hade att förberedda bäddning, mm.
Aaa, då förstår jag. Ja, jag det gjorde jag iofs också. Både och.
Undrar om det var nåt annat besök innan föräldrarna reste dit men jag tror inte det framkommit.
Citera
2017-08-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Uppmärksam kille där. Jag blinkade och måste ha missat just bäddmadrassvarianten. Den är som klippt och skuren, den tar vi.

Synd på sambon men det tjänade ju ett högre syfte.

Hoppas du inte tvekade för länge innan du släppte henne lös igen...

Fastnade själv tidigt för sovsäcken som nämndes för en tid sedan i tråden, i morse slog de mej när jag såg sambon sov riktigt gott halvt invirad i täcket att de kanske skulle funka bara att vira åt de på nått sätt om armarna vore i täcket. Då kom jag på bäddmaddrasen som är 5 cm tjock, sagt och gjort sträckte mej över sambon sen slet jag med mej bäddmaddrasen över henne och rullade henne ett varv extra. Kunde nog varit ändå smidigare att bara tagit maddrasskyddet som är tunnare/smidigare.
Hon skrattade bara då ja förklarade va jag gjorde så inga sura miner här, jag testade ju inte med baljan😉
Citera
2017-08-04, 22:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det kan också vara så att hon var bekymrad av en annan anledning: Hon kan t.ex. ha sagt till AP att föräldrarna befann sig i G-liden och bett henne köpa med lite mat och dryck, och att de väldigt gärna ville träffa honom. - Allt hänger ju på hennes upplägg.
Citera
2017-08-04, 22:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan också vara så att hon var bekymrad av en annan anledning: Hon kan t.ex. ha sagt till AP att föräldrarna befann sig i G-liden och bett henne köpa med lite mat och dryck, och att de väldigt gärna ville träffa honom. - Allt hänger ju på hennes upplägg.
... och så kommer de fram.
Borta?
Skulle hon sagt till Aki att de gått upp i rök eller?
Citera
2017-08-04, 22:47
Medlem
Bewitcheds avatar
Allt som skrivs låter rimligt... MEN! Vadå fylla?1.36 (tror de va AP promille) kan man ha utan att till synes vara påverkad. En släkting till oss hade mer än dubbla (döm till vår förvåning!!!) när han blev testad.

Man underskattar människans driv att inte dö. Det borde finnas fibrer etc under naglar när paniken uppstår och han klöser matta etc

Med ovan antagande är det då rimligt att anta att de föranletts av något som försatt honom i ett orörligt stadie? Inte olikt de AG återger i förhör?
Citera
2017-08-04, 22:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
... och så kommer de fram.
Borta?
Skulle hon sagt till Aki att de gått upp i rök eller?
Nej, men att de tvingats bege sig av pga ett brådskande ärende. - Hon kan säkert ha uppgett en hel massa olika anledningar, om jag känner henne rätt: Hastigt inträffat sjukdomsfall, översvämning i lägenheten i stan, inbrott och demolerad ytterdörr... Vill du ha fler..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in